Zenés színház

Kiss B. Atilla: az Operaház nálam mindig elsőbbséget élvez

2014.03.14. 16:36
Ajánlom
Nem a díjakért dolgozunk, de ha elismerik az ember művészetét, munkásságát, az borzasztó nagy örömet szerez - hangsúlyozta Kiss B. Atilla operaénekes annak kapcsán, hogy munkásságáért Kossuth-díjjal tüntették ki.

"A közönség estéről estére kitüntet bennünket, színpadi embereket a tetszésnyilvánításával. Nem azért dolgozunk, hogy hálálkodjanak érte, de ha az ember visszaigazolást kap arról, hogy művészete gyönyörködtet, felemel, embert jobbít, és ezt akár egy vállveregetéssel, egy baráti öleléssel vagy egy díjjal ki is fejezik, akkor érzi, hogy figyelnek arra, amit csinál, és bátorítást nyer az igyekezete. Egy ilyen nagy elismerés, mint a Kossuth-díj, hatványozott értékű visszajelzést jelent" - fogalmazott az 51 éves tenor.

Kiss B. Atilla úgy vélte, egy felelős művész mindig a tudása legjavát adja, "hiszen azért tanultunk, és azért készülünk egy életen át folyamatosan, következetesen, hogy a nézőt, hallgatót gyönyörködtessük, varázslatba, csodába ringassuk".

Amellett, hogy a Magyar Állami Operaház magánénekese, Barcelonában, Párizsban, Tokióban, Torontóban, Berlinben és még számos jelentős operaházban, valamint fesztiválokon, nyári játékokon Budapesten és vidéken - többek között Miskolcon, Szegeden és Gyulán - is rendszeresen fellép, emellett tanít. Mint mondta, gondos tervezéssel be tudja osztani idejét. A felkérések sorában az Operaház mindig elsőbbséget élvez - hangsúlyozta. Felelősséget érez az intézmény iránt, hiszen számos bemutató, ősbemutató és repertoár-előadás fűződik a nevéhez az elmúlt tizenöt évből.

Kiss B. Atilla 2012 óta tanít a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán, és az elmúlt tanévkezdés előtt felkérték, hogy 2013 szeptemberétől a budapesti Zeneakadémián is oktassa az énekes növendékeket. "Lehet, hogy a tanítás ebben a pillanatban áldozatosnak tűnik, de úgy gondolom, felelősséggel tartozunk az utókornak azzal, hogy ha begyűjtöttünk egy tudást, és lehetőséget kapunk rá, hogy azt tovább is adjuk, akkor azt tegyük is meg." - fejtette ki.

Pályája során alakított szerepei közt, mint mondja, akár az ember a gyerekei közt, nem szívesen rangsorol, mégis, különösen közel áll hozzá Bánk bán alakja: azóta, hogy tanárnője, Kriza Ágnes biztatására alig harmadéves énekes növendékként a gyulai várban 1992 nyarán először alakította. Színpadon, szabadtéren számtalan variánsban énekelte újra a szerepet, mely szinte második énjévé vált, kiváltképpen a sok elismerést szerzett, Káel Csaba rendezte Bánk bán-operafilmben való szereplése óta - emelte ki. Egy másik meghatározó szerep Ádámé volt számára, Bozay Attila millenniumi operapályázaton győztes művében, Az öt utolsó színben. 

Nem hagyhatja ki a felsorolásból azonban Don Alvarót, Don Carlost, Don Josét, mint ahogy Radamest, Lohengrint, Turiddut, Pinkertont, Dick Johnsont vagy Kalafot sem. "Pályám elején meghatározóak voltak számomra a nagy találkozások a sokat tapasztalt, világkarriert futott művészekkel. Ilyen volt többek közt a Marton Évával való együttműködés a Bánk bán-filmben, összes kiváló partnereimmel és Zsigmond Vilmos vezető operatőrrel, valamint Montserrat Caballéval, akivel előbb Barcelonában a Liceu színpadán, majd a szegedi Dóm téren szerepeltem." - idézte fel.

Kiss B. Atilla az erdélyi Bánffyhunyadon született és a közeli Kalotaszentkirályon nőtt fel, az erdélyi és magyar identitás nagyon fontos számára. "Azt kell mondanom, hogy erdélyi emberként egy kicsit keményebbek, edzettebbek vagyunk, mert jobban megfújt minket a szél, jobban értek a fagyok. A kisebbségi létben az ember kénytelen jobban megtanulni megállni a saját lábán. Ezért sokkal tudatosabban él bennünk a nemzettudat, mint sok olyan nemzettestvérünkben, akiknek nem +adatott meg+ ez a kisebbségi sors. Nyelvünk, kultúránk megőrzése létkérdéssel vált egyenértékűvé. Ezért él és virágzik Erdély szerte még ma is a ma már újra közkinccsé vált népzene, néptánc." - fejtette ki az énekes.

Felidézte azt is, milyen megindító pillanatban érkezett a Kossuth-díjról szóló értesítés. "Éppen a családommal voltam február 25-én, és az állampolgári eskütételre készülődtünk, mert aznapra kaptunk időpontot. Ekkor kopogott a postás a díjról szóló levéllel. Felfogni, feldolgozni sem volt igazán időm, az események olyan sűrűn követték egymást. Azóta is értelmezem, ízlelgetem ennek  az óriási kitüntetésnek a jelentőségét, fontosságát, felelősségét, és azóta is barátkozom a gondolatával" - mondta Kiss B. Atilla.

Terveiről elárulta: ötven éves kora előtt még nem érezte elérkezettnek az időt arra, hogy Othello, Canio, Tannhäuser, vagy más hasonló fajsúlyú szerepek eléneklésére gondoljon, de most már úgy érzi, tervezhet ezekkel. Egy énekes, mint mondta, tervezhet ugyan, de a műfaj sajátosságánál fogva felkérésre, megbízásra van szüksége, hogy szerepálmait valóra válthassa.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Könyv

Pernye és fű – ősszel érkezik Závada Pál új regénye

Október 8-án a Magvető Kiadó gondozásában jelenik meg a Kossuth-díjas író legújabb regénye, amelynek története és karakterei ugyan fiktívek, ám a benne szereplő interjúk valóságosak – azokat Sipos András rendezővel készítették Statárium című, 1989-es filmjükhöz.
Színház

Elhunyt Szatmári Liza

Az Aase- és Gobbi Hilda-díjas színésznő július 20-án, életének 97. évében hunyt el. Szatmári Liza hetvenhárom éve volt a Vígszínház tagja, halálhírét a társulat közölte.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Lehoczky Zsuzsáról nevezték el az Operettszínház játszóhelyét

Különleges születésnapi ajándékkal köszöntötte a Budapesti Operettszínház Lehoczky Zsuzsát: a Nemzet Színésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Jászai-díjas színésznő, érdemes és kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja nevét viseli mostantól a teátrum Raktárszínháza.
Zenés színház ajánló

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.