Zenés színház

Kiss B. Atilla először hódítja meg a Pillangóasszonyt?

2012.05.05. 18:24
Ajánlom
A Magyar Állami Operaházban új szereposztással látható Puccini operája. Pinkerton szerepében első alkalommal lép közönség elé Kiss B. Atilla. Vagy mégsem?

- Hogyan lehetséges, hogy eddig elkerülte Önt a Pillangóasszony a Magyar Állami Operaházban?

- Tulajdonképpen azt mondhatom, hogy én voltam az első, aki meghódította. Korábban a mű magyar címe Pillangókisasszony volt, Kerényi Miklós Gábor értelmezte újra a cím fordítását. Ő volt a rendezője ennek az 1994/95-ös évadban, Szegeden bemutatott produkciónak, amelyet ma az Operaházban játszunk. Kero velem képzete el az előadást. Én akkor Luxemburgban tanultam ösztöndíjasként, onnan érkeztem vendégszerepelni. Lejátszottam a sorozatot (akkor magyarul ment a darab), visszamentem külföldre, befejeztem a tanulmányaimat, majd Kolozsvárott diplomáztam. Aztán amikor az Opera megvette a szegedi produkciót, én épp akkor kaptam meg a lehetőséget, hogy elénekeljem Ádámot az Öt utolsó színben. A két bemutató közel esett egymáshoz, így választanom kellett: Az ember tragédiájának ősbemutatóján énekelek, vagy elvállalok egy olyan szerepet, amely bármikor megtalálhat még a pályán. Akkor Ádámot választottam, nem sejtvén, hogy Pinkerton tizenhét évet várat magára. A felkérés valahogy mindig ütközött egy másik lehetőséggel, sokszor külföldi meghívással, de most nagy örömmel és boldogan "debütálok" újra.

- A szereposztás miatt nagy figyelem övezi az előadást a közönség részéről.

- Ezt örömmel hallom. Sümegi Eszterrel nagyon jó hatással vagyunk egymásra a színpadon, és jól működünk össze, ahogy Madách mondaná. Alkatilag és hangban is összeillünk.

- Minden Puccini-főszerep nehéz, és Ön jó néhányat el is énekelt ezek közül. Ez a feladat tartogat-e egyáltalán kihívást?

- Szerintem Puccini volt az a zeneszerző, aki nem a forma, vagy a korízlés elvárásainak, hanem az énekeseknek komponált. A zeneszerzés összes bravúrjának a birtokában, az emberi lélek mély ismeretében, úgy választotta ki a legodaillőbb hangnemben megszólaltatott dallamot, hogy az előadó megküzdve bár, de boldogan szárnyalhasson. Végtelenül boldog vagyok, hogy a Maestro után születtem s nem előtte - bár meg sem tudtam volna, mekkora gyönyörökről maradok le, ha nem énekelhetem ezeket a szerepeket. Nem nevezném nehéznek a feladatot, sokkal inkább nemes tehernek. Pinkertont gyakorolva sokszor éreztem úgy, hogy nem kevésbé igényes feladat, mint akár Kalaf szerepe. Ahogy szakmai nyelven mondanánk, a szerep sűrű, a színpadi jelenlétem nyolcvanöt százaléka az első felvonásban koncentrálódik, ahol kis ária, nagyobb ária, hatalmas duett követi egymást, a teljesítőképesség határáig komponálva. A gyakran játszott Puccini-operák sorában hét olyan szerep van, amely a hangomhoz illik. Ezekből, mint mondtam, ez volt az első és mára a hatodik is egyben. Többet közülük, így Cavaradossit, Kalafot és Des Grieux-t külföldön is énekeltem. A Bohémélet Rodolfójával diplomáztam, A Nyugat lánya Dick Johnsonját a Tokiói Nemzeti Operában mutattam be Andreas Homoki rendezésében.

- Férfiként, emberileg hogyan ítéli meg Pinkertont?

- Belülről minden figurának igaza van, a legnagyobb kóklertől a legnemesebb hősig. Előadóként az ő igazukat kell, hogy szolgáljam. A mantuai hercegét is és Pinkertonét is. Abban a társadalomban, korban, konjunktúrában, amelyben „vagabund jenkink" létezett, így éltek a hozzá hasonló férfiak. Hitvallását már az első felvonásban elénekli: ott köt ki, ahol úri kedve tartja, kiveti és felhúzza a horgonyt, ahol jólesik, csak hadd fújja a vihar a vitorlákat, boldogan utazik, s addig nem nyugszik, míg az összes kikötő összes virágát magáénak nem tudja. Hajtja a kalandvágy és a szerelem gyönyöre. Egy életet kedvelő amerikai - csak azt nem tudja, hogy ez az életvitel egy másik kultúrában hogyan csapódik le. Külső szemlélőként azt mondhatnám, hogy egy könnyelmű ember, aki nem számol a következményekkel, csak élvezi a szituáció nyújtotta óriási lehetőségeket: 999 évre bérel egy lakást laza feltételrendszerrel, s ugyanilyen könnyen felbontható klauzúrákkal köthet egy házassági szerződést - gondolja, amikor még henceg a konzulnak. Ilyen könnyűnek véli ezt az epizódot egészen addig, amíg vissza nem tér három év múlva. S ekkor, első megjelenésekor még mindig úgy van vele, hogy gyorsan rövidre zárja a történetet, pontot tesz a végére, kéri, hogy ne is ébresszék fel a lányt. Csakhogy amikor tapasztalja, hogy mit jelentett a nőnek az ő személye, meglátja, hogy Butterfly virággal borította el az egész - amerikai otthonná alakított - házat, és élete legnagyobb ünnepére készülve várja a találkozást, Pinkerton szembesül könnyelmű gyávaságával. Az "Addio fiorito asil" kezdetű áriával fájdalmas búcsút vesz a kedves hajléktól. Elrohan, de valószínűleg nem bírja elviselni korábbi döntésének terhét. Lehet, hogy közli Sharplessel és a feleségével, hogy visszatér a japán Mrs. Pinkertonhoz, a gyereke anyjához. S úgy jön vissza, ahogy Butterfly várja őt - aki azt énekli a második felvonásban, hogy bújócskát fog vele játszani. Visszamegy, és nevén szólongatja... Csakhogy már késő, vérbe fagyva talál rá. Biztos vagyok benne, hogy Pinkerton megélt egy bizonyos fajta evolúciót, jobb ember lett belőle. Ez a kaland nem olyan volt, mint élete többi hasonló hódítása. Ezért gondolom úgy, hogy az ő személye nem szánalmat, megvetést kell, hogy ébresszen a nézőben, hanem együttérzést - még ha első impulzusaink hatására megvetjük is őt. Tehát... én felmentem.

Kiss B. Atilla május 5-én debütál a Puccini-operában, további előadásai az évadban: május 8., 15., 20. és június 2.

- A szereposztás miatt nagy figyelem övezi az előadást a közönség részéről.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

„Nem hiszem, hogy Mozartnak könnyű volt” – interjú Pusker Júliával

Tehetségről, jelenről, jövőről beszélgettünk a fiatal hegedűművésszel. Sok éve ismerős világ számára a színpad, de az egészséges drukkot nem kell és nem is szabad kinőni. Mozart életét pedig nem tette könnyebbé, hogy csodagyerek volt. Pusker Júlia augusztus 4-én lép fel Balatonfüreden, a Klassz a pARTon fesztiválon.
Klasszikus

Egy éjszaka a hangszerek királynőjével

Nagy öröm, hogy a bezártság után a Filharmónia Magyarország szervezésében több száz programon vehetünk részt a nyáron. A fesztiválok mellett országos programokkal, nyáresti kikapcsolódással várják a közönséget. Több mint 60 városban, több mint 100 koncerttel érkezik idén az OrgonaPont sorozat, augusztus 7-én pedig az Orgonák éjszakáján népszerűsítik tovább a hangszerek királynőjét. Különlegesség, hogy Ferenc pápa énekeggyüttese, a világ legrégebbi kórusa is csatlakozik a programhoz.
Zenés színház

A férfi és a női lélek mélységei

Mester Viktória és Molnár Levente művészházaspár előadásában szcenírozott, vizuál-operakoncert formájában elevenedik meg Bartók Béla egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára.
Színház

Nem akarta, hogy bárki lássa hanyatlani – Sződy Szilárd emlékére

81. életévében elhunyt Sződy Szilárd rendező, dramaturg, oktató, Sződy Szilárd szobrász- és éremművész unokája. Bicskei Kiss László színész, rendező emlékezett meg róla.
Vizuál

L. Simon László a Magyar Nemzeti Múzeum új főigazgatója

A korábbi kulturális államtitkár megbízatása öt évre szól.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Nem is ügyefogyott

Lesz maga juszt is az enyém, Holdvilágos éjszakán, Szerelemhez nem kell szépség – ugye már ön is dúdolja mindegyik slágert? És ha még hozzátesszük a „Fekete Péter öcsém, te kis ügyefogyott” kezdetű nótát, máris helyben vagyunk: a Szabadkai Népszínház 2019-ben bemutatott, azóta is repertoáron tartott, számos sikeres vendégjátékot megjárt előadása, a Fekete Péter a Városmajori Szabadtéri Színpadon mutatkozik be Budapest közönségének.
Zenés színház ajánló

A férfi és a női lélek mélységei

Mester Viktória és Molnár Levente művészházaspár előadásában szcenírozott, vizuál-operakoncert formájában elevenedik meg Bartók Béla egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára.
Zenés színház hír

„Azért dolgozunk, hogy értéket teremtsünk” – amerikai turnéra készül az Operettissima

Egyedülálló nemzetközi együttműködés jött létre az Operettissima és a legnagyobb amerikai közszolgálati televízió, a PBS között, melynek eredményeképpen egy stream koncerten, valamint egy nagyszabású turné keretében ismertethetik meg az alkotók az operettet a helyi közönséggel.
Zenés színház hír

Szirtes Tamás újra pályázik a Madách Színház igazgatói posztjára

Továbbra is a Madách Színház élén maradna a teátrum jelenlegi igazgatója, Szirtes Tamás, ezért beadta a pályázatát a posztra - adta hírül az Index.
Zenés színház interjú

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.