Zenés színház

Kiszabadulva

2011.07.09. 08:50
Ajánlom
A Szegedi Nemzeti Színház nagyszínpada nevéből következően nem kicsi. Ám minden, amit ott kipróbálnak, és ami ott működik, a Dóm téren egészen másképp hat. A víg özvegy első szabad téri próbái így törvényszerűen szinte kizárólag a komfortérzet növelését szolgálják. Azt is megnéztük, hogyan.

Ráadásul amellett, hogy színházban a díszletjelzésekben nagyjából beállított járásokat, térformákat, pontosan kigyakorolt koreográfiákat a Dóm előtti több száz négyzetméterhez kell adaptálni, van még egy újdonság: a próbák már a kész díszletben folynak. Hogy ez mit jelent? Például azt, hogy a nagyszínházi nyolcfokú próbalépcső hirtelen huszonkét "előadásfokot" számlál - tessék elképzelni, mennyire kell átalakítani a mozgások ritmusát. Szóltunk már arról, hogy Zeke Edit díszlete egy eldőlt, darabokra esett Eiffel-torony, ami ahány rész - mi több: a forgószínpadi elhelyezés miatt ahány forgás és perspektíva -, annyi elrendezés, annyi zug, annyi különböző be- és kijöveteli lehetőség. Ezt a benti próbákon mindössze egyetlen elemmel modellezték. És ott a mikroport, ami szintén egyfajta átállást kíván. Nem csoda hát, hogy eleinte kissé elveszettnek érzik magukat A víg özvegy közreműködői.

A színházcsinálást először látó külső szemlélő minden bizonnyal unja azt, hogy az általa ismert és rajongott művészek messze az átéléstől újra és újra nekikezdenek egy kétperces jelenetrészletnek. "Hova bújjak?" - kérdezi a Valencienne-t játszó Keszei Bori Kozma Péter rendezőtől. "Túl sok helyen látszom, ahogy civilben kóválygok. Megszervezem magamnak, jó?" - jelzi a Zéta Mirkó nagykövetet alakító Haumann Péter. Párizs jelképe, mely legmagasabb pontján 12 méter, még így, eldőlve is légiesen könnyed, ugyanakkor légies könnyedségében valóban nem más, mint csövek, idomok és rácsok kiadta, szinte minden szögből átlátszó, első pillantásra konstruktivista műalkotásnak tűnő alakzata. Hátul a színpad lezárásaképp pedig a francia főváros fekete-fehér panorámaképe, melyen aprón villódzó lámpák jelzik a sugárutakat. Ó, a romantika!

De vissza a próbához, ahol erre, mármint a romantikázásra nincs idő, üresjáratokkal pedig aztán végképp nem számolhatnak, hiszen július 15-én bemutató. Ráadásul jelen állás szerint nagyjából 3980-nal vannak kevesebben a nézőtéren, mint ahányan az előadásokon várható.

"Ez jó lesz" - nyugtázza Kozma Péter a kórus beállítását, Aczél András játékmester azonban ennyivel nem elégedett, mert az egy dolog, hogyan állnak a térben, ám oda be is kell jutni az énekeseknek. Jön tehát az újabb megoldandó feladat: ki honnan, melyik résből érkezzen. Ezalatt valami történik Kálmán Péter (Danilovics Danilo követségi titkár szerepében) mikroportjával, mert az operaénekes a próbakezdő állapotnál jóval biztosabban érzi magát a "műfajban". Akkor ugyanis a hangmérnököktől tudakolta, a mikroporttal természetesnek  hangzik-e, később míg Hernádi Juditékat direktben érezte, magát pedig - az ő szavaival - "olyan musinak". Nem könnyű, no, nem könnyű. Minden csak megszokás kérdése. (Több adekvát közhely hirtelen nem jut eszembe.)

Kozma Attila koreográfus valakit előrébb hív a színpadon, aztán az egyensúly érdekében széthúzza a tánckart, majd megkéri az egyik fiatalembert, tánc közben hozza előre Molnár Piroskát. Háromnegyed kilenckor az oldalsó reflektortornyokban kigyúlnak a lámpák, de a nézőtéren ülő világítástervező, Bányai Tamás még csak figyel, Kesselyák Gergelynek azonban van dolga, ő rendületlenül vezényli a zongoristát és az első felvonás követségi fogadását végigzenélő kis kamarazenekart. A világosban néhány mezőgazdasági repülő húz el felettünk. Hernádi Judit a sárga gépek láttán megjegyzi, így kezdődött a Csárdáskirálynő. Ugye, emlékeznek, az mekkora siker volt...?!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház Film

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Zenés színház interjú

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház magazin

Feladat sosem találja készületlenül – Misura Zsuzsa születésnapjára

A Liszt Ferenc-díjas szoprán, Misura Zsuzsa 1973-ban kezdte pályafutását a Magyar Állami Operaházban, amelynek örökös tagja. A napokban ünnepelte 75. születésnapját, ennek alkalmából köszöntjük őt.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.
Zenés színház bécs

Anna Nyetrebko lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége

Anna Nyetrebko orosz-osztrák sztárszoprán és férje, Yusif Eyvazov azerbajdzsán tenor lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége.