Zenés színház

Kiszabadulva

2011.07.09. 08:50
Ajánlom
A Szegedi Nemzeti Színház nagyszínpada nevéből következően nem kicsi. Ám minden, amit ott kipróbálnak, és ami ott működik, a Dóm téren egészen másképp hat. A víg özvegy első szabad téri próbái így törvényszerűen szinte kizárólag a komfortérzet növelését szolgálják. Azt is megnéztük, hogyan.

Ráadásul amellett, hogy színházban a díszletjelzésekben nagyjából beállított járásokat, térformákat, pontosan kigyakorolt koreográfiákat a Dóm előtti több száz négyzetméterhez kell adaptálni, van még egy újdonság: a próbák már a kész díszletben folynak. Hogy ez mit jelent? Például azt, hogy a nagyszínházi nyolcfokú próbalépcső hirtelen huszonkét "előadásfokot" számlál - tessék elképzelni, mennyire kell átalakítani a mozgások ritmusát. Szóltunk már arról, hogy Zeke Edit díszlete egy eldőlt, darabokra esett Eiffel-torony, ami ahány rész - mi több: a forgószínpadi elhelyezés miatt ahány forgás és perspektíva -, annyi elrendezés, annyi zug, annyi különböző be- és kijöveteli lehetőség. Ezt a benti próbákon mindössze egyetlen elemmel modellezték. És ott a mikroport, ami szintén egyfajta átállást kíván. Nem csoda hát, hogy eleinte kissé elveszettnek érzik magukat A víg özvegy közreműködői.

A színházcsinálást először látó külső szemlélő minden bizonnyal unja azt, hogy az általa ismert és rajongott művészek messze az átéléstől újra és újra nekikezdenek egy kétperces jelenetrészletnek. "Hova bújjak?" - kérdezi a Valencienne-t játszó Keszei Bori Kozma Péter rendezőtől. "Túl sok helyen látszom, ahogy civilben kóválygok. Megszervezem magamnak, jó?" - jelzi a Zéta Mirkó nagykövetet alakító Haumann Péter. Párizs jelképe, mely legmagasabb pontján 12 méter, még így, eldőlve is légiesen könnyed, ugyanakkor légies könnyedségében valóban nem más, mint csövek, idomok és rácsok kiadta, szinte minden szögből átlátszó, első pillantásra konstruktivista műalkotásnak tűnő alakzata. Hátul a színpad lezárásaképp pedig a francia főváros fekete-fehér panorámaképe, melyen aprón villódzó lámpák jelzik a sugárutakat. Ó, a romantika!

De vissza a próbához, ahol erre, mármint a romantikázásra nincs idő, üresjáratokkal pedig aztán végképp nem számolhatnak, hiszen július 15-én bemutató. Ráadásul jelen állás szerint nagyjából 3980-nal vannak kevesebben a nézőtéren, mint ahányan az előadásokon várható.

"Ez jó lesz" - nyugtázza Kozma Péter a kórus beállítását, Aczél András játékmester azonban ennyivel nem elégedett, mert az egy dolog, hogyan állnak a térben, ám oda be is kell jutni az énekeseknek. Jön tehát az újabb megoldandó feladat: ki honnan, melyik résből érkezzen. Ezalatt valami történik Kálmán Péter (Danilovics Danilo követségi titkár szerepében) mikroportjával, mert az operaénekes a próbakezdő állapotnál jóval biztosabban érzi magát a "műfajban". Akkor ugyanis a hangmérnököktől tudakolta, a mikroporttal természetesnek  hangzik-e, később míg Hernádi Juditékat direktben érezte, magát pedig - az ő szavaival - "olyan musinak". Nem könnyű, no, nem könnyű. Minden csak megszokás kérdése. (Több adekvát közhely hirtelen nem jut eszembe.)

Kozma Attila koreográfus valakit előrébb hív a színpadon, aztán az egyensúly érdekében széthúzza a tánckart, majd megkéri az egyik fiatalembert, tánc közben hozza előre Molnár Piroskát. Háromnegyed kilenckor az oldalsó reflektortornyokban kigyúlnak a lámpák, de a nézőtéren ülő világítástervező, Bányai Tamás még csak figyel, Kesselyák Gergelynek azonban van dolga, ő rendületlenül vezényli a zongoristát és az első felvonás követségi fogadását végigzenélő kis kamarazenekart. A világosban néhány mezőgazdasági repülő húz el felettünk. Hernádi Judit a sárga gépek láttán megjegyzi, így kezdődött a Csárdáskirálynő. Ugye, emlékeznek, az mekkora siker volt...?!

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

„Nem hiszem, hogy Mozartnak könnyű volt” – interjú Pusker Júliával

Tehetségről, jelenről, jövőről beszélgettünk a fiatal hegedűművésszel. Sok éve ismerős világ számára a színpad, de az egészséges drukkot nem kell és nem is szabad kinőni. Mozart életét pedig nem tette könnyebbé, hogy csodagyerek volt. Pusker Júlia augusztus 4-én lép fel Balatonfüreden, a Klassz a pARTon fesztiválon.
Zenés színház

A férfi és a női lélek mélységei

Mester Viktória és Molnár Levente művészházaspár előadásában szcenírozott, vizuál-operakoncert formájában elevenedik meg Bartók Béla egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára.
Vizuál

L. Simon László a Magyar Nemzeti Múzeum új főigazgatója

A korábbi kulturális államtitkár megbízatása öt évre szól.
Klasszikus

Egy éjszaka a hangszerek királynőjével

Nagy öröm, hogy a bezártság után a Filharmónia Magyarország szervezésében több száz programon vehetünk részt a nyáron. A fesztiválok mellett országos programokkal, nyáresti kikapcsolódással várják a közönséget. Több mint 60 városban, több mint 100 koncerttel érkezik idén az OrgonaPont sorozat, augusztus 7-én pedig az Orgonák éjszakáján népszerűsítik tovább a hangszerek királynőjét. Különlegesség, hogy Ferenc pápa énekeggyüttese, a világ legrégebbi kórusa is csatlakozik a programhoz.
Színház

Nem akarta, hogy bárki lássa hanyatlani – Sződy Szilárd emlékére

81. életévében elhunyt Sződy Szilárd rendező, dramaturg, oktató, Sződy Szilárd szobrász- és éremművész unokája. Bicskei Kiss László színész, rendező emlékezett meg róla.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Nem is ügyefogyott

Lesz maga juszt is az enyém, Holdvilágos éjszakán, Szerelemhez nem kell szépség – ugye már ön is dúdolja mindegyik slágert? És ha még hozzátesszük a „Fekete Péter öcsém, te kis ügyefogyott” kezdetű nótát, máris helyben vagyunk: a Szabadkai Népszínház 2019-ben bemutatott, azóta is repertoáron tartott, számos sikeres vendégjátékot megjárt előadása, a Fekete Péter a Városmajori Szabadtéri Színpadon mutatkozik be Budapest közönségének.
Zenés színház ajánló

A férfi és a női lélek mélységei

Mester Viktória és Molnár Levente művészházaspár előadásában szcenírozott, vizuál-operakoncert formájában elevenedik meg Bartók Béla egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára.
Zenés színház hír

„Azért dolgozunk, hogy értéket teremtsünk” – amerikai turnéra készül az Operettissima

Egyedülálló nemzetközi együttműködés jött létre az Operettissima és a legnagyobb amerikai közszolgálati televízió, a PBS között, melynek eredményeképpen egy stream koncerten, valamint egy nagyszabású turné keretében ismertethetik meg az alkotók az operettet a helyi közönséggel.
Zenés színház hír

Szirtes Tamás újra pályázik a Madách Színház igazgatói posztjára

Továbbra is a Madách Színház élén maradna a teátrum jelenlegi igazgatója, Szirtes Tamás, ezért beadta a pályázatát a posztra - adta hírül az Index.
Zenés színház interjú

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.