Zenés színház

Kiválasztva

2008.04.28. 00:00
Ajánlom
Nagy Sándor szerencsés alkata egyetemistaként látszott. Játszott lánglelkű romantikus hőst a Hegedűs a háztetőn Percsikjeként, már-már gonosz intrikust a zalaegerszegi Bereményi-musicalben, a Laurában, és a dohányzás ártalmasságáról szóló Csehov-monológgal megmutatta, hogy tud a felesége által elnyomott, szorongó kisember is lenni. INTERJÚ

Nagy Sándor

Diploma óta a Madách Színházban dolgozik. Új bemutatóját, a József és a színes szélesvásznú álomkabát című Webber-felújítás Józsefét is ott abszolválja.

Fidelio Súgó: 1991-ben mutatta be a színház a darabot. Van neked ahhoz a József-produkcióhoz fűződő élményed?

Nagy Sándor: A József... volt az első előadás, amit a Madách Színházban láttam 1998-ban. Lippai László, aki egyébként épp a főszerepet játszotta, fényeslitkei kötődésű, és többen "feljöttünk" Pestre, hogy megnézzük őt. Az előadásból egyébként alig egy-két snittre emlékszem, de Vikidál Gyulát például akkor láttam először színpadon a Fáraó szerepében.

FS: A musicalesteken sem énekeltél a darabból?

NS: Nem, és az egyetemen sem foglalkoztam különösebben ezzel a musicallel. Ne kérdezd az okát, így alakult annak ellenére, hogy még amikor otthon vendéglátóztam, volt József-alapom, és elő-elővettem esténként.

FS: A próbafolyamat kezdetén Szirtes Tamás rendező beszélt a társulatnak a 17 évvel ezelőtti előadásról?

NS: Nem túl sokat, de az biztos, hogy ahhoz képest ez egy egészen más, inkább a show és a pamflet irányába tolódó, könnyed esti szórakozásnak, akár családi programnak is beillő előadás lesz. Bár a kiindulási pont és a cselekmény követi a bibliai József-történetet, de ahhoz nem akar maximálisan kötődni. Webber darabjában inkább zenei és szituációbeli gegek vannak. Elég csak a Fáraót említeni, akinek a dala és egyáltalán a megjelenése egy Elvis-paródia, és az a pluszszám is inkább poénnak hat, amit a szerző neki írt. József dalán, a börtönben énekelt Magányos rab vagyok-on kívül nagy drámai mélységek nincsenek, látványos jelmezek és táncok viszont vannak.

FS: Május utolsó napjaiban lesz a bemutató, jelenleg a rendelkező próbák zajlanak, de bármennyire is a show felé megy az előadás, a szerepeket végig kellett elemeznetek. Milyen karakter József?

NS: A darab elején József tizenéves, aki felnő és vezető lesz, mire előadás véget ér. Az apja azért választja ki őt, azért kivételezik vele, mert az ő anyját szerette feleségei közül a legjobban, és őt látja a fiúban. Józsefet kezdetben nagyfokú naivitás jellemzi, és nem érzi a felelősséget, ám ahogyan halad előre a történet, megérik a feladatra, és azért válhat vezetővé, mert hitt Istenben és kiválasztottságában. Mindössze két dalom és kevés jelenetem van, de mégis kihívásnak érzem a szerepet. A dalok és a helyzetek rövidek ahhoz, hogy egy élet ívét el lehessen játszani, ezért nagyon világosan és sűrítetten kell jelezni, hol tart éppen ezen az úton.

FS: Akkor ez egy pihentető főszerep lesz?

NS: A cím Józsefet emeli ki, de azt gondolom, nem ő a főszereplője az előadásnak, hanem a testvérek, akiknek irdatlan nehéz dolga, ugyanis ők több alakban is feltűnnek, és végigdolgozzák az estét az első pillanattól az utolsóig.

FS: Bár operett-musical osztály volt a tiétek, a Kokainfutártól kezdve jóval több prózai vizsgátok volt, mint zenés, és a zenés előadásokban sem volt elég csupán énekelni, hanem komoly színészi munkára volt szükség. Nem hiányzik a próza?

NS: De, nagyon. Producereket és a Volt egyszer egy csapat-ot például a remek partnerek, Alföldi Róbert, Gálvölgyi János vagy Haumann Péter mellett azért imádom játszani, mert a darabok tele vannak helyzetekkel. Talán most belekerültem musical- vagy énekes színész kategóriába, ám azt gondolom, hogy eljön annak is az ideje, hogy prózát játsszam. Nem akarok előre rohanni, hiszek a sorsban és a fokozatosságban. Először mondjuk egy rövidebb önálló est, aztán egy kétszereplős darab. Nem biztos, hogy holnap képes lennék III. Richárdot játszani...

FS: Pedig Szemenyei János Zalaegerszegen...

NS: (mosolyog) Néha ülök és belegondolok, hova jutottam, mi mindent értem el, s akkor rájövök, kivételesen szerencsés helyzetben vagyok. Például azzal, hogy Babarczy László, Bagó Bertalan és Avar Pista bácsi tanították nekem a színészmesterséget. Vagy hogy az Adagiónak koncertje lesz az Arénában. Sokan kérdezik, nem rettenek-e meg ettől, de talán nekem május 9-én tényleg azért kell ott kell lennem, hogy átadjak valamit a közönségnek. Apám mindig azt mondta, a zene hatalom. Szerintem maga a művészet az, és ahogy Haumann Péter fogalmazott egyszer: ha a művészet nem élni segít, akkor nincs rá szükség. Én pedig hiszek abban, hogy a Jóistennek terve van az életemmel.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Lábnyomot kaptak a Halhatatlanok Társulatának új tagjai

Szombat délelőtt újabb lábnyomokkal gazdagodott a Pesti Broadway az Operettszínház előtt. Az 1996-ban alapított Halhatatlanok Társulata öt év kihagyás után választott új tagokat még májusban, most pedig ünnepélyes keretek között avatták fel a díj részeként fémbe öntött lábnyomokat.
Színház

Dragomán György parádés egyperces novellában reflektált az SZFE ügyére

A József Attila-díjas író szerint nem biztos, hogy célravezető egy exezredest kinevezni az egyetem kancellári pozíciójára. Amúgy meg ki tudja, lehet, hogy én értem félre az egyperces novellát.
Klasszikus

Márta emlékére játszik Kurtág György

Az új felvételen Mozart-mű hallható.
Színház

Blokád alá került az SZFE Rákóczi úti épülete is

Miután Szarka Gábor pénteken előrehozott őszi szünetet rendelt el és hat órára ki akarta üríttetni a Vas és a Szentkirályi utcai épületet, a diákok sajtótájékoztatójával egy időben több hallgató átvonult az SZFE Rákóczi úti campusához, hogy ott védje a termeket.
Színház

A Minisztérium továbbra sem reagál az SZFE-s hallgatók követeléseire

Hétfő reggelre megmozdulást szerveztek az SZFE-s hallgatók az Innovációs és Technológiai Minisztérium Szemere utcai épülete elé. A helyszínválasztás nem véletlen: ugyanis a Minisztérium közbeavatkozásával lehetne csak feloldani az egyetemi polgárság és a kuratórium között kialakult helyzetet. A tüntetésen a diákok mellett közel harminc ismert színházi és filmes alkotó kampányolt az autonóm felsőoktatás mellett.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház kult50

Szerepek csöndjében – Horváth Margit a Kult50-ben

Mindenki csak Huginak becézi. Anyaszínházának tartja a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházat, de saját bőrén tapasztalta meg, hogy senki nem lehet próféta a saját hazájában.
Zenés színház hír

Bozsik Yvette Tündérkertet varázsol az Operett színpadára

„Az Operettszínház újabb ünnepre készül” – mondta Kiss-B. Atilla főigazgató a Marica grófnő közelgő bemutatója kapcsán. Az október 23-tól látható operettet 96 évvel ezelőtt, szinte napra pontosan ekkor mutatták be a Király Színházban, most pedig az új előadás szólistái, valamint Bozsik Yvette koreográfus-rendező, Berzsenyi Krisztina jelmeztervező és Cziegler Balázs díszlettervező idézték meg Kálmán Imre klasszikusát.
Zenés színház kult50

Játszótárs mindenek felett – Wunderlich József a Kult50-ben

Érzékeny színpadi jelenléte és nagyfokú technikai tudása révén mindössze néhány év alatt meghatározó tagjává vált Wunderlich József a Vígszínház társulatának, ahol a nagyoktól tanulhat, a korosztályába tartozókkal pedig kísérletezve dolgozhat együtt, ami örömmel tölti el.
Zenés színház magazin

50 éve csendült fel először a Getsemane a Broadwayn

Andrew Lloyd Webber kultikus rockoperája, a Jézus Krisztus Szupersztár 1970-ben indult el hódító útjára. A mű, melynek szövegét Tim Rice írta, először albumként jelent meg, majd egy évvel később debütált a Broadwayn. Érdekessége, hogy prózai dialógusok nélkül meséli el Jézus életének utolsó hetét, megmutatva többek között Mária Magdolna és Júdás szemszögét is.
Zenés színház ajánló

Rockoperából szimfonikus opera lett az István, a király

Gyöngyösi Levente szimfonikus hangszerelésében, operaénekesek előadásában mutatja be Szörényi Levente és Bródy János csaknem 40 éve töretlen népszerűségű rockoperáját a Magyar Állami Operaház.