Zenés színház

Kíváncsian a közös célért

2008.03.29. 00:00
Ajánlom
Az Armel Produkciós Iroda és a Mezzo Televízió közös rendezésű operaversenyének és –fesztiváljának első bemutatóját Brémában tartják. Gershon Kingsley és Michael Kunze Raoul című operájában Serge szerepét Beöthy-Kiss László énekli.

- Kezdjük az obligát kérdéssel: mi motivált, hogy jelentkezz a versenyre?

- Meghallgatásokra és versenyekre a mi pályánkon muszáj eljárni, mert meg kell magunkat mutatnunk. Ám ezt a versenyt azért is tartottam remek kezdeményezésnek, mert öt viszonylag modern művet mutatnak be. Még nagyobb a kihívás, mert a modern operák bemutatása nem mindig hálás feladat.

- A nézőnek vagy az énekesnek?

- Zeneileg nehezebbek, kevésbé dallamosak, a közönség ezért nehezebben barátkozik meg velük, és nekünk is több vele a munka. De azáltal, hogy egy versenyben lehet elnyerni a szerepeket és nemzetközi produkció jön létre, jóval nagyobb a motivációnk. Ráadásul a Raoul ősbemutató lesz, és egy ősbemutatóban részt venni mindig különleges alkalom. A szövegírót, Michael Kunzét a musicalrajongók Magyarországon is jól ismerik, az ő nevéhez fűződik az Elisabeth és a Mozart!, amiket évek óta nagy sikerrel játszanak. Nos, egyfelől ezért. A másik ok pedig az, hogy ez a verseny egész más, mint általában az énekversenyek: nem pusztán az énekesi tudást, hanem a színészi képességet is mérték.

- Emiatt másképp viselkedtél a két forduló alatt?Felszabadultabb voltál vagy épp ellenkezőleg: ez több súlyt rakott rád?

- Egyetlen versenyre sem szabad úgy menni, hogy valamiféle hátizsákot érezz magadon. A mi szakmánk nagyon szubjektív, ezért van egy határ, amin túl nem szabad véresen komolyan vagy személyesnek venni egy esetleges elutasítást sem.


Beöthy-Kiss László

- A szegedi második fordulóban workshopokat tartott az öt opera rendezője. Milyen feladatokat kellett végrehajtanotok?

- A darabhoz kapcsolódó helyzetgyakorlatokat. Például nekünk volt egy olyan feladat, hogy míg a címszerepet énekelte az egyik kolléga, nekünk némán kellett felé közeledni, összeesni, eljátszani, hogy meghalunk, majd felállni újra. Nagyon élveztem ezt a fajta munkát, a főiskolai éveket idézte vissza, a mesterségórák hangulatát. Az öt rendező csoportjai közt volt egyébként átjárás, már amennyire a szűk időkeret lehetővé tette.

- Te is ezt a szerepet osztottad volna magadra?

- Az az igazság, hogy az Adrienne Lecouvreur kivételével nemigen ismerem versenydarabokat. Annak viszont örülök, hogy ezt a szerepet elnyertem, mert Serge-t karaktertenornak hirdették, és én a budapesti Operaházban is ilyen fachban játszom. Azt hiszem, színészileg is jobban megmutathatom magam.

- Mit tudsz már a szerepről, mennyire ismered a karaktert?

- Megkaptam a darab zongorakivonatát, ami persze nem ad teljes képet, és egyelőre ismerkedem a darabbal. Az opera már csak a nem hagyományos szerkezete miatt is érdekes: Vannak benne prózai részek is, melyek a zenekari aláfestést meg-megszakítják, és a kórus is kommentálja az eseményeket. Érezhető a mű modernsége, de egyáltalán nem elvont a zene. És ugyanígy ismerkedem Serge-zsel is. Bár Magyarországon a Wallenberg-történet nem ismeretlen, mégis úgy érzem, muszáj utánaolvasnom, jól felkészülnöm az életrajzból. Nem szeretnék „csak úgy” belecsöppenni az előadásba, bár hogy mennyire valósíthatom meg a saját elképzelésemet, természetesen a rendezőtől függ.

- Mennyit tudtok próbálni Brémában?

- Nem lesz túl hosszú a próbaidőszak, az eredetileg kitűzöttnél hamarabb kezdődik, és mindössze két hét áll majd rendelkezésünkre, tehát nagyon biztos szereptudással kell mennem Németországba.

- Nagyon vegyes nemzetiségű minden előadás. Lehet ez ugródeszka akár egy nemzetközi karrierhez?

- Talán, bár ez nem motivált a jelentkezéskor. Annak nagyon örülök, hogy megismerhetem a brémai operát, az ottani közönséget, hogy módom nyílik amerikai, lengyel, francia, német kollégákkal dolgozni. Egyelőre még nem vagyunk kapcsolatban egymással, de azt hiszem, a közös cél érdekében jól összekovácsolódik majd a társaság.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.
Vizuál

Ifjúsági nagydíjat nyert Tallinnban Szakonyi Noémi Veronika filmje

A nyílt örökbefogadás témáját dolgozza fel a Hat hét című film, amely a tallinni zsűri indoklása szerint sikeresen megtalálta a fiatalság hangját, a rendező munkája pedig elképesztően empatikus. További két magyar alkotást is méltattak a rangos Észak-Európai seregszemlén.
Plusz

Elhunyt Irene Cara, a Flashdance Oscar-díjas énekes-dalszerzője

63 éves korában elhunyt Irene Cara, a Flashdance című film Oscar-díjas énekes-dalszerzője – számolt be róla a BBC News.Az amerikai színésznő és énekesnő az 1980-ban bemutatott Fame című film főcímdalával is sikert aratott, de sokan ismerték meg a Flashdance című produkció dalszerző-énekeseként is.
Vizuál

„Mindig rólunk van szó” – Hegedűs D. Géza a Néprajzi Múzeum kiállításáról

Európa egyik legkorszerűbb múzeumépülete, az idén felavatott Néprajzi Múzeum első, időszaki kiállítása a Megérkeztünk című tárlat. A legelső, 19. századi gyűjtésektől a legújabb szerzeményekig Hegedűs D. Géza színművész „kalauzolja” a látogatókat audio idegenvezetés formájában.
Klasszikus

Andrés Orozco-Estrada lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral

A zeneirodalom egyik legnépszerűbb zongoraversenye és szimfóniája, valamint egy varázslatos nyitány is felcsendül a Budapesti Fesztiválzenekar és a kolumbiai sztárkarmester, Andrés Orozco-Estrada decemberi koncertjein.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A Lvivi és az Odesszai Nemzeti Operát díjazták az International Opera Awardon

November 28-án este adták át az International Opera Award 2022-es elismeréseit. Az év operajátszó intézményének díját két ukrán operaház kapta meg, amiért a háború ellenére is tartanak előadásokat.
Zenés színház gyász

Elhunyt Arányi Adrienn

A színésznőt kilencvenhárom éves korában érte a halál – tette közzé megrendülten a hírt egykori színháza, a Budapesti Operettszínház közösségi oldalán.
Zenés színház hír

Kristīne Opolais Carmenként debütál Szentmargitbányán

A világhírű énekesnő csatlakozik azon szopránokhoz, akik a hagyományosan mezzoszopránok által megformált Bizet-hősnő bőrébe bújnak. A Carmen premierjére 2023. július 12-én kerül sor a Szentmargitbányai Kőfejtőben.
Zenés színház hír

Komlósi Ildikó mesterkurzust tart fiatal énekeseknek

A kurzusra november 28. és december 2. között kerül sor, a Benczúr Ház Dísztermében, november 30-án pedig gálakoncerten mutatkoznak be a résztvevők. Az események a nagyközönség számára ingyenesen látogathatók, de a koncert regisztrációköteles.
Zenés színház ajánló

Ismét bemutatják Budaörsön a Koldusoperát

November 24-én újra átélhetjük Bertolt Brecht világhírű alkotását Fehér Balázs Benő újragondolásában. A felújított ellőadás főbb szerepeiben mások mellett Bíró Kriszta, Brasch Bence és Páder Petra látható a Budaörsi Latinovits Színházban.