Zenés színház

Kíváncsian a közös célért

2008.03.29. 00:00
Ajánlom
Az Armel Produkciós Iroda és a Mezzo Televízió közös rendezésű operaversenyének és –fesztiváljának első bemutatóját Brémában tartják. Gershon Kingsley és Michael Kunze Raoul című operájában Serge szerepét Beöthy-Kiss László énekli.

- Kezdjük az obligát kérdéssel: mi motivált, hogy jelentkezz a versenyre?

- Meghallgatásokra és versenyekre a mi pályánkon muszáj eljárni, mert meg kell magunkat mutatnunk. Ám ezt a versenyt azért is tartottam remek kezdeményezésnek, mert öt viszonylag modern művet mutatnak be. Még nagyobb a kihívás, mert a modern operák bemutatása nem mindig hálás feladat.

- A nézőnek vagy az énekesnek?

- Zeneileg nehezebbek, kevésbé dallamosak, a közönség ezért nehezebben barátkozik meg velük, és nekünk is több vele a munka. De azáltal, hogy egy versenyben lehet elnyerni a szerepeket és nemzetközi produkció jön létre, jóval nagyobb a motivációnk. Ráadásul a Raoul ősbemutató lesz, és egy ősbemutatóban részt venni mindig különleges alkalom. A szövegírót, Michael Kunzét a musicalrajongók Magyarországon is jól ismerik, az ő nevéhez fűződik az Elisabeth és a Mozart!, amiket évek óta nagy sikerrel játszanak. Nos, egyfelől ezért. A másik ok pedig az, hogy ez a verseny egész más, mint általában az énekversenyek: nem pusztán az énekesi tudást, hanem a színészi képességet is mérték.

- Emiatt másképp viselkedtél a két forduló alatt?Felszabadultabb voltál vagy épp ellenkezőleg: ez több súlyt rakott rád?

- Egyetlen versenyre sem szabad úgy menni, hogy valamiféle hátizsákot érezz magadon. A mi szakmánk nagyon szubjektív, ezért van egy határ, amin túl nem szabad véresen komolyan vagy személyesnek venni egy esetleges elutasítást sem.


Beöthy-Kiss László

- A szegedi második fordulóban workshopokat tartott az öt opera rendezője. Milyen feladatokat kellett végrehajtanotok?

- A darabhoz kapcsolódó helyzetgyakorlatokat. Például nekünk volt egy olyan feladat, hogy míg a címszerepet énekelte az egyik kolléga, nekünk némán kellett felé közeledni, összeesni, eljátszani, hogy meghalunk, majd felállni újra. Nagyon élveztem ezt a fajta munkát, a főiskolai éveket idézte vissza, a mesterségórák hangulatát. Az öt rendező csoportjai közt volt egyébként átjárás, már amennyire a szűk időkeret lehetővé tette.

- Te is ezt a szerepet osztottad volna magadra?

- Az az igazság, hogy az Adrienne Lecouvreur kivételével nemigen ismerem versenydarabokat. Annak viszont örülök, hogy ezt a szerepet elnyertem, mert Serge-t karaktertenornak hirdették, és én a budapesti Operaházban is ilyen fachban játszom. Azt hiszem, színészileg is jobban megmutathatom magam.

- Mit tudsz már a szerepről, mennyire ismered a karaktert?

- Megkaptam a darab zongorakivonatát, ami persze nem ad teljes képet, és egyelőre ismerkedem a darabbal. Az opera már csak a nem hagyományos szerkezete miatt is érdekes: Vannak benne prózai részek is, melyek a zenekari aláfestést meg-megszakítják, és a kórus is kommentálja az eseményeket. Érezhető a mű modernsége, de egyáltalán nem elvont a zene. És ugyanígy ismerkedem Serge-zsel is. Bár Magyarországon a Wallenberg-történet nem ismeretlen, mégis úgy érzem, muszáj utánaolvasnom, jól felkészülnöm az életrajzból. Nem szeretnék „csak úgy” belecsöppenni az előadásba, bár hogy mennyire valósíthatom meg a saját elképzelésemet, természetesen a rendezőtől függ.

- Mennyit tudtok próbálni Brémában?

- Nem lesz túl hosszú a próbaidőszak, az eredetileg kitűzöttnél hamarabb kezdődik, és mindössze két hét áll majd rendelkezésünkre, tehát nagyon biztos szereptudással kell mennem Németországba.

- Nagyon vegyes nemzetiségű minden előadás. Lehet ez ugródeszka akár egy nemzetközi karrierhez?

- Talán, bár ez nem motivált a jelentkezéskor. Annak nagyon örülök, hogy megismerhetem a brémai operát, az ottani közönséget, hogy módom nyílik amerikai, lengyel, francia, német kollégákkal dolgozni. Egyelőre még nem vagyunk kapcsolatban egymással, de azt hiszem, a közös cél érdekében jól összekovácsolódik majd a társaság.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

„Az éneklés felemeli a lelket” – 70 éves Pitti Katalin

A legendás énekesnőt születésnapja alkalmából egy csokorra való felvételével köszöntjük, melyek között emblematikus szerepei és ritkaságok egyaránt meghallgathatók.
Zenés színház interjú

„A humor a legszebb eszköz a sötétség ellen” – interjú Dénes Viktorral

Számos operettben bizonyított már táncoskomikusként, ezúttal azonban Rozsda Lovag bőrébe bújik Dénes Viktor a Budapesti Operettszínház zenés mesejátékában, a Rozsda Lovag és Fránya Fridában. Az újrahasznosított főhősről, a környezettudatosságról és a commedia dell’arte darabbéli megjelenéséről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Különleges produkcióval álltak színpadra a Madách Színházban a Baltazár Színház művészei

Rendhagyó előadással tisztelgett a Madách Színház december 2-án a sérült emberek előtt a fogyatékossággal élő emberek világnapja alkalmából. A Szerencsejáték Zrt. „Tarts velünk egy akadálymentes jövőért!” kampányának részeként ugyanis a Mamma Mia! egyik betétdalát az előadás szereplői a Baltazár Színház színészeivel közösen adták elő.
Zenés színház kritika

A mitológiai szörnyek valósága

Eötvös Péter-ősbemutatót tartott a Berlini Állami Opera. A zeneszerző Sleepless című opera-balladája Jon Fosse Trilógiája alapján készült, Mundruczó Kornél állította színpadra.
Zenés színház hír

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.