Zenés színház

Kód A tudattalanhoz

2008.02.27. 00:00
Ajánlom
Pénteken mutatja be a Szegedi Kortárs Balett és a Nemzeti Táncszínház közös produkcióját. A tudattalan koreográfusai Duda Éva és Juronics Tamás. A premiert a Szegedi Nemzeti Színház Kisszínházában tartják, a budapesti közönség pedig március 28-án láthatja az előadást.

A tudattalan valójában két darab, amelyben az alkotók, Duda Éva és Juronics Tamás azt a valamit kutatják, ami a mélyből mozgatja az embert, lökdösi valamilyen irányba, amelyen talán lehet változtatni, ha rátalálunk - nem a tudattalanra, a kódra, ami hozzá vezet. Mint egyfajta kulcs. A megoldásé.

A Zöld Szalon koreográfusa és díszlettervezője Duda Éva, aki Szegeden kezdte tanulmányait, majd a Táncművészeti Főiskola koreográfus szakán végzett 2001-ben. Számos zenés színházi produkció és musical koreográfiája fűződik nevéhez, így a Budapesti Operettszínházban készített Rómeó és Júlia, A Szépség és a Szörnyeteg, illetve Rudolf, a debreceni West Side Story, a szolnoki Chicago vagy a Szegedi Szabadtéri Játékokon a Bánk bán és a Marica grófnő. Emellett dolgozik a kortárs táncszféra meghatározó művészeivel, saját előadásait az organikus mozgások, költőiség és a dinamizmus jellemzi. Több szólótáncfesztivál nyertese, Imre Zoltán-díjas alkotó.

A Zöld Szalon egy fülledt, ringó csípőkkel teli vidékre vezet el bennünket, ahol a tükörből féltve őrzött vágyaink sunyítanak vissza ránk. A rövid történetekből felfűződő előadásban a gyanakvó, tébláboló találkozások sorát a századelő levegőjét idéző slágerek szegélyezik. A porondon félelemmel habart vágyak, elfojtott érzelmek, buján kísértő álomképek sorjáznak. A bársonyos kóbortestek egymás titkos szövetét simítják, kémlelik, válaszul kíváncsi, éhes tekintetek erednek nyomukba. Az elidegenedett szertartás alatt zaklatottan lüktető ölekbe fúrják lényüket. Szövetség, bódult némaság, az egymást kémlelő, kukkoló bábokat kényszerű láncreakció köti izzadt gúzsba.

Juronics Tamás a Semmi és soha című darabjáról így nyilatkozik: "A tudattalan a "jéghegy" nem látható része, amely a "víz" alatt bújik meg, és ott dolgozik. Az örömelv vezérli, nem ismer időt, nem ismer teret. Én sem ismerem. Sokszor mégis tudom. Ő jobban tud engem. Irányít. Ha nem akarom, akkor is. Egyszerre jó és rossz. Kiismerhetetlen. Freud megpróbálta. Jung is, Adler és mások. Mindenki keresi. Én is keresem. Mit keresek? Hol keresem? A testben? A szívben? Az agyban? Az anyagban, a lélekben vagy a szellemben? Kivel is van dolgom nekem tulajdonképpen?"

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Zenés színház operett

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.