Zenés színház

Kolonits Klára és Dinyés Dániel: "A közönségen van a fókusz"

2014.08.02. 07:50
Ajánlom
Hogyan lehet egy klasszikus zenei program, ráadásul az opera műfaja népszerű egy fiatalos fesztiválon? Mit tud ehhez hozzáadni az, ha beszélnek is a művekről?A Dinyés-Kolonits házaspárt kérdeztük, akik harmadik alkalommal visznek komolyzenét az Ördögkatlan Fesztiválra.

- Már nem első éve csináljátok az Operakalauz programot, amelyen nemcsak elhangzik az aktuálisan kiszemelt opera, hanem a jelenlévők megismerhetik a mű keletkezési hátterét, szüzséjét, stb. Hogyan egyeztethető az opera műfaja a leginkább az úgynevezett könnyedebb zenéket hallgató fiatalok fesztiváljával?

- Dinyés Dániel: Először Mozarttól a három da Ponte-operát, másodszor három Verdi operát mutattunk be, idén pedig Offenbach Hoffmann meséi három felvonásába próbálok betekintést nyújtani. Előadásaink alkalmával nem a keletkezési háttéren van a hangsúly. Az ötlet egyetlen vezérgondolat köré épült annak idején: nem fogom tudni semelyik opera „lényegét" megismertetni, elmondani két órában, ez vállalhatatlan feladat. Ezért minden alkalommal maximum három jelenettel foglalkozunk egy operából, azokkal viszont alaposan. Természetesen már a három jelenet is óriási mennyiség, ha az ember igazán kézen akarja fogni a közönségét és végigvezetni az adott zseni gondolatainak gazdagságán. Aki volt már ilyen előadáson, az tudja, hogy mindig időzavarral küzdök, amit próbálok veszettül gyors tempójú beszéddel kompenzálni, hogy minél több mindent meg tudjak osztani a jelenlévőkkel, minél több hangban gyökerező zsenialitást tudjak aha!- élménnyé formálni.

- Kolonits Klára: A közönség és az opera különbözősége úgy egyeztethető, hogy Dani előadásaiban a fókusz nem a lexikális tudáson van, hanem a közönségen, ami azt jelenti, hogy kulcsokat kapnak a befogadáshoz. Ezáltal saját maguk fedezik fel például egy nápolyi szext dramaturgiai hatását, anélkül, hogy tudnák, mi is az pontosan. Ha az ember nem az elnevezésekkel terheli a közönséget, hanem a miértekkel, akkor nincs zenész-nem zenész közti különbség, hanem csak érzékelésből adódó megértés van, függetlenül előéletektől és -ítéletektől.

- Milyen szempontokat vesztek figyelembe a műsor felépítésében, hogyan választjátok ki az adott operát?

 - DD: Az operák kiválasztásában hagyományosan önző és részrehajló vagyok: az az opera lesz műsoron, amelyiket bármikor, bármilyen körülmények közt rajongásig szeretek és tisztelek. Feltétel még, hogy legalább egyszer már betanítottam valamikor az énekeseknek. A műsor felépítéséről az előadás előtt összesen annyit tudok, hogy melyik három jelenet van az énekesek és az én tarsolyomban. Minden egyéb ott alakul, mert az előadás origója - ahogy Klári mondja - a közönség. Semmi mást nem figyelek, csak azt, hogy az aznapi közönség mire reagál, mivel lehet őket megfogni, hogy lehet legjobban elérni a fülükön keresztül az agyukon át a szívükig. Van olyan hallgató, akinél az emóció teszi lehetővé a nyitott befogadást, van, akinél a humor, és van, akit aznap rettentő komolyan kell venni, de még sorolhatnám. Természetesen ilyen bekötött szemmel mélyvízbe ugrásnál alap, hogy a műveket, amiket elemzek, oda-vissza ismerjem, így tudom csak mindig azt a nyulat előrántani a kalapból, ami aznapra kell.

- Hogy esett idén a választás az operettszerző Offenbach egyetlen operájára, a Hoffmann meséire?

- KK: Nekem az egész énekesi pályám egyik legnagyobb élménye volt, hogy ezen opera hármas női főszerepét elénekelhettem többször is, idehaza és külföldön egyaránt. Ez az opera különösen alkalmas sokszínűsége okán arra, hogy az opera műfajának a legváltozatosabb színeit a legjobb oldaláról meg lehessen mutatni. 

- DD: Offenbach számomra mindig is a legnagyobb zsenik között volt és lesz. Operettjei is azokról a feltartóztathatatlan zenei ötletekről, pompás dramaturgiáról és manapság már elképzelhetetlen szakmai tudásról tesznek tanúbizonyságot, amelyek mindig kedvessé és érdekessé tesznek előttem valakit. Természetesen sokat alkotó embernél elkerülhetetlen a színvonal imitt-amotti megbillenése, de ahogy a szintén sokat író Esterházy mondja: "bizonyos szint fölött nem süllyedünk bizonyos szint alá". Nekem ide tartozik Offenbach, pláne az utolsó műve, a Hoffmann meséi.

- Hogyan zajlik egy Operakalauz előadás? Mivel lehet megfogni a hallgatóságot?

- KK: Humorral és spontaneitással. És mivel a közönség egymaga sokoldalú, nekünk is ugyanúgy sokoldalúan kell tudnunk azt, amit csinálunk.

- Ezek szerint fontos beszélni is a zenéről...

- KK: Fontos, mert egy ún. átlagos hallgató a zene hangzó tengerében nem tudja a leglényegesebb és esetleg nem annyira elsődleges dolgokat megkülönböztetni, így a zenei szövet áthatolhatatlan akadályként tornyosul előtte. Ha a beszéd és sok zenei példa mutatása révén megtanulja, hogy hogyan épülnek egymásra a zene elemei, akkor a füle az értelmét is vezetni tudja. Ezáltal a zene felfogott, befogadott lesz.

- Milyen a közönség összetétele?

- DD: Teljesen vegyes. Persze, mint minden hódító, én is legjobban a szűz területeknek örülök, mindig hatalmas és sokat adó élmény, ha új ember kerül a zenei közönség térképére. Ahogy annak idején Haydn mondta: „ha zenémmel egy ember könnyét is sikerült letörölnöm, már volt értelme az zenémnek".

- Szoktatok találkozni olyan fiatalokkal budapesti klasszikus hangversenyen vagy operaelőadáson, akik az Ördögkatlan Fesztiválon általatok szerettek bele a műfajba?

- KK: Igen, többel is. Szerencsére ez már az internet és a facebook korában könnyedén visszajelezhető.

- DD: Engem már tolt le egy fiatal házaspár a Müpa nagytermében egy Eötvös-opera bemutatója előtt tíz másodperccel, hogy az Ördögkatlan operabeavatója óta járnak koncertekre, operába, de a pesti operabeavatóimra nem tudtak jegyet szerezni és legyek szíves tenni valamit. Megígértem persze mindent, csak hogy leüljenek végre és kezdődhessen a koncert.

  

  

  

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Színház

Sikerdarabokat tesz online elérhetővé a Játékszín

Június 3-tól szerdánként találkozhat a közönség a színház újranyitása óta műsorra tűzött, ám színpadon már nem látható produkciókkal.
Jazz/World

Hogyan szól a tambura? – Eredics Áron (Söndörgő)

A Söndörgő együttes idén ünnepli 25. születésnapját. Eredics Áron prímtamburán, tambura szamicán és darbukán játszik, valamint énekel a zenekarban. A Fidelio Hangszertár sorozatában most ő mutatja be a hangszereit.
Vizuál

Elhunyt a művész, aki épületeket csomagolt be és emberek ezreinek segített vízen járni

84 évesen, május 31-én New York-i otthonában elhunyt Christo. A tájépítész és térművész, valamint felesége és alkotótársa, Jeanne-Claude nevéhez olyan műalkotások fűződtek, mint 1985-ben a párizsi Pont Neuf és 1995-ben a berlini Reichtstag becsomagolása vagy egy olasz tavon úszósétány építése.
Vizuál

Hollywood legkeményebb pisztolyhőse ma is aktív - Clint Eastwood 90 éves

Karrierjét kis híján megakadályozta a saját ádámcsutkája, a hatvanas éveiben járva pedig kiderült, hogy rendezői tehetsége vetekszik a színészivel. Május 31-én lesz kilencvenéves Clint Eastwood.     

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Kihirdették az István, a király iskolába megy program győzteseit

A szereposztás kihirdetésével lezárult a Kárpát-medence magyar ajkú általános iskolásai számára elindított István, a király iskolába megy program versenyszakasza. A klasszikussá érett rockoperára épülő össznemzeti identitáserősítő program ezzel újabb állomásához érkezett: a kiválasztott külhoni és anyaországi kisdiákok részvételével hamarosan elkezdődhetnek az előkészületek, hogy nagyszabású premieren mutassák be a közönségnek az István, a király immár harmadik generációs változatát.
Zenés színház ajánló

Online, ingyenesen követhető az idei Wagner-napok

A Budapesti Wagner-napok 2006 óta páratlan nemzetközi sikerrel zajló eseménysorozata 2020-ban újabb jelentős mérföldkövéhez érkezik: a Müpa első alkalommal tesz mindenki számára ingyenesen elérhetővé egy teljes fesztiválnyi felvételt a Wagner-napok gazdag archívumából.
Zenés színház hír

Augusztus 20-án mutatja be a Bánk bánt a Coopera

Vidnyánszky Attila rendezésének díszbemutatóját a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon tartják.
Zenés színház hír

Elhunyt Gabriel Bacquier francia operaénekes

A 20. század egyik vezető baritonja 96 évesen halt meg szerdán otthonában, a normandiai Lestre-ben.
Zenés színház hír

Elmarad a miskolci operafesztivál

A koronavírus-járvány miatt idén nem tartják meg a Bartók Plusz Operafesztivált.