Zenés színház

Könnyed játékok következménye – interjú Polyák Lillával

2022.01.28. 09:40
Ajánlom
Polyák Lillát legutóbb Guido múzsájaként, Claudia Nardiként láthatta a Budapesti Operettszínház közönsége a Nine-ban, ezúttal pedig a Kálmán Imre Teátrum színpadán esküszik bosszút Valmont vikomt ellen a Veszedelmes viszonyokban. A történethez fűződő kapcsolatáról, Merteuil márkinéról és a darab különleges zenei világáról beszélgettünk.

A Veszedelmes viszonyoknak az elmúlt évtizedekben számos feldolgozása született. Amikor közelítesz egy anyaghoz, mennyire befolyásol, hogy az adott történet ennyire népszerű?

A Veszedelmes viszonyok kultikus mű, amiből több film is készült, például a Szenvedélyek viharában, az 1999-es Kegyetlen játékok Reese Witherspoon és Ryan Phillippe főszereplésével, vagy épp a Glenn Close-féle változat. Ha egy ennyire ismert történettel találkozom, akkor biztos, hogy az valamilyen szinten hatással van rám. Ilyenkor tudatosan nem nézek utána jobban a műnek, próbálom elfelejteni, amit tudok róla, hogy kialakíthassam a saját álláspontomat.

Egy jól megírt darab, ha megfelelően le vannak rakva a cölöpök, és világosan látszik, hogy melyik szereplőnek honnan hova kell eljutnia – ilyen a Veszedelmes viszonyok is –, elég pontosan kirajzolja azokat a karaktereket, amiket meg kell formálni.

A mű, ahogy a címében is benne van, az emberi viszonyokról szól, szépen és izgalmasan kibontva, és mivel ez egy francia, nagyon szabados történet: túlfűtött szexualitással ábrázolva.

Miután közelebbről is megismerted a darabot, változott a véleményed a történetről és karakterterekről ahhoz képest, amit előzetesen gondoltál róla?

Pont az eltávolodás miatt nem volt hozzá nagyon konkrét viszonyom, inkább csak benyomásaim a film- és olvasmányélmény alapján. Most, amikor a jelenetekkel foglalkozom, kezd bennem kialakulni egy kép.

271938472_5180947265260599_8004042761156710516_n-173429.jpg

Polyák Lilla és Széles Flóra a Veszedelmes viszonyok próbáján (Fotó/Forrás: Bori Tamás / Budapesti Operettszínház)

A feldolgozások Merteuil márkinét sokszor egy hiú, önző, sőt gonosz nőként ábrázolják. Te mit szeretnél belőle megmutatni?

Valóban egy nagyon komoly egóval rendelkező, énközpontú nő, ami nem feltétlenül hiba, sokkal inkább egy jellemvonás, amit el kell fogadni. Számára saját maga a legfontosabb, viszont ettől még nem lesz szándékosan gonosz. A saját érdekei mozgatják, és neki is megvan a maga igazsága – mindig a legjobbat és a legkönnyebb módon próbálja kivenni az életből. Közben pedig nem akar ártani senkinek, de ha úgy alakul, akkor neki az is megfelel. Aztán az élet szembesíti vele – és azt hiszem, ez az ő tragédiája –, hogy mélyebb érzéseket és sokkal komolyabb fájdalmakat kell átélnie a saját kis könnyed játékainak következményeként, mint amire fel van készülve.

Valójában Merteuil márkiné a darab tragikus hőse.

A játszmáktól függetlenül, szeretőjéhez, Valmont vikomthoz sem negatív érzelmek fűzik.

Nehéz a mai gondolkodásunkkal megérteni az ő világukat, hiszen egy most élő, alapvetően monogám beállítottságú, családcentrikus ember nem feltétlenül tudja megfejteni azokat a motivációkat, amik ezeket az embereket mozgatják. Abban a korban a rövid távú kapcsolatok, testi örömök sokkal fontosabbak voltak, mint hosszútávra tervezni. Ha ebbe a francia életérzésbe képesek vagyunk belehelyezkedni, akkor hirtelen más gondolatok kezdik el mozgatni az embert – az itt és most megélése.

Ha a történet ennyire kötődik a korhoz, amelyben játszódik, mennyire köszön vissza a színpadi változatban a 18. század és mennyire ismerünk rá a mai helyzetekre?

Felfogás, gondolatiság és szöveg szempontjából egy mai darabot készítünk, de például a jelmezek az abroncsos szoknyákkal, illetve a parókák – tehát a látványvilág – utalnak majd a korra.

271984924_5185538628134796_943863762177111416_n-094648.jpg

Polyák Lilla és Angler Balázs a Veszedelmes viszonyok próbáján (Fotó/Forrás: Bori Tamás / Budapesti Operettszínház)

A Kálmán Imre Teátrum viszont a méretéből adódóan nem feltétlenül alkalmas arra, hogy grandiózus jelmezekben játsszátok be. Hogy használjátok ki a helyet?

Igyekszünk az egész teret bejárni, tehát nemcsak a színpadon játszunk majd, hanem lemegyünk a közönség közé is. Ettől sokkal interaktívabbá válik majd az előadás. Kiss Csabának, a rendezőnek nagyon izgalmas elképzelései vannak arról, hogyan vonjuk be a nézőket a játékba úgy, hogy azt érezzék, ott vannak velünk a történetben.

Az Operettszínház előadásának a különlegessége, hogy a darab először kerül színre zenedrámaként. Milyen zenei világgal találkozhat a néző?

Élő zeneszerzővel dolgozni mindig nagyon érdekes feladat. Kovács Adrián – aki amellett, hogy számos nagy sikerű darabot jegyez már, az Operettszínházban karmesterként is tevékenykedik –, ott van a próbákon, ezáltal folyamatosan alakulnak és formálódnak a zenék.

A próbafolyamat alatt arra törekszik, hogy kialakítson egy olyan zenei világot, ami tökéletesen passzol ahhoz, ami a színpadon történik.

Ennek persze megvannak a nehézségei, hiszen nekünk is állandóan alkalmazkodnunk kell ezekhez a változásokhoz, ugyanakkor éppen ettől válik izgalmassá a folyamat.

Amikor a zeneszerző ennyire együtt él a produkcióval, mennyire van lehetőség arra, hogy az adott színészre írják a dalokat? A Veszedelmes viszonyoknál törekedtetek erre?

A zene inkább azt hivatott megmutatni, hogy milyenek a karakterek, tehát kifejezett szándék arra, hogy ránk írják a melódiákat, úgy gondolom, hogy nincs. Viszont mivel a próbákon együtt dolgozunk, mindig lehet alakítani azon, hogy egy-egy dal kicsit személyesebb legyen. De nem hiszek abban, hogy a színpadon minket kellene látni, sokkal inkább a történetben szereplő figurát, akivé megpróbálunk átalakulni.

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Polyák Lilla (forrás: Budapesti Operettszínház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Először rendezik meg a Rolla János Zenei Napokat az Óbudai Társaskörben

A háromnapos eseményt hagyományteremtő céllal rendezi meg az Óbudai Társaskör a 2023-ban elhunyt Kossuth-díjas hegedűművész tiszteletére. A záróestén Kelemen Barnabás, Kokas Katalin és Fenyő László ad kamarakoncertet.
Vizuál

Megszűnik az Indafotó

A szolgáltató közlése szerint március 31-én éjfélkor 13 641 979 fotót törölnek véglegesen. A felhasználók a platform megszűnéséig azonban letölthetik az ott tárolt képeiket.
Vizuál

Újra Magyarországon látható a Fejedelmek aranya

Március 15-én lenyűgöző időszaki kiállítás nyílik Budapesten, a Magyar Nemzeti Múzeumban. A 16-17. századi erdélyi pénzérmék mellett ötvösmunkákat, díszfegyvereket is megtekinthetünk.
Plusz

P. Howard szellemében – 5 Rejtő-program Budapesten

Közeleg március 29-e, azaz hazánk talán legkedveltebb írójának, Rejtő Jenőnek születésnapja, a páratlan zsenijű és kivételes humorú szerző 120 éve ezen a napon látta meg a napvilágot. Számos program esedékes a következő hetekben, amely Rejtőhöz kapcsolódik. Ezekből válogattunk.
Klasszikus

Az inspiráló Bartók: Bartók és a csend

Bartók inspirációs ereje vitathatatlan: Amerikától Ázsiáig, határokon és műfajokon átívelve, generációk óta kiapadhatatlan ihletforrásként ösztönzi alkotásra a művészeket. De vajon ő maga miből merített ihletet?

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Operaversenyt hirdet a Magyar Állami Operaház

A Magyar Állami Operaház 2025-ben első alkalommal rendezi meg az Országos Operaversenyt, amely elsősorban a magyarországi és határon túli intézmények énekesnövendékeit célozza meg.
Zenés színház gyász

Elhunyt Németh József operaénekes

A Liszt-díjas, érdemes művészt március 15-én, életének nyolcvanharmadik évében érte a halál. A Magyar Állami Operaház és a Szegedi Nemzeti Színház is megemlékezett a neves baritonról.
Zenés színház interjú

A maszk szabadsága – beszélgetés A cirkuszhercegnő három bonvivánjával

Hármas szereposztásban mutatta be februárban a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre nagyoperettjét, a produkció legközelebb március végén lesz látható. Az előadásban a titokzatos artista, Mister X szerepét Sándor Péter, Laki Péter és Papp Balázs formálja meg.
Zenés színház interjú

„Benne van minden, ami egy nővel megtörténhet” – interjú David Yengibarian harmonikaművésszel

A Csokonai Nemzeti Színház Magyarországon elsőként mutatta be élőzenével, kőszínházi előadásként Astor Piazzolla María de Buenos Aires című tangóoperáját. A produkcióban fellép David Yengibarian örmény harmonikaművész, aki harminc éve él és alkot Magyarországon, és aki maga is Piazzolla szerelmese.
Zenés színház hír

A 3 testőrt mutatja be a Szegedi Szabadtéri, Varga-Járó Sára lesz Milady

Miladyjére talált a Szegedi Szabadtéri Játékok: Varga-Járó Sára alakítja A 3 testőr intrikusnőjének szerepét. A fiatal színművészt száz jelentkező közül választották ki. A nagyszabású musical premierje augusztusban lesz.