Zenés színház

Korunk hőse?

2006.05.03. 00:00
Ajánlom
Másfél hónapja, előző salzburgi operabeszámolóm végén arra biztattam a kedves Olvasót: ha módja van rá, feltétlenül nézze meg a Landestheaterben Mozart Az álruhás kertészlány című operáját. Ha valaki ezen felbuzdulva netán a salzburgi Don Giovanni megtekintését is tervezgeti, őt inkább lebeszélném róla.

Az idei Salzburgi Ünnepi Játékokon is szereplő La finta giardiniera-produkció és a Landestheater „házi” Don Giovanni-előadása közötti nagyságrendi különbséget jól szemlélteti, hogy az utóbbi címszerepét az az énekes alakítja, aki az előbbiben a legkisebb karakterszerepet játszotta. Amilyen remekül helyt állt Rainer Brandstetter akkor Nardóként, valószínűleg épp olyan színvonalas Leporellót énekelt volna most, a nagy szoknyavadász szerepében azonban sem hangilag, sem színészileg nem tudta felmutatni a Don Giovannit jellemző lehengerlő erőt és eleganciát, az igazi grandeur-t. Az viszont, hogy nem a különben hozzá illőbb Leporello alakjában lépett színre, azzal a kétségtelen előnnyel járt, hogy ez a szerep Krzysztof Borysiewicz-nek jutott, aki pontosan, nagy vivőerejű hangon énekelt és szellemesen játszott.

A Donna Annát és Don Ottaviót alakító Nina Bertent és Neal Banerjee-t is hallhattam már Az álruhás kertészlányban: akkor mindkettejük produkcióját meggyőzőbbnek éreztem, mint most. Berten erőteljes drámaisága ugyan imponáló, de a szólam legmagasabb régióiban kissé bizonytalanul mozog, Banerjee-vel kapcsolatban pedig csak most tűnt fel, hogy egész egyszerűen csúnya hangon énekel.

Azt hiszem, nem véletlen, hogy mindezekre csak ebben az előadásban figyeltem föl: míg Az álruhás kertészlányban Dorris Dörrie kiváló rendezése mintegy „elfedte” a vokális teljesítmények kisebb hiányosságait, itt a színrevitelben nemigen gyönyörködhettem. Mert nem is az énekesekkel volt a legnagyobb baj ebben a Don Giovanniban, hanem a rendezéssel és a színpadképpel: előbbi otromba és fantáziátlan, utóbbi funkciótlan és csúnya. Peter Dolder rendezése ügyetlenül kezeli a teret, nem képes igazán karakterizálni, a színpadi mozgások néhol kifejezetten zeneellenesek, de a legfőbb baj vele mégis az, hogy hiányzik mögüle egy egységes látásmód.

Pedig Doldernek – aki a jelek szerint még Mozart kedvéért sem hajlandó hinni az isteni igazságszolgáltatásban – talán volna mondandója az operával kapcsolatban. A temetői jelenet végén még látni engedi, ahogy a Kormányzónak beöltözött figura – miután elfogadta Don Giovanni vacsorameghívását – lelép az emlékmű talapzatáról, és Masettóék leveszik róla a jelmezt, parókát. Az opera végén pedig nem alvilági lelkek ragadják magukkal a megátalkodott bűnöst, hanem a Masetto (és vélhetően Don Ottavio) által felbérelt emberek végeznek Don Giovannival. Vagy nem is végeznek vele? Lángcsóva csap elő a földből, Don Giovanni eltűnik, majd az utolsó jelenet közben, míg az opera többi szereplője levonja az este tanulságát, egyszer csak a színpad fölötti függőhídon jelenik meg, két csinos fiatal hölgy társaságában. Ő lenne tehát korunk hőse: önző, léha és erőszakos, másokat becsap, kihasznál, megöl, és mindezt büntetlenül megússza? Lehetséges. Egy ilyen olvasat elfogadásának előfeltétele azonban egy végiggondolt, koncepciózus és színvonalas rendezés lenne.

Ha már lebeszéltem, kedves Olvasó, a Landestheater Don Giovanni-előadásáról, hadd ajánljam helyette azt a nagyszabású, élvezetes Mozart-kiállítást, amelyet a jubileumi év alkalmából rendeztek a salzburgi Neue Residenz falai között, s amely január 7-ig tart nyitva. Itt még azt a Marzemino nevű vörösbort is meg lehet kóstolni, amelyet az operában Don Giovanni fogyaszt. Egészen kellemes.

(2006. április 29. 19:00, Salzburger Landestheater – Mozart: Don Giovanni; Rainer Brandstetter (Don Giovanni), Krzysztof Borysiewicz (Leporello), Nina Berten (Donna Anna), Neal Banerjee (Don Ottavio), Nikolaus Meer (Kormányzó), Susanne Rose Geb (Donna Elvira), Aleksandra Zamojska (Zerlina), Latchezar Spasov (Masetto); Chor des Salzburger Landestheaters (karig.: Nektaria Paletsou), Mozarteum Orchester Salzburg; vez. és contiuo: Kai Röhrig; díszlet és jelmez: Heidrun Schmelzer; rend.: Peter Dolder)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Aki eljátszott mindent, amit magyar színművész eljátszhat – 85 éves Törőcsik Mari

1935. november 23-án született Törőcsik Mari Kossuth-nagydíjas, kétszeres Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze, aki egy Heves megyei községből, Pélyről indulva vált a hazai színjátszás egyik legnagyobb alakjává.
Klasszikus

Levelei bizonyíthatják Chopin homoszexualitását

Több férfihoz is szerelem fűzte a nagy lengyel zeneszerzőt, Frédéric Chopint. Mindezt olyan levelek bizonyítják, amelyeket eddig szándékosan rejtettek el, fordítottak vagy magyaráztak félre.
Színház

Elhunyt Böröndi Tamás, a Vidám Színpad igazgatója

Az ismert és sokak által szeretett színész, színházigazgató 65 éves volt.
Színház

Otthonában köszöntötte Törőcsik Marit a Nemzeti társulata

A művészek a járványhelyzetben is teljesítették Törőcsik Mari tavalyi kívánságát, mely szerint nem kér mást, csak hogy idén is eljöjjön hozzá az ő drága Nemzetije.
Színház

„Csönd, zokogás, fájdalom” – Böröndi Tamásra emlékezik Bodrogi Gyula

Rövid, versnek is beillő nekrológot közölt kollégájáról a Kossuth-díjas, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Bodrogi Gyula. Az éjjel elhunyt Böröndi Tamásra emlékezik,

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Lévay Szilveszter legendás musicalje a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

2021 augusztusában ismét Budapestre érkezik Lévay Szilveszter és Michael Kunze darabja, a Mozart!. A Budapesti Operettszínházban évekig sikerrel futó musical ezúttal a Veszprémi Petőfi Színház vendégjátékaként tér vissza.
Zenés színház hír

Indul a SzínpadON – a Madách Színház újra online játszik

A nyári sikeres online bemutatóit követően újra jelentkezik a Madách Színház streaming szolgáltatása. A SzínpadON keretein belül ismét látható lesz az Örökké fogd a kezem és a Jövőre, veled, ugyanitt.
Zenés színház hír

Sikerrel mutatkozott be Londonban a k2 Színház

Meghívást kapott a Voila! Europe színházi fesztiválra a k2 Színház Búcsúkoncert című előadása. A sikeres bemutató után a Mozart Requimjére épülő, szöveg nélküli produkciót a független színházi előadásokat díjazó OffFest színházi díjra is jelölték.
Zenés színház hír

Pitti Katalin a Magyar Állami Operaház Örökös Tagjai között

Átadták az idei év kitüntetéseit az Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós termében Magyar Opera Napja alkalmából. A hagyományosan Erkel Ferenc születésnapján tartott ünnepségen köszöntötték az Operaház új Örökös Tagját, valamint díjazták a szakma legjelentősebb képviselőit.
Zenés színház hír

Elmarad a milánói Scala évadnyitó gálája

A milánói operaház hagyományos évadnyitó gálájára december 7-én került volna sor, azonban a járványhelyzetre való tekintettel a Scala vezetősége úgy döntött, hogy nem tartják meg az előadást.