Zenés színház

Kovács János az Operaház helyzetéről

2011.08.05. 01:02
Ajánlom
A kulturális kormányzatnak nagyobb felelősséggel kellene kezelnie a Magyar Állami Operaház dolgát, meg kellene néznie, kinek a kezébe teszi a marsallbotot - mondta el Kovács János, a dalszínház első karmestere az MTI-nek annak kapcsán, hogy az intézménynek két hónapja nincs kinevezett főigazgatója, a megbízott vezetés pedig szerinte alkalmatlan a feladatára.

A Kossuth-díjas művész annak kapcsán, hogy a megbízott vezetés egyes hírek szerint több mint száz ember elbocsátását tervezi, kifejtette: mindennek azért van jelentősége, mert a megbízott fő-zeneigazgató, Győriványi Ráth György drasztikusan csökkentette az előadásszámot, mondván, sehol se keletkezzen túlóra. Az előadások száma a következő évadban lényegesen kevesebb az előzőnél: 303 este helyett 226 alkalommal láthat a közönség opera- és balettelőadást. 

Hozzátette: már évek óta fogy a közalkalmazotti magánénekesek száma, a jelenlegi 34 tag mellett 100-120 külsős énekest foglalkoztat rendszeresen a ház. "Értem, hogy a megbízott fő-zeneigazgató harmincnégyük közül egyesek működésképességét kétségbe vonja. Azzal értek egyet és hangoztatom évek óta, hogy azzal a mintegy 60-70, a repertoárhoz alkalmas művésszel, akik a hátukon cipelik a műsort, minél hosszabb távon együtt kell működni valamilyen formában, ennek az anyagi fedezete benne van az 5 milliárd forintos büdzsében" - fogalmazott Kovács János. 

Az első karmester kiemelte: jelenleg nemcsak a közalkalmazottak, hanem a külsősök foglalkoztatása is kérdéses. "Már az előző szezont is rosszul kísérletező rémálomnak tartom, most nincs társulat, cérnaszállal a házhoz kötődő egyének vannak mély morális válságban. Azt állítom, hogy mindig dolgozott a házban egy stáb, amelynek tagjaival a jó vagy közepes színvonalú vendégek bátran behelyettesíthetők voltak. Megkérdőjelezem a megbízott főzeneigazgató szakmai ítélőképességét, szerintem nem alkalmas rá, hogy megállapítsa, kik énekeljenek az egyetlen operaházban" - hangsúlyozta a művész. 

Kovács János szerint a kulturális kormányzatnak nagyobb felelősséggel kellene kezelnie a Magyar Állami Operaház dolgát, megnéznie, kinek a kezébe teszi a marsallbotot. Megjegyezte: ő maga sosem vágyott felelős pozícióra, alkalmatlannak tartja magát ilyesmire. Mint mondta, az elmúlt szezon elején - minden személyes érdekeltség nélkül - kihallgatást kért a nemzeti erőforrás minisztertől és javasolta, hogy mielőtt kiírják a főigazgatói pályázatot, hozzanak össze prominens művészekkel, szakemberekkel egy olyan megbeszélést, amelyen tesztelik, hogy mire van szüksége a háznak, de ilyen találkozó azóta sem jött létre.

A finanszírozásról úgy vélte, hogy a már említett 5 milliárd forintos büdzséből is fönntartható a társulati és a repertoárszínházi működés, "ha rendesen üzemelnénk, nem kellene a színvonal miatt szégyenkeznünk". Kovács János szerint a normális működés két kulcsszava a repertoárszisztéma és társulati működés, mindkettő működhet sikeresen. "A repertoárszisztémát minden szempontból jobbnak tartom, mint a következő szezonra tervezett semi stagione módot, vagyis a blokkokban játszást. Én például jövőre nyolcszor fogok Pillangókisasszonyt vezényelni ugyanazzal a szólista, ének- és zenekari garnitúrával, mintha en suite játszanánk. Nem tagadom, hogy az összeszokottságnak lehet előnye is, talán problémamentesebb az előadás, de elvész belőle az improvizáció varázsa" - fogalmazott. Az első karmester kifejtette: a "szakosítás" leszűkíti a zenekari művészek működését 20-25 darabról öt-hat produkcióra, holott úgy véli, az operazenekari muzsikusnak mindenevőnek kell lennie, ezen kívül a repertoár darabjai remek kölcsönhatásban állnak egymással. 

Kovács János hozzátette: mindezek mellet a normális működés alapfeltétele lenne egy második játszóhely bevonása, az Andrássy úton nem tudnak annyi és annyiféle darabot játszani, amennyit kötelességünk volna. "Az nem helyes elképzelés, hogy az Ybl-palotában csak úri műsort adunk egy szűk közönségnek, valahol népoperában pedig a tömegeknek játszunk. Komolyan úgy gondolom, egy intézmény két helyen széles repertoárt, örökérvényű alkotásokat kínáljon az egész országnak" - hangsúlyozta.

Kovács János egyike annak a 15 operaházi művésznek, aki nyílt levélben fordult Orbán Viktor kormányfőhöz, Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszterhez és Szőcs Géza kultúráért felelős államtitkárhoz annak érdekében, hogy rendeződjön a dalszínház helyzete. Az aláírók felidézték, hogy a Magyar Állami Operaháznak június 4. óta, csaknem két hónapja nincs szakszerű, koncepciózus vezetése, erre a dalszínház történetében még nem volt példa. A művészek arra is felhívták a figyelmet, hogy a jelenleg ideiglenesen működő megbízott vezetés (Mozsár István megbízott főigazgató és Győriványi Ráth György megbízott fő-zeneigazgató) "olyan lépéseket készített elő, olyan döntéseket hozott, amelyek alapvetően veszélyeztetik a következő évad szeptemberi kezdését és amely döntések veszélyeztetik a Magyarországon egyedül lehetséges működési formát, a társulati rendszert".

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Tánc

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Vizuál

Hollywood elfeledett férfi ikonja

James Dean és Marlon Brando mellett a legnagyobb sztárok közé tartozott - míg rájuk azonban ma is emlékszünk, Montgomery Cliftnek csak zseniális filmjei maradtak fent.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház bartók plusz 2018

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Zenés színház bartók plusz 2018

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Zenés színház opera

Erkel Ferenc, a nemzeti opera megteremtője

Százhuszonöt éve, 1893. június 15-én halt meg Erkel Ferenc, a magyar nemzeti opera megteremtője, a Himnusz megzenésítője. A jubileum alkalmából Erkel-emlékévet tartanak.
Zenés színház bartók plusz 2018

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Zenés színház hír

Goethe-éremmel tüntetik ki Eötvös Pétert

A világhírű zeneszerző-karmester, korunk egyik legjelentősebb operaszerzője Német Szövetségi Köztársaság hivatalos érdemjelét veheti át augusztus 28-án Weimarban.