Zenés színház

Kovalik Balázs hannoveri premierje

2012.03.22. 14:02
Ajánlom
Kovalik Balázs rendezésében március 24-én mutatják be Hannoverben A louduni ördögök című Krzysztof Penderecki-operát.

A louduni ördögök Aldous Huxley 1952-es regényének (magyarul: Loudun ördögei) színpadi adaptációja, amelyet John Whiting készített. Penderecki első operáját 1968-69-ben írta a Hamburgi Állami Opera megrendelésére, bemutatóját 1969. június 20-án tartották, majd két nappal később Stuttgartban is színre vitték, két hónappal később pedig Santa Fében került repertoárra. 1972-ben - Kazimierz Dejmek rendező javaslatára - és 1975-ben módosított a komponista az opera dramaturgiáján, illetve hangszerelésén. A német, brit, francia, svájci, amerikai, lengyel, olasz, portugál premiereket vegyesen fogadta a zenei és a színházi sajtó, csakúgy, mint az 1971-es lemezfelvételt.

A történet a 17. század első harmadában, egy francia város Orsolya-rendi zárdájában játszódik, ahol a korabeli dokumentumok szerint egy papnak köszönhetően, aki szerződött az ördöggel, több apácát megszállt a démon. Penderecki operájában mindez csak a külső keret, a valós eseményeket allegóriának szánja, a narratíva mélyén a zeneszerző a huszadik század totalitárius rendszereinek, a hatalom fékevesztett boszorkányüldözésének kritikáját adja.

Kovalik Balázs nem első alkalommal dolgozik Hannoverben: 2010 decemberében Prokofjev A három narancs szerelmese című operáját vitte színre, a kritikai visszhangok pozitívak voltak (erről szóló cikkünk ide kattintva olvasható). A Penderecki-premiert Stefan Klingele vezényli - aki Luigi Nono Intolleranza 1960 című operájának hannoveri dirigálásáért 2011-ben elnyerte a német színházi szövetség Faust-díját -, a díszletek Angelika Höckner munkái, a jelmezeket Florian Parbs tervezte. Az előadás március 24-én, április 1-jén, 4-én, 21-én, 25-én, 29-én, továbbá május 1-jén és 4-én látható Hannoverben, április 21-én 19 órától pedig az NDR rádió felvételről közvetíti a premiert.

"Társadalompolitikai dráma arról, hogyan nyír ki egy kisváros, Loudun valakit, miként kerül szembe Urbain Grandier püspök a helyi és a nagypolitika erőivel és küldi halálba az a beteges szerelmi vonzódás, amelyet az Orsolya-rendi apácazárda főnöknője, Jeanne érez iránta. A Loudun ördögei nem regény, hanem valójában tényirodalom" - mondta Kovalik Balázs az MTI-nek.

Hozzátette: az opera bemutat minden érzelmi frusztrációt, ami odavezet, hogy elkezdjünk valakit gyűlölni, boszorkányüldözést kreálni. Kovalik Balázs szerint a mai párhuzamokért nem kell nagyon mélyre ásni. "Amint a történészek is megállapítják, Grandier egy Richelieu bíborostól induló, politikailag motivált üldöztetés áldozata egyben. A hugenották elleni küzdelemben a városok önrendelkezési jogát elvették, a bíboros a központosított hatalom megszállottjaként a1634-ben leromboltatta a városfalakat, Loudun és Grandier volt a keményen ellenállók egyike" - magyarázta Kovalik Balázs.

Mint kifejtette, mivel nem lehetett politikailag vagy egyházilag ellehetetleníteni a püspököt, végül az emocionális hisztériát használták fel ellene. "Nagyon érdekes a háromfelvonásos darab felépítése és az is, hogy 1968-ban, a diákmozgalmak fellángolása idején volt az ősbemutató Hamburgban. Magyarországon sohasem játszották, a hannoveri opera együttese pedig azért vette most elő, mert érdekes, nyitott színház és rendszeresen műsorra tűz olyan darabokat, amelyek nem tartoznak a standard repertoárhoz, mint a Bohémélet vagy az Aida" - jegyezte meg a rendező. A főszereplők - Brian Davis (Grandier), Khatuna Mikaberidze (Jeanne) és Edward Mout (Mignon atya) - Kovalik Balázs szerint nagy erőpróba előtt állnak, hiszen Penderecki hatalmas zenekari apparátust használt, a szokásos szimfonikus összeállítás mellé elektromos basszusgitár-, orgona-, zongora-, harmónium- és négy szaxofonszólamot is illesztett.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

A Sziget harmadik és negyedik napján is a felhőtlen szórakozásé volt a főszerep – GALÉRIA

A délutánt még pihenéssel és sportolással töltötték a Sziget Szitizenek, az esti koncertre azonban már a fesztiválozók nagy része a színpadok köré csoportosult.
Könyv

Halálosan megfenyegették J. K. Rowlingot, amiért kiállt Salman Rushdie mellett

„Ne aggódj, te leszel a következő" – ez a komment érkezett a Harry Potter-sorozat szerzőjének Twitter-bejegyzése alá, amelyben együttérzéséről biztosította Salman Rushdie-t. A megtámadott író egyébként már felébredt az altatásból, beszélni is tud, állapota azonban még súlyos.
Színház

Szigorodnak a belépési szabályok a Budapest Bábszínházban

Az intézmény átalakította a házirendjét, komoly életkori feltételekhez kötve a belépést.
Színház

Résztvevőket keres új előadásához a Paralel Alkotócsoport

Az Otthon című készülő közösségi színházi performanszhoz nemcsak közreműködőket, történeteket is vár a társulat.
Plusz

Ami körül a világ forog – Programajánló a Sziget 6. napjára

Kihagyhatatlannak ígérkezik a fesztivál utolsó, hétfői napja is: a Fidelio Színház- és táncplaccon megtudhatod, mi lesz a cirkusz, a tánc és a performansz ötvözetéből, és, hogy két évnyi korlátozás után hogyan reagál a művészet az érintés lehetőségére. Búcsúztassuk együtt a Szigetet augusztus 15-én!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Két rajongó musicalt csinált A Bridgerton családból, beperelte őket a Netflix

A projektet a zeneszerzés iránti szenvedélyük miatt indította el Abigail Barlow és Emily Bear, a rövid videók pedig olyan népszerűek lettek, hogy idén Grammy-díjat nyertek a bennük elhangzó zenével. Ezt viszont már nem nézte jó szemmel az eredeti sorozatot gyártó Netflix.
Zenés színház lapszemle

Wagner istenek nélkül – kritikaszemle a bayreuthi Ringről

Bár eredetileg 2020-ra tervezték, a pandémia miatt csak idén találkozhatott a közönség Valentin Schwarz osztrák rendező új Ring-produkciójával. A közönség részéről heves elutasítással fogadott előadásoknak a sajtó erényeit és hibáit is kiemelte.
Zenés színház beszámoló

Jégkristály nyár közepén

Gálakoncerten lépett a közönség elé a 2013-as Operalia-győzelme óta nemzetközi hírnévnek örvendő szoprán, Aida Garifullina. Az énekesnő augusztus 2-án a Margitszigeti Színházban tartott koncertjén népszerű áriákat és kevésbé ismert darabokat is megszólaltatott.
Zenés színház ajánló

Inspiráló és felejthetetlen előadásnak ígérkezik az Attila

Attila legendáját, történelmünk ezen apró, sokszor bizonyára teljesen félreértelmezett darabkáját augusztus 12-én és 14-én a jövő köntösébe csomagolva tárja nézői elé a Margitszigeti Színház. Az alkotói folyamatról a címszerepet alakító Bretz Gábor és az Odabellát megtestesítő Maria Agresta mesélt.
Zenés színház ajánló

A milánói Scala világhírű tenorja is fellép az Operaház ünnepi gáláján

Az olasz operairodalom legszebb részleteiből nyújt válogatás a Tenorissimo operagálája augusztus 19-én, a Magyar Állami Operaházban. Az est sztárvendége, Fabio Sartori, elismert olasz tenor, partnerei az OPERA vezető női szólistái. A dalszínház zenei együtteseit Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényli.