A Plácido Domingo Classics Fesztivál, amelyet idén Szegeden tartanak augusztus 24. és 31. között, közleményt adott ki. Csak az időpont miatt sejtjük, hogy a vádakra kívántak reagálni, mivel erre nem utalnak a szövegben, csak a művész pályáját méltatják és foglalják össze némi kitérővel a humanitárius tevékenységére és közkedveltségére munkatársai körében. A konklúzió pedig az, hogy:
szeretettel várják Magyarországra!
A teljes közlemény itt olvasható.
A Plácido Domingo Classics Fesztivál közleménye
Idealista békekövet
Hatvan éve a színpadon, napjainkig 151 szerep, több száz kép-és hangfelvétel, világszerte rekord számú CD és DVD eladás, megszámlálhatatlan elismerés. Ahogy írták, kétségkívül a rekordok, a szuperlatívuszok művésze.
Ő a felejthetetlen Don José a Francesco Rosi rendezésében bemutatott Carmen-filmben. Az eredeti helyszíneken játszódó Tosca előadáson a televíziós élőközvetítésnek köszönhetően sok millióan láthatták Cavaradsossi (sic!) szerepében. 1990-ben Luciano Pavarotti, José Careras (sic!) és ő egy korszakalkotó hármast hoztak létre. Ő napjaink operajátszásának a motorja.
Caruso óta az első tenor, aki huszonegyszer lépett fel a Metropolitan évadnyitó előadásán, százegyszer hívták a függöny elé, nyolcvanperces tapsorkán köszöntötte az Otello bécsi bemutatóján 1991-ben.
A szívéhez legközelebb áll a Végtelen szeretet című albuma, amelyen Wojtyla pápa versein keresztül a megbékélés, a tolerancia üzenetét tolmácsolja.
Őszinte szeretettel, és önzetlenül segít az élet bármely területén, és soha nem tévesztette szem elől a bajbajutottakat. Az 1985-ös mexikói földrengés után az elsők között ajánlotta fel a segítségét, és aktív közreműködő volt a mentési munkálatokban.
A színházi portástól az államelnökökig mindenkit egyforma tisztelettel illet. Azon kevés művészek egyike, akik a személyüket körülvevő sztárolás mellett is megőrizték az emberségüket. Minden megnyilvánulásából végtelen szeretet árad. Elegancia, közvetlenség és nyitottság jellemzi.
Minden földrészen ismerik és tisztelik. Érzelemben gazdag, különleges hangjával több évtizede sok-sok millió embernek szerez örömteli pillanatokat.
"Idealista békekövetnek vallja magát. Véleménye szerint a zenének nincs nemzeti, ideológiai hovatartozása. Mindenkin és mindenen felülemeli az embereket, bárhol élnek, bármiben hisznek". A határokon átívelő művészi munkája, és humanitárius tevékenységei előtt tisztelegve 2017-ben fesztivált alapítottak New York-ban. Közel húsz éve dolgozunk együtt, amire különösen büszkék vagyunk.
Plácido Domingo, szertettel (sic!) várunk Magyarországra!
Plácido Domingót nyolc énekes és egy táncos vádolja azzal, hogy szexuálisan zaklatta őket. Állításuk szerint a spanyol tenor rendszeresen visszaélt pozíciójával, és a Los Angeles-i Operaház igazgatójaként a nőket arra kényszerítette, hogy szexuális viszonyba lépjenek vele. Cserébe jobb szerepeket adott nekik, akik azonban ellenkeztek, azoktól büntetésképpen szerepeket vett el, vagy nem kezelte őket tehetségükhöz mérten.
A harminc éve történtek két operaházat érintenek: Domingo a nyolcvanas évektől művészeti konzultáns, majd művészeti igazgató volt a Los Angeles-i Operaházban, 2003-től pedig főigazgatója az intézménynek. 1997-2011 között pedig a Washingtoni Nemzeti Operaház művészeti igazgatója volt.
Az AP cikkében nyilvánosságra került vádak szerint a szakmában nyílt titok volt a spanyol tenornak ez a szokása. A nők közül csak egyetlen egy, Patricia Wulf mezzoszoprán vállalta a nevét is. A többiek még a szakmában dolgoznak és félnek attól, hogy nyilvánosan meghurcolják vagy akár zaklatják majd őket.
A hazai zenei élet szereplői közül is többen reagáltak a botrányra.
Ehhez a közleményhez csatlakozott Facebook-bejegyzésével Szüts Apor:
„Alapvetően ritkán szólalok meg közügyeket illetően. Az utóbbi napokban kialakult »botrányt« azonban én sem akartam szó nélkül hagyni. Nagyon sokat gondolkodtam azon, hogy hogyan, és miként osszam meg a kételyeimet, és az érzéseimet ezzel kapcsolatban. Aztán tegnap megjelent ez a közlemény, és azt éreztem, hogy az első szavától az utolsóig mindennel egyetértek.”
Szüts támogatás mellett aggodalmát fejezte ki, hogy „vajon mennyire veszíti hitelét maga a vád, és a bűncselekmény, mint szexuális zaklatás általánosságban. Ha egy ilyen embert is gyanúba lehet keverni, akkor mennyire fogjuk észrevenni azt, ha egyszer valóban segítségre lesz szükség?”
Alapvetően ritkán szólalok meg közügyeket illetően. Az utóbbi napokban kialakult „botrányt” azonban én sem akartam szó...
Posted by Apor Szüts on Wednesday, August 14, 2019
A Virtuózok facebook-oldala augusztus 13-án, az AP cikk megjelenésének napján megosztotta Peller Mariann, a Virtuózok producerének bejegyzését, amelyben egyébként nincsen szó a „Domingo-ügyről”. Peller Mariann Domingo és felesége, Marta Domingo közös képe alá írta gondolatait, illetve idézte Rudyard Kipling Ha című versét. „Van nekem és nekünk Virtuózoknak, egy kiváló mentorunk, Maestro Plácido Domingo, akitől minimum ennyit tanulok mind a mai napig. Azt, hogy hogyan kell nagybetűs EMBERNEK maradni. Siker és kudarc, szeret és gyűlölet, boldogság és nehézség közepette is. A nagy ember nem a pozíciója miatt, nem is a vagyona, sőt még csak nem is a tehetsége miatt nagy és az, aki. A nagy ember számomra az, aki minden körülmény - sikerek, kudarcok, csillogás és sötétségben is megmarad önmagának, lélekből él és lékekből ad, ezzel másokat segítve.”
Van egy régi nagy kedvenc versem, gyakran előveszem még ma is. Rudyard Kipling: Ha című költeménye Kosztolányi Dezső...
Posted by Mariann Peller on Tuesday, August 13, 2019
Domingo eljuttatott egy közleményt az ügyet nyilvánosságra hozó AP-nek:
“A vádak, amelyek ezektől a magukat megnevezni nem kívánó egyénektől érkeztek harminc évvel ezelőttre vezetnek vissza - nagyon nyugtalanítóak és ebben a formában nem pontosak."
„Mégis, fájdalmas hallani, hogy esetleg valakit elszomorítottam vagy kényelmetlen helyzetbe hoztam – nem számít, milyen régen is történt és a legjobb szándékaim ellenére. Abban a hitben voltam, hogy minden közeledésem és kapcsolatom minden alkalommal kedvező fogadtatásra talált és kölcsönös beleegyezésen alapult. Azok, akik ismernek engem vagy dolgoztak velem a múltban, tudják, hogy nem olyasvalaki vagyok, aki szándékosan árt valakinek, bánt vagy zavarba hoz másokat.
Mindazonáltal rájöttem, hogy azok a szabályok és normák, amelyek alapján megítélik – vagy meg kellene, hogy ítéljék – a tetteinket ma nagyban különböznek attól, amilyen megítélés alá a múltban estek.
Abban a kivételes és szerencsés helyzetben vagyok, hogy több mint ötven éves karriert futottam be az opera világában, és ezek után is a legmagasabb színvonalhoz fogom magam tartani."
A történtek hatására a Philadelphia Orchestra lemondta a művész szeptember 8-ra tervezett fellépését és így tett a San Francisco-i Opera is, ahogy arról korábban beszámoltunk. A Salzburgi Fesztivál azonban továbbra is szívesen látja Domingót a fellépői között augusztus 31-én, ahogyan a magyar koncertjeit is megtartják.
A Plácido Domingo-ügy felszínre bukkanását egyesek biztató jelnek látják arra, hogy ebben a közegben is elkezdődjön egy tisztulási folyamat. Amerikában a filmes szakmában lehettünk tanúja ennek az utóbbi években. A szexuális zaklatással vádolt szakmabeliek közül többen belebuktak a napvilágra kerülő esetekbe, mint az érinthetetlennek gondolt producer Harvey Weinstein. De az is megesett, hogy egy már leforgatott filmből vágták ki a színészt és helyettesítették utólag, illetve a főszereplésével készülő sorozatból is leváltották – lásd Kevin Spacey esetét.
A komolyzenei szakmát is érintették a #metoo hullámai. Elbocsátotta Daniele Gatti karmestert az amszterdami Concertgebouw zenekara, miután több női zenész panasszal élt ellene. Charles Dutoit hasonló ügyei után tőlünk nyugatra elveszítette a munkáit, de a MÁV Zenekarral például fellépett a Müpában február 21-én. Legutóbb bíróságon kívül egyezett meg a New York-i Metropolitan Opera és James Levine karmester, aki még mindig tagadja a szexuális zaklatás vádjait. De a táncvilág sem maradt ki.
Itthon a színházi életben indultak hasonló törekvések, amikor Sárosdi Lilla hozta nyilvánosságra a vele történteket, példáját pedig többen követték. A magyar közvéleményben ennek ellenére még mindig a tagadás és a hárítás a legerősebb motívum (lásd a cikkek alatti kommenteket). Holott a témával foglalkozó szakértők szerint ezekben a szexuális zaklatási esetekben elenyésző azoknak az ügyeknek a száma, ahol hamisan vádolják meg az érintetteket.