Zenés színház

Kriszta Kinga: "Szerencsésnek érzem magam"

2013.02.17. 07:01
Ajánlom
2007-ben énekelte első színpadi szólóját a Nabucco Annájaként a debreceni színházban. A nyúlfarknyi megszólalás után még abban az évben rábízták az Eladott menyasszony Masenykáját, aztán jött Michaela szerepe a Carmenből, s hamarosan az első felkérés Budapestről. A szopránnal pályája eddigi alakulásáról beszélgettünk. INTERJÚ

- A vidéki, operatagozattal is rendelkező színházaknál bevett gyakorlat, hogy egy-egy kisebb szerepet kórustagra bíznak. Ön azonban hétmérföldes léptekkel halad a pályán. Hogy kezdődött.

- 2003-ban kerültem a debreceni Csokonai Színház énekkarába, és ezzel párhuzamosan nyertem felvételt az ottani egyetem magánének szakára. Az első szólómat 2007-ben énekeltem Verdi Nabuccójában. Anna szerepéről tudni kell, hogy csupán egyetlen önálló mondata van az operában, a szólam többi része együttes és finálé... Meglepődtem, amikor következőként Masenyka szerepét osztották rám, amelyet - mint közben kiderült - tanulószerepnek szántak. Mivel ez volt az első komoly munkafolyamat, amiben részt vettem, ez az előadás számomra máig meghatározó élményt jelent.

- Jó iskola, ha egy színházban sokfélét lehet énekelni. Debrecenben Mozart ugyan kimaradt, ám ezt hamarosan kétszeresen is bepótolhatta Budapesten.  

- Igen, előbb Papagenát énekeltem 2009-ben a vígszínházi előadásban, s ugyanitt, a másik szereposztásban Paminát is. Az utóbbit pár év múlva megismételhettem az Operaházban. Szerencsésnek érzem magam, hogy előbb Pagenával találkoztam, ez egy vidám, játékos, kedves szerep, amit csak örömmel lehet elénekelni. Azt meg kifejezetten élveztem, hogy a prózai részekben elváltoztathatom a hangom. Pamina operaházi szerepét annak köszönhetem, hogy Hajnóczy Júlia babát várt, és valakivel pótolni kellett őt. Talán azért esett rám a választás, mert a szerep nyolcvan százalékát már tudtam, ugyanis Debrecenben készült a Varázsfuvolából egy keresztmetszet jellegű előadás. Paminát rendkívül nehéz megformálni, nem csak azért, mert Mozartot énekelni nagyon kényes feladat, hiszen sokkal nehezebb technikailag, mint mondjuk Puccini zenéje, hanem, mert Pamina a nézők szemszögéből nem olyan izgalmas figura, mint Papagena.

- Nagy váltás lehetett utána a Hunyadi Lászlóban Gara Mária szólamát elénekelni. A szerep igen széles érzelmi skálát vonultat fel a szerelmes lírától a mély drámáig. Mi volt a -  fogódzó, ami segített azonosulni Mária alakjával?

- Ez a feladat teljesen váratlanul ért. Soha nem gondoltam volna, hogy valaha el fogom énekelni Gara Mária szerepét, de utólag hálás vagyok érte, és remélem, lesz alkalmam még ebben a szerepkörben is bizonyítani. Általában azt próbálom megfejteni, hogy mi irányítja az adott alak cselekedeteit és döntéseit, kihez hogyan viszonyul, s nagy segítség a rendező véleménye is. Mária legdöntőbb jellemzői szerintem a szerelem, a hűség, a ragaszkodás. Persze, bármely karakter folyamatosan formálódik a próbák alatt, sőt előadásról előadásra is változik. Kíváncsi leszek, hogy fél év elteltével milyen lesz újból belebújni ebbe a figurába.

- Neves énekesek közé került, milyen volt velük a viszonya?

- Csak azokról a kollégákról tudok beszélni, akikkel Máriának kapcsolata van a darabban. Kiss B. Atilla és Bretz Gábor kedvesek és segítőkészek voltak, én pedig azt figyeltem, ki hogyan dolgozik, hogyan osztja be az energiáit, hogyan viszonyul a szerepéhez, mert ebből rengeteget lehet tanulni.

- A közelmúltban egy újabb főszereppel gazdagodott a repertoárja, Júliát énekelte Gounod művében a pécsi Kodály Központban. Mesélne erről a munkáról?

- Ez a második produkció, amelyben részt vettem ott, tavaly a Falstaff Annuskáját énekeltem a pécsi Nemzeti Színházban. Nagyon megkedveltem a várost és a színházat is, jó volt ismerősök közé visszatérni, a jó légkör elengedhetetlen feltétele a sikeres munkának. Most is Nagy Viktor rendezővel és Kovács János karmesterrel dolgoztunk együtt, Rómeó szerepében pedig Balczó Péter volt a partnerem. Sokat és jókat próbáltunk, a két főszereplő karakterét a rendező a mi személyiségünkből kiindulva teremtette meg, talán ezért is élveztem annyira a próbafolyamatot.

- Március 29-én újra az Operaházban láthatjuk-hallhatjuk, a Parsifal egyik viráglányaként. Hogyan viszonyul a grandiózus, wagneri zenei világhoz?

- A viráglány szólamát most tanulom, s bár nem nagy szerep - mindössze 15 perc -, a zeneisége összetett. Pontosnak, precíznek kell lenni, mert az általam is énekelt részek két női karra és hat viráglányra íródtak. Nagyon oda kell figyelnünk egymásra, hisz' egymástól függünk! Kíváncsian várom a próbákat, nagyon érdekel, hogy Wagner monumentális világa miképpen valósul meg a színpadon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Könyv

Ernest Hemingway ritkán látott családi fotói

Felépítette saját mítoszát: síelt, horgászott, vadászott, bikaviadalokat látogatott, szenvedélyesen érdekelte a háború és fáradhatatlanul kereste a személyes boldogságot. A Nobel-díjas amerikai író, akinek tárgyilagos szikár stílusát sokan próbálják utánozni azóta is, 1899. július 21-én született.
Klasszikus

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Vizuál

Aki pestiesítette a párizsi divatot

Egyszerű másoló, remek divatérzékű üzletasszony vagy tervezőzseni? Rotschild Klára szalonja a luxust jelentette a harmincastól a hetvenes évekig. Simonovics Ildikó mesélt arról, milyen kihívás összegyűjteni a még megmaradt ruhákat, dokumentumokat és kibogozni a valóságot a legendák és pletykák közül.
Jazz/World

Tényleg segít a zenehallgatás a koncentrációban?

Miért segítene? Miért lenne jobb az agyunknak, ha egy dolog helyett rögtön kettőre kellene figyelnie: a zenére és arra, amit csinálsz?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A „Hazám, hazám”-áriát is elénekli Ninh Long a Palotakoncerteken

Alig pár hét, és ismét operettslágerektől lesz hangos az Oroszlános udvar, ahol a hagyományokhoz híven idén is megrendezik a műfaj szerelmeseinek nyári ünnepét, a Budavári Palotakoncerteket. A Budapesti Operettszínház jól ismert sztárjai mellett új tehetségek is színpadra állnak, aki óriási lelkesedéssel vetették bele magukat a munkába.
Zenés színház ajánló

Az operettrajongók ünnepe lesz ez a két nap

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 20-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Auksz Évával, Lombos Pállal, Mits Gergellyel és Vadász Dániellel. Utóbbi a Budavári Palotakoncertek producere, amelyet augusztus 2-án és 3-án rendeznek meg.
Zenés színház előzetes

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Zenés színház magazin

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Zenés színház hír

Paul McCartney filmklasszikusból ír musicalt

Az Amerikában kötelező karácsonyi filmnek számító Az élet csodaszép című 1946-os Frank Capra filmklasszikust dolgozza fel - írta meg a BBC News.