Zenés színház

Kriszta Kinga: "Szerencsésnek érzem magam"

2013.02.17. 07:01
Ajánlom
2007-ben énekelte első színpadi szólóját a Nabucco Annájaként a debreceni színházban. A nyúlfarknyi megszólalás után még abban az évben rábízták az Eladott menyasszony Masenykáját, aztán jött Michaela szerepe a Carmenből, s hamarosan az első felkérés Budapestről. A szopránnal pályája eddigi alakulásáról beszélgettünk. INTERJÚ

- A vidéki, operatagozattal is rendelkező színházaknál bevett gyakorlat, hogy egy-egy kisebb szerepet kórustagra bíznak. Ön azonban hétmérföldes léptekkel halad a pályán. Hogy kezdődött.

- 2003-ban kerültem a debreceni Csokonai Színház énekkarába, és ezzel párhuzamosan nyertem felvételt az ottani egyetem magánének szakára. Az első szólómat 2007-ben énekeltem Verdi Nabuccójában. Anna szerepéről tudni kell, hogy csupán egyetlen önálló mondata van az operában, a szólam többi része együttes és finálé... Meglepődtem, amikor következőként Masenyka szerepét osztották rám, amelyet - mint közben kiderült - tanulószerepnek szántak. Mivel ez volt az első komoly munkafolyamat, amiben részt vettem, ez az előadás számomra máig meghatározó élményt jelent.

- Jó iskola, ha egy színházban sokfélét lehet énekelni. Debrecenben Mozart ugyan kimaradt, ám ezt hamarosan kétszeresen is bepótolhatta Budapesten.  

- Igen, előbb Papagenát énekeltem 2009-ben a vígszínházi előadásban, s ugyanitt, a másik szereposztásban Paminát is. Az utóbbit pár év múlva megismételhettem az Operaházban. Szerencsésnek érzem magam, hogy előbb Pagenával találkoztam, ez egy vidám, játékos, kedves szerep, amit csak örömmel lehet elénekelni. Azt meg kifejezetten élveztem, hogy a prózai részekben elváltoztathatom a hangom. Pamina operaházi szerepét annak köszönhetem, hogy Hajnóczy Júlia babát várt, és valakivel pótolni kellett őt. Talán azért esett rám a választás, mert a szerep nyolcvan százalékát már tudtam, ugyanis Debrecenben készült a Varázsfuvolából egy keresztmetszet jellegű előadás. Paminát rendkívül nehéz megformálni, nem csak azért, mert Mozartot énekelni nagyon kényes feladat, hiszen sokkal nehezebb technikailag, mint mondjuk Puccini zenéje, hanem, mert Pamina a nézők szemszögéből nem olyan izgalmas figura, mint Papagena.

- Nagy váltás lehetett utána a Hunyadi Lászlóban Gara Mária szólamát elénekelni. A szerep igen széles érzelmi skálát vonultat fel a szerelmes lírától a mély drámáig. Mi volt a -  fogódzó, ami segített azonosulni Mária alakjával?

- Ez a feladat teljesen váratlanul ért. Soha nem gondoltam volna, hogy valaha el fogom énekelni Gara Mária szerepét, de utólag hálás vagyok érte, és remélem, lesz alkalmam még ebben a szerepkörben is bizonyítani. Általában azt próbálom megfejteni, hogy mi irányítja az adott alak cselekedeteit és döntéseit, kihez hogyan viszonyul, s nagy segítség a rendező véleménye is. Mária legdöntőbb jellemzői szerintem a szerelem, a hűség, a ragaszkodás. Persze, bármely karakter folyamatosan formálódik a próbák alatt, sőt előadásról előadásra is változik. Kíváncsi leszek, hogy fél év elteltével milyen lesz újból belebújni ebbe a figurába.

- Neves énekesek közé került, milyen volt velük a viszonya?

- Csak azokról a kollégákról tudok beszélni, akikkel Máriának kapcsolata van a darabban. Kiss B. Atilla és Bretz Gábor kedvesek és segítőkészek voltak, én pedig azt figyeltem, ki hogyan dolgozik, hogyan osztja be az energiáit, hogyan viszonyul a szerepéhez, mert ebből rengeteget lehet tanulni.

- A közelmúltban egy újabb főszereppel gazdagodott a repertoárja, Júliát énekelte Gounod művében a pécsi Kodály Központban. Mesélne erről a munkáról?

- Ez a második produkció, amelyben részt vettem ott, tavaly a Falstaff Annuskáját énekeltem a pécsi Nemzeti Színházban. Nagyon megkedveltem a várost és a színházat is, jó volt ismerősök közé visszatérni, a jó légkör elengedhetetlen feltétele a sikeres munkának. Most is Nagy Viktor rendezővel és Kovács János karmesterrel dolgoztunk együtt, Rómeó szerepében pedig Balczó Péter volt a partnerem. Sokat és jókat próbáltunk, a két főszereplő karakterét a rendező a mi személyiségünkből kiindulva teremtette meg, talán ezért is élveztem annyira a próbafolyamatot.

- Március 29-én újra az Operaházban láthatjuk-hallhatjuk, a Parsifal egyik viráglányaként. Hogyan viszonyul a grandiózus, wagneri zenei világhoz?

- A viráglány szólamát most tanulom, s bár nem nagy szerep - mindössze 15 perc -, a zeneisége összetett. Pontosnak, precíznek kell lenni, mert az általam is énekelt részek két női karra és hat viráglányra íródtak. Nagyon oda kell figyelnünk egymásra, hisz' egymástól függünk! Kíváncsian várom a próbákat, nagyon érdekel, hogy Wagner monumentális világa miképpen valósul meg a színpadon.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

A kortárs művészetről szól az augusztus Lovason

Augusztus első hétvégéjén harmadik alkalommal nyílt meg Lovason a Garten Balaton kortárs művészeti hetek, melynek célja, hogy bemutassa a kortárs képzőművészet és szobrászat legjelentősebb hazai alkotóit.
Vizuál

Négy díjat nyert Los Angelesben Szajki Péter filmje

New York után Los Angelesben is díjazták Szajki Péter Most van most című alkotását. A film a Los Angeles Film Awardson a legjobb elbeszélő nagyjátékfilm és a legjobb romantikus vígjáték kategóriájában nyert, míg Tompos Kátya a legjobb színésznő, Mohai Tamás pedig a legjobb férfi főszereplő különdíját díját vehette át.
Plusz

Állami gondozott fiatalokon segít a Magyar Művészeti Akadémia egyik legsikeresebb ösztöndíjas projektje

2021 szeptemberétől intézményesített formában működik tovább az a kezdeményezés, melyet Czikora István László a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjasaként kezdett el 2018-ban. A projekt idén egy háromnapos táborral zárul, ám a munka ezzel nem ér véget: a művészeti foglalkozás ezután is a gyerekek mindennapjainak része lesz.
Színház

Nemzetbiztonságra hivatkozva vizsgálják az orosz színházi előadásokat

Vlagyimir Putyin elnök rendeletben adott utasítást az orosz állami színházakban játszott előadások vizsgálatára.
Könyv

Világrekordra készül Nemere István 758. könyvével

Augusztus 7-én, szombaton az író több új könyvét is bemutatja, ezzel pedig többször is megdönti az élő szerző legtöbb megjelent könyvének világrekordját – szúrta ki a hvg.hu.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Nem is ügyefogyott

Lesz maga juszt is az enyém, Holdvilágos éjszakán, Szerelemhez nem kell szépség – ugye már ön is dúdolja mindegyik slágert? És ha még hozzátesszük a „Fekete Péter öcsém, te kis ügyefogyott” kezdetű nótát, máris helyben vagyunk: a Szabadkai Népszínház 2019-ben bemutatott, azóta is repertoáron tartott, számos sikeres vendégjátékot megjárt előadása, a Fekete Péter a Városmajori Szabadtéri Színpadon mutatkozik be Budapest közönségének.
Zenés színház ajánló

A férfi és a női lélek mélységei

Mester Viktória és Molnár Levente művészházaspár előadásában szcenírozott, vizuál-operakoncert formájában elevenedik meg Bartók Béla egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára.
Zenés színház hír

„Azért dolgozunk, hogy értéket teremtsünk” – amerikai turnéra készül az Operettissima

Egyedülálló nemzetközi együttműködés jött létre az Operettissima és a legnagyobb amerikai közszolgálati televízió, a PBS között, melynek eredményeképpen egy stream koncerten, valamint egy nagyszabású turné keretében ismertethetik meg az alkotók az operettet a helyi közönséggel.
Zenés színház hír

Szirtes Tamás újra pályázik a Madách Színház igazgatói posztjára

Továbbra is a Madách Színház élén maradna a teátrum jelenlegi igazgatója, Szirtes Tamás, ezért beadta a pályázatát a posztra - adta hírül az Index.
Zenés színház interjú

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.