Zenés színház

Kriszta Kinga: "Szerencsésnek érzem magam"

2013.02.17. 07:01
Ajánlom
2007-ben énekelte első színpadi szólóját a Nabucco Annájaként a debreceni színházban. A nyúlfarknyi megszólalás után még abban az évben rábízták az Eladott menyasszony Masenykáját, aztán jött Michaela szerepe a Carmenből, s hamarosan az első felkérés Budapestről. A szopránnal pályája eddigi alakulásáról beszélgettünk. INTERJÚ

- A vidéki, operatagozattal is rendelkező színházaknál bevett gyakorlat, hogy egy-egy kisebb szerepet kórustagra bíznak. Ön azonban hétmérföldes léptekkel halad a pályán. Hogy kezdődött.

- 2003-ban kerültem a debreceni Csokonai Színház énekkarába, és ezzel párhuzamosan nyertem felvételt az ottani egyetem magánének szakára. Az első szólómat 2007-ben énekeltem Verdi Nabuccójában. Anna szerepéről tudni kell, hogy csupán egyetlen önálló mondata van az operában, a szólam többi része együttes és finálé... Meglepődtem, amikor következőként Masenyka szerepét osztották rám, amelyet - mint közben kiderült - tanulószerepnek szántak. Mivel ez volt az első komoly munkafolyamat, amiben részt vettem, ez az előadás számomra máig meghatározó élményt jelent.

- Jó iskola, ha egy színházban sokfélét lehet énekelni. Debrecenben Mozart ugyan kimaradt, ám ezt hamarosan kétszeresen is bepótolhatta Budapesten.  

- Igen, előbb Papagenát énekeltem 2009-ben a vígszínházi előadásban, s ugyanitt, a másik szereposztásban Paminát is. Az utóbbit pár év múlva megismételhettem az Operaházban. Szerencsésnek érzem magam, hogy előbb Pagenával találkoztam, ez egy vidám, játékos, kedves szerep, amit csak örömmel lehet elénekelni. Azt meg kifejezetten élveztem, hogy a prózai részekben elváltoztathatom a hangom. Pamina operaházi szerepét annak köszönhetem, hogy Hajnóczy Júlia babát várt, és valakivel pótolni kellett őt. Talán azért esett rám a választás, mert a szerep nyolcvan százalékát már tudtam, ugyanis Debrecenben készült a Varázsfuvolából egy keresztmetszet jellegű előadás. Paminát rendkívül nehéz megformálni, nem csak azért, mert Mozartot énekelni nagyon kényes feladat, hiszen sokkal nehezebb technikailag, mint mondjuk Puccini zenéje, hanem, mert Pamina a nézők szemszögéből nem olyan izgalmas figura, mint Papagena.

- Nagy váltás lehetett utána a Hunyadi Lászlóban Gara Mária szólamát elénekelni. A szerep igen széles érzelmi skálát vonultat fel a szerelmes lírától a mély drámáig. Mi volt a -  fogódzó, ami segített azonosulni Mária alakjával?

- Ez a feladat teljesen váratlanul ért. Soha nem gondoltam volna, hogy valaha el fogom énekelni Gara Mária szerepét, de utólag hálás vagyok érte, és remélem, lesz alkalmam még ebben a szerepkörben is bizonyítani. Általában azt próbálom megfejteni, hogy mi irányítja az adott alak cselekedeteit és döntéseit, kihez hogyan viszonyul, s nagy segítség a rendező véleménye is. Mária legdöntőbb jellemzői szerintem a szerelem, a hűség, a ragaszkodás. Persze, bármely karakter folyamatosan formálódik a próbák alatt, sőt előadásról előadásra is változik. Kíváncsi leszek, hogy fél év elteltével milyen lesz újból belebújni ebbe a figurába.

- Neves énekesek közé került, milyen volt velük a viszonya?

- Csak azokról a kollégákról tudok beszélni, akikkel Máriának kapcsolata van a darabban. Kiss B. Atilla és Bretz Gábor kedvesek és segítőkészek voltak, én pedig azt figyeltem, ki hogyan dolgozik, hogyan osztja be az energiáit, hogyan viszonyul a szerepéhez, mert ebből rengeteget lehet tanulni.

- A közelmúltban egy újabb főszereppel gazdagodott a repertoárja, Júliát énekelte Gounod művében a pécsi Kodály Központban. Mesélne erről a munkáról?

- Ez a második produkció, amelyben részt vettem ott, tavaly a Falstaff Annuskáját énekeltem a pécsi Nemzeti Színházban. Nagyon megkedveltem a várost és a színházat is, jó volt ismerősök közé visszatérni, a jó légkör elengedhetetlen feltétele a sikeres munkának. Most is Nagy Viktor rendezővel és Kovács János karmesterrel dolgoztunk együtt, Rómeó szerepében pedig Balczó Péter volt a partnerem. Sokat és jókat próbáltunk, a két főszereplő karakterét a rendező a mi személyiségünkből kiindulva teremtette meg, talán ezért is élveztem annyira a próbafolyamatot.

- Március 29-én újra az Operaházban láthatjuk-hallhatjuk, a Parsifal egyik viráglányaként. Hogyan viszonyul a grandiózus, wagneri zenei világhoz?

- A viráglány szólamát most tanulom, s bár nem nagy szerep - mindössze 15 perc -, a zeneisége összetett. Pontosnak, precíznek kell lenni, mert az általam is énekelt részek két női karra és hat viráglányra íródtak. Nagyon oda kell figyelnünk egymásra, hisz' egymástól függünk! Kíváncsian várom a próbákat, nagyon érdekel, hogy Wagner monumentális világa miképpen valósul meg a színpadon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Schiff András összerúgta a port a Montréali Szimfonikusokkal

A Montréali Szimfonikus Zenekar állítja: nem gondolják, hogy Schiff András tud vezényelni. A magyar muzsikus október végén dirigálta a kanadai zenekart, akkor történt az összetűzés.
Vizuál

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.
Klasszikus

Ők azok az „amatőr karmesterek”, akik vezényelhetik a Fesztiválzenekart

Először hirdettek amatőröknek karmesterpályázatot, melynek eredményeként egy jogász, egy aneszteziológus, egy korrepetitor és egy csellóművész vezényelheti a Budapesti Fesztiválzenekart.
Klasszikus

Húszévesen már fesztivált alapított: Balog Alexandra

November 16-án szombaton mutatkozik be a Budapest Music Centerben szólistaként a Londonban diplomázó Balog Alexandra, aki alig 20 évesen alapította meg a Bozsoki Zenei Fesztivált és nemzetközi Nyári Akadémiát. Beethoven, Schubert és Kecskés D. Balázs művei hangoznak fel.
Tánc

"Ő volt A balerina" – 30 éve halt meg Lakatos Gabriella

Lakatos Gabriella az 1945 utáni magyar balettművészet egyik legnagyobb csillaga volt, akit semmi sem tántorított el a színpadtól: nyugdíjazása után énekes karriert épített. A táncos díva 1989. november 12-én hunyt el.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A háborús övezetek gyerekeit segíti Andrea Bocelli és az UNESCO programja

Közös zeneoktatási programot indít Andrea Bocelli olasz sztártenor és az UNESCO a fegyveres konfliktusok által sújtott területeken élő gyerekek számára.
Zenés színház selmeczi györgy

Elkészült Selmeczi György új operája

A Krónikás című kétfelvonásos vígopera az intézményes magyar zeneoktatás létrejöttének bicentenáriumára készült a kolozsvári Zenei Líceum és a Kolozsvári Magyar Opera számára.
Zenés színház hír

Plácido Domingo lemondta a 2020-as tokiói olimpián való szereplését

A 78 éves operaénekes a produkció összetettségére hivatkozva lépett ki a 2020 áprilisára tervezett bemutató előkészületeiből – jelentette be az Olimpiai Szervezőbizottság múlt pénteken.
Zenés színház hír

Késelés a színpadon, három művész megsérült

Előadás közben késeltek meg három művészt Szaúd-Arábiában – számolt be róla az Index.
Zenés színház hír

Francia állami kitüntetést kapott az Armel Opera Festival igazgatója

Franciaország kulturális minisztere, Franck Riester a francia állam Művészeti és Irodalmi Rend lovagi fokozatát ítélte meg Havas Ágnesnek.