Zenés színház

Kritika vagy intrika?

2009.08.10. 05:46
Ajánlom
Zajlik az élet Salzburgban, de nemcsak a pódiumon és a színpadon, hanem a színfalak mögött is.

A májusban kinevezett új intendáns, Alexander Pereira - a Zürichi Opera igazgatója - a Játékok irányítását csak 2012-ben veszi át, ám megbízatása 2011 októberében már életbe lép. Ez azt jelenti, hogy Salzburgban egy évadra intendáns nélkül maradnak. Áthidaló megoldásként a Játékok koncertigazgatóját, Markus Hinterhäusert kérték fel, hogy a köztes időszakban valósítsa meg a jelenlegi igazgató, a pozícióból saját kérésére 2010-ben - a berlini Staatsoperbe - távozó Jürgen Flimm programját.

Hinterhäuser szerint Pereira kiválasztásában a művészi elképzelések helyett a gazdaságiak domináltak. A jelenlegi vezető azt is felrója utódjának, hogy többek között az ő szerződését sem hosszabbította meg, mivel a fesztivált kapcsán a szervezeti és a programstruktúrát illetően is eltérő véleményt képviselnek, Hinterhäuser ugyanis a döntőbizottságot kibővítené.

Az első hírek elkezdtek szivárogni Pereira terveit illetően. A News című lap szerint Tobias Moretti rendezné 2012-ben a Nikolaus Harnoncourt által dirigált Varázsfuvolát, de ezt hivatalosan nem erősítették meg. Moretti is csak annyit mondott, hogy megkeresték, a felkérést pedig megtiszteltetésnek tartja. Pereira előzetes nyilatkozataiban kiemelte a Mozart-örökség ápolásának fontosságát, a barokk és a német romantikus operák bemutatását; 2012-ben egy, a 20. század második feléből származó mű kerül színpadra, 2013-tól ősbemutatókat tervez, 2014 pedig Richard Strauss éve lesz.

Eközben Marlene Streeruwitz osztrák írónő is megfogalmazta aggályait a Salzburgi Ünnepi Játékokat illetően. Ő azonban nem a programokat vagy a szervezeti felépítést, hanem magát az eseményt kritizálta: elitista, reakciós rendezvénynek nevezte a Deutschlandradio Kultur egyik adásában, az antidemokratikus jelzőt használta a fesztivál állami támogatására. A szponzorokkal sem bánt kesztyűs kézzel az írónő, aki szerint a támogatók a teljes költségvetésnek alig tíz százalékát adják, a PR-ból viszont százszázalékos hasznot csinálnak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház operett

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.
Zenés színház interjú

"Szeretni kell és pont" – A nő kétszer

Kálmán Imre Cirkuszhercegnőjének kétestés, margitszigeti bemutatójának primadonna szerepében július 20-án Dobó Enikő, 21-én pedig Eperjesi Erika látható majd. A két „Fedórát” szerepükről és az előadásról kérdeztük.