Zenés színház

Kritikapályázat: A hálózat csapdájában

2015.04.06. 16:47
Ajánlom
A Rajna kincsével bővült az Operaházban azon előadások sora, melyeket érdemes többször is megnézni. KRITIKAPÁLYÁZAT

Egy filmrendező operarendezése magában rejtheti a medialitás kérdését: az alkotó személyén keresztül találkozó médiumok hogyan lépnek egymással kölcsönhatásba? Az Operaház legújabb produkciójában, A Rajna kincsében ráadásul M. Tóth Géza tovább bonyolítja a multimédiás hálót szövegek, logók, ikonok és az informatikai nyelv kifejezéseinek alkalmazásával. A rendezőnek az írott szöveg iránti vonzalma korábbról is ismeretes, két évvel ezelőtti Máté-passiójában is a legfontosabb vizuális elemként jelent meg. Ezúttal azonban a vetített háttér nem csupán kísérőjelensége az előadásnak - bár esetenként megmarad a cselekmény egy asszociációs alapon nyugvó illusztrátorának (például WotanékNibelheimból történő hazaútja alatt különböző közlekedési eszközöket látunk, a metrótól a közúti hálózaton keresztül, egyre magasabbra emelkedve, a felhőkarcolók tetejéig) - hanem a vetítésben jelenik meg a rendezői interpretáció legfontosabb motívuma is.

Ez a motívum pedig nem más, mint a globális hálózat, emberek, áruk, de elsősorban pénz és információ szabad áramlása. Az óriások kibertechnikusok, akik nem kőből, hanem virtuális kapcsolatokból hozták létre a Walhallát, a kommunikáció urai pedig a médiaszemélyiségként megjelenített istenek. Donner és Froh két sztártípust képviselne, előbbi az izomagyú sportoló, utóbbi pedig a zenéjébe zárkózó, elvont művészlélek. A fegyverek is csak jelképesek, sem a felfújt kalapács, se a szépen csiszolt, de életlen fadárda nem használható, az egyetlen kivétel a zárójelenetben, Wotan nagy tervében felbukkanó kard lesz.

A globális piacon azonban minden áruvá válik. Áruk a kulturális javak, Freiáért letűnt korok műkincseivel fizetnek, miközben maga az árutermelés válik kultúrává (szobrok helyett márkajelzések láthatók mindenütt), az egyedi arcú agyaghadsereg helyére pedig a tömegtermelés cikkei kerülnek. Megvásárolhatók a nők is, nem csak a rajnai konzumhölgyek, de a férje vagyonából élő Fricka is, hiába nézi le az előbbieket, Freia, maga a nőiség pedig jóformán akarat nélküli babává válik. Ha egy elmaradottabb társadalomba előzmények nélkül tör be a fogyasztói kultúra, lerombolhatja annak hagyományos működését, nem véletlenül hasonlít a már hatalomra jutott Alberich egy dél-amerikai diktátorra. Azokban pedig, akik nem férnek hozzá az élet céljának kikiáltott javakhoz, csak gyűlik a frusztráció, és az elérhetetlen jómód elpusztítása iránti vágy, a zárójelenetben az istenek világából leszűrődő ragyogás a tömött polcú bevásárlóközpont képével a bevándorlói zavargásokat és az azok okait éppen ilyen motivációknak tulajdonító elemzéseket is eszünkbe juttathatták.

Ebben a rendszerben Logénak van a legérdekesebb helye. Első ránézésre afféle médiaszemélyiség ő is, showman, irányító, a klasszikus udvaribolond-hagyomány modern kori továbbvivője. Ugyanakkor számos tulajdonsága azt sejteti, mintha nem csupán egy eleme lenne a mindent átszövő hálózatnak, hanem azonos lenne az egésszel, azzal, amit Wotan uralni akar. Nem a hálózat szolgálja az ember céljait, hanem az ember esik áldozatul annak személytelen hatalmának. Loge, a tűz, a mindent mozgató energia,néhanapján ugyan emberi arcát mutatja, de hamar bebizonyosodik, hogy ez csak álca,a következő pillanatban éppúgy szolgál másvalakit, mint korábbi gazdáját.

Loge figurájának ilyen bonyolult megjelenítésében hatalmas szerep jut az őt alakító, zseniális Adrian Erödnek. Az énekes toronymagasan emelkedik ki az előadásból, színpadi tudatossága, fejlett mozgáskultúrája és hasonlóan rugalmas és sokoldalúan kifejező hangja révén. Mellette a Wotant alakító Kálmándi Mihály és az Alberich szerepét éneklő Marcus Jupither egyre teljesebb és árnyaltabb alakítást nyújtottak, kiemelkedően jól sikerült például a negyedik kép első fele, amelyben csak a három főszereplő van színen. Említésre méltó még Cser Krisztián Fasoltja, habár az énekes mennydörgő basszusa inkább mutatta meg az óriás nagyságát, mintsem mélyebb érzéseit. A női előadók is kivették a részüket az előadás sikeréből, Németh Juditról eddig is lehetett tudni, hogy minden ízében érzi a Wagner-zenét, Keszei Boriról viszont ez csak most derült ki. A kisebb szereplők közül Wierdl Eszter Woglindéje, Nyári Zoltán Frohja és Megyesi Zoltán Miméje emelkedett ki. A Magyar Álami Operaház Zenekara Halász Péter vezényletével, ha nem is hibátlanul, de magas színvonalon játszott,interpretációjuk sem hagyott maga után hiányérzetet.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Életörömre hangolunk! – Szeptemberben jön a Zsidó Kulturális Fesztivál

Könnyű- és komolyzenei koncertek, irodalmi és gyermekprogramokkal, hazai és nemzetközi művészekkel várja a látogatókat a 24. Zsidó Kulturális Fesztivál szeptember 4. és 12. között. A programokat hét fővárosi helyszínen rendezik meg.
Zenés színház

Traviata a fellegekben – a Fokvárosi Opera flashmobja

A dél-afrikai operatársulat tagjai repülőútjuk közben rövid produkcióval örvendeztették meg utastársaikat, a Brindisit adták elő, Verdi Traviatájából. Videó a cikkben!
Vizuál

Megkezdődött a Lefkovicsék gyászolnak forgatása

Keserédes, abszurd dramedynek ígérkezik Breier Ádám első nagyjátékfilmje, a Lefkovicsék gyászolnak. A rendezőt elsősorban saját családja identitásának konfliktusai inspirálták. A film premierjére várhatóan jövő ősszel kerül sor.
Színház

Érkezik a Darázs – Az iskolai zaklatásról láthatunk előadást a Margitszigeten

A Delta Produkció és a Kristály Színtér közösen mutatja be szeptember 30-án a Darázs című krimit. Az előadás Kiss-Végh Emőkével és Sodró Elizával a főszerepben, Ördög Tamás rendezésében debütál a Margitsziget új játszóhelyén.
Vizuál

Miskolcon debütál Csoma Sándor filmje, amelyet Erőss Zsolt története inspirált

Magasságok és címmel készült el Csoma Sándor első nagyjátékfilmje, amely a 2013-ban elhunyt hegymászó, Erőss Zsolt történetén alapul. Az alkotás elsősorban a férfi feleségére, Sterczer Hildára és a gyászfeldolgozására fókuszál. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház videó

Traviata a fellegekben – a Fokvárosi Opera flashmobja

A dél-afrikai operatársulat tagjai repülőútjuk közben rövid produkcióval örvendeztették meg utastársaikat, a Brindisit adták elő, Verdi Traviatájából. Videó a cikkben!
Zenés színház hír

Musicalt írtak Frida Kahlóról

A mexikói festőművész életéről készült zenés darabot az Obie-díjas szerző, Neena Beber írja, zenéjét pedig Jaime Lozano készíti.
Zenés színház interjú

„A jelent próbáljuk megmutatni” – interjú Vadász Dániellel

Augusztus 5-én és 6-án ismét operettdallamoktól lesz hangos az Oroszlános udvar. A jubileumát ünneplő Budavári Palotakoncert ezúttal is ismert és ritkán hallott különlegességekkel várja a közönséget. A produkció egyik megálmodójával, dr. Vadász Dániellel az elmúlt évtized emlékezetes pillanatairól, kihívásokról és a koncerttel párhuzamosan megrendezett Debreceni Ünnepi Játékokról is beszélgettünk.
Zenés színház hír

Sérülése után újra színpadra áll Tomasz Konieczny

A walkür előadása közben történt sérülése után a Siegfried augusztus 3-i első előadásában már ismét Tomasz Konieczny énekel majd – tette közzé a Bayreuthi Ünnepi Játékok.
Zenés színház hír

Tomasz Konieczny sérülése miatt nem tudta végigénekelni a bayreuthi Walkürt

A Bayreuthi Ünnepi Játékok Ring-produkciójának második estéjén baleset érte a Magyarországon is népszerű Wagner-énekest, Tomasz Koniecznyt, emiatt a harmadik felvonásban már nem tudott színpadra lépni.