Zenés színház

Kritikapályázat: Az illúzió nem tarthat örökké

2015.01.30. 13:39
Ajánlom
A Bohémélet a megtalált és elvesztett szerelem örök témáját dolgozza fel, ami ez esetben éppen egy gyertya kihunyásával lobban lángra. Puccini legendás operája a hagyományokhoz hűen, ám kreatív és könnyed feldolgozásban került idén újra az Operaház színpadára. És ami egy jó előadást jellemez: tragédia és boldogság egyszerre a színpadon. KRITIKAPÁLYÁZAT

Pataki Anita Puccini Bohémélet című művét látta az Operaházban.

Kevés líraibb kiindulópontot lehet elképzelni egy tragikus románchoz, minthogy a fagyos télben nélkülöző, széplelkű párizsi művészek az utolsó verseiket tüzelik el egy kis melegség reményében. Rodolfo, a költő ezt a vágyott melegséget a véletlen, vagy a sors által az ajtajához vezetett szerény varrónő, Mimi személyében találja meg. Oldalukon barátaikkal és az örökösen civakodó Marcello és Musetta párosával egy rövid pillanatig legyőzhetőnek tűnik az őket olyan sanyarú sorba kényszerítő világ. De, ahogy a gyertya lángja is ellobban egyszer, ez az illúzió sem tarthat örökké.   

A Bohémélet nem csak az operairodalom egyik kiemelkedő darabja, de a közönség körében is hatalmas szeretetnek örvend lassan már százhúsz éve. Az Operaház ugyan még "csak" 1937 óta tűzi műsorára Puccini klasszikusát, de több mint nyolcszázötven előadás után is teltházat tud produkálni még egy teljesen átlagos hétköznap estén is. Nem érdemtelenül teszi ezt, hiszen Oláh Gusztáv csodás díszletei között, Nádasdy Kálmán rendezésében a Bohémélet úgy maradt időtlen és klasszikus, hogy mégsem kövült bele a korba, amelyben létrejött.

Egy olyan előadást láthat a néző, amelyről elképzelhető, hogy annak idején szinte teljesen ugyanígy működött a színpadon, mégis a mában él, egy pillanatra sem érződik kor-idegennek. Ez ugyanannyira köszönhető az adaptációnak és a remek énekeseknek, mint az opera mindenkit megérintő alaptörténetének. Az előadás hátterét adó, ékszerdoboznak tetsző díszletek egyszerre ruházzák fel mesei és mégis reális színnel a történetet, a perspektívával való csalás miatt hol egy igazi erdőben, hol egy festményben érzi magát az ember. De hát művészekről van szó, az álmodozás náluk foglalkozási ártalom, az sem meglepő, ha ez a környezetükre is kivetül. Amennyire életteli és boldog a karácsonyi vásárban a főtér, olyan szívszorító később ebben a téli csodabirodalomban a betegeskedő, kétségbeesett Mimi látványa, akivel az együttérzést Létay Kiss Gabriella alakítása is nagyban megkönnyíti.

A Bohéméletben általában Mimi karaktere az, aki a leginkább hozzánő a néző szívéhez. A kedves, szerény, de azért életrevaló lány ugyanolyan gyorsan belopja magát az ember szívébe, mint ahogy Rodolfo is beleszeret a színpadon. Éppen ezért még tragikusabb a szenvedése - no meg az, hogy a sorsát végig emelt fővel, a szerelembe vetett végtelen hitével viseli. Létay Kiss egész lényéből ez a keserédes, de bizakodó aura árad a színpadon, szem nem is maradt szárazon az alakítása nyomán.

A tragikus hősnő persze nem lehet meg komédiás "párja" nélkül, a Miminek ellentétet állító Musetta Keszei Bori előadásában kelt életre, hasonló hitelességgel adva a felszínes dívát, akinek legbelül azért aranyból van a szíve. Rodolfót, a hősszerelmes költőt és legjobb barátját, Marcellót, a Musetta után epekedő festőt Teodor Ilincai és Martin Bárta tolmácsolásában láthattuk viszont a színen, női megfelelőikhez illő, remek alakításokban. Mindannyian olyan természetességgel és kedvvel léteztek szerepeik köntösében, hogy szinte tapsolni is elfeledtünk egy-egy felvonás után, csak néztük volna még tovább.

A legtöbb, nagy volumenű operához képest ez a Bohémélet nagy előnye: a cselekmény sokkal emberibb léptékű, megfoghatóbb, így közelebb is tud jutni a néző szívéhez. Az Operaház előadásában pedig egytől egyig olyan művészek segítettek ebben, akik érezhetően maguk is szeretettel fordulnak Puccini művéhez. Ez pedig éppen elég ahhoz, hogy az előadás végén megrendülve, kissé könnyes szemmel, de általában véve boldogan térjünk vissza a valóságunkba, még akkor is, ha az a fagyos budapesti éjszakát jelenti. A fülünkben maradt melódiák egy ideig még biztosan melegen tartanak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.
Jazz/World

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

„Mindannyian vágyunk erre az idilli szerelemre” – János vitéz az Operett Online-on

Kacsóh Pongrác gyönyörű daljátékával folytatódik a Budapesti Operettszínház közvetítés-sorozata január 22-én. A Petőfi Sándor elbeszéléséből írt János vitéz Bozsik Yvette rendezésében újfajta értelmezést kap, eggyé olvad benne a túlvilági és a földi lét.
Zenés színház hír

Cseh Tamásra emlékezik a Vígszínház a Magyar Kultúra Napján

Koncertszínházi előadással idézi meg Cseh Tamás alakját január 22-én a Vígszínház. A zeneszerző, énekes éppen a Magyar Kultúra Napján lenne 78 éves, a Kelet-nyugati pályaudvar című est két nagy sikerű lemezének – a Fontátvonulás és a Nyugati pályaudvar – dalait dolgozza fel.
Zenés színház hír

„Húsz évem már a múlt” – 20 éves a Rómeó és Júlia musical

2001. január 19-én mutatták be a párizsi Palais des Congrès-ben Gérard Presgurvic musicaljét, a Shakespeare drámája nyomán írt Rómeó és Júliát.
Zenés színház hír

A nyári szezonra készül a Margitszigeti Szabadtéri Színpad

Idén a vártnál jóval korábban, már január 18-án kihirdette nyári előadásait a Margitszigeti Szabadtéri Színpad. A minden eddiginél gazdagabb műsorkínálatban az operák, musicalek, balett-, valamint táncelőadások mellett rendhagyó koncerteket is láthatnak az érdeklődők, ahol az ünnepelt popsztárokon túl a klasszikus zene mesterei is képviseltetik magukat.
Zenés színház koktélparti

„Nessun dorma” – Minek köszönheti rendkívüli népszerűségét Puccini operaáriája?

„Vincerò! Vincerò-ò-ò!!!” – És a fejünkben máris megszólal Pavarotti hangja, amint elnyújtva a magas H hangot, üdvrivalgásra készteti a stadionok közönségét. Kerülőúton vált Puccini áriája mindenki kedvencévé, és egy futball-világbajnoksággal indult az egész.