Zenés színház

Kritikapályázat: Fény és árnyék

2015.02.06. 14:45
Ajánlom
A 2015-ös év első Operaházi bemutatója, Stravinsky The rake’s progress című operája, ami ezúttal A kéjenc útja címet kapta a keresztségben. A mű igazi különlegesség minden operarajongó számára, mivel mindössze egyszer, 1980-ban rendezték meg, akkor A léhaság útja címen, de pár előadás után lekerült a repertoárról.

A William Hogarth késő barokk „képregényéből" készült opera címének jelentésárnyalatait magyarul igen nehéz visszaadni, mivel a progress fejlődést is jelent, és a rake sem csak pejoratív értelemben használható. Maga a történet szintén nagyon összetett, egyszerre fejlődésregény, moralitásjáték, és erkölcsi példázat. Bármelyiket hiba lenne elnyomni csak azért, hogy koncentráltan lehessen kifejteni egy aspektusát a darabnak.

Az operaházban szerencsére ennek pont az ellenkezője történik. Anger Ferenc rendezése amellett, hogy végigvezeti nézőjét Tom Rakewell fausti megkísértésén, bukásán, és megmenekülésén, az utolsó jelenetekben még egyet csavar az opera eddigi értelmezésein. Tom helyét, az ifjú szerelme, Anne Trulove mellett ugyanis átveszi egy másik, csak éppen sárga mellényes fiatalember. A kísértő, Nick Shadow is újra megjelenik a színen, s Tom zöld mellényének színével megegyező nyakkendőjét sárgára cseréli. Ugyanígy tett első megjelenésekor, csak akkor kékről váltott zöldre. Vagyis egy örökké tartó, körforgásszerűen megismétlődő háború egyik harcát láthattuk, melyben a szüntelen elbukó, de újra felkelő gonosz és a rendíthetetlen, emberi gyarlóságban hinni tudó szeretet csatázik egymással. A játszma valójában nem Tom és Nick Shadow között játszódik le, hanem Anne és Shadow között.

Ennek megfelelően két párhuzamos világot látunk megelevenedni a színen. Zöldy Z Gergely díszlete két részre osztja a teret. A rendezői jobb oldalon bukolikus kertet látni, melyet egy alacsony fal választ el a bal oldalon megjelenő lakótelepi panelháztól, és az előtte levő játszótértől, melynek mászókája megismétli a díszlet felosztását, illetve a panelház elemeinek geometrikus rajzolatát. Az édeni, idealizált közeg és a lepukkant, sivár, realisztikus környezet egymás ellenpontjaiként szolgálnak. A kórus többnyire a díszlet mögötti állványzaton foglal helyet, melyet a kupleráj, az árverezés és a temetőjelenetben láthatunk. De a kórus tagja alkotják a tömbház lakóit is, akik ki-be járnak a házból, esténként pedig árnyjáték formájában tekinthetünk be mindennapi életükbe. A díszlet és a rendezés több kis geget is tartalmaz, de soha nem öncélúan. Mindig jeleznek valamit, vissza- vagy előremutatnak a történetben.

Stravinsky zenéjét Erik Nielsen kitűnő vezényletével tolmácsolja a zenekar. A zene hirtelen stílusváltásait is pontosan követik, miközben annak egységét is megőrzik, ugyanis a szerző neoklasszikus korszakából származó darab számos helyről merít, így nagyon összetett, mégis tagadhatatlanul egyedi alkotás. A zenekari kíséret jó arányérzékkel járul hozzá a színpadi történésekhez. Külön öröm a recitativók pontos csembaló kísérete.

A főszereplőt játszó Balczó Péter, és az Anne Truloveot megformáló Eleanor Lyons is jó színész alakítást nyújt, vokálisan pedig kifogástalant. Balczó játékában több a lendület, nagyobb hévvel veti magát a városi forgatagba, aztán érezhetően kedvét szegi a sikertelenség, a kudarc. Ez a minőség énekében is megjelenik, de végig tiszta és jól érthető. Lyons visszafogottabban játszik, viszont annál többet belead az éneklésbe. Hangja az első felvonás végi jelenetnél tud kiteljesedni, amikor szerelme keresésére indul a városba. Az elmegyógyintézetben, a bölcsődalnál hangja egyszerre szívszorító és angyali. (Lyons szerepeltetése csupán egyetlen negatívummal jár az előadás egészére nézve, ugyanis mellette mindenki más kiejtése kifejezetten darabosnak hat.)

Kálmán Péter Cosi fan tutte-beli szerepéből átmentett egy csöpp buffó minőséget Nick Shadowba, akit inkább egy seftes alvilági szélhámosnak jelenít meg, mintsem az eredendően gonosznak. Könnyednek tűnő megszólalásai mögött is érezni valami fenyegető mélységet, a jelentések egy másik síkját. Ettől a kettősségtől lesz teljesítménye annyira drámai és lebilincselő.

Szemmel láthatóan élvezet volt az alkotók számára a darab színpadra állítása. Minden pillanatban érezni az énekesek, a kórus és a zenekar mű iránti lelkesedését. Ez pedig kihat a közönségre is. És bár a tanulság igen súlyos, mégis könnyebb fontolóra venni a szentenciát.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Hallotta már Blaha Lujza hangját? Most csak egy kattintásra van!

Több mint 2600 digitalizált hangfelvételt tett online elérhetővé az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) a Hangtár elnevezésű digitális adatbázisban. A legkorábbi felvételeken a legendás színésznőt, Blaha Lujzát hallhatják az érdeklődők.
Vizuál

Politikailag független társaságot alapított 42 magyar operatőr

Megalakult a Magyar Filmoperatőrök Egyesülete, amely a a magyar filmművészet legkiemelkedőbb operatőreit hivatott magába tömöríteni. Tiszteletbeli elnöke Ragályi Elemér, elnöke Szabó Gábor lett.
Zenés színház

Botrányos siker a drezdai Operaházban – 110 éves Strauss vígoperája, A rózsalovag

Közel két év tervezés után, 1911. január 26-án bemutatták a drezdai Operaházban A rózsalovagot, Richard Strauss és Hugo von Hofmannsthal később nagy vitákat kiváltó háromfelvonásos zenés játékát.
Színház

Téli rege – Online színházi közvetítés Kenneth Branagh és Judi Dench főszereplésével

Január 29-30-án otthonról nézhető színházi közvetítésben látható a kitűnő Shakespeare-interpretációi kapcsán világszerte elismert Kenneth Branagh színész-rendező önálló társulatának Téli rege produkciója.
Klasszikus

Fiatal és tehetséges zenészek, akikre kíváncsiak vagyunk

A Rising Stars sorozat Európa legígéretesebb fiatal zenészei közül válogat, akikkel a magyar közönség évről évre a Müpa színpadán is találkozhat. Január 26-ától hat estén át a komolyzene hat feltörekvő csillaga mutatkozik be a a hamburgi Elbphilharmonie színpadán, a hazai közönség a Müpa jóvoltából követheti a koncerteket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A dzsungel könyve – online látható a 25 éves magyar musical

Január 30-án a VígSTREAMház közvetítéssorozatában élőben közvetítik az egyik legtöbbet játszott magyar musicalt.
Zenés színház magazin

Botrányos siker a drezdai Operaházban – 110 éves Strauss vígoperája, A rózsalovag

Közel két év tervezés után, 1911. január 26-án bemutatták a drezdai Operaházban A rózsalovagot, Richard Strauss és Hugo von Hofmannsthal később nagy vitákat kiváltó háromfelvonásos zenés játékát.
Zenés színház hír

Új Örökös Tagokat avattak a Budapesti Operettszínházban

Négy új tagot választott Örökös Tagjai közé a Budapesti Operettszínház január 22-én, a Magyar Kultúra Napján. Az ünnepségen, amely ezúttal a járványügyi szabályok betartásával, szűk körben zajlott, Kiss-B. Atilla, a színház főigazgatója méltatta a kitüntetetteket.
Zenés színház kvíz

KVÍZ: Felismered a musicaleket az első mondatuk alapján?

Talán nem is gondolnánk, hogy az első jelenet mennyire meghatározhatja egy darab egészét: megadja a hangulatát, előrevetíti a cselekményt, még talán a végkifejletre is utal.
Zenés színház ajánló

„Mindannyian vágyunk erre az idilli szerelemre” – János vitéz az Operett Online-on

Kacsóh Pongrác gyönyörű daljátékával folytatódik a Budapesti Operettszínház közvetítés-sorozata január 22-én. A Petőfi Sándor elbeszéléséből írt János vitéz Bozsik Yvette rendezésében újfajta értelmezést kap, eggyé olvad benne a túlvilági és a földi lét.