Zenés színház

Kritikapályázat: Királydráma Babilonban

2015.02.27. 16:39
Ajánlom
A Kesselyák Gergely által rendezett Nabucco két év után találta meg útját az Operaház repertoárjába. Az aktuális előadás 2013-ban debütált Miskolcon, majd Debrecenbe költözött. Onnan került végül az Erkel színpadára, leváltva Mikó András több évtizedes rendezését.

Kesselyák nem először vitte színre a darabot. 2004-ben Szegeden rendezett belőle előadást. Ahhoz a produkcióhoz nem volt szerencsém, így összehasonlítani sem fogom a két változatot. Mindenesetre a műsorfüzet és az előadásfotók tanúsága szerint Kesselyák megtartotta Papp Janó 2004-es jelmezeit a most költöző rendezésében. Ami azért érdekes, mert díszletből másikat terveztetett a 2013-as előadáshoz. Ez érthető is, hiszen a szabadtéri előadás gigantikus díszlete egyéb színpadra nem is férne be.

Zeke Edit teljesen stilizált teret álmodott helyszínül, melynek állandó eleme egy a díszlet hátuljába vágott kerek nyílás. Akár egy távcső képét is közvetíthetné, mivel csillagképekre emlékeztető alakzatokat látni benne. Ezt az allúziót húzza alá a fináléban éjszakai égboltként felvillanó díszlet. A látvány másik meghatározó eleme Baál isten bálványa, melyet egy négy akrobata/táncos által mozgatott gömbváz és egy póznavégre tűzött bikafej alkot.

Az elvont díszletet így, a már említett, klasszikusabb felfogásban készített, historizálásra törekvő jelmezek ellenpontozzák. Kesselyáknak valószínűleg fontos volt, hogy az időtlen térbe helyezett cselekmény nagystílű látvánnyal bírjon, mivel rendezésével egy királydrámává próbálja faragni a Nabuccót. E miatt a mű bizonyos részei felett nagyvonalúan átsiklik, összekötő kapocsnak használva azokat az őt érdeklő jelenetek között.

Hogy mennyire fontos a grandiózus látvány Kesselyák számára azt az is bizonyítja, hogy kockára teszi miatta még a zenét is. Példának okáért az első felvonásban a kar a zsöllye két oldalán lép be, a nézőtérre is kiterjesztve a színpadi kompozíciót. Ilyenformán viszont a szélen ülőket majd megsüketíti a felharsanó kórus, míg a páholyban vagy az emeleten helyet foglaló nézők alig hallhatnak valamit. Hasonlóképpen az első felvonásban Nabucco az erkélyen jelenik meg, a színpadra csak hatalmas árnyéka vetül. Még szerencse, hogy Alexandru Agache hangja le tudja gyűrni ezt a hátrányt is. Egy csöppet kisebb kvalitású énekes már elveszett volna a magasban.

Alexandru Agachéval pedig el is értünk az előadás csúcspontjához. Már csak az ő alakítása miatt is megéri beülni a nézőtérre. A 60 éves bariton még mindig ereje teljében van. Bosszúszomjas uralkodóként hangja dübörgő, félelmetes. Megvan benne az a drámaiság, amitől megjelenése isteni büntetéssé válik a zsidók számára. Megtört, zavarodott öregemberként pedig szánni való. Negyedik felvonásbeli imájában lírai, megbánása átélt és igazi. Megjelenését az első két felvonásban erős vörös megvilágítás kíséri. Mintha az egész világot vérbe akarná borítani fékezhetetlen hatalomvágyában. Ez a világítás változik fejedelmi aranyszínűvé, miután bocsánatot nyer. (Meglehetősen hatásvadász Kesselyák részéről, hogy Nabucco bűnbánatát, cuki báránnyal és kisgyerekkel felturbózza, arról nem is beszélve, hogy mindkét szimbólum végtelenül egyszerű.)

Mivel a rendező a darabban rejtőzködő királydrámát helyezi előtérbe, az előadás másik főszereplője Abigél lett. Szerencsére Rálik Szilvia az előadás másik biztos pontja. Bár nem mondhatni, hogy mindig szépen énekli Abigél szólamait, de szerepének ez meghatározó eleme. Pontossága bravúros, miközben a düh, a csalódottság és az érzelmek csak úgy sütnek megszólalásaiból.

Palerdi András az utóbbi időben rengeteg szerepet vállal, így nem csoda, hogy Zakariásként szürkébb a megszokottnál. Gál Erika Fenénája korrekt, bár teljesen háttérbe szorul. Szintúgy Horváth István, aki meglehetősen sótlan Izmael szerepében, egyszerűen eltűnik a színpadon és a szólamokban is. Helyettük inkább a kar dominál, és hát végeredményben úgyis a Va, pensierón áll vagy bukik a mindenkori Nabuccók sikere.

A zenekar irányítását Kesselyák átengedte Kovács Jánosnak, akinek vezényletével rendkívül plasztikusan szólal meg a mű. A dallamok magukkal ragadóan zendülnek fel az árokból, s hátukra veszik, továbblendítik az olykor leülni látszó rendezést. És bár semmi kifogás nem érheti Kovács teljesítményét, mégis érdekes lenne hallani a rendezés mellett Kesselyák zenei interpretációját is.

Egyáltalán nem rossz ez a Nabucco, sőt vannak kifejezetten jó és ötletes részei, csak kicsit egysíkú. Mindenesetre, nem csak és kizárólag a Va, pensiero miatt áll meg az előadás.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Kiderült, mi lesz a Tompos Kátyának szánt adományok sorsa

A tavasszal elhunyt színművész kezelésére összegyűlt adományok nem maradhatnak az örökösöknél, azok felhasználásáról az adományozóknak kell nyilatkozatot tenni. 
Színház

Gubás Gabi: „Ha megtalálod azt, aki passzol hozzád, akkor a csillagokat is le tudod hozni az égről”

Jason és Phoebe egy zseniális írópáros két tagja, sikeres darabokat írnak együtt, de a saját szerelmi életüket képtelenek megfejteni. A Thália Színház friss bemutatójában Allisont, az elismert darabszerző feleségét alakító Gubás Gabit kérdeztük.
Vizuál

Megvannak a Golden Globe-díj idei jelöltjei

Az Európai Filmdíjak után a tengerentúlon is tarolhat Jacques Audiard legújabb filmje, amely összesen tíz jelöléssel várhatja a januári gálát. A díjra mások mellett Hugh Grant, Demi Moore, Kate Winslet és Angelina Jolie is esélyes.
Könyv

„Ez mennyiben saját út?” – Grecsó Krisztián a Lírástudók vendége

Az Apám üzent című regény nyomozás a családi múlt után, ami során feltárulnak az előző generációk férfimintái. Grecsó Krisztiánt az autofikció divatjáról és saját történeteiről kérdezte Grisnik Petra.
Klasszikus

Újabb fesztivállal bővül a tizedik alkalommal megrendezett Fesztivál Akadémia Budapest programja

Koncertek, mesterkurzusok, zenei versenyek, határokat feszegető események Budapesten és az ország számos pontján – ez a sokszínűség jellemzi a Fesztivál Akadémia Budapestet, amely tavasszal már az Őrségben is várja a művészetbarátokat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Egy kivételes életpálya rajzolódik ki Gulyás Dénes önéletrajzi estjén

Családi és színházi emlékekről, anekdotákról, eközben pedig a zenei és művészeti élet útkereséseiről egyaránt szó esik Gulyás Dénes Mekkora Isten tenyere? című monológjában.
Zenés színház ajánló

A cirkuszhercegnő bemutatójára készül az Operettszínház

December elején megkezdődtek az intézmény új produkciójának próbái, Kálmán Imre nagyoperettje februártól látható, Homonnay Zsolt rendezésében, hármas szereposztásban.
Zenés színház interjú

Antolovics Péter: „Ha igazán mélyre le tudok menni magamban, akkor kinyílik a világ”

Néhány hete volt Antolovics Péter első premierje a Budapesti Operettszínházban, a Hamupipőke ősbemutatóján mutatkozhatott be a nagyközönség előtt. A Nagymező utcai teátrumban az idei évadban még négy másik előadásban találkozhatunk vele.
Zenés színház interjú

Tenni akarás, nem csak duma – beszélgetés Litkai Gergellyel

A Dumaszínház alapítójaként Litkai Gergely neve elválaszthatatlanná vált a stand-up comedy műfajától, amelynek elismert alkotója, a humorista azonban az Operaház világában is otthonosan mozog.
Zenés színház hír

Új zenés színház jön létre az Erkel Színház épületében január 1-től

A november 28-án megjelent Magyar Közlöny szerint a kormány „új, önálló, állami fenntartású színházat” hoz létre, amely az Erkel Színház épületében üzemel majd. Lapértesülések szerint már meg is vannak az intézmény leendő vezetői.