Zenés színház

Kritikapályázat: Kiűzetés a betondzsungelbe

2015.03.01. 18:13
Ajánlom
A modern operák bemutatásában hosszú éveken át nem jeleskedő Magyar Állami Operaház Az árnyék nélküli asszony és a Lukrécia meggyalázása után az idei évadban ismét egy modern klasszikus repertoárba való beemelésére tett kísérletet. Pontosabban Stravinsky The Rake’s Progress esetében inkább visszaemelésről beszélhetünk, hiszen a darabot közel 35 évvel ezelőtt már bemutatták az Operában.

A The Rake's Progress (amit ezúttal A kéjenc útja címmel tűzött műsorára a Magyar Állami Operaház) a neoklasszicista operaművészet remekműve, azonban a darab klasszicizáló hangvétele elnagyolt és nyomott hagytak rajta Stravinsky sajátos zenei megoldásai is, melyek éles ritmusokat, darabosságot és groteszkséget kölcsönöznek a műnek. Ez és az opera gazdag zenei utalásrendszere (Monteverditől Donizettiig számos komponista stílusa idéződik meg a partitúrában) igazi zenei csemegét ígér az operarajongóknak. A cselekmény pedig többek között megidézi Goethe Faustját, a középkori moralitások világát, valamint Vénusz és Adonisz történetét is.   

Anger Ferenc rendezése a mű tanmese jellegét hangsúlyozza ki. Tom útja egy idillikus, virágokkal tarkított mezőről vezet a színpad másik oldalát elfoglaló panelház betondzsungelébe. A ketté osztott játéktér ily módon egyszerre látatja az Anne Trulove kínálta boldogságot és Nick Shadow világát, amelybe belépve a főhős megindul a züllés útján. A két színtér között kőkerítést húzódik, rajta postaláda, amely egyfajta közvetítő szerepet tölt be a két világ között. Tom drámája a hétköznapjaikat élő panellakók előtt játszódik le, akiknek feszült családi élete elevenedik meg a háttérben, a panelház ablakainak árnyjátékában. Anger ezzel lerántja a leplet a városlakók boldognak gondolt családi életéről, megteremtve a látszat-valóság közti ellentétet, amely végig kíséri az előadást. A díszlet felemelkedését követően a mögötte meghúzódó osztott terű fémszerkezet több funkciót is betölt: itt kap helyet a bordélyház,  majd a hullaház világa, de ezen fel-le szaladgálva keresi kedvesét Anne is. Az énekkar is itt énekeli a nagy kórus jeleneteket, ezzel mindegy eleget téve a rendező azon elképzelésének, miszerint Tom utazása önmaga megismerése a világ nagy katalógusain keresztül. A jól funkcionáló díszlet egyes elemeit a rendező több funkcióval ruházta fel (a csúszda a kenyérkészítő géppel is azonosul, a panelház helyét pedig az első rész végén Török Baba katalógusszekrénye foglalja el). A jelmezek tovább erősítik az előadás túlságosan is didaktikus jellegét. Anne tisztaságának megfelelően végig fehér ruhát visel, de Tom hétköznapi elegáns viselete vagy Nick Shadow fekete öltönye is egyértelmű utalások, akárcsak Liba mama vagy az árverás vezető harsány öltözéke.

Az egyes megoldásaiban túlságosan is didaktikus, ám zökkenőmentesen működő rendezés hatásosságán sokat rontott a főhős túlságosan is egysíkú színpadi jelenléte. Balczó Péter nehézségek nélkül, egyenletes tenor hangon, ám kifejezéstelenül énekelte el Tom szólamát. Színészileg csak az utolsó jelenetben volt hiteles: az őrültet sokkal jobban jelenítette meg a kéjencnél. Az Anne-t alakító Eleanor Lyons jelentős szoprán hang birtokosa. Fölényesen uralta szólamát, de nem mindig tudta dinamikailag megfelelő mértékben árnyalni énekhangját. Viszont meggyőzően alakította a szerelmét féltő, majd a tőle búcsúzó fiatal lány figuráját. Kálmán Péter magas színvonalon interpretálta Nick Shadow alakját.  Erőteljes színpadi jelenség volt, aki kimért úriembernek mutatta az ördögöt. Az est fénypontja minden kétséget kizáróan Meláth Andrea Török Babája volt. Meláth remekül komédiázott, és bár éneklése olykor darabosnak, hangja élesnek tűnt, ezek a megoldások jól illetek a figura hisztérikus kitöréseihez. A kisebb szerepeket éneklő művészek (Palerdi András, Kovács Annamária, Szigetvári Dávid) és az énekkar kifogástalanul teljesítették feladatukat. Erik Nielsen kezei alatt a zenekar is üzembiztosan, kiegyenlített hangzással szólt. Viszont semmi pluszt nem tett hozzá Stravinsky muzsikájához.

Jól sikerült előadásnak lehettek tehát szem- és fültanúi akik ellátogattak A kéjenc útja januári előadásainak egyikére. Aki pedig lemaradt róla májusban még pótolhatja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Zenés színház

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Színház

“Kasszasiker” az Átriumban!

Új bemutatóra készül az Átrium, a Kasszasiker című vígjátékát június 17-én mutatja be színház.
Vizuál

Hosszú taps fogadta az Egy férfi és egy nő újabb folytatását Cannes-ban

Hatalmas sikerrel vetítette Claude Lelouch több mint fél évszázados Oscar-díjas filmjének újabb folytatását a Cannes-i filmfesztivál. Az Egy élet legszebb évei című film főszereplői ezúttal is Jean-Louis Trintignant és Anouk Aimée. 
Tánc

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház operett

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Zenés színház pesti vigadó

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.
Zenés színház hír

Gustavo Dudamel vezényel majd Spielberg West Side Story-filmjében

A Bernstein-musical újabb filmfeldolgozásáról egyre többet tudunk, de még várnunk kell 2020 karácsonyáig, hogy láthassuk.
Zenés színház opera

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Zenés színház interjú

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.