Zenés színház

Kritikapályázat: Lakótelepi pokoljárás

2015.03.03. 19:17
Ajánlom
Az ördög bárhol, bármilyen formában eljöhet az ember lelkéért, lehet az német tudós, orosz író vagy éppen angol lakótelepi fiú, ellenállni neki ugyanúgy roppant nehéz. A kéjenc útja ez utóbbi esetet mutatja be, a Magyar Állami Operaház üdítően friss előadásából pedig, a végső tanulságon kívül azt is megtudhatjuk, milyen sokrétűen használhatóak a játszótéri mászókák. KRITIKAPÁLYÁZAT

Stravinsky műve a Faust és A Mester és Margarita által ugyancsak feldolgozott, ördöggel kötött üzlet témakörét járja körül egy újabb oldalról, ámde ugyanazzal a végkövetkeztetéssel. Ami nem is csoda, hiszen ha valaki azt hiszi, a lelkének földi hívságokra való becserélése jó ötlet, az vagy nagyon naiv, vagy nagyon kétségbeesett. Tom Rakewell, A kéjenc útja főhőse, éppen ezért ostobább, így emberibb is, mint irodalmi társai: egyetlen problémája az, hogy szerelmének apja nem fogadja el, mert szegény. Nem fenyegeti semmi az életét, nincsenek nagyratörő vágyai, csak az, hogy pénzhez jusson a nő miatt. A Nick Shadow néven, egy valószínűtlen örökség kezeseként megjelenő patás ajánlata pedig sokkal jobban tetszik neki, mint a munka. Aztán szíve hölgyéről abban a pillanatban el is feledkezik, amikor Londonba indulva becsukja maga mögött a kertkaput és feltárul előtte a nagyváros szexszel, alkohollal és pénzzel átitatott forgataga. De az esztelen dorbézolás csupán arra jó, hogy végül egyedül, megbolondulva egykori szerelmét siratva érje az értelmetlen vég, egy homokozóban. Tom haláltusája végeztével Shadow már az újabb áldozatra lesve tér vissza a lakótelepre, hiszen elégedetlen, lusta emberekből végtelen a kínálat.

Az előadás többször is arcon csapja a nézőt, jó értelemben véve. Kezdésként egy, az opera műfajától idegen(nek érzett) modern, lakótelepi díszlettel már az első pillanatban tudatja velünk, itt valami új dologra számíthatunk. Nem mindennap lát az ember vasmászókák és betonfalak előtt áriázó szerelmeseket, és ezt a kifejezetten izgalmas, üdítő látványt később csak fokozza. Zöldy Z. Gergely látványtervéért hatalmas piros pont jár, a hátteret és a kórus helyét egyaránt képező, kockákból álló szerkezet különféle használata, a padlóból Barbie-baba dobozban előbújó szereplők, vagy a különféle, képzeletbeli, őrült és egyben szatirikus jelmezek és kellékek kavalkádjáért. Ám egyben ugyanez a gyönyörűen színpadra vitt színpompás és mozgalmas forgatag az előadás egyik gyenge pontja is: nehéz ugyanis koncentrálni, miközben egyszerre annyi minden történik a színpadon, hogy néha a főszereplőt is elveszti az ember szem elől. Erre mondjuk megoldás kétszer megnézni a darabot, de ugye nézőként mégsem ez lenne a cél.

Ha önfeledten bele tudjuk vetni magunkat a kavargásba, akkor igazán jó kikapcsolódást nyújt a darab, ám az is biztos, hogy nem való mindenkinek. A szünetben feltűnően sok hely felszabadult és közben is érzékelhetően gyakoribbak voltak a kényelmetlenül mocorgó nézők. Erre egyrészt magyarázat a már említett, a klasszikus operákhoz szokottak számára váratlan előadásmód, másrészt a szex. Ha ez utóbbinak tökéletesen színpadképes, egyáltalán nem polgárpukkasztó, alacsony korhatár-besorolásos imitálása valakinél kiveri a biztosítékot, akkor tényleg nem fogja szeretni A kéjenc útját. De kérdem én, a címből mégis mire számított?

Mert hagyományosan gyönyörű hangú szólistából nincs hiány, a Tom szerelmét alakító Eleanor Lyons személyében egy kifejezetten szimpatikus és reális női hőssel találkozhatunk, Balczó Péter egyszerre emberien esendő és irritálóan szánalmas Tom szerepében, Kálmán Péter Shadow-ja pedig akkor is tenyérbemászóan ördögi, amikor nem is kellene neki. Tragikus végkifejlethez is van szerencsénk, egy - véleményem szerint jócskán elnyújtott - haldoklás-jelenethez is, de végül a feloldó tanulságmagyarázat gyorsan feledteti azt a pár unalmas percet. Az elkerülhetetlen bukásig vezető út pedig különféle, izgalmas és látványos kalandokkal van kikövezve, klasszikus opera ez, csak egy-két csavarral. Az újító szellem pedig ritkán ártalmas, míg - ahogy a darab is kimondja - a tétlenség mindig az.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.