Zenés színház

Kritikapályázat: Meg kell halni az operához

2015.03.15. 17:49
Ajánlom
A Pillangókisasszony egyike azoknak a produkcióknak, melyek valóban megérdemlik, hogy évről-évre visszaköszönjenek az Operaházban. A csoda azonban a mondás szerint is csupán három napig tart, hát még milyen nehéz éveken át újra és újra megteremteni.

Van valami egészen megkapó az opera megjelenítésében, ez pedig a jelmezek és a színpadkép letisztultsága. A Pillangókisasszony legfőbb erénye ebben az egyszerűségben áll: míg más előadások sokszor a legjobb előadók ellenére is egy rosszul öltözött japán piacra emlékeztetnek, Kerényi Miklós Gábor rendezésében a színek és a színpad összhatása csak erősíti Puccini ártatlanságról és tisztaságról szóló operáját. A giccs elkerülése már csak azért is üdvözlendő, mert az opera történetét minden egzotikuma ellenére nem szabad távoli történetként értelmezni. Előbb kell szólnia férfiról és nőről, mintsem a japán és az amerikai kultúráról, keletről és nyugatról. Nem mintha a Pillangókisasszonyt rendezők egyébként bővelkednének ötletekben: az unalmas és pragmatikus rendezésekhez szokott közönség a legkisebb ötletért, pluszért is hálás. Legyen az az anyja halála közben a kikötőt pásztázó kisfiú, vagy hogy a nevezett öngyilkosság legalább nem egy paraván mögött történik. A mértéktartó sminkelésnek hála olyan érzésünk sincs, hogy túlzottan kifestett európai embereket látunk a színpadon. Zavaró legfeljebb csak a kisfiú életkora lehet, aki a történet szerint legfeljebb a másodikat tölthette, a színpadon azonban egy hat-nyolcéves kisfiú remekel.

Kerényi Miklós Gábor rendezése nem tör nagy magasságokba, de hibátlanul megállja helyét azon a szinten, melyet kitűzött magának: stilizált színpaddal és a történet semlegesebb koncepciójával - nos, töltse meg mindenki, ahogy szeretné. És noha az ilyen rendezéseket gyakran ostorozzák ürességük miatt, tény, hogy ezek élnek túl több évet az Operaház színpadán.

A címszerepet alakító Létay Kiss Gabriella uralta a színpadot, noha hangilag csak részben alkalmas a szerepre. Úgy is mondhatnám, bele lehet feledkezni éneklésébe, de csak kevéssé adja át a „törékeny Butterfly" KERO-féle elgondolását. Mivel hangja inkább mezzo, az első felvonás hősnőjét hallva nem igazán átérezhető, hogy egy tizenöt éves, naiv lányt hallunk. Annál szerencsésebb az időbeli ugrás után, amikor egy gyermek anyjának kell lennie: ekkor már hiteles ez a mezzóból avanzsálódó szoprán hang. Létay Kiss remek plasztikussággal, a szó legjobb értelmében rutinosan énekli a nagyáriát is (Un bel di vedremo).

László Boldizsár könnyed és elegáns Pinkerton szerepében, noha mintha takarékon énekelt volna. Több harsányság, több felelőtlenség várható el a viszkis jelenetben és erőteljesebb kifejezés a szerelmes részeknél. Az énekes azonban így is megjeleníti a férfi paradoxonját: a kalandor tengerész a nászéjszakán valóban szerelmes, szeret és rajong Cso-cso-szánért, gesztusai és éneke ilyenkor telve van romantikával. Egész alakítása még kiválóbb lehetett volna, ha nem csupán egy keddi repertoárdarabként tekint az estére.

Ulbrich Andrea (Szuzuki) szép és érett hanggal, telt hangszínnel énekel, az amerikai feleséget Markovics Erika alakítja, aki hangilag jól oldotta meg szólamát, de némi nőies vonzerővel felruházhatták volna (szó szerint és képletesen): legyen elképzelhető, hogy érte hagyta el Butterflyt Pinkerton. Busa Tamás már kevésbé meggyőző Sharpless szerepében, előadása halk és kissé modoros, Megyesi Zoltán jól teljesít Goróként. Az Operaház zenekara meglehetősen szürkén játszott: nem igazán döntötte el, melyik aspektusát kívánja árnyalni a darabnak. A Zümmögőkórusban mind az énekkart, mind a zenekart meglehetősen bizonytalannak éreztem.

A Pillangókisasszony értéktartó és minőségi előadás, azonban óhatatlanul felmerül a kérdés, hogy születne-e dráma az operából egy ilyen tragikus gócpontot jelentő halál, Cso-cso-szán öngyilkossága nélkül? Egy átlagosan jó előadás esetében aligha. Egy hétköznapi repertoáresten valakinek meg kell halnia ahhoz, hogy az éneklésből opera, az operából dráma szülessen.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Keresztes Tamás és Sodró Eliza is beugrik a nagybőgőbe – rendhagyó operettgála készül Veresegyházon!

Milyen bonviván Nagy Ervin? Vajon Sodró Elizának is délibábos a Hortobágy? A szokatlan kérdésekre a Mézesvölgyi Nyár ad majd válaszokat augusztus 13-án, érkezik ugyanis Peller Károly rendhagyó operettgálája.
Plusz

Egy csipetnyi Párizs Budapesten – ingyenes utcabál a Francia Intézet előtt

Anaïs Rosso francia művész, valamint Lakatos Mónika és FolkTriója is fellép július 12-én a Francia Intézet által szervezett ingyenes eseményen, ahol kulturális és gasztronómiai programokkal várják az érdeklődőket.
Klasszikus

Bach a falumúzeumban – zalai orgonán készült felvétel a barokk mester műveiből

Mátyás István orgonaművész a jelenleg a zalacsébi templomban található, hányattatott sors után megmentett hangszeren rögzítette Johann Sebastian Bach olyan műveit, amelyek kisebb méretű orgonán is játszhatók.
Könyv

Igazi művész a hamis próféták világában – új életrajzi könyv jelenik meg David Lynchről

Októberben vehetik kézbe a magyar olvasók Ian Nathan könyvét, amely részletesen mutatja be az idén januárban elhunyt filmrendező, festő, fényképész, David Lynch munkásságát és életét. A kötet a Troubadour Books gondozásában jelenik meg, Illés Róbert fordításában.
Vizuál

Attól még egy mese sem válik igazsággá, hogy nincs benne hazug állítás – kritika a Bodkin című sorozatról

A Netflix hétrészes minisorozata épp úgy játszik az igazsággal, ahogy mi játszunk a valóság illúziójával. Jez Scharf alkotása egyszerre okos médiareflexió, groteszk ír népmese és csípős humorú bűnügyi történet. Bodkin kritika.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Carmen, a pszichoterapeuta

Dmitrij Csernyakov rendező radikálisan nyúlt a Bizet-opera cselekményéhez a brüsszeli La Monnaie előadásában. De vajon megállja-e a helyét a Carmen története, ha kiderül, hogy minden csak játék, színlelés? A június 18-ai előadáson jártunk.
Zenés színház hír

Keresztes Tamás és Sodró Eliza is beugrik a nagybőgőbe – rendhagyó operettgála készül Veresegyházon!

Milyen bonviván Nagy Ervin? Vajon Sodró Elizának is délibábos a Hortobágy? A szokatlan kérdésekre a Mézesvölgyi Nyár ad majd válaszokat augusztus 13-án, érkezik ugyanis Peller Károly rendhagyó operettgálája.
Zenés színház kritika

15 sor zenés színház: Tannhäuser

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő írás a Budapesti Wagner-napok produkciójáról, a Tannhäuserről. 15 sor zenés színház.
Zenés színház kritika

A diktatúra nem egyetlen ember bűne – a Borisz Godunovot mutatták be Amszterdamban

Nagy várakozás előzte meg, hogy a sokáig házi őrizetből dolgozó Kirill Szerebrennyikov hogyan viszi színre Muszorgszkijnak a zsarnokság természetrajzát bemutató operáját, a Borisz Godunovot.
Zenés színház ajánló

Bayreuthi Ünnepi Játékok: idén is élőben követhetjük a fesztivál nyitóelőadását

Kizárólag a Cinema MOM moziban lesz látható a világhírű fesztivál élő közvetítése. Július 25-én Wagner A nürnbergi mesterdalnokok című operáját vetítik élőben Matthias Davids új rendezésében, Daniele Gatti zenei vezetésével.