Zenés színház

Kritikapályázat: Megújulás harminc év után

2015.03.02. 18:49
Ajánlom
Miskolc és Debrecen után februárban Budapestre érkezett Kesselyák Gergely Nabuccója, hogy leváltsa a darab kisebb-nagyobb megszakításokkal közel harminc évig műsoron tartott korábbi rendezését. A kérdés csak, hogy jól jártunk-e ezzel a cserével?

A Nabucco Verdi első jelentős közönségsikere és ma is egyik legtöbbet játszott opusza első alkotói korszakából. Ugyanakkor a hatásos dallamok és hálás szerepek (Nabucco és Abigél) ellenére a darab az érzelmek ábárzolása terén alatta marad a későbbi nagy Verdi operáknak. Az egymás után sorjázó zártszámok konvencionális felsorakoztatása nem sok lehetőséget teremtett a zeneszerzőnek a drámát részleteiben kifejtő zártjelenetek felépítésére. Az opera színpadra állítása során tehát a rendezőnek érdemes odafigyelnie a hatásos színészvezetésre, az egyes jelenetek gondos megkomponáltságára és a jól kivitelezett tömegmozgatásra. Máskülönben az énekesek produkciója jelmezes koncert, nem pedig igazi operaleőadás benyomását fogja kelteni.  

Kesselyák Gergely rendezése pont a fent említettek figyelmen kívül hagyásával követte el a legnagyobb hibát a darab színpadra állítása közben. A karmester-rendező nem dolgozta ki alaposan a szereplők egymáshoz való viszonyát, jellemeikről se volt sok mondanivalója és a tömegmozgatás terén is megelégedett a legminimalistább eszközök alkalmazásával. Ennek következtében az énekesek nagyrészt szoborszerűen a közönség felé merevedve énekeltek, az énekkar pedig általában üres dekorációként adta elő a hatalmas kórustablókat.

Mindezen hiányosságokat Kesselyák az előadás látványos vizualitásával igyekezett takargatni. A forgószínopad alkalmazása, a színpompás jelmezek, a világítástechnika, illetve az asztrológiai üzenetek kétségkívül látványos, ám sok esetben üres dekorációnak bizonyultak. A szereplők és a kórus forgószínpaddal történő mozgatása, lesüllyesztése és felemelése a végtelen univerzumot idéző háttérrel azt az érzetet keltette, mintha a történet egy csillagközi térben játszódna. A szereplők mozgatásával a köztük lévő erőviszonyok változását, az egyszer lenn, máskor fenn érzését fejezte ki a rendező. Ez önmagában véve azonban kevés egy hatásos előadáshoz. Nem baj, ha a színpadra állítás a látványosságra hajt, az viszont problematikus, ha mindez csak üres dekoráció, amiben semmi életszerűség nincs. Valahogy nem állt össze hatásos, egységes előadássá ez a rendezés és egy show-szerű koncert előadás benyomását keltette. Verdi zenéje és az énekesek azonban ez esetben is elvitték a hátukon az előadást. 

Alexandru Agache szép dallamformálással, olaszos énektechnikával énekelte a címszerepet. Nagy formátumú hangjához nagyon jól illet a gőgös, istenkáromló király figurája, de megrendítően varázsolta elénk a megtört, bűnbánó Nabuccot is. Nem mellesleg kifogástalan artikulációval, értően adta elő az olasz szöveget. Palerdi András Zakariása azonban súlytalanra sikeredett. Basszusa nem elég súlyos a szerephez, emellett hangja az előadás második felében érezhetően elfáradt. Nem beszélve a kisebb-nagyobb zenei pontatlanságokról, amelyek máskor nem jellemezik produkcióját. Az Abigélt megformáló Rálik Szilvia hatásos fúriaszerű kitörései mellett szólama bensőségesebb részleteit nem interpretálta hitelesen. Technikailag kifogástalanul uralta szólamát, de a magasabb hangokat kíméletlen élességgel énekelte ki s vokális teljesítménye nélkülözte a bensőséges líraiságot. Horváth István üzembiztos, lágy tenorhangon adta elő Izmael szerepét, korrekt teljesítményt nyújtva. Gál Erika is igyekezett életszerűen megformálni Fenéna alakját és ez többé-kevésbé sikerült is neki. Az énekkar korrekt teljesítményt nyújtott, Kovács János kezei alatt a zenekar precízen és hatásosan szólt, de ezúttal elmaradt az igazán sodró lendületű zenekari hangzás.

Színvonalas, de közel sem kiemelkedő volt tehát az új Nabucco premier és ami a rendezést illeti: nem jártunk sokkal jobban vele, mint Mikó korábbi interpretációjával.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabó István filmje nyitja a ma kezdődő Magyar Mozgókép Szemlét

A szombatig tartó rendezvényen 59, Magyar Filmdíjra jelölt művet, valamint számos versenyen kívüli filmet vetítenek a Corvin moziban.
Vizuál

Szabó István nem veszi át életműdíját

Az Oscar- és Kossuth-díjas rendező kitüntetését a közelmúltban többen kritizálták Szabó István ügynökmúltja miatt.
Klasszikus

A lipcsei kántor, aki mindannyiunkat összeköt – Jön a Bach Bridges fesztivál

Bach és Beethoven lesz a főszereplője az idei Bach Bridges Fesztiválnak március 31. és április 3. között a Budapest Music Centerben. A két korszakalkotó zseni munkássága a jelenkor perspektívájából és a nyugatitól eltérő esztétika fénytörésében is megmutatkozik a fesztivál változatos programjában.
Klasszikus

A mi Kodályunk – Zenés ismeretterjesztő film a mozikban

Március 6-a Kodály Zoltán, a világhírű zeneszerző és népzenekutató halálának évfordulója. A 20. század korszakalkotó zenetudósa előtt tisztelegve, március 11-től érkezik a mozikba A mi Kodályunk című rendhagyó dokumentumfilm, amely Kodály kevéssé ismert fiatalkorát dolgozza fel két kimagaslóan tehetséges ifjú muzsikus szemszögéből, egy 1910-es szerzői estet állítva középpontba.
Színház

Három alkotás szerzői kaptak idén Kortárs Magyar Dráma-díjat

Székely Csaba, Schwechtje Mihály, valamint Hajdu Szabolcs és Török-Illyés Orsolya szövegét díjazták a Radnóti Zsuzsa által alapított elismeréssel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Plácido Domingo bocsánatot kért

A világhírű spanyol operaénekes közleményben kért bocsánatot azoktól a nőktől, akik szexuális zaklatással vádolták meg az elmúlt fél évben - adta hírül a spanyol média kedden.
Zenés színház ajánló

Egyiptom királyaként mutatkozik be Köpeczi Sándor az Aidában

Egyiptom királyának szerepét Köpeczi Sándor énekli az Erkel Színház februári Aida-előadásaiban. A fiatal magyar basszista januárban Verdi-interpretációjáért különdíjat nyert a barcelonai Gran Teatre del Liceuban megrendezett, rangos Tenor Viñas nemzetközi énekversenyen.
Zenés színház hír

A milánói Scala is bezár a koronavírus miatt

Pánikhangulat van Olaszországban, miután száz fölé emelkedett a koronavírussal fertőzöttek száma. Operaházak is bezárnak, a velencei karnevált félbeszakították.
Zenés színház magazin

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Zenés színház ajánló

Mozart zenéje kíséri az apokalipszist a k2 Színház új előadásán

A k2 Színház új, abszurd és melankolikus bemutatója Mozart Dies irae-szekvenciájából indul ki, hogy a Requiem hangjain keresztül rákérdezzen, miért akarja megúszni az európai ember újra és újra a poklok poklát.