Zenés színház

Kritikapályázat: Megújulás harminc év után

2015.03.02. 18:49
Ajánlom
Miskolc és Debrecen után februárban Budapestre érkezett Kesselyák Gergely Nabuccója, hogy leváltsa a darab kisebb-nagyobb megszakításokkal közel harminc évig műsoron tartott korábbi rendezését. A kérdés csak, hogy jól jártunk-e ezzel a cserével?

A Nabucco Verdi első jelentős közönségsikere és ma is egyik legtöbbet játszott opusza első alkotói korszakából. Ugyanakkor a hatásos dallamok és hálás szerepek (Nabucco és Abigél) ellenére a darab az érzelmek ábárzolása terén alatta marad a későbbi nagy Verdi operáknak. Az egymás után sorjázó zártszámok konvencionális felsorakoztatása nem sok lehetőséget teremtett a zeneszerzőnek a drámát részleteiben kifejtő zártjelenetek felépítésére. Az opera színpadra állítása során tehát a rendezőnek érdemes odafigyelnie a hatásos színészvezetésre, az egyes jelenetek gondos megkomponáltságára és a jól kivitelezett tömegmozgatásra. Máskülönben az énekesek produkciója jelmezes koncert, nem pedig igazi operaleőadás benyomását fogja kelteni.  

Kesselyák Gergely rendezése pont a fent említettek figyelmen kívül hagyásával követte el a legnagyobb hibát a darab színpadra állítása közben. A karmester-rendező nem dolgozta ki alaposan a szereplők egymáshoz való viszonyát, jellemeikről se volt sok mondanivalója és a tömegmozgatás terén is megelégedett a legminimalistább eszközök alkalmazásával. Ennek következtében az énekesek nagyrészt szoborszerűen a közönség felé merevedve énekeltek, az énekkar pedig általában üres dekorációként adta elő a hatalmas kórustablókat.

Mindezen hiányosságokat Kesselyák az előadás látványos vizualitásával igyekezett takargatni. A forgószínopad alkalmazása, a színpompás jelmezek, a világítástechnika, illetve az asztrológiai üzenetek kétségkívül látványos, ám sok esetben üres dekorációnak bizonyultak. A szereplők és a kórus forgószínpaddal történő mozgatása, lesüllyesztése és felemelése a végtelen univerzumot idéző háttérrel azt az érzetet keltette, mintha a történet egy csillagközi térben játszódna. A szereplők mozgatásával a köztük lévő erőviszonyok változását, az egyszer lenn, máskor fenn érzését fejezte ki a rendező. Ez önmagában véve azonban kevés egy hatásos előadáshoz. Nem baj, ha a színpadra állítás a látványosságra hajt, az viszont problematikus, ha mindez csak üres dekoráció, amiben semmi életszerűség nincs. Valahogy nem állt össze hatásos, egységes előadássá ez a rendezés és egy show-szerű koncert előadás benyomását keltette. Verdi zenéje és az énekesek azonban ez esetben is elvitték a hátukon az előadást. 

Alexandru Agache szép dallamformálással, olaszos énektechnikával énekelte a címszerepet. Nagy formátumú hangjához nagyon jól illet a gőgös, istenkáromló király figurája, de megrendítően varázsolta elénk a megtört, bűnbánó Nabuccot is. Nem mellesleg kifogástalan artikulációval, értően adta elő az olasz szöveget. Palerdi András Zakariása azonban súlytalanra sikeredett. Basszusa nem elég súlyos a szerephez, emellett hangja az előadás második felében érezhetően elfáradt. Nem beszélve a kisebb-nagyobb zenei pontatlanságokról, amelyek máskor nem jellemezik produkcióját. Az Abigélt megformáló Rálik Szilvia hatásos fúriaszerű kitörései mellett szólama bensőségesebb részleteit nem interpretálta hitelesen. Technikailag kifogástalanul uralta szólamát, de a magasabb hangokat kíméletlen élességgel énekelte ki s vokális teljesítménye nélkülözte a bensőséges líraiságot. Horváth István üzembiztos, lágy tenorhangon adta elő Izmael szerepét, korrekt teljesítményt nyújtva. Gál Erika is igyekezett életszerűen megformálni Fenéna alakját és ez többé-kevésbé sikerült is neki. Az énekkar korrekt teljesítményt nyújtott, Kovács János kezei alatt a zenekar precízen és hatásosan szólt, de ezúttal elmaradt az igazán sodró lendületű zenekari hangzás.

Színvonalas, de közel sem kiemelkedő volt tehát az új Nabucco premier és ami a rendezést illeti: nem jártunk sokkal jobban vele, mint Mikó korábbi interpretációjával.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Plusz

„Az igazi beszélgetés az, amiben az igazság megmutatja magát” – Feldmár András 80 éves

Úgy véli, szabadságra vagyunk ítélve, és ez nehéz dolog. Hiszen ez nem a saját szabadságunkat jelenti, hanem elsősorban az élet szabadságát. És ha bántanak, akkor szabad arrébb menni. Sőt, kell. Születésnapját ünnepli a Kanadában élő pszichoterapeuta és gondolkodó, Feldmár András.
Színház

Szüleik ellen lázadó fiatalokról szól Vidnyánszky új rendezése a Nemzetiben

Shakespeare Rómeó és Júlia című művét tűzi műsorra a Nemzeti Színház Vidnyánszky Attila rendezésében; a szerelem mindenhatóságáról szóló darab olvasópróbáját kedden tartotta meg a társulat, a bemutatót december elejére tervezik.
Klasszikus

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Plusz

Állami kitüntetéseket kaptak művészeink október 23. alkalmából

Állami kitüntetéseket és egészségügyi díjakat adott át Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere és Latorcai Csaba, a tárca közigazgatási államtitkára hétfőn Budapesten.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A legfontosabb alapelv az élet szeretete” – interjú Földes Tamással

Bár a színházak csak most kezdenek visszatérni a megszokott munkarendre, Földes Tamás számára már a karantén-időszak is új lehetőségeket, elismerést tartogatott: neki ítélték oda a Kaszás Attila-díjat, emellett forgat, szinkronizál és az évad elindulásával új szerepek várják.
Zenés színház hír

A legkiemelkedőbb művészeket díjazták a Magyar Operett Napján

Immár hagyomány, hogy a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre születésének és Lehár Ferenc halálának évfordulóján – amit 2002 óta a Magyar Operett Napjaként tartanak számon – díjazza az évadban legjobb teljesítményt nyújtó színészeket.
Zenés színház hír

A képzelt beteg – Vajda János operájának ősbemutatójára készül az Opera

Az előadás a CAFe Budapest részeként, de annak időtartamán kívül, október 30-án látható először az Eiffel Műhelyházban, Szabó Máté rendezésében.
Zenés színház hír

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.
Zenés színház interjú

Dobri Dániel: „Szavak nélkül mesélek el egy történetet”

Dobri Dániel szemtelenül fiatal és jóképű zeneszerző, zenei vezető. A József Attila Színházban most bemutatott Amadeus zenei világa is az ő „gyermeke”. Ennek kapcsán beszélgettünk színházról, muzsikáról, egy előadás létrejöttéről.