Zenés színház

Kritikapályázat: Megújulás harminc év után

2015.03.02. 18:49
Ajánlom
Miskolc és Debrecen után februárban Budapestre érkezett Kesselyák Gergely Nabuccója, hogy leváltsa a darab kisebb-nagyobb megszakításokkal közel harminc évig műsoron tartott korábbi rendezését. A kérdés csak, hogy jól jártunk-e ezzel a cserével?

A Nabucco Verdi első jelentős közönségsikere és ma is egyik legtöbbet játszott opusza első alkotói korszakából. Ugyanakkor a hatásos dallamok és hálás szerepek (Nabucco és Abigél) ellenére a darab az érzelmek ábárzolása terén alatta marad a későbbi nagy Verdi operáknak. Az egymás után sorjázó zártszámok konvencionális felsorakoztatása nem sok lehetőséget teremtett a zeneszerzőnek a drámát részleteiben kifejtő zártjelenetek felépítésére. Az opera színpadra állítása során tehát a rendezőnek érdemes odafigyelnie a hatásos színészvezetésre, az egyes jelenetek gondos megkomponáltságára és a jól kivitelezett tömegmozgatásra. Máskülönben az énekesek produkciója jelmezes koncert, nem pedig igazi operaleőadás benyomását fogja kelteni.  

Kesselyák Gergely rendezése pont a fent említettek figyelmen kívül hagyásával követte el a legnagyobb hibát a darab színpadra állítása közben. A karmester-rendező nem dolgozta ki alaposan a szereplők egymáshoz való viszonyát, jellemeikről se volt sok mondanivalója és a tömegmozgatás terén is megelégedett a legminimalistább eszközök alkalmazásával. Ennek következtében az énekesek nagyrészt szoborszerűen a közönség felé merevedve énekeltek, az énekkar pedig általában üres dekorációként adta elő a hatalmas kórustablókat.

Mindezen hiányosságokat Kesselyák az előadás látványos vizualitásával igyekezett takargatni. A forgószínopad alkalmazása, a színpompás jelmezek, a világítástechnika, illetve az asztrológiai üzenetek kétségkívül látványos, ám sok esetben üres dekorációnak bizonyultak. A szereplők és a kórus forgószínpaddal történő mozgatása, lesüllyesztése és felemelése a végtelen univerzumot idéző háttérrel azt az érzetet keltette, mintha a történet egy csillagközi térben játszódna. A szereplők mozgatásával a köztük lévő erőviszonyok változását, az egyszer lenn, máskor fenn érzését fejezte ki a rendező. Ez önmagában véve azonban kevés egy hatásos előadáshoz. Nem baj, ha a színpadra állítás a látványosságra hajt, az viszont problematikus, ha mindez csak üres dekoráció, amiben semmi életszerűség nincs. Valahogy nem állt össze hatásos, egységes előadássá ez a rendezés és egy show-szerű koncert előadás benyomását keltette. Verdi zenéje és az énekesek azonban ez esetben is elvitték a hátukon az előadást. 

Alexandru Agache szép dallamformálással, olaszos énektechnikával énekelte a címszerepet. Nagy formátumú hangjához nagyon jól illet a gőgös, istenkáromló király figurája, de megrendítően varázsolta elénk a megtört, bűnbánó Nabuccot is. Nem mellesleg kifogástalan artikulációval, értően adta elő az olasz szöveget. Palerdi András Zakariása azonban súlytalanra sikeredett. Basszusa nem elég súlyos a szerephez, emellett hangja az előadás második felében érezhetően elfáradt. Nem beszélve a kisebb-nagyobb zenei pontatlanságokról, amelyek máskor nem jellemezik produkcióját. Az Abigélt megformáló Rálik Szilvia hatásos fúriaszerű kitörései mellett szólama bensőségesebb részleteit nem interpretálta hitelesen. Technikailag kifogástalanul uralta szólamát, de a magasabb hangokat kíméletlen élességgel énekelte ki s vokális teljesítménye nélkülözte a bensőséges líraiságot. Horváth István üzembiztos, lágy tenorhangon adta elő Izmael szerepét, korrekt teljesítményt nyújtva. Gál Erika is igyekezett életszerűen megformálni Fenéna alakját és ez többé-kevésbé sikerült is neki. Az énekkar korrekt teljesítményt nyújtott, Kovács János kezei alatt a zenekar precízen és hatásosan szólt, de ezúttal elmaradt az igazán sodró lendületű zenekari hangzás.

Színvonalas, de közel sem kiemelkedő volt tehát az új Nabucco premier és ami a rendezést illeti: nem jártunk sokkal jobban vele, mint Mikó korábbi interpretációjával.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.