Zenés színház

Kritikapályázat: Szerelem és egyéb drogok

2015.02.28. 12:15
Ajánlom
Röviden annyit mondhatok a FrenchLateNight premierjéről, hogy a kerek idomok és a kivillanó combok feldobhatnak egy operát, de sokkal hatásosabb, ha Balczó Péter felsétál a színpadra, és belövi magát heroinnal.

Két ritkán hallható opera került színre, Bizet Dzsamiléja és Saint-Saënstől A sárga hercegnő. 1872-es bemutatójukon egyik egyfelvonásos sem aratott sikert, ami nem is csoda, hisz dramaturgiailag egyik sem remekmű. A Dzsamiléban egy csapodár playboy rabszolganőkkel múlatja idejét, majd miután az egyik rabnő beleszeret, percek alatt gyökerestül megváltozik, és viszonozza ágyasa érzéseit. Saint-Saëns műve egy drogfüggőről szól, aki őrülten szerelmes egy hallucinációjába, a japán hercegnőbe, miközben Léna hiába szeretné őt a valóságban.

A Dzsamilé számtalan sebből vérzett Viktor Balázs rendezésében, s még vígoperai minőségben sem korrigálta a történet fogyatékosságait. Az aranyifjú és a rabszolgalány először is jobban eltévedt az időben, mint Papincourt grófja és parasztja a francia vígjátékban, legalábbis így érezhettük, amikor a korhű jelmezes előadást egyszerre egy hawaii repülőjegy szakította meg. Ettől kezdve csak úgy virultak az ügyetlen poénként repkedő anakronizmusok, mely magyarázhatja a szétszedhető kanapé sercegő tépőzárjait, de hogy miért nem lehetett az ülőalkalmatosságot hangtalan megoldással rögzíteni, már kevésbé. A túlzó és maníros színészi játékot négy rendkívül vonzó hölgy sem tudta elfedni, akik végig hősiesen tekeregtek ugyan a színen mozgó férfiak körül, a néző hamarabb rájuk unhatott, mint a történetben szereplő aranyifjú. Üdítő kivételt jelentett a szólót táncoló Gyulai Júlia, aki - túllépve az erotika látványi sulykolásán és a bugyi öncélú mutogatásán - elemi erejű tánccal mondta el, mi is a testi szerelem. Nem úgy a főszereplő énekesek, akiknek darabosságát és mesterkéltségét legfeljebb hangi teljesítményük ellensúlyozhatja. Kálnay Zsófia szépen megbirkózott Dzsamilé szólamával, Boncsér Gergely azonban feltűnően kevéssé tudta uralni saját hangját. Első perceiben gyenge hangerővel és vértelenül énekelt, később túlságosan is megörült időközben megérkező hangjának. Splendiano szerepében Bátki Fazekas Zoltánnak a helyenként zűrös magyar szöveggel gyűlt meg a baja, de remek intonációval énekelt.

Kellemes meglepetés volt viszont A sárga herceg/nő, a darabot rendező Székely Kriszta ugyanis sikerrel értelmezte újra a kissé csonka történetet. Az eredeti ópium és keleti bájital helyett Balczó Péter egyszerűen felsétál a színpadra, és belövi magát heroinnal: az unortodox operai helyzet mindvégig megőrzi erejét, aminek nem kis szerepe van Balczó kiváló színészi alakításának. A látványvilág végletesen lecsupaszított: egy koszos falfelület előtt egy kopott kanapé és fotel, a szereplők szürke overállban. Az előadáshoz rengeteget adott Apáti Bence balett táncos szereplése, akinek lilára mázolt karaktere Kornélis vágyainak, identitásának kivetülése. A két főszereplő romantikus egymásra találása rendkívül gondolatgazdag Székely Kriszta elképzelésében: miután Kornélis ráébred, hogy szereti Lénát, őt is beavatja a heroin világába. A drogok önkívületében tobzódó szerelmespár mögött pedig feltűnik a lila táncos egy tucatnyi „sárga hercegnőt" ölelve. Mi a szerelem? - tesszük fel a kérdést egy operányi expozíció után. Ugyanaz lenne a heroin - egy erős kábítószer a meneküléshez? A magyar szöveg nem nélkülözte a nyelvi humort sem („kemény pennámmal írtam", „még elcsöppensz itt"), különösen erős hatásúnak bizonyultak az egymondatos prózai közbevetések („én ebbe nem fogok belehalni" - mondja Léna, mikor Kornélis állapotával szembesül, majd pár mozdulattal „harci festéket" ken az arcára).

De nemcsak mint színházi előadás, A sárga herceg/nő zeneileg is kiváló volt. Balczó Péter remekelt Kornélis szerepében, éneklése egyszerre volt érzékeny, illetve magabiztos és átgondolt. Szemere Zita hasonlóan bravúros teljesítményt nyújtott, különösen szép a magas regiszterben, természetes és hiteles a prózai részekben. A Bizet-opera nyitányában hallott aszinkronitás ellenére a zenekar, ahogy az énekkar is, egész este színgazdagon és ha nem is kitűnően, de magas színvonalon játszott.

Noha illetlen a két produkció kontrasztjáról beszélni, a minőségbeli különbséggel alighanem a szervezők is tisztában voltak, erre utal a két egyfelvonásos sorrendbeli cseréje. És valóban: sokkal kellemesebb volt A sárga herceg/nő utolsó hangjaival elhagyni a Zeneakadémia Solti-termét.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.
Színház

Ezekre az előadásokra küldenék el a politikusokat a színészek

Szégyen, Hamlet, A bajnok, Az ember tragédiája – többek között ezeket a produkciókat ajánlották azok a színházi alkotók, akiket a december 9-i tüntetésen kérdeztünk meg arról, mire hívnák el a politikai döntéshozókat.
Klasszikus

Itt követheti élőben Martha Argerich koncertjét, ha már nem kapott jegyet!

December 12-én este fél 8-kor a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel Martha Argerich. A hangverseny teltházas, de a Medici TV közvetíti. Mutatjuk, hol.
Színház

Megszavazta a Parlament az új színháztörvényt

115 igen szavazattal elfogadta az Országgyűlés a kulturális törvénycsomagról szóló törvényjavaslatot, amely miatt hétfőn ezrek tüntettek a Madách téren.
Vizuál

Tíz új európai filmet kínál az ArteKino Filmfesztivál az interneten

December 31-ig tart az ArteKino Filmfesztivál, amely tíz új európai filmhez biztosít ingyenes, online hozzáférést. A filmbarátok kényeztetésére minden filmet magyar felirattal láttak el, sőt rendezői nyilatkozatot, szinopszist és filmajánlót is mellékeltek hozzájuk. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház vicces

Kiderült, mit gondol a Metropolitan Opera főigazgatója az énekesekről

Tizenhárom éve áll a New York-i operaház élén, Peter Gelb mindennel találkozott már.
Zenés színház hír

Először van női zeneigazgatója a San Franciscó-i Operának

Kim Eun Sun dél-koreai karmestert nevezték ki a San Franciscó-i Opera zeneigazgatójának. Az operaház történetében először tölti be nő ezt a posztot az intézményben.
Zenés színház musical

Látványos musical született Nikola Tesláról

Februárban mutatják be a RaM Colosseumban a Nikola Tesla – Végtelen energia című új musicalt. A kétfelvonásos, rendkívül látványos zenés darab segít felfedezni és új oldaláról megismerni a közismert név – Nikola Tesla – mögött rejtőző zsenit, életének rejtélyeit.
Zenés színház opera

Minden, amit az Operaház új évadáról tudni akar

19 premier, köztük két ős- és három magyarországi bemutató is szerepel a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja elnevezésű tematikus évadában.
Zenés színház gyász

100 éves korában meghalt a bariton, aki öt koncentrációs tábort élt túl

Énekelt Callasszal, Pavarottival, de a lágerekben is a zene tartotta benne a lelket. Eno Mucchiutti 100 éves volt.