Zenés színház

Kritikapályázat: Verhetetlen repertoárdarab

2015.02.23. 12:43
Ajánlom
Kovalik Balázs 1997-es rendezésű Turandotjának üdesége, monumentalitása a millennium után sem kopott el. Ez a rendezés mindig ünnep, hangzott el az előadás előtt. Persze, ha minden nap ünnep, egyik sem az, tehetnénk hozzá. Igazunk azért mégsem lenne. KRITIKAPÁLYÁZAT

A Turandot halálos opera egy halálos játszmáról: a Tiltott Város hercegnője három találós kérdést tesz fel kérőinek, aki azonban elbukja a próbát, az életével fizet. Kalaf, a száműzött tatár herceg beleszeret a lányba és hatalmas áldozatok árán, de bizonyságot tesz a szereleme erejéről. De hogy lehetne üdvös egy olyan szerelem, melyhez vér, az ártatlan Liú vére tapadt? - a kérdésre maga Puccini sem tudott válaszolni, a regényes anekdoták kedvelői szerint maga is a halálba menekült. Annyi biztos, hogy a lélektanilag erős opera magyarázatokat követel: a Turandotot éppúgy kisajátították volna már a freudisták, mint a feministák. A Kovalik-rendezés szerencsére csak a szerelemről értekezik, de arról annál hatásosabban. Legerősebb képe mindenesetre Turandot és Kalaf a nyársra tűzött emberfejek között beteljesülő szerelme a harmadik felvonásban. (Mivel azonban a majd húszéves rendezésről számtalan korábbi írás olvasható, nem tárgyalom a továbbiakban.)

A Turandot különleges énekhangot követel címszereplőjétől, a mélyebb, sötétebb tónust azonban, ami hiányozhat Lukács Gyöngyi hangszínéből, bőven pótolja drámai előadásmódja és szólamainak komplex, átgondolt interpretációja. A hidegszívű, de törékeny hősnő alakja ritkán válik ennyire hitelessé, mint vele: csúcspontjai élesek, mint a kard, kifejezetten hatásos (öltözékéhez hasonlóan) szólamának túldíszítettsége. Lukács uralja a színpadot. Nehéz egy ilyen énekes dominanciájával vetekedni, Bándi János azonban már lassan két évtizede lép fel Kalaf szerepében. Az énekes a tőle megszokott árnyaltsággal tesz eleget a hőstenor szerepi követelményeinek. Noha kitartott hangjai a magasabb tartományokban néha elfúlnak, karakterében alig lehetne jobb Kalafot találni nála: egyszerre érzékeny, tépelődő és bátor, elszánt, fizikuma ugyancsak a karakternek megfelelő. Nem okoz számára gondot a Nessun dorma kétvonalas A záróhangja sem, dinamikailag és hangsúlyaiban is biztosan irányítja magát. A vitriolosabb tollú kritikus legfeljebb azzal vádolhatná, hogy túl sokat merít a rutinból, attól tartok azonban, ez óhatatlanul bekövetkezik egy ilyen hosszú ideje játszott szerep esetében.

Az előadást Kiss Péter betegségének híre előzte meg, aki Pong szerepében végül megjelent, hangját azonban Rozsos Istvántól kölcsönözte. A hetvenéves művész hangja magán viseli az idő nyomait, de ez egyáltalán nem válik teljesítménye kárára. Geiger Lajos és Beöthy-Kiss László (Pang) szintén remekül oldották meg szólamaikat, bár előbbi merevségén oldani lehetne. Rácz István rendkívül érett és szép hangú Timur, előadásából teljesen hiányzott az a drabialitás, amit más kritikusok korábban negatívumként emlegettek. Altoum császár szerepében Róka István nyújtott kevésbé kiemelkedő, de az előadásnak megfelelő alakítást. Az est legemlékezetesebb énekese kétségkívül Váradi Zita volt, aki megkapó egyszerűséggel, minden közhelytől mentesen és rendkívüli hitelességgel játszott és énekelt Liú szerepében. Sikere jól mutatja, hogy nem kell lenyűgöző virtuozitású énekes ahhoz, hogy egy szerepformálás nagyhatású legyen: Tu che di gel sei cinta kezdetű áriája közben szinte megfagyott a levegő, ha hangilag nem is, kisugárzásával megnyerte a szerepet.

Az Operaház zenekara Kesselyák Gergely vezényletével kiváló kíséretet biztosított az énekesek számára. A páholyban elhelyezett rézfúvósokat azonban még mindig nehéz túlénekelniük, ezért érdemesebb és hatásosabb lenne őket az utasítás szerint a színfalak mögött elhelyezni. Az énekkar (karigazgató: Strausz Kálmán) kifejezetten szép és kiemelendő, a tömeg megjelenítése azonban még mindig hagy kívánnivalót maga után: bár a tömbszerű, feloszthatatlan tömeg rendezői koncepció is lehet, nem beszélve a tömött színpadkép grandiózusságáról, hiányoltam a tagok organikusabb, egyénibb szerepjátszását.

Befejezésül pedig csak annyit: nagyon jó a Turandot az Erkel Színházban, csak nehogy megszokjuk. Attól pedig isten mentsen, hogy a színpadon is megszokják.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabó István nem veszi át életműdíját

Az Oscar- és Kossuth-díjas rendező kitüntetését a közelmúltban többen kritizálták Szabó István ügynökmúltja miatt.
Vizuál

Elhunyt Szentandrássy István festőművész

A 62 éves korában elhunyt művész 2012-ben kapott Kossuth-díjat a cigányság ősi, balladisztikus hagyományait és alakjait ábrázoló műveiért.
Könyv

Láttad már Ady vasúti bérletét vagy az önéletrajzát?

Hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy az Országos Széchényi Könyvtárban micsoda kincsek rejtőznek. Az OSZK kamarakiállításokkal igyekszik ezeket a kuriózumokat látogatóival is megosztani.
Könyv

Feleannyi könyv az idei Aegon-díj döntőjében

Gumicsizma, kiskocsma és magadra ismerés – mi fér bele egy igazán személyes könyvajánlóba? Az Aegon Irodalmi Díj idei zsűrije szerint mindezek és még sok más érdekesség…
Plusz

Kettős vezetése lesz a Szabad Tér Színháznak

A Margitszigeti Szabadtéri Színpadot Bán Teodóra, a Városmajori Szabadtéri Színpadot Benkő Nóra irányítja a jövőben a Fővárosi Közgyűlés szerdai döntése szerint.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Domingo azt mondja, félreértették a bocsánatkérését

Miután bocsánatkérő közleményt adott ki #metoo-ügyben a spanyol tenor, lefújták a spanyolországi koncertjét. Az énekes most azt mondja, félreértették.
Zenés színház hír

Plácido Domingo bocsánatot kért

A világhírű spanyol operaénekes közleményben kért bocsánatot azoktól a nőktől, akik szexuális zaklatással vádolták meg az elmúlt fél évben - adta hírül a spanyol média kedden.
Zenés színház ajánló

Egyiptom királyaként mutatkozik be Köpeczi Sándor az Aidában

Egyiptom királyának szerepét Köpeczi Sándor énekli az Erkel Színház februári Aida-előadásaiban. A fiatal magyar basszista januárban Verdi-interpretációjáért különdíjat nyert a barcelonai Gran Teatre del Liceuban megrendezett, rangos Tenor Viñas nemzetközi énekversenyen.
Zenés színház hír

A milánói Scala is bezár a koronavírus miatt

Pánikhangulat van Olaszországban, miután száz fölé emelkedett a koronavírussal fertőzöttek száma. Operaházak is bezárnak, a velencei karnevált félbeszakították.
Zenés színház magazin

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.