Zenés színház

Kultúrák találkozása – A mosoly országa bemutatójára készül az Operettszínház

2021.10.13. 15:35
Ajánlom
Október 22-én, 23-án és 24-én mutatják be a Budapesti Operettszínházban Lehár Ferenc egyik legkülönlegesebb színpadi művét, amely ezúttal a Magyarországon először dolgozó Stephen Medcalf rendezésében kerül színre.

A neves brit rendező – akit évtizedes ismeretség köt Kiss-B. Atilla főigazgatóhoz – jól ismeri Lehár művét, hiszen pár évvel ezelőtt a Landestheatre Niederbayernben már rendezte a darabot. Budapestre kész koncepcióval érkezett, a próbák során volt, hogy ő maga táncolta el a mozdulatsort, amit a tánckartól látni szeretett volna. Medcalf értelmezése, miközben a ma embere is magára ismerhet, a hagyományos operettek miliőjét, Lehár világát idézi meg.

A darabot sokszor állítják párhuzamba Puccini Turandot című operájával.

Ez az összehasonlítás a korai kritikáknak köszönhető, melyek szívesen utaltak a két mű közötti hasonlóságokra. Kétségtelen tény, hogy Lehár, aki mesterének tartotta Puccinit, vett át motívumokat az operaszerzőtől, sőt Puccini még élt, amikor A mosoly országa alapjául szolgáló Sárga kabátot bemutatták. Lehár pedig nemzetközi szinten is elég ismert szerző volt ahhoz, hogy olyan jelentős alkotók, mint az egzotikus helyszínen játszódó zenés darabok mestere is ismerjék a munkásságát.

245011878_4865903840098278_7830452523470280869_n-145732.jpg

Szu-Csong sárga kabátja (Fotó/Forrás: Art&Lens Photography / Budapesti Operettszínház)

„Az, hogy Lehár meghódította a világot dallamgazdagságán, leleményességén és biztos színpadi érzékén kívül elsősorban meggyőződése erejének köszönhető” – mondta A mosoly országa sajtótájékoztatóján Kiss-B. Atilla, aki korábban maga is játszotta Szu-Csong herceget Fischl Mónika oldalán. A primadonna az új előadásban is színpadra lép Liza szerepében.

Stephen Medcalf előadása nem csupán a kultúrák közötti különbségekről szól majd, hanem azokról az emberi értékekről is, melyek az ellentétek ellenére összesodornak két embert. Lehár operettje éppen azt mutatja meg, hogy bár a műfaj történetében először nem boldog végkifejlettel zárul a történet, mégis van értelme küzdeni a másikért.

„Önzetlenségre, toleranciára és kompromisszumra van szükségünk ahhoz, hogy egy kapcsolat működni tudjon”

– mondta a rendező.

245456199_4865903470098315_2419941438532287488_n-145732.jpg

Stephen Medcalf, az előadás rendezője és Dr. Csomor Orsolya A mosoly országa sajtótájékoztatóján (Fotó/Forrás: Art&Lens Photography / Budapesti Operettszínház)

A darab látványvilága is a két kultúra különbözőségét domborítja ki: Bécs világa, bár a szecesszió stílusjegyeit tükrözi, hideg színekben pompázik, a kék és az ezüst dominál, míg Peking sárgában és aranyban pompázik. Ehhez illeszkednek a jelmezek is, melyek stílus- és anyaghűen illusztrálják az akkori viseletet.

A mosoly országa látványos színpadképét a táncbetétek is erősítik, az előadás érdekessége a második felvonás kínai szvitje, mellyel a nézők már találkozhattak a streamelt gáláknál, a nyolc és fél perces koreográfia ezúttal a produkció részeként kerül színre.

A mosoly országa október 22-től látható a Budapesti Operettszínházban.

Fejléckép: Szu-Csong sárga kabátja a Budapesti Operettszínház sajtótájékoztatóján (fotó: Art&Lens Photography / Budapesti Operettszínház)

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Vizuál

Két új Almodóvar-filmmel jön a Spanyol Filmhét

A válogatásban erős hangsúlyt kap Pedro Almodóvar művészete. Október 26-án debütál új filmje, a Párhuzamos anyasorsok, és két további alkotás is a nevéhez kötődik: az Emberi hang című kisfilmnek rendezője, míg a Benidormban havazik című Isabel Coixet-filmnek producere volt. 
Plusz

Elhunyt Csíkszentmihályi Mihály

A „flow”-elmélet atyja 87 éves volt.
Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Átadták az eSzínház Fesztivál díjait

Október 20-án ünnepélyes keretek között adták át az ország első online térben rendezett színházi fesztiváljának szakmai és közönségdíjait a Radnóti Színházban, de kihirdették az Alapítvány a Magyar Színházakért 2020-as szakmai kitüntetéseit is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Minden részlet a helyére kerül

Célegyenesbe ért az Eiffel Műhelyház ünnepélyes átadása. A látványosan megújult egykori mozdonyjavító műhelyben kialakított játszóhelyeket hivatalosan október 25-én veheti birtokba a publikum, ám az elmúlt időszakban az Opera csapata már belakta a komplexum tereit, ahol több nyilvános előadást is tartottak. A munkálatok a járványhelyzet miatti kényszerű bezárás alatt is folyamatosan zajlottak, az utolsó simításokról Józsa Ankát, a Magyar Állami Operaház beruházó építészét kérdeztük.
Zenés színház ajánló

21. századi összművészet – újra műsoron Az úrhatnám polgár

Az elmúlt évad végének izgalmas összművészeti produkciója volt a Molière és Lully közös alkotásából, Az úrhatnám polgárból készített, modern környezetbe helyezett előadás, melyet idén három alkalommal láthat a közönség.
Zenés színház kritika

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.
Zenés színház interjú

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Isten, haza, család – és ami mögötte van

Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.