Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

2019.02.19. 10:40
Ajánlom
Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.

fazekasgergely-103853.jpg

Fazekas Gergely (Fotó/Forrás: Farkas Virág / Figaro Magazin)

Mit jelentett személyesen ott lenni az opera ősbemutatóján?

Hihetetlen várakozás előzte meg a művet, és ettől nem lehetett elvonatkoztatni a premieren. Ott volt a fél zenei világ, láttam Maurizio Pollinit, Schiff Andrást és Pierre Laurent Aimard-t (hogy csak a zongoristákat említsem). Hetvenhat újságíró regisztrált a bemutatóra a világ minden tájáról. A Scala igazgatója, Alexander Pereira 2010-ben rendelte a darabot, és hat éve várt arra, hogy végre bemutathassa.

Bár egy „első operáról” van szó, a darab egyben „utolsó opera” is, hiszen Kurtág kilencvenkét éves. Mindez magával a művel együtt teremtette meg a rendkívüli élményt.

A különleges fogadtatástól függetlenül persze az opera rendkívül erős primer élményt is nyújt, nem kell hozzá kortárszene-szakértőnek vagy Beckett-kutatónak lenni, hogy letaglózza az embert. A szöveget muszáj érteni, mert ez a zene minden idegszálával a szövegbe kapaszkodik. Ebben nincsen semmi új, Monteverdi is éppen így működik.

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Kapcsolódó

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.

kurtag_opera_02-101503.jpeg

A Fin de partie előadása a Scalában (Fotó/Forrás: Ruth Walz / Teatro alla Scala)

A libretto alapja egy abszurd dráma. Mi történik, ha a szerző egy ilyen erős szöveget választ?

Nem véletlen, hogy eddig egyetlen operaszerző sem nyúlt Beckett drámáihoz. A Végjátékban (magyarul A játszma végeként is ismert) gyakorlatilag nincsen cselekmény, a négy szereplő közül három nem tud mozogni, egy képtelen leülni, miközben egészen banális mondatokat mondanak. Emlékfoszlányokon és történetmorzsákon keresztül haladunk előre, látszólag irány nélkül, mégis határozottan a vég felé. Ha felületesen olvassuk a drámát, értetlenül állhatunk előtte, Beckettnek azonban éppen az a csodája, hogy ezek az olykor nagyon egyszerű mondatok az emberi létezés legmélyéig nyúlnak le. Kurtág ezeket a mélységeket mozgatja meg a zenéjével.

Éppúgy, mint Beckett, kérlelhetetlenül beszél a legfontosabb dolgokról: szülő-gyerek és férj-feleség viszonyról, függésről, alkotásról, elmúlásról.

GettyImages-85194874-100422.jpg

Kurtág György 2007-ben, a Bordeux melletti Saint Andre De Cubzac-i otthonában (Fotó/Forrás: Michel Setboun/Getty Images)

Nem lehet könnyű Kurtággal dolgozni…

Egyáltalán nem, mert pontosan tudja, hogy mit akar hallani, és addig nem nyugszik, amíg az meg nem szólal. A vele dolgozó zenészeknek teljesen le kell mondaniuk az egójukról, ami egyébként rendkívül felszabadító élmény, csak túl kell élni. Kurtág számára az a legfontosabb, hogy minden belülről jöjjön, hogy az előadó őszintén, átélve adja elő a zenét. Ez fontosabb, mint a konkrét hangmagasságok és ritmusok. És Kurtág zenéje – az operában is és más művekben is – sokat segít ennek megvalósításában: előfordul, hogy amikor a szenvedésről van szó, akkor a szólamért a szó legkonkrétabb értelmében meg kell szenvednie az énekesnek. Ami megint csak nem új: Bach kantátáiban számos olyan helyet tudnék mutatni, ahol tudatosan ír például egy szopránnak nagyon mély, nehezen kiénekelhető hangokat, mert nem a szép hang, hanem a kifejezés a fontos számára.

GettyImages-85194789-100421.jpg

Kurtág György 2007-ben, íróasztala mellett (Fotó/Forrás: Michel Setboun/Getty Images)

Sokan temetik az operát, és általában a komolyzenét. Minek a vége a Végjáték? És mit jelent a témaválasztás egy idős szerző esetében?

Ez az opera sok mindennek jelzi a végét. Egyrészt a Kurtág-életműnek, másrészt a zenetörténetnek, hiszen ma, amikor a műfajok közötti határok gyakorlatilag eltűntek, amikor újra menő „klasszikus” zeneszerzőknek tonális zenét írni, akkor egy ilyen mű bizonyos értelemben „utolsó mohikán”. Amivel nem azt mondom, hogy baj van a tonális kortárs zenével. Mindenki azt csinál ma, amit akar, nincs egy olyan „nagy folyamat”, amelyhez képest meghatározhatók lennének a különböző irányzatok (valószínűleg korábban sem volt, de ez a történelemelméleti kérdés most messzire vezetne). Kurtág a második világháború után fellépett zeneszerző-nemzedék, a Ligeti–Stockhausen–Boulez generáció utolsó élő képviselője.

De nem nevezném avantgárdnak, tekintettel arra, hogy rendkívül erősen kapcsolódik a hagyományhoz. Ő soha nem mondta volna, amit Boulez a hatvanas években, hogy „romboljuk le az operaházakat!”

Walter Benjamin német filozófusnak van egy gyönyörű metaforája a történelemről: eszerint a történelem angyala arccal a múltnak feltartóztathatatlanul repül a jövő felé, amelynek hátat fordít. Én így képzelem Kurtágot is. Őt a zenei múlt viszi előre. Ami az opera témaválasztását illeti, nyilvánvalóan nagyon személyes darabról van szó, az idős házaspár a darabban, Nell és Nagg, egyértelműen önarckép, és az operában sokkal nagyobb hangsúllyal jelenik meg ez a két szereplő, mint az eredeti drámában.

Mit lehet tudni az operáról készülő dokumentumfilmről, amit a BMC készít?

Készítettünk interjúkat az összes alkotóval, az énekesekkel, a rendezővel, a kotta szerkesztőjével és kiadójával, egy Beckett-kutatóval, és persze Kurtág Györggyel és feleségével, Mártával is beszélgettünk közel két órát. A BMC ráadásul, ahol Kurtágék 2015 óta élnek, rögzítette a teljes próbafolyamatot: az énekesek több, mint két éven át jártak ide próbálni. Ez a dokumentumcsomag önmagában, vágatlanul is rendkívül értékes lehet az opera további színrevitelei szempontjából. Minden későbbi Kurtág-énekes számára vezérfonalként szolgálhat.

kurtag_opera_03-101503.jpg

Fin de partie (Fotó/Forrás: Ruth Walz / Teatro alla Scala)

Tehát szükség van vezérfonalra Kurtág zenéjéhez?

Már a legendás kritikus, Kroó György, a Zenetudományi Tanszék egykori vezetője is feltette a kérdést, hogy vajon Kurtág rendkívül erős személyes jelenléte nélkül mi lesz a sorsa a műveinek. Én nem aggódom. Egyrészt ott lesz például ez a rengeteg felvétel. Másrészt a zenetörténetnek az a természete, hogy a szerzők halála után a művek önálló életet kezdenek élni, és végső soron az éppen aktuális előadó művészi hitelessége teszi érvényessé az adott interpretációt. Azt gondolom, hogy egy zene akkor válik valójában az örökkévalóság részévé, ha úgy is működik, hogy félreértik. A Fin de partie nem a tömegek zenéje, soha nem is lesz az, de amíg létezik a nyugati zenekultúra, biztosan meg fogja találni a saját közönségét.

Írtál egy cikket is az ősbemutatóról a 444.hu-ra.

A külső körülmények hatására született meg a cikkem, nem kritikusként voltam jelen. Hazatérve derült ki, hogy úgy alakult, hogy rajtam kívül egyetlen magyar „zenei írástudó” sem volt ott a bemutató előadáson (legalábbis olyan nem, aki írt is volna róla), így valamiféle felelősséget éreztem, hogy megosszam ezt az élményt. Hiszen ha megjelent beszámoló a New York Times-ban, a Frankfurter Allgemeine Zeitungban, a Le Monde-ban, a Corriere Della Serában, éppen magyarul ne szülessen a Kurtág-opera premierjéről semmi? Nem lamentálnék most a magyar kulturális élet állapotáról, pedig lehetne amiatt, hogy egyetlen sajtótermék, egyetlen kulturális intézmény sem gondolta fontosnak, hogy fizessen egy kritikust, aki kimegy Milánóba. Az egyetlen kivétel az anyagi okokból a nyomtatott  formáját éppen most elvesztő, nagy múltú Muzsika című folyóirat, ahol Farkas Zoltán főszerkesztőnek jelent meg elmélyült beszámolója a negyedik és ötödik előadás nyomán.

Kurtag1-134411.jpg

Kurtág György és felesége, Márta (Fotó/Forrás: Marjai Judit)

Nehezebb feladat egy új mű premierjéről írni, mint régi, nagy művek előadásáról?

Mindenről nehéz írni. Szerintem a kritika legfontosabb feladata éppen az új művek bemutatása volna. A modern értelemben vett kritikaírás történetének kezdetén Schumann és Berlioz új művekről írtak elsősorban, és a legfőbb céljuk az volt, hogy az új zene értelmezésében nyújtsanak segítséget a közönségnek. Aztán ahogy egyre kevesebb kortárs zenét kezdtek játszani, és ahogy a kortárs zene egyre nehezebbé vált a nagyközönség számára, a zenekritika eltolódott abba az irányba, hogy főként a nagy műveket játszó előadóművészek különböző modorairól számol be. Ennek a fajta kritikaírásnak az értelméről nem vagyok meggyőződve, számomra nem meglepő, hogy a klasszikus zenei kritika műfaja világszerte válságban van. Egy ősbemutató esetében nyilván az a szerencsés, ha az ember tanulmányozhatja előre a darabot (ez nekem megadatott), hiszen óriási felelősség, hogy valaki dolgozik hét évig egy művön, én meghallgatom két óra alatt, és aztán véleményt alkotok róla. Ez persze vonatkozik egy sima hangversenykritikára is. Ott nem elsősorban Beethoven vagy Bach felé van felelősségem, hanem az előadóval szemben, aki évek vagy akár évtizedek óta dolgozik az éppen előadott darabon. Úgy gondolom, hogy minden kritikai megjegyzés mögött olyan fedezetnek kell lennie, ami legalábbis összemérhető a műben szereplő hangok mögött lévő zeneszerzői vagy előadói fedezettel. Vagy ha ez nem lehetséges, legalább a kritikusi felelősség érzete lebegjen ott minden egyes leírt mondat fölött.

 

Az írás a Figaro februári számában jelent meg. A Figaro a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Hallgatói Önkormányzatának ingyenes zenei lapja.

Elérhető a Zeneakadémia épületeiben, a budapesti konzikban, illetve a következő helyeken: Óbudai Társaskör, Fonó Budai Zeneház, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjtemény, Rózsavölgyi Szalon, Írók Boltja, MOMKult.

„Ez a mi végjátékunk” – Új operájáról beszélt Kurtág György

Kapcsolódó

„Ez a mi végjátékunk” – Új operájáról beszélt Kurtág György

Hamarosan bemutatják Kurtág György első operáját, a Samuel Beckett-dráma alapján készült Végjátékot. Ebből az alkalomból a New York Times portrét közölt a 92 éves zeneszerzőről.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Írás és olvasás ikrek” - Vámos Miklós a Lírástudókban

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio május 12-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Vámos Miklós író.
Színház

Gyabronka József, Háy János és Alföldi Róbert az újranyitó Átrium színpadán

Május 21-től újra élő előadásokat tart az Átrium. A budai intézmény első produkciója a Fehér nyuszi, vörös nyuszi című darab Gyabronka József előadásában, ezt követően egy Háy János-premierrel, valamint a Mefisztó című kortárs zenés kabaréval várják a közönséget.
Színház

Eredeti Örkény-egypercessel köszöntötték Mácsai Pált a jubileumi Azt meséld el Pista! után

Május 12-én különleges évfordulót ünnepelt az Örkény Színház, ugyanis 700. alkalommal tűzték műsorra Mácsai Pál egyszemélyes előadását, az Azt meséld el, Pista!-t.
Klasszikus

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Vizuál

Paul Almásy válogatott fotográfiáiból rendezett tárlatot a Mai Manó Ház

A Mai Manó Ház A képírás mestere – Paul Almásy címmel rendezett kiállítást a világhírű franciaországi magyar fotóriporter munkáiból, mely május 11. és június 6. között látogatható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Idén is díjazták a nemzetközi operaélet legjobbjait

Online díjátadón jelentették be az Opera Awards győzteseit, akik a 2020/21-es évadban nyújtott teljesítményük alapján érdemelték ki a díjat.
Zenés színház játékszín

„Foglalkoztat, mozgat, ami új” – Szente Vajk krimijével indul a június a Játékszínben

Egy katamaránra álmodta meg első krimijét Szente Vajk, aki Galambos Attilával közösen jegyzi a Dominógyilkosság című bűnügyi történetet.
Zenés színház gyász

Elhunyt Haramza László operaénekes

A Magyar Állami Operaház magánénekesét 60 éves korában érte a halál – adta hírül az Opera.
Zenés színház hír

Erőt adó gesztus - Szemenyei János és Horgas Ádám új klippel adózik az egészségügyi dolgozók munkája előtt

A Szegedi Nemzeti Színház produkciójaként mutatja be Szemenyei János és Horgas Ádám legújabb a Lélegzet börtönében című videóklipjét. A klipet május 15-től lehet megtekinteni a színház közösségi média csatornáin.
Zenés színház gyász

Elhunyt Demény Attila, a Kolozsvári Magyar Opera főrendezője

Demény Attila zeneszerző, Nádasdy-díjas operarendező, karmester, zongoraművész, fesztiválszervező, a kolozsvári operastúdió egykori alapítója 66 éves korában, 2021. május 11-én hunyt el. A hírt Szilágyi Enikő színésznő osztotta meg közösségi oldalán.