Zenés színház

Labirintusok

2013.10.28. 15:40
Ajánlom
Az Erkel Színházban novemberben kettős premierre kerül sor: Bartók egyfelvonásosát, A kékszakállú herceg várát és Vajda János Thomas Mann elbeszélése alapján írt operáját, a Mario és a varázslót láthatja a megújult színház közönsége. A produkcióról Galambos Péter rendezővel beszélgettünk. INTERJÚ

- Ha két olyan alkotás, mint a Kékszakállú és a Mario egy estén hangzik el, óhatatlanul felvetődik a kérdés, milyen koncepció rendezi őket egymás mellé. Az Erkel Színházban milyen rendező elv segítségével kapcsolódnak majd egymáshoz ezek az operák?

- Bretz Gábor játssza mindkét darab férfi főszerepét - Kékszakállút és Cipollát, a varázslót. De azért látok egy másik rendezőelvet is, ami közös a két előadásban: mindkettő labirintustörténet.  A labirintus a beavatástörténetek metaforája, önmagunk megismerésének helyszíne. A Mario a társadalmi, a Kékszakállú a személyes önismeretről szól. Mindkét címszereplő kivételes képességű ember. Cipolla mágus, Kékszakállú zeneszerző. Szerintem minden embernek vannak különleges képességei, és nem mindegy, mire használjuk tehetségünket. A kérdés az, mi történik akkor, ha egy ember istennek képzeli magát? Mi zajlik le benne, és mit okoz környezetében ez a téveszme?

- Érdekes, amit mond, mivel a Kékszakállú szövege a hagyományos értelmezés szerint elsősorban a férfi főszereplő lelkéről szól, ha úgy tetszik, az ő szenvedése a hangsúlyosabb, míg Judit a behatoló, egyfajta öntudatlan agresszor benyomását kelti.

- Szerintem ez inkább Judit beavatási története, ezen keresztül ismeri meg magát a férfi is. És minél mélyebbre jutnak a saját démonaik megismerésében, annál jobban elbizonytalanodnak. Kíváncsiságuk mégis nagyobb félelmeiknél. És a démonjainkkal való szembenézés - bármilyen fájdalmas is legyen, - elvezet önmagunk megismeréséhez. Ez valódi megváltásunk alapja. Valahol azt olvastam, hogy minél jobban megismerjük önmagunkat, annál közelebb kerülünk Istenhez. Aki „tudás" akar lenni, pokolra kell annak menni. Azt gondolom, hogy ez a beavatási szertartás a felnőtté válás rituális folyamata. Napjainkban társadalmi és személyes szinten egyaránt válságban vagyunk - elvesztettük a felnőtté válás képességét (tisztelet a kivételnek), ami számomra az egyén valódi felelősségvállalását jelenti. Amikor azt tudom mondani, hogy én vagyok a felelős magamért, nem ti vagy mi, vagy netalántán ők.

- A Mario és a varázsló esetében hogyan jelenik ez meg?

- A Marióban a társadalmi kiskorúság a probléma forrása, ez élteti a parancsolás és engedelmesség egymást feltételező, egymást kölcsönösen kiegészítő viszonyát, ahogyan Thomas Mann írja is. Szerintem egy társadalom csak valódi önismerettől képes változni. Az előadás ugyanakkor még véletlenül sem törekszik politikai áthallásokra. Az emberiség történetében időről időre felfedezhető társadalmi kiskorúságról szól, és ahogyan azt Thomas Mann is sugallja, kiskorú társadalomban nem lehet demokráciát építeni.

- Milyen színpadi ötletek segítenek láthatóvá, befogadhatóvá tenni az önmegismerésnek ezt a  folyamatát?

- A Kékszakállú látványvilága szürreális, költői, míg a Mario világát a hollywoodi mitológia ihlette, mint az egyetlen, jelenleg is beszélt, értett jelrendszer. A többi legyen meglepetés.

- Súlyos kérdéseket feszeget a készülő előadás, amely az Erkel Színház ifjúsági sorozatában is helyet fog kapni. Mit gondol, hogyan lehet mindezt középiskolásoknak megmutatni?

- Én a magam részéről kamaszkoromban utáltam az operát. Szegény apám cipelt magával mindig - rettenetesen unatkoztam. Később sok segítségre volt szükségem ahhoz, hogy megszeressem a műfajt. Valóban komoly kérdéseket járunk körül, de úgy gondolom, hogy látványos, érdekfeszítő, szórakoztató előadás születik. Ugyanakkor arra is szükség van, hogy a szülők, a pedagógusok beszélgessenek is a művekről a fiatalokkal, segítsék őket a tájékozódásban, mert miközben az interneten jószerével bármi hozzáférhető, ez a médium sokszor mégis szűk és manipulált világképet nyújt. A produkció, amit készítünk, beavató színház - beavatás beavatás révén -, épp ezért alapos megelőző és utólagos elemzéseket igényel, akár közönségtalálkozók segítségével is. Pilinszky szerint, aki a költészetben hazudik, a vallomás lehetőségétől fosztja meg magát. Ez most nekünk, alkotóknak a vallomás lehetősége - a felújított Erkel Színház színpadán.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Több ezer aláíró követeli Demeter Szilárd lemondását

Miután holokausztrelativizáló publicisztikát közölt Soros György nevének tízszeri említésével az Origón, számos szervezet és ismert értelmiségi lemondásra szólítja fel a PIM főigazgatóját
Színház

Jogsértő lett volna a félév semmissé tétele, de segít Vidnyánszkynak az éj leple alatt kiadott kormányrendelet

Hiába állítják az SZFE hallgatói, hogy az egyeztetés nélkül kinevezett kuratóriumnak nem áll jogában felfüggeszteni az oktatást, Vidnyánszkyék könnyedén megtehetik ezt a kormány friss rendeletének segítségével.
Jazz/World

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Színház

Csak akkor tanítanak, ha orvoslatot kap az egyetem autonómiája

Nem az egyetem hivatalos honlapján, hanem a Független Szabad Egyetem közösségi oldalon tették közzé az SZFE tanárai, kik indítanának osztályt a következő tanévben.
Jazz/World

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház advent2020

Adventi naptárba rendezett új felvételekkel készül közönségének az Opera

Online adventi naptárba rendezett új felvételekkel készül a közönségnek a Magyar Állami Operaház advent első vasárnapjától 26 napon át.
Zenés színház ajánló

Online Mikulásünnep a Talamba Ütőegyüttessel

A Zichy Szín-Műhely Mikulás alkalmával egy igazán különleges meglepetéssel készül december 5-én és 6-án.
Zenés színház hír

Lévay Szilveszter legendás musicalje a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

2021 augusztusában ismét Budapestre érkezik Lévay Szilveszter és Michael Kunze darabja, a Mozart!. A Budapesti Operettszínházban évekig sikerrel futó musical ezúttal a Veszprémi Petőfi Színház vendégjátékaként tér vissza.
Zenés színház hír

Indul a SzínpadON – a Madách Színház újra online játszik

A nyári sikeres online bemutatóit követően újra jelentkezik a Madách Színház streaming szolgáltatása. A SzínpadON keretein belül ismét látható lesz az Örökké fogd a kezem és a Jövőre, veled, ugyanitt.
Zenés színház hír

Sikerrel mutatkozott be Londonban a k2 Színház

Meghívást kapott a Voila! Europe színházi fesztiválra a k2 Színház Búcsúkoncert című előadása. A sikeres bemutató után a Mozart Requimjére épülő, szöveg nélküli produkciót a független színházi előadásokat díjazó OffFest színházi díjra is jelölték.