Zenés színház

Lehet-e fütyülni az operában?

2017.04.15. 11:36
Ajánlom
Néhány napja egy Pillangókisasszony-előadás kapcsán újra fellángolt a vita, hogy lehet-e véleményt nyilvánítani – fütyülni, hurrogni – az operában. Antonio Pappano már megszólalt a kérdésben, most megkérdezzük Önöket is.

Amikor Marcelo Puente, Pinkerton hadnagy megformálója a függöny elé lépett március végén a Covent Gardenben egy előadás után, a taps mellett hangos hurrogás fogadta. „Pedig az utóbbi időszak legteljesebb és legmeggyőzőbb alakítását nyújtotta” – írja aGuardian kritikusa, Tim Ashley. 

„Úgy tűnik, az opera közönségének új szokása, hogy az elítélendő hősöket kifütyülik.”
Statler és Waldorf a Muppet Showból

Statler és Waldorf a Muppet Showból (Fotó/Forrás: Kevin Mazur / Getty Images Hungary)

Az előadás karmestere, Sir Antonio Pappano azt mondta, semmi baja nincsen az ilyen hurrogással.

Ez a Pinkerton borzasztó fickó, nem?

Miért mindig a nők halnak meg az operákban?

Kapcsolódó

Miért mindig a nők halnak meg az operákban?

Leszúrják, megfojtják, lelövik, megmérgezik. Megőrül, öngyilkos lesz. Nem is olyan jó primadonnának lenni.

– tette fel a kérdést, és hozzátette, hogy olyasmi pfujolás ez, mint a pantomim-előadásokon. „A másik fajta hurrogás a nemtetszés kifejezése... egy művész sem szereti ezt, ez nem is kérdés. De a színház élő dolog, a nézők kifejezik a véleményüket” – mondta. „Viszont azt gondolom, ennek van más módja is: ne tapsolj.”

Brandon Jovanovich, Pinkerton megformálóinak egyik legkiválóbbja is beszámolt róla, hogy a közönség lehurrogta a negatív karaktert: „Az Egyesült Államokban így jelzik, hogy jól alakítottál.”

Sok operaház biztatja arra a nézőit, hogy Twitter-üzenetekben fejezzék ki a véleményüket

az előadásról. Az élénk visszajelzések nemcsak a műfaj életben tartását szolgálják, hanem meghatározó zenei események okozói is lehetnek. Enrico Caruso például annak köszönhette a Bajazzók ban aratott fergeteges sikerét, hogy a tenort, aki helyett beugrott, kíméletlenül kifütyülte a közönség. Caruso pedig jött, és miután elénekelte a „Kacagj, bajazzó!”-t, a közönség hosszasan éltette.

2006-ban Komlósi Ildikó élt át egy kellemetlen esetet Milánóban, amikor partnere, Roberto Alagna hiába várta a menetrendszerű tapsot az Aida egyik áriája után, a magas hangot kínos csönd követte. Valaki bizonytalanul tapsolni kezdett, egy másik néző, akit nem tett boldoggá Alagna éneklése, pedig huhogni, mások fütyültek. A tenor úgy megsértődött, hogy rögtön otthagyta az előadást. "Roberto fogta magát, szalutált, és kiment, én meg ott maradtam egyedül. Megállt a levegő, körülbelül 200 lehetett a vérnyomásom – emlékezett vissza. – Lenéztem a karmesterre, aki erre elkezdte a zenét, mert ha egyszer lemegy a függöny, az azt jelenti, hogy vége az előadásnak. Ezért belekezdtem egyedül a duettbe, és nemsokára oldalról berepült egy tenor. Szó szerint berepült: Antonello Palombit úgy lökték be fekete farmerben."

A közelmúltban, 2013 egy bayreuthi Ring-bemutatón a közönség tíz perces füttykoncerttel fogadta a színen megjelenő Frank Castorf rendezőt. Budapesten is részesült opera „vegyes fogadtatásban”. 2016 márciusában Galgóczy Judit A trubadúr-rendezését fütyülte ki a közönség az Erkel Színházban. Ókovács Szilveszter az eset kapcsán így írt: „Magyarországon nincs is igazi álló taps. És búzás sincs. És mivel nincsenek fokmérői a sikernek, sem a művészek, sem a vezetők nem lehetnek biztosak abban, mit gondol a közönség.” – Majd egy ellenpéldával folytatta: „a pénteki, Erkel színházi esettel semmi bajom. Figyelem:

másfélezer néző nem hazament a szünetben, hanem végignézte az előadást,

amely azután többeket annyira felidegesített, hogy kifütyülték. Hol itt a hiba?”

Ahelyett, hogy veretes tanulsággal zárnám ezt az írást, megkérdezem Önöket: lehet-e fütyülni, hurrogni, "búzni" az operában?

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Igazi Angyal volt” – Emlékezések Kurtág Mártára

Fischer Iván és Keller András a Slipped Disc hasábjain búcsúztak a múlt héten elhunyt zongoraművésznőtől, Kurtág György alkotótársától.
Klasszikus

Ilyen érzés volt egyetlen európaiként hallgatni a Concerto Budapest koncertjét Kínában

Szürreális és tanulságos élmény volt, de emlékezetes volt az este Fucsouban a zenekar azon tagjai számára is, akik a koncert előtt egy vörös szőnyegen sétáltak Jackie Chan-nel.
Vizuál

Rekordok dőltek a Virág Judit Galéria árverésén

Kádár Béla Concertina című festménye 110, valamint Schönberger Armand Abszintivók című festménye 85 millió forintos eladási árával életműrekordot döntött a Virág Judit Galéria őszi árverésén.
Színház

To be, or not to be - Benedict Cumberbatch Hamletként tér vissza az Urániába

Decemberben újra látható az Uránia történetének egyik legnépszerűbb színházi közvetítése, a londoni Barbican Színház Hamlet előadása, főszerepben Benedict Cumberbatch-csel. 
Könyv

Valamirevaló szerző előbb-utóbb szentel regényt a szüleinek

Vámos Miklós ismét megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal George Szirtes Előhívás – Anyám regénye című (ön)életrajzi ténykönyvét mutatja be.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

A ruha is teszi az embert – így öltözködjünk az Operába

Az Opera a zene szentélye, ahová nem mindegy, milyen lélekkel és milyen külsőségek szerint lépünk be. Az Opera Magazin új rovatában az öltözködés és az illem szigorú és szelíd szabályainak sűrűjében segít eligazodni. Schiffer Miklóst kérdeztük.
Zenés színház ajánló

Ilyen már rég volt: operettet mutat be a Víg

Október 26-án, szombaton tartja a Vígszínház a Mágnás Miska premierjét Eszenyi Enikő rendezésében. Utoljára húsz éve tűztek műsorra operettet.
Zenés színház videó

Gyerekek adják elő az István, a királyt

Elindult az „István, a király iskolába megy” program. A legendás rockopera emblematikus főszereplői – Varga Miklós, Vikidál Gyula, Feke Pál, Vadkerti Imre – kisfilmben biztatnak jelentkezésre.
Zenés színház interjú

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.
Zenés színház ajánló

A János vitéz az Operettszínházban – negyven év után

Kacsóh Pongrác daljátéka, a János vitéz novemberben tér vissza a Budapesti Operettszínház színpadára. Szeptember 30-án sajtónyilvános olvasópróbával vette kezdetét a munka, ahol számos érdekesség kiderült az előadásról és az alkotógárdáról.