Zenés színház

Lehet-e fütyülni az operában?

2017.04.15. 11:36
Ajánlom
Néhány napja egy Pillangókisasszony-előadás kapcsán újra fellángolt a vita, hogy lehet-e véleményt nyilvánítani – fütyülni, hurrogni – az operában. Antonio Pappano már megszólalt a kérdésben, most megkérdezzük Önöket is.

Amikor Marcelo Puente, Pinkerton hadnagy megformálója a függöny elé lépett március végén a Covent Gardenben egy előadás után, a taps mellett hangos hurrogás fogadta. „Pedig az utóbbi időszak legteljesebb és legmeggyőzőbb alakítását nyújtotta” – írja aGuardian kritikusa, Tim Ashley. 

„Úgy tűnik, az opera közönségének új szokása, hogy az elítélendő hősöket kifütyülik.”
Statler és Waldorf a Muppet Showból

Statler és Waldorf a Muppet Showból (Fotó/Forrás: Kevin Mazur / Getty Images Hungary)

Az előadás karmestere, Sir Antonio Pappano azt mondta, semmi baja nincsen az ilyen hurrogással.

Ez a Pinkerton borzasztó fickó, nem?

Miért mindig a nők halnak meg az operákban?

Kapcsolódó

Miért mindig a nők halnak meg az operákban?

Leszúrják, megfojtják, lelövik, megmérgezik. Megőrül, öngyilkos lesz. Nem is olyan jó primadonnának lenni.

– tette fel a kérdést, és hozzátette, hogy olyasmi pfujolás ez, mint a pantomim-előadásokon. „A másik fajta hurrogás a nemtetszés kifejezése... egy művész sem szereti ezt, ez nem is kérdés. De a színház élő dolog, a nézők kifejezik a véleményüket” – mondta. „Viszont azt gondolom, ennek van más módja is: ne tapsolj.”

Brandon Jovanovich, Pinkerton megformálóinak egyik legkiválóbbja is beszámolt róla, hogy a közönség lehurrogta a negatív karaktert: „Az Egyesült Államokban így jelzik, hogy jól alakítottál.”

Sok operaház biztatja arra a nézőit, hogy Twitter-üzenetekben fejezzék ki a véleményüket

az előadásról. Az élénk visszajelzések nemcsak a műfaj életben tartását szolgálják, hanem meghatározó zenei események okozói is lehetnek. Enrico Caruso például annak köszönhette a Bajazzók ban aratott fergeteges sikerét, hogy a tenort, aki helyett beugrott, kíméletlenül kifütyülte a közönség. Caruso pedig jött, és miután elénekelte a „Kacagj, bajazzó!”-t, a közönség hosszasan éltette.

2006-ban Komlósi Ildikó élt át egy kellemetlen esetet Milánóban, amikor partnere, Roberto Alagna hiába várta a menetrendszerű tapsot az Aida egyik áriája után, a magas hangot kínos csönd követte. Valaki bizonytalanul tapsolni kezdett, egy másik néző, akit nem tett boldoggá Alagna éneklése, pedig huhogni, mások fütyültek. A tenor úgy megsértődött, hogy rögtön otthagyta az előadást. "Roberto fogta magát, szalutált, és kiment, én meg ott maradtam egyedül. Megállt a levegő, körülbelül 200 lehetett a vérnyomásom – emlékezett vissza. – Lenéztem a karmesterre, aki erre elkezdte a zenét, mert ha egyszer lemegy a függöny, az azt jelenti, hogy vége az előadásnak. Ezért belekezdtem egyedül a duettbe, és nemsokára oldalról berepült egy tenor. Szó szerint berepült: Antonello Palombit úgy lökték be fekete farmerben."

A közelmúltban, 2013 egy bayreuthi Ring-bemutatón a közönség tíz perces füttykoncerttel fogadta a színen megjelenő Frank Castorf rendezőt. Budapesten is részesült opera „vegyes fogadtatásban”. 2016 márciusában Galgóczy Judit A trubadúr-rendezését fütyülte ki a közönség az Erkel Színházban. Ókovács Szilveszter az eset kapcsán így írt: „Magyarországon nincs is igazi álló taps. És búzás sincs. És mivel nincsenek fokmérői a sikernek, sem a művészek, sem a vezetők nem lehetnek biztosak abban, mit gondol a közönség.” – Majd egy ellenpéldával folytatta: „a pénteki, Erkel színházi esettel semmi bajom. Figyelem:

másfélezer néző nem hazament a szünetben, hanem végignézte az előadást,

amely azután többeket annyira felidegesített, hogy kifütyülték. Hol itt a hiba?”

Ahelyett, hogy veretes tanulsággal zárnám ezt az írást, megkérdezem Önöket: lehet-e fütyülni, hurrogni, "búzni" az operában?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Klasszikus

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.
Színház

Koncerttel és filmvetítéssel ünnepelhetjük a 129 éves Vígszínházat

A hagyományokhoz híven május 1-jén a társulat a közönséggel együtt ünnepli a Vígszínház születésnapját. Az érdeklődők ünnepélyes keretek között ismerhetik meg a Vígszínház 2025/26-os évadának tervezett bemutatóit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Szonja Joncseva, Isabel Leonard és Piotr Beczała is szerepel a Metropolitan-közvetítések új évadában

Az Uránia Nemzeti Filmszínház sorozatában ezúttal nyolc élő közvetítés és azok ismétlése szerepel, köztük Bellini két operája, Az alvajáró és A puritánok, valamint egy kortárs mű, Gabriela Lena Frank Frida és Diego utolsó álma című operája.
Zenés színház ajánló

Mozart, Beethoven és Wagner áll a Magyar Állami Operaház következő évadának fókuszában

A Magyar Állami Operaház 2025/26-os évada 385 előadással várja a közönséget, köztük hét új bemutató, harminchatféle repertoár-előadás, tizennégyféle gyermek- és ifjúsági produkció, valamint több mint két tucat koncert és dalest szerepel.
Zenés színház interjú

Beavatás Brittennel – Novák János A kis kéményseprő készülő előadásáról

Benjamin Britten „szabadító operáját”, A kis kéményseprőt az OPERA Gyermekkarának közreműködésével, Hajzer Nikolett vezényletével Novák János rendező, csellóművész állítja színpadra az Eiffel Műhelyházban.
Zenés színház gyász

Elhunyt Szűcs Márta

A kiváló koloratúrszopránt, akit hazai sikerei mellett a nemzetközi operaélet is nagyra tartott, elsősorban a bel canto operák főszerepeinek megformálásáért, hetvenkét éves korában érte a halál.
Zenés színház ajánló

A jövő drámai hangjai – ingyen hallgatható Komlósi Ildikó mesterkurzusa

A világhírű magyar opera-énekesnő, Komlósi Ildikó ismét a budapesti Bartók Konzervatóriumban tart mesterkurzust, április 24–27 között. Ezúttal Mascagni ikonikus operája, a Parasztbecsület áll a képzés fókuszában.