Zenés színház

Leláncolni az időt

2014.04.23. 08:51
Ajánlom
Modern kori ősbemutató a Budapesti Tavaszi Fesztivál utolsó napján, április 6-án. A kicsit hosszabb ideig tartó hangolás alatt a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem széksorait pásztázva az lehetett a benyomásunk, hogy ha Jean ­Philippe Rameau indult volna a választásokon, jó eséllyel megszerezte volna a döntő többséget. KRITIKA

A tét persze más, már akkor is, ha csak a dramaturgiai szempontokat tekintjük, hiszen XV. Lajos francia király győzelmének ünneplése mellett a művészetek, és a Budapesti Tavaszi Fesztivál megkoronázásáról is szó van. Nem utolsó sorban pedig a most hallható előadás valóban modern kori bemutató, abban az értelemben, hogy a Polümnia ünnepei (Les Fêtes de Polymnie), 1753-ban - az 1745. októberi bemutatóval együtt huszonkilenc előadást és egy felújítást követően - az ízlés és divat gyökeres változásai miatt, egyszerűen eltűnt a zenetörténet süllyesztőjében, Rameau többi művével együtt. A mű megírására maga XV. Lajos király adott megbízást az osztrák örökösödéi háború fontenoy-i csatájának francia győzelme után. A prológussal együtt háromrészes kompozíció nem egyetlen, összefüggő történetet jelenít meg, hanem úgynevezett opéra-ballet, tehát minden felvonás (entrée) egymástól független ünnepi játék.

Az első pillanatokban voksunk helyessége felől a zenekari játékot tekintve nem lehetnek kétségeink. Természetesen tisztában kell lennünk azzal, hogy az autentikus antik hangszerek megszólaltatása még az ebben gyakorlott zenekari művészeket is próbára teszi. Kezdetben a hangzás különleges és atmoszférateremtő, a színek és a hangulatok tükrözik az vetített szöveget. A natúrtrombita különösen szépen és hiba nélkül szólalt meg a prológusban. Mnémosine (Aurélia Legay) a király győzelmét dicsőíti az emlékezés márványtemplomában. Hangja első hallásra nem minden kétséget kizáróan a barokk esztétikához igazodó, ugyanakkor a magabiztossága és hangjának stabil ereje megnyugvást kölcsönöz a továbbiakra. Mathias Vidal Le Chef des Arts-ja igen szép hangszínnel szólalt meg, ennek ellenére mintha a prológusban még nem találta volna önmagát, s esetenként a hangokat se. Stefanik Márta néhány mondatában korrekten emlékeztet arra, hogy az ünnep még csak most kezdődik. Baráth Emőke Polümniáját akkor is követné az ünneplő sereg, ha erre fel sem kérné őket. A prológus diadalmas zárása az ütőhangszer erőteljes belépésével a kezdet kellemes perceit idézi. Az első felvonásbeli Alcide (Mathias Vidal) Hébé (Aurélia Legay) kegyeit keresi. A harmónia, a vágy és a szerelem, a fafúvók játékán keresztül kiválóan, érzékletes pianókkal rajzolják be és ékesítik az képzeletbeli égboltot. A Jupiterként Alcide segítségére siető Thomas Dolié belépései sorra pontatlanok maradtak, az első félidő fináléját a prológus ellenére Mathias Vidal tette tökéletessé, melyhez talán a Sors (Blazsó Domokos) mondata hiányzott eddig: „Alcide legyen Boldog". A boldogság ugyanis a halhatatlanság ára, amit - a muzsikusok arckifejezéséből ítélve - a zenekar végig tudott.

A szünet után Véronique Gens Stratonice-a debütált, s leszámítva a bíbelődést az ásványvízzel és a kottatartóval nagyszerű színt és jelleget adott a második entrée-nek. Jelenléte inspirálóan hatott mind a szólistákra mind pedig a zenekarra. Kár, hogy a felvonás záró hangja a koncert során itt először volt pontatlan. A finálé, vagyis a harmadik felvonás alapján is elégedetten nyugtázhatjuk, hogy - bár Baráth Emőke kapott csak a vendégénekesekkel egyenrangú szerepet - a hazai szólisták több mint méltó közreműködői voltak a Versailles­i Barokk Zenei Központ együttműködésében megvalósult bemutatónak. Az este legkiemelkedőbb teljesítményét  a Purcell kórus nyújtotta, amely a puszta dicsőítés helyett, már-már az oratóriumokra és az antik drámákra emlékeztető figyelmet vont magára a darabban. A Vashegyi György vezette Orfeo Zenekar a szólisztikus megszólalások kiformálását, és a vonós kar stabil színvonalú játékát tekintve is kiemelkedő szereplője volt az előadásnak. A barokk zenére jellemző drámai kontrasztokat ugyanakkor egyfajta visszafogottság jellemezte. Bár a kor alkotóinak, köztük Rameau-nak harminc percbe kellett sűrítenie a felvonásokat - hiszen a gyertyák tovább nem égtek - azt reméljük, Vashegyi György és együttesei továbbra sem engedik homályban maradni a kor hasonló gyöngyszemeit.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.
Jazz/World

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.
Vizuál

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.
Plusz

„A jövő itt van és sose lesz vége!” – így született a legendás Mocskos idők című Európa Kiadó-dal

Az Európa Kiadó énekes-gitárosát, Menyhárt Jenőt kérdeztük arról, hogyan született az egyik leghíresebb daluk, amely A besúgó című sorozat főcímdalaként vált még népszerűbbé egy új generáció körében.
Klasszikus

44 formációból választották ki a legjobbakat a Weiner Leó Országos Kamarazene Versenyen

A megmérettetés január 30. és február 5. között zajlott a Zeneakadémia Weiner Kuratóriuma támogatásával és a Kamarazene Tanszék szervezésében, a legjobbakat három kategóriában díjazták.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.
Zenés színház videó

Az Éj királynője a levegőben

Az amerikai szoprán nem csupán virtuóz koloratúrkészségéről híres, hanem bravúros légtornászmutatványairól is, ráadásul képes ötvözni a kettőt: a levegőben lógva adja elő Az Éj királynőjének áriáját A varázsfuvolából.
Zenés színház hír

Áthelyezik a földrengésben megrongálódott színházépületből a pesarói Rossini Operafesztivál idei évre tervezett előadásait

Az opera-előadásokat a fesztivál által már korábban is használt sportcsarnokban, a Vitrifrigo Arénában rendezik meg, míg a koncertekre a város egy másik színházépületében kerül majd sor.
Zenés színház hír

Stephanie Blythe Gianni Schicchi szerepét énekli San Diegóban

Az énekesnő már korábban is énekelt férfi hangtartományban, egy koncertszerű Carmen-előadásban Don Joséként lépett színpadra. Most baritonszerepben debütál majd.
Zenés színház interjú

„Minden színésznő álma egy igazi nadrágszerep” – interjú Lévai Enikővel a Mária főhadnagy bemutatója kapcsán

Lévai Enikő századik születésnapját ünneplő színháza centenáriumi gálaestjén lép színpadra február közepén, egy hónappal később pedig a Mária főhadnagy címszerepében mutatkozik be.