Zenés színház

Leláncolni az időt

2014.04.23. 08:51
Ajánlom
Modern kori ősbemutató a Budapesti Tavaszi Fesztivál utolsó napján, április 6-án. A kicsit hosszabb ideig tartó hangolás alatt a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem széksorait pásztázva az lehetett a benyomásunk, hogy ha Jean ­Philippe Rameau indult volna a választásokon, jó eséllyel megszerezte volna a döntő többséget. KRITIKA

A tét persze más, már akkor is, ha csak a dramaturgiai szempontokat tekintjük, hiszen XV. Lajos francia király győzelmének ünneplése mellett a művészetek, és a Budapesti Tavaszi Fesztivál megkoronázásáról is szó van. Nem utolsó sorban pedig a most hallható előadás valóban modern kori bemutató, abban az értelemben, hogy a Polümnia ünnepei (Les Fêtes de Polymnie), 1753-ban - az 1745. októberi bemutatóval együtt huszonkilenc előadást és egy felújítást követően - az ízlés és divat gyökeres változásai miatt, egyszerűen eltűnt a zenetörténet süllyesztőjében, Rameau többi művével együtt. A mű megírására maga XV. Lajos király adott megbízást az osztrák örökösödéi háború fontenoy-i csatájának francia győzelme után. A prológussal együtt háromrészes kompozíció nem egyetlen, összefüggő történetet jelenít meg, hanem úgynevezett opéra-ballet, tehát minden felvonás (entrée) egymástól független ünnepi játék.

Az első pillanatokban voksunk helyessége felől a zenekari játékot tekintve nem lehetnek kétségeink. Természetesen tisztában kell lennünk azzal, hogy az autentikus antik hangszerek megszólaltatása még az ebben gyakorlott zenekari művészeket is próbára teszi. Kezdetben a hangzás különleges és atmoszférateremtő, a színek és a hangulatok tükrözik az vetített szöveget. A natúrtrombita különösen szépen és hiba nélkül szólalt meg a prológusban. Mnémosine (Aurélia Legay) a király győzelmét dicsőíti az emlékezés márványtemplomában. Hangja első hallásra nem minden kétséget kizáróan a barokk esztétikához igazodó, ugyanakkor a magabiztossága és hangjának stabil ereje megnyugvást kölcsönöz a továbbiakra. Mathias Vidal Le Chef des Arts-ja igen szép hangszínnel szólalt meg, ennek ellenére mintha a prológusban még nem találta volna önmagát, s esetenként a hangokat se. Stefanik Márta néhány mondatában korrekten emlékeztet arra, hogy az ünnep még csak most kezdődik. Baráth Emőke Polümniáját akkor is követné az ünneplő sereg, ha erre fel sem kérné őket. A prológus diadalmas zárása az ütőhangszer erőteljes belépésével a kezdet kellemes perceit idézi. Az első felvonásbeli Alcide (Mathias Vidal) Hébé (Aurélia Legay) kegyeit keresi. A harmónia, a vágy és a szerelem, a fafúvók játékán keresztül kiválóan, érzékletes pianókkal rajzolják be és ékesítik az képzeletbeli égboltot. A Jupiterként Alcide segítségére siető Thomas Dolié belépései sorra pontatlanok maradtak, az első félidő fináléját a prológus ellenére Mathias Vidal tette tökéletessé, melyhez talán a Sors (Blazsó Domokos) mondata hiányzott eddig: „Alcide legyen Boldog". A boldogság ugyanis a halhatatlanság ára, amit - a muzsikusok arckifejezéséből ítélve - a zenekar végig tudott.

A szünet után Véronique Gens Stratonice-a debütált, s leszámítva a bíbelődést az ásványvízzel és a kottatartóval nagyszerű színt és jelleget adott a második entrée-nek. Jelenléte inspirálóan hatott mind a szólistákra mind pedig a zenekarra. Kár, hogy a felvonás záró hangja a koncert során itt először volt pontatlan. A finálé, vagyis a harmadik felvonás alapján is elégedetten nyugtázhatjuk, hogy - bár Baráth Emőke kapott csak a vendégénekesekkel egyenrangú szerepet - a hazai szólisták több mint méltó közreműködői voltak a Versailles­i Barokk Zenei Központ együttműködésében megvalósult bemutatónak. Az este legkiemelkedőbb teljesítményét  a Purcell kórus nyújtotta, amely a puszta dicsőítés helyett, már-már az oratóriumokra és az antik drámákra emlékeztető figyelmet vont magára a darabban. A Vashegyi György vezette Orfeo Zenekar a szólisztikus megszólalások kiformálását, és a vonós kar stabil színvonalú játékát tekintve is kiemelkedő szereplője volt az előadásnak. A barokk zenére jellemző drámai kontrasztokat ugyanakkor egyfajta visszafogottság jellemezte. Bár a kor alkotóinak, köztük Rameau-nak harminc percbe kellett sűrítenie a felvonásokat - hiszen a gyertyák tovább nem égtek - azt reméljük, Vashegyi György és együttesei továbbra sem engedik homályban maradni a kor hasonló gyöngyszemeit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Könyv

Pernye és fű – ősszel érkezik Závada Pál új regénye

Október 8-án a Magvető Kiadó gondozásában jelenik meg a Kossuth-díjas író legújabb regénye, amelynek története és karakterei ugyan fiktívek, ám a benne szereplő interjúk valóságosak – azokat Sipos András rendezővel készítették Statárium című, 1989-es filmjükhöz.
Színház

Elhunyt Szatmári Liza

Az Aase- és Gobbi Hilda-díjas színésznő július 20-án, életének 97. évében hunyt el. Szatmári Liza hetvenhárom éve volt a Vígszínház tagja, halálhírét a társulat közölte.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Lehoczky Zsuzsáról nevezték el az Operettszínház játszóhelyét

Különleges születésnapi ajándékkal köszöntötte a Budapesti Operettszínház Lehoczky Zsuzsát: a Nemzet Színésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Jászai-díjas színésznő, érdemes és kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja nevét viseli mostantól a teátrum Raktárszínháza.
Zenés színház ajánló

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.