Zenés színház

Lenhajú lány a 21. században

2007.05.30. 00:00
Ajánlom
Mélisande eddig valószínűtlenül hosszú szőke hajjal élt képzeletemben. Valahogy olyasféleképpen, ahogy azt Debussy egyik legnépszerűbb prelűdjében megrajzolta, vagy mint az opera Pierre Boulez/Peter Stein-féle DVD-jének címlapján is látható. A Covent Garden-beli Királyi Operaház előadásán azonban Mélisande nemhogy nem szőke, de haja is éppen hogy csak átlagos hosszúságú volt.

Pelléasnak esélye sincs, hogy a 3. felvonás elején, az opera egyik legidillibbnek szánt jelenetében akárcsak megérinthesse a toronyszobában fésülködő, majd mélyen kihajoló Mélisande leomló hajzuhatagát, Golaud-nak pedig ugyancsak igyekeznie kell egy felvonással később, hogy Pelléas imádatának tárgyát egyáltalán meg tudja ragadni, és a bibliai Absalon történetét idézve őrült féltékenységében hajánál fogva rángassa várandós feleségét. Stanislas Nordey rendezése azonban nemcsak fodrászati kérdésekben tért el a korábban megszokottaktól.

Szögezzük le rögtön az elején: Nordeynak nem volt könnyű dolga. Claude Debussy egyetlen operájának cselekménye tele van titkokkal, ki nem mondott mondatokkal, homályos sejtésekkel. A cselekmény és a zene is apró mozaikokból épül fel, az opera beszédszerű éneklése pedig inkább Rameau tragédies lyriques-jéhez vagy a Monteverdi-operákéhoz hasonlítható, semmint a francia romantikusokéhoz. Tény, hogy a mű soha nem volt széles körben népszerű, dallamait nem fütyülték úgy az utcán, mint a Mozart- vagy Verdi-áriákét. Az elemzők újra és újra szemére vetik a zeneszerzőnek, hogy nem elég cselekményes az opera, sok benne az álló jelenet, a szereplők túlságosan titokzatosra „sikeredtek”, az opera szimbolikája pedig mesterkéltnek hat. Az énekesek a lírai csúcspontokat, a kirobbanó érzelmeket és a bravúráriákat hiányolják abból a műből, melyen a zeneszerző rendkívüli alapossággal, 1892-tól 1902-ig dolgozott.

Pedig nem unalmas opera a Pelléas. Már maga az opera keletkezéstörténete is tele volt izgalmakkal, ellentétes érzelmek és érdekek összecsapásával. Debussy szó szerint az életét kockáztatta a bemutató sikeréért. Történt ugyanis, hogy a komponista Mary Gardent, korának híres szopránját kérte fel a női főszerep eléneklésére. Amikor ez az opera szövegírójának, Maurice Maeterlincknek (aki a Kék madár szerzője is) tudomására jutott, pisztollyal a kezében rontott be Debussy lakásába. A belga drámaíró egy szerényebb képességű, ámde egy – fogalmazzunk finoman – szívéhez közelebb álló hölgyet szeretett volna az operaszínpadon látni. Debussy ellenállt, Maeterlincket pedig szerencsére sikerült a ház népének jobb belátásra bírnia. A két művész ezután soha többet nem beszélt egymással. Maeterlinck csak jóval Debussy halála után vallotta be, hogy Mary Garden szerepmegformálása által értette meg végre saját művének bonyolult szimbolikáját…

A még a szövegíró számára is titkokat rejtegető cselekmény többféle értelmezési lehetőségét jó érzékkel használta ki a rendező. A rejtélyes Mélisande, Golaud, (a férj), és Golaud féltestvére, Pelléas szerelmi háromszögét egy mindvégig elsötétített színpadon jelenítette meg, ahol nincsen Vakok Forrása, várkert, hiányoznak a fűzfák és a tenger hullámai is. Helyette feketeruhás színpadi munkások hatalmas, szekrényhez hasonlatos szürke dobozokat tologatnak-nyitnak szét az egyes jelenetek különböző helyszíneit jelképezve. Egyik-másik jelentése nyilvánvaló, azonban a legtöbbnek ugyanúgy homályban marad a mögöttes üzenete, mint az opera számos megválaszolatlan kérdésének. A már említett toronyszobai jelenetnél például a kitárt doboz harmincnyolc ugyanolyan piros ruhát rejtett magában, mint amilyet harminckilencedikként maga Mélisande viselt. Örök rejtély marad, vajon mit akart ezzel a rendező mondani. De említhetném azt a dobozt is, mely a szemészeti vizsgálatokhoz hasonlatosan megvilágított nagybetűkkel hirdetette a közelgő halál jelenlétét: „Sentez-vous l’odeur de mort qiu monte?” Valóban ez lenne a legfontosabb mondata a szövegkönyvnek?

A rendezés érdekes megközelítésének találtam viszont, hogy a főszereplőnőt nem kizárólag gyermekien tiszta vonásokkal ruházta fel. Ruhájának skarlát színével egyfajta une belle dame sans merci-ként jelent meg, ami éles ellentétben állt a többiek (leginkább űrhajósruhára emlékeztető) hófehér jelmezével. E színszimbolika számomra azt sugallta, hogy mindenkinek – de leginkább Golaud-nak, aki a legtöbbet veszítette a történet során – jobb lett volna, ha Mélisande be sem teszi a lábát Arkel király birodalmába.

Gerald Finley kiváló színészi alakításával – mely nemes hanggal és választékos muzikalitással párosult – az előadás legemberibb figurája. Játékával sikerült hitelessé tennie a szinte rögeszmévé dagadó féltékenységet. Angelika Kirchschlager Mélisande-megformálása finom és bájos volt, ugyanakkor hűen tükrözte a rendező által sugallt karakter kettősségét. A fiatal Simon Keenlyside Pélleas ártatlan gyermekiségét és emberi tisztaságát mutatta meg. A kisebb szerepek közül messze kiemelkedett Tom Norrington, Yniold megformálója, aki korát meghazudtoló érettséggel és szuggesztivitással énekelte Golaud kisfiának szerepét. A zenekari árokban Simon Rattle karmesteri pálcájával csodálatosan irányította a zenekart, a muzsika minden rezdülését, a partitúra minden apró részletét varázslatosan közvetítette.

(2007. május 23. 19:00 Royal Opera House (London) - Maurice Maeterlinck-Claude Debussy: Pelléas és Mélisande; km.: Angelika Kirchschlager (Mélisande), Gerald Finley (Golaud), Simon Keenlyside (Pelléas), Catherine Wyn-Rogers (Geneviève), Robert Lloyd (Arkel), Tom Norrington (Yniold), Robert Gleadow (doktor), vez.: Simon Rattle, díszlet: Emmanuel Clolus, jelmez: Raoul Fernandez, rend.: Stanislas Nordey)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Zenés színház

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Klasszikus

Rohmann Ditta: Úgy teszünk, mintha normális életet élnénk

A Művészi szabadság című sorozatban Rohmann Ditta csellóművészt is megkérdeztük, mivel tölti az időt a járványhelyzet alatt. Természetesen ő sem unatkozik, sőt, hangfelvételt is küldött nekünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Kovács Zsuzsa

A művészt hosszas betegség után pénteken érte a halál, temetéséről később intézkednek.
Zenés színház EstiDalPosta

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Zenés színház magazin

„Mert kell egy hely” – Rekordot döntött a pécsi Padlás

A mai napon tartották volna A padlás 150. előadását a Pécsi Nemzeti Színházban. Noha a függöny a vírushelyzet miatt nem gördülhetett fel, Böhm György rendezése így is magyar színháztörténeti rekorder, hiszen ilyen szériát még nem ért meg egyetlen vidéki színház előadása sem.
Zenés színház videó

Nessun dorma, más szöveggel – László Boldizsár szellemes operaáriával buzdít, hogy maradj otthon

Vírusirtás, vírusirtás – énekli az operaénekes, aki a Nessun dorma különös szövegátiratával csak annyit kér: ha lehet, ne menj el otthonról, moss kezet sűrűn, és tartsd be az előírásokat.
Zenés színház hír

Plácido Domingónak pozitív lett a koronavírus tesztje

A világhírű spanyol operaénekes saját Facebook-oldalán tette közzé a hírt.