Zenés színház

Leo Nucci: "Nem búcsúzom a színpadtól"

2015.04.23. 07:03
Ajánlom
A hatvanas évek végén A sevillai borbély Figarójával debütált, majd 1980-ban Luciano Pavarotti partnereként hódította meg a Metropolitan Operát és vele együtt a nagyvilágot. Korunk egyik leghíresebb Verdi-interpretátorával és legnagyobb Rigolettójával, Leo Nuccival budapesti áriaestjét követően beszélgettünk. INTERJÚ

- A saját személyisége melyik opera szerepével mutat rokon vonásokat?

- Szerencsére egyikkel sem. Nem vagyok véreskezű, mint Macbeth, és nem bérelek fel bérgyilkost sem, mint Rigoletto, hogy eltetessem az ellenfelemet.

- Több mint ötszáz alkalommal öltötte magára Rigoletto jelmezét. Talál még benne kihívást?

- Egészen pontosan ötszáztíz Rigolettón vagyok túl. Ezt onnan tudom, hogy minden hivatalos fellépésemről naplót vezetek. Az éneklés számomra mindig is önfeledt szórakozás volt, rengeteg érzelmet ad, és ezt kiváltságos öröm megosztani a közönséggel. Mindenki tudja rólam, hogy soha nem a karriervágy vagy a piszkos anyagiak motiváltak a pályámon, hanem a műfaj iránti őszinte szerelem - ez pedig cseppet sem lankadt az évek során.  

- Az évtizedek során mennyire változott az előadásmódja Rigolettóként?

- Az idő előrehaladtával úgy érzem, hogy egyre elmélyültebb lett az alakításom. Ahány év, színház, díszlet, rendezés, partner, annyiszor felfedezek benne valami újat. 1973 május 10-én Legnanóban debütáltam vele. Adriana, a feleségem énekelte Gildát, aki éppen hat hónapos terhes volt a lányunkkal, Cintiával. Azóta kétszeres nagyapa lettem, egy tíz- és egy nyolcéves unokával. A megélt tapasztalatok ha nem is frivollá, de bölcsebbé tették az én udvari bolondomat. Rigoletto maró gúnya mögött egyre élesebben sejlenek fel az öregedés fájdalmai, és a Gilda iránti szeretetféltés.

- Miben látja Verdi modernségének titkát?

-Az emberségében. Léteznek nála technikailag képzettebb, a hangjegyek mennyisége szempontjából gazdagabb komponisták, akik a formai megoldásokhoz ragaszkodnak, de érzelmi hatáskeltés terén aligha lehet őt felülmúlni. Verdi nem zeneszerzőnek tartotta magát, hanem színpadi szerzőnek. Utánozhatatlan érzelmi atmoszférát teremtett kevés hangjeggyel is. Sokszor elég egy hangszer, hogy érzékeltesse a színpadi szereplők emberi aspektusát.

- Apafiguraként szokta említeni a legendás magyar származású karmestert, Sir George Soltit. Hogyan emlékszik vissza rá?

-Solti afféle mentorom volt hosszú éveken át. Rengeteg lemezfelvételt készítettünk közösen, többek között az Otellót, a Toscát, a Simon Boccanegrát, vagy Az álarcosbált. Ő beszélt rá Jagó szerepére, amitől rettegtem, lélekben mindig inkább Otellónak képzeltem magam. Azt is Soltinak köszönhetem, hogy megismerkedtem Bartók zenéjével.

- Verdi szűkebb hazájában, Bussetóban több éven át elnökölte a Verdi hangok elnevezésű énekversenyt.

- Két év után visszavonultam, mert nem láttam értelmét. Az énekversenyek, tisztelet a kivételnek, nem a tehetségek felfedezéséről, útnak indításáról, hanem üzletről szólnak. Javarészt már professzionális énekesek neveznek be, akiknek ajánlólevél kell az ügynökségekhez, hogy fellépésekhez jussanak. Ezzel szemben messzemenően támogatom Piacenza város és az ottani operaház közös kezdeményezését, az Opera Laboratóriumot, ami fiatal tehetségek énekesképzésére szolgál. Egy többfordulós válogatás során kiválasztunk tehetségeket, akikkel létrehozunk egy operaelőadást. Ennek keretében vittük színre a Luisa Millert 2013-ban. A következő évadban Mascagni Fritz barát című operáját mutatjuk be a Piacenzai Operaházban. Emellett van egy régi vágyam, amit eredetileg Bussetóban szerettem volna megvalósítani: a Verdi hangok akadémiája, ami úgy tűnik még várat magára.

- Gyakran a szkepticizmusának ad hangot a rendezői operaértelmezésekkel szemben.

- Nem tudok mit kezdeni az operarendező fogalmával. A partitúra tartalmaz minden lényeges instrukciót. A színpadra állítás munkája nem egyéb, mint a közreműködők, zenészek, énekesek, a látványvilág összehangolása. Ezen a téren nekem is vannak tapasztalataim. Színre vittem többször is a Luisa Millert, A szerelmi bájitalt, de mindenkor a szerzők tiszteletben tartásával. Megesett már az is, hogy a rendező cirkuszi bohóccá akarta változtatni Rigolettót. Választás elé állítottam az operaház igazgatóját, vagy én megyek el, vagy a rendező. Végül őt küldték el.

- A minap töltötte be hetvenharmadik életévét, mégis, egy húszéves energiáival járja a világot és vállal fellépéseket.

- Ameddig a hangi és fizikai teljesítőképességem teljében vagyok, nem búcsúzom a színpadtól. Továbbra is énekelem Macbethet, fellépek évente a parmai Verdi fesztiválon, pár éve Monte Carlóban hatalmas sikerem volt a Bajazzókban, és a Veronai Arénához sem vagyok hűtlen, a Nabuccót és a Rigolettót énekelem ott. Van egy felkérésem a milánói Scalától A sevillai borbélyra - még gondolkodom rajta.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Puccini ritkán hallható műve, A fecske az Operaházban

Az itáliai zeneszerző minden operáját felvonultató PucciniFeszt részeként a Kolozsvári Magyar Opera május 26-án és 27-én A fecske című darabbal vendégeskedik ez Erkel Színházban.
Zenés színház operett

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Zenés színház pesti vigadó

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.
Zenés színház hír

Gustavo Dudamel vezényel majd Spielberg West Side Story-filmjében

A Bernstein-musical újabb filmfeldolgozásáról egyre többet tudunk, de még várnunk kell 2020 karácsonyáig, hogy láthassuk.
Zenés színház opera

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.