Zenés színház

Lépésről lépésre

2010.02.16. 05:46
Ajánlom
Pataki Potyók Dániel utolsó éves a Zeneakadémián. Szakdolgozatot ír, vizsgákra készül, emellett Taminót játszik a Marton László rendezte Varázsfuvolában, és Danit alakítja Ránki György Pomádé király új ruhája című operájában.

- A Zeneakadémia előtt hegedű szakon végeztél Miskolcon. Miért jobb énekelni, mint hegedülni?

- Tizennégy-tizenöt éves koromban döntöttem el, hogy énekelni szeretnék. Tudatosan készültem a pályára. Lehetett tudni, hogy van hangom, de nem akartam kapkodni, és tizenévesen elkezdeni az éneklést, nehogy valami jóvátehetetlen történjen a hangommal. Időt akartam hagyni magamnak. Addig pedig valami más hasznos dolgot kellett csinálni. Ez volt a hegedű. Huszonkét évesen volt az első énekórám, akkor, amikor hegedű szakon végeztem. A hegedülés nem volt elvesztegetett idő, a hangszeres tapasztalatok sokat segítenek az éneklésben.

- Képzett zenészként ért bármiféle meglepetés, amikor a Zeneakadémiára kerültél?

- Nagyon izgultam, hogy vajon felvesznek-e. Azt gondoltam, hogy a Zeneakadémiára már majdnem "kész" énekesek jelentkeznek. Marton Évát személyesen nem ismertem korábban, így nagy meglepetés volt, hogy a tanárnő foglalkozott velem a felvételin: instrukciókat kaptam, hogyan énekeljek. Főiskolásként kicsit irigykedtem az énekesekre, akik talán bensőségesebb viszonyban vannak a tanárukkal, mint a hangszeresek. Persze nekem sem lehetett okom panaszra, hiszen Miskolcon Perényi Eszter növendéke voltam, nagyon szerettem vele dolgozni, és rengeteget tanultam tőle. De a tanár-növendék viszony az énekeseknél mégis kicsit más jellegű. A tanárok úgy viszonyulnak hozzánk, mint saját gyerekeikhez, rengeteget vagyunk együtt, ugyanúgy ápolják és építik a lelkünket is, mint a hangunkat. Az énekeseknél fontos, hogy a tanár kontroll-személy is legyen. Főleg a pálya elején, de később is kell két-három ember, aki őszintén és kertelés nélkül megmondja, hogy mikor csinálunk valamit jól vagy rosszul. Attól lehet sokat tanulni, akinek kegyetlen a véleménye. Ha csak dicsérgetik az embert, az nem jó semmire.

- Van-e olyan énekes, akire példaképként tekintesz?

- Szeretek operákat hallgatni, és mindig meghallgatom, amit tanulok, hogy komplex képem legyen a darabról. De nem akarom a felvételeket leutánozni, mert nem valaki másra szeretnék hasonlítani, hanem saját magamat szeretném adni. A hallottakból el tudom dönteni, mi az, ami leginkább tetszik, és ez segít a saját stílusom kialakításában. Közel áll hozzám Alfredo Kraus, szeretem Carreras fiatalkori felvételeit és Ilosfalvy Róbertet. De egyikük jellegzetességeit sem akarom lemásolni. Úgy szeretnék énekelni, ahogyan én elképzelek egy adott szerepet. Ha valakinek jó helyen van a hangja, megtalálta a saját egyéniségét, akkor szinte bármit el tud énekelni.

- Milyen karakterek felelnek meg leginkább az egyéniségednek?

- Alapvetően a lírai tenor szerepek, de ez mostanában kezd kialakulni. Koromból adódóan a fiatal szerepek illenek hozzám leginkább. Nagyon szerettem Edgardót a debreceni Lammermoori Luciában, sajnálom, hogy csak három alkalommal volt lehetőség elénekelni. Imádom a Pomádé királyt, és Tamino is nagyon fontos számomra. A Varázsfuvola mondanivalója, a szabadkőműves eszmeiség egyébként is közel áll hozzám. Ráadásul az opera a felnőtté válásról szól. Hogy mindig ki kell jelölni egy célt, ahová eljuthatunk, és sohasem szabad feladni. Tamino nagyon elszánt arra, hogy kiállja a próbatételeket. Bátor, mindent megtesz, nem fél, kitartó és erős igazságérzettel rendelkezik. 

- Mennyire elszánt egy végzős énekes a diploma után következő próbatételekrek?

- A cél mindig ott lebeg a szemem előtt, és fontos, hogy ettől ne tudjanak eltántorítani. Minden megy tovább, ahogy eddig, júniusban szerepelek az operavizsgán, de hogy pontosan mi lesz utána, arról még korai beszélni. Eddig a Zeneakadémia volt az első, és ehhez kellett igazítani a felkéréseket. A következőkben már csak a "nagybetűs" életre kell koncentrálni. Bízom abban, hogy a közönség a jövőben is hallgathat engem az Operában. Ha minden úgy megy, ahogyan eddig, akkor nincs mitől tartanom. Az énekléssel a legnagyobb vágyam teljesült, és nagyon boldog vagyok, hogy énekelhetek.

- De nem mindegy, hogy a Covent Gardenben vagy a fürdőszobában énekel az ember...

-Nincsenek olyan álmaim, hogy ide vagy oda szeretnék eljutni, hogy ezt vagy azt a szerepet szeretném elénekelni. Meg akarok felelni magamnak és a közönségnek, szeretnék mindig megfelelő szintű teljesítményt nyújtani. Eddig lépésről lépésre haladtam előre, és így szeretném ezt a továbbiakban is. Mostanában sokan kérdezgetik, hogy miért nem megyek versenyekre. Nem akartam eddig, mert nem vagyok versengő típus. Az éneklés számomra nem egzakt és mérhető dolog, nem sport. Ugyanakkor szembe kell néznem azzal, hogy egy ilyen megmérettetés sok szempontból nagyon hasznos. Az embernek meg kell tanulni helyt állni idegen országokban, idegen kultúrákban is. Meg kell próbálnom ezt is. De igyekszem figyelni arra is, hogy ne terheljem túl magam, mert ez hosszú távon kimeríti az embert. Ami pedig nagyon káros, és nem csak a hangnak.

- Taminóban magadra ismertél. De mi van a tavaly elénekelt Gregor Samsa szerepével, Faragó Béla Az átváltozás című operájából?

- Furcsamód a bogárban is magamra ismertem. Nem vagyok depresszióra hajlamos alkat, de mélyen meg tudom érteni, ha valaki bezárkózik, és azon gondolkodik, hogy mi a szerepe a világban. Gregor Samsa nem találta a helyét, ezért az átváltozást választotta. Teljesen igaza volt. Bár Tamino és Samsa nem humoros figurák, én szeretek bolondozni, viccelődni is. Egyszer Kovalik Balázs óráján viccet kellett mesélnünk, de én kimaradtam, mert Balázs azt mondta, hogy nekem gyakorlás nélkül is megy a feladat. Szeretem produkálni magam, talán ebből is adódik a színpad iránti rajongás. Érdekes, hogy komikus karakter játszani nem könnyű. Mostanában elég sok Hofi Gézát és Monty Pythont néztem, és rá kellett jönnöm, hogy a nagy komikusok a legjobb színészek. Egyébként jellemző rám a kettősség: szeretek nevetni és nevettetni, de ha kell, szenvedni is tudok a színpadon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Pakold meg magad könyvekkel a Líra raktárában pár száz forintért!

Mi már tudjuk az igazi könyvmolyok szombati programját. Raktárvásár lesz a Lírában.
Könyv

Családi találkozót rendeznek Petőfi rokonai Kiskunfélegyházán

Igen, jól olvasta a címet! Míg egyesek a költő sírjának felkutatásával vannak elfoglalva, mások az élőkre koncentrálnak és családi találkozót hirdettek, amelyen eddig állítólag 66 utód jelezte a részvételét.
Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Vizuál

Elhunyt I. M. Pei, a Louvre üvegpiramisának tervezője

A kínai-amerikai építész 102 éves volt. Ő tervezte a Louvre üvegpiramisát és a washingtoni National Gallery of Art épületét is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház opera

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Zenés színház interjú

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Zenés színház kult50

Frida, aki összeköt - Gubik Petra és Lantos Adriána a Kult50-ben

A Frida Kahlo életművét bemutató tárlat 2018 egyik legmeghatározóbb kiállítása volt, kurátora, Lantos Adriána helyet kapott az idei Kult50 válogatásban is. Gubik Petra pedig a Dorian Gray-ben és az István, a király nyújtott alakításaiért került be az ötven közé.
Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Opera bevezeti a vasárnap délutáni előadásokat

Összesen 16 matinét tartanak a hétfő esti előadások helyett - jelentette be Peter Gelb, az operaház igazgatója arra hivatkozva, hogy a hétvégi előadások iránt sokkal nagyobb az érdeklődés.
Zenés színház armel

Bécsbe viszi a Figaro házassága-előadást az Armel

Magyar ősbemutatóval, izlandi és belga operatársulatokkal és Alföldi Róbert Don Giovanni-rendezésével jön idén az Armel Operafesztivál július elején.