Zenés színház

Lépésről lépésre megújuló részletek

2015.12.26. 10:29
Ajánlom
Néha hajlamosak vagyunk a hibát kritizálni, míg a szépet természetesnek találjuk, és nem is gondolunk rá, mennyi munka van az esztétikai élmény mögött. Az Operaházban is láthatatlanul dolgozik egy kis csapat azért, hogy Ókovács Szilveszter főigazgató kérésére 2018-ra megszépült enteriőr várja a közönséget.
Az Operaház épületéről itt olvashat tovább.

Minden épület ki van téve a környezeti hatásoknak és nem csupán külső felületein: a természetes mozgás, a benn zajló munka a belső díszítést, festést is érinti. Hatványozottan igaz ez az olyan nagy forgalmú intézményekre, mint az Operaház. Ráadásul sokan nem vagy nem kizárólag azért érkeznek, hogy meghallgassák az előadásokat, hanem az Ybl Miklós tervezte épület szépségében is gyönyörködni akarnak. Négy hölgy áldozatos és többnyire alig észrevehető munkát végez azért, hogy ezek a látogatók elégedetten távozzanak.

„Amikor idekerültem, mindenki elcsodálkozott azon, hogy mit keres egy női dolgozó a karbantartásban. A művészkollégák valójában akkor lepődtek meg igazán, amikor a munkaterületre mentem spaklikkal, gipsszel és csiszolóvásznakkal felszerelkezve. Történt mindez akkor, amikor a főlépcsőház fehérre festett márvány ajtókereteit újítottam fel. További ámulatba estek, amikor letisztítottam a földszinti ruhatár oszlopait, amelyekről mindenki azt hitte, hogy sötétbarna színűek, holott reprezentatív, zöld, festett márvány díszítésűek” – avat be a részletekbe Székely Annamária, aki október eleji találkozásunkkor éppen az egyik falbontás alatti felületet glettelte.

a47a4743

a47a4743

Az oldalbejáratnál lévő egyik régi pénztárcsarnokban ugyanis átalakítás zajlott, ősszel ez volt a legfőbb terep a restaurátorok számára – akiknek a jelek szerint a kedvenc spaklijuk állandó munkaeszköz, Annamáriának például a szélfogók mennyezetének és oldalfalainak javításánál is nagy szüksége volt rá. „Kifejezetten kérni szoktuk, hogy a kisebb átalakításoknál a tulajdonképpeni kőműves munka utolsó fázisát már mi végezhessük el. Ez teszi lehetővé, hogy a díszítőfestéshez szükséges alapfelület megfeleljen az eredeti festés alapozásának, amelyre a későbbiekben a minta felkerül” – folytatja.

restauratorok 06

restauratorok 06

A Házban ugyan restaurátoroknak hívják őket, de csak az egyszerűség kedvéért. „Végzettségemet tekintve valójában díszítő festő vagyok, ám kolléganőmmel, Kovács Máriával együtt hosszú éveken keresztül dolgoztunk restaurátori csapatban is. Ha bonyolultabb feladat akad, azt mindig szakrestaurátor irányítása, felügyelete mellett végezzük. Legfontosabb dolgunk azonban az állandó karbantartás, gondozás, állagmegóvás, az épület eredeti szépségének megőrzése. Ha lehet, visszanyúlunk a régi tervekhez, leírásokhoz, képekhez.”

restauratorok 01

restauratorok 01

Szerencsére számos korabeli dokumentum maradt fenn, ami nagyban segíti a munkát. Ezekből az iratokból tudható például, hogy Ybl Miklós natúr tölgyfa burkolatot tervezett méhviasz réteggel és ezt igyekeznek most lépésről lépésre megvalósítani. A fa kétévente új felületkezelést kap, továbbá megszépülnek az ajtók, ahogy a ruhatár és a páholysor is. Mint azt korábban említettük, ezek a munkák minden esetben restaurátori szakfelügyelet mellett készülnek.

a47a4680

a47a4680

Természetesen meghatározza az alapokat, hogy az Operaházat 1980–84 között teljesen felújították. Többek között Lotz Károly úgynevezett secco technikával készült mennyezeti képeit is restaurálták, megtisztították az idők folyamán rárakódott szennyeződéstől, miként az Előcsarnok és a Főlépcsőház díszes festésére is komoly gondot fordítottak az ország legjobb szakemberei. Így most egyszerű száraz tisztítás is elegendő. „Természetesen így is szükség lehet kisebb javításokra, amelyeket nem lehet halogatni, a teendőket azonban úgy kell megtervezni és ütemezni, hogy közben figyelembe vegyük azt, hogy a Ház folyamatosan üzemel – mondja Székely Annamária. – Amikor az Előcsarnokban kellett dolgoznunk, reggel felépítették az állványunkat, amit délutánra, estére el is bontottak. Komoly szervezésre van szükség, mely során együttműködünk az épület gondnokságával is, mert a munkánkhoz felhasználandó anyagokat, eszközöket ők rendelik meg. Szerencsére megvan az összhang, minden támogatást megkapunk.”

a47a4211

a47a4211

A csapat feladatainak összetettségét jelzi, hogy a már említett díszítőfestés és a fafelületek gondozása mellett Marchenke Vilmos díszítő szobrász a Vörös Szalon két oldalán helyet kapott alkotásai közül két szobornál is szükség volt a segítségükre. A hivatalosan metálozásnak nevezett fázist Kovács Mária végezte el. „Egyik őszi munkám is közvetetten kapcsolódott a Vörös Szalonhoz – folytatja a gondolatmenetet Kovács Mária. – Egy régóta az Operaház tulajdonában lévő képkeret hiányosságait pótoltam és a benne lévő Goldmark-képpel együtt tisztítottam, újítottam fel. Mindez a Goldmark 100 kiállításra készült. (A kiállítás október 24-től látható – a szerk.) Élmény a megismerés és öröm a felfedezés, nem csak az Ybl Miklós által tervezett épület falai előtt és mellett (amin és ahol dolgozom), hanem belül, a tárgyak közelségében is, amelyek a hely szellemét adják, máig kézzel fogható valóságukban.”

A team elképzelése az, hogy tevékenységüket folyamatosan kiterjesztik az épület egyéb részeire, anyagaira is, így érthető, hogy Székely Annamária mellé idővel Kovács Mária, majd házon belülről Auer Erzsébet és Ecet Zsuzsanna is csatlakozott. „Korán belecsöppentem az Operaház világába, mivel édesanyám, Auerné Pádár Erzsébet a női jelmezműhelyben dolgozott több mint húsz évig. Én már a pocakjában jöttem vele dolgozni, szinte itt nőttem föl – mondja Auer Erzsébet. – Később, amikor már ténylegesen is itt tevékenykedtem, jelmezeket festettem, míg Zsuzsanna díszletkészítőként dolgozott. Vagyis a csapatban immár újabb anyagok, szövetek, kárpitok ismeretével rendelkező tagok is vannak. A célunk az, hogy minél átfogóbb módon tudjuk biztosítani a Ház szépségének megőrzését, gondozását.”

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

A párkereső kukucskálás művészete – Kritika a Szerelem című előadásról

Különböző színházi világokból érkező impulzusok találkoznak a dunaújvárosi Bartók Színház és a Szabadkai Népszínház Magyar Társulata közös produkciójában. Barta Lajos Szerelem című darabjának szeptember 23-án tartott bemutatójáról Gabnai Katalin színikritikus írta le gondolatait közösségi oldalán. A megjelent írást a szerző engedélyével közöljük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A mozikban is láthatók a londoni Royal Opera House előadás-közvetítései

Szeptember végétől a hazai operabarátok is megtekinthetik a világ legnevesebb operaházai között számon tartott londoni Királyi Operaház előadásait: a 2022-23-as évad moziközvetítéseit – köztük több világpremiert – Budapesten és országszerte számos helyszínen tűzik műsorra a filmszínházak.
Zenés színház kritika

Egy elrajzolt valóságkép karikatúrája – kritika az Aranyoskám című előadásról

Három film-szín-játék és az 1848/49-es eseményeket feldolgozó drámai musical, A tizenötödik után a Madách Színház visszatért a könnyedebb, szórakoztató témákhoz. Az Aranyoskám Szirtes Tamás rendezésében azonban több, mint egyszerű vígjáték: humoros formában beszél elfojtott vágyakról, kudarcokról és az emberi kapcsolatokról.
Zenés színház magazin

Az igazi Mária főhadnagy: Lebstück Mária Ludovika, aki Jókainak mondta tollba az élettörténetét

Lebstück Mária neve elsőre talán nem cseng ismerősen, azonban Huszka Jenő Vértől pirosló ősi kard című áriáját, vagy a Ladilomot hallva egyből eszünkbe juthat egy huszárruhába öltözött fiatal nő, Mária főhadnagy.
Zenés színház ajánló

Interaktív kamaraoperát mutat be a Trafó

A Hatala Csenge Hírzárlat című regényéből készült Túszopera egyetlen alkalommal, szeptember 24-én látható a Trafóban.
Zenés színház hír

Átmenetileg bezár az Erkel Színház az elszálló rezsiárak miatt

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója az InfoRádiónak úgy fogalmazott, vakon repülnek, ködben, éjjel, ugyanis még nincsenek tisztában az összes intézményük pontos áremelkedésével. CIKKÜNK FRISSÜLT!