Zenés színház

Lépjen az új évbe az Örömóda dallamára!

2012.12.27. 15:45
Ajánlom
A karácsonyt követő ünnepi időszakban is folytatódik a Magyar Állami Operaház megújulása. A denevér nagy sikerű, Szilveszter éjszakai előadásának másnapján hagyományteremtő céllal újévi hangversenyt rendeznek az Andrássy úti dalszínházban, amelyen Beethoven IX. szimfóniája mellett az alkalomra írt művekkel is kedveskednek a szervezők a közönségnek.

Az európai operaházak műsorkínálatát áttekintve jól látható, milyen kevés dalszínház köszönti az új évet valamilyen emlékezetes, az alkalomhoz illő programmal. Az év első napjára időzített, tematikus hangversenyekkel leginkább koncerttermekben találkozhatunk, amelyek közül a legnépszerűbb természetesen a Bécsi Filharmonikus Zenekar otthonában, a Musikvereinban megrendezett gálaműsora. Az 1939 Szilveszter estéjén útjára indult, majd 1941-től január 1-jén délelőttönként felcsendülő hangverseny a kezdetek óta a bécsi zeneszerzők és a Strauss-família, különösen ifjabb Johann Strauss munkásságát ünnepli. A bécsi koncertek sorában az 1958-as év két jelentős változást is hozott: egyrészt ekkor alakult ki a ráadások máig élő hagyománya, amelyben a Kék Duna-keringő és a Radetzky-induló követi egymást, utóbbiban a közönség tevékeny közreműködésével. Másrészt ebben az évben indult útjára a hangverseny televízió- és rádióközvetítése, minek köszönhetően a 2012-es koncertet hetvenhárom országban megközelítően ötvenmillió ember látta. Bár a könnyed hangvételű délelőtti program minden évben örömöt szerez a komolyzene szerelmeseinek, a televízióban vagy a rádióban hallható hangverseny - legyenek bár előadói világhírű előadóművészek - sosem érhet fel azzal, amit egy személyesen megtapasztalt élmény adhat, főleg ha azt valaki saját nemzete fővárosában, annak egyik vezető zeneművészeti intézményében élheti át.

A Magyar Állami Operaház már 2012 januárjában is adott újévi koncertet, amikor Magyarország Alaptörvényének hatályba lépése adott apropót az év második napján megrendezett események. A gálaest kedvező fogadtatása szülte meg a hagyományteremtő kezdeményezés ötletét: az év indítása párosuljon az Andrássy úti Ybl-palotában is zenei invokációval, ami Ókovács Szilveszter megbízott főigazgató reményei szerint arra ösztönzi a közönséget és az Operaház művészeit, hogy az óév búcsúztatását követően és az új év küszöbén méltó körülmények között gondolhassuk át az előttünk álló időszakot.

A koncepciót híven tükrözi az Operaház műsorválasztása is. Ludwig van Beethoven IX. szimfóniája nemcsak a német zeneszerző egyik fő művének tekinthető, hanem az egyetemes zeneirodalom ékköve is, amely azon túl, hogy fennkölten tolmácsolja Friedrich Schiller Az örömhöz írott ódájának esszenciáját, bemutatása óta magával ragadja közönségét, és lehetőséget biztosít zenekaroknak, énekművészeknek és kórustagoknak egyaránt, hogy a nagy odafigyelést igénylő mű előadásakor bizonyítsák rátermettségüket. Hogy mennyire az alkalomhoz illő választás Beethoven mesterműve, azt az is mutatja, hogy a kevés újévi koncertet adó dalszínházak sorában is kimagasló berlini Staatsoperben Daniel Barenboim ugyancsak a komponista utolsó befejezett szimfóniáját dirigálja a Staatskapelle élén, jóllehet a német fővárosban ennek a műnek az ország egységét kifejező motívumain túl az Európai Unió himnuszaként is erős konnotációi vannak. Érdekesség, hogy Japánban is több évtizedes hagyományokra tekint vissza "a Kilencedik" újévi előadása: szinte nincs olyan hangversenyzenekar, amely ne tűzné műsorára ekkor a szigetországban is rendkívül népszerű művet, aminek egyébként egyik zenetörténeti érdekessége, hogy a szimfóniák közül elsőként emelte azonos rangra az énekhangot a többi hangszer szólamaival.

Az Operaház újévi koncertjén - annak rangját is mutatva - a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarát Héja Domonkos megbízott fő-zeneigazgató vezényli, az est szólistáiként Szabóki Tünde, Mester Viktória, Fekete Attila és Palerdi András lép színpadra. Természetesen a Szabó Sipos Máté vezette Énekkar is közreműködik a produkcióban, de hogy az intézmény minden együttese képviselhesse magát az ünnepi előadáson, a Solymosi Tamás által igazgatott Magyar Nemzeti Balett művészei a harmadik tétel során egy táncbetétet is bemutatnak a hátsó színpadon, melyet kivetítőkön keresztül kísérhet figyelemmel a közönség.

870B2974-A54A-4089-A176-A52DCC795523

Ókovács Szilveszter - Szilveszteri Denevér az Operaházban

Bár egy szünet nélküli koncert műsorának önmagában is megfelelne, az ünnepi hangverseny programjában mégsem csupán Beethoven IX. szimfóniája szerepel. A Magyar Állami Operaház vezetése ugyanis úgy döntött, hogy két vadonatúj darabot is megrendel az újévi gálaest alkalmából. Beischer-Matyó Tamás zeneszerző, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatója újévi nyitányt komponál az intézmény felkérésére, ennek bemutatójával veszi kezdetét a január 1-jei koncert. A megközelítőleg nyolcperces darabbal kapcsolatban az Operaház vezetésének csupán egyetlen kérése volt, hogy olyan, az alkalomhoz illő, felemelő hangulatú zenemű szülessen, amely ugyanakkor közérthető és a szélesebb közönség számára is befogadható. Ezt követően Lackfi János költő ugyancsak az alkalomra írt újévi verse szerepel majd a műsoron, amelyet egyik neves színművészünk tolmácsolásában hallgathatnak meg a résztvevők, majd egy ünnepi köszöntő után csendül fel a IX. szimfónia. Az eseményt a Duna Televízió is közvetíti, így az újévi hangverseny nem csupán a jelen lévők, hanem a határainkon belül és túl élő magyarok számára is elérhető lesz.

Johann Strauss A denevér című nagyoperettjének igen népszerű szilveszter éjszakai előadása tavaly kedves figyelmességgel gazdagodott, mikor éjfél után az előadásban vendégként közreműködő Koltai Róbert az Ybl-palota elé invitálta a közönséget, majd az est szólistái Ókovács Szilveszter kormánybiztossal és a férfikórus tagjaival közösen elénekelték a bordalt Erkel Ferenc Bánk bán című operájából, végül tűzijáték zárta a programot. Az idei évben minden bizonnyal újabb hagyománnyal egészül ki a Magyar Állami Operaház ünnepi repertoárja. Mindez újfent bizonyítja a dalszínház művészeinek sokoldalúságát és azt a helytállást, amivel két stílusában igen eltérő, ám mindenképpen rangos produkció bemutatására egy olyan időszakban is képesek, amikor mi, a közönség az év fáradalmait pihenjük ki.

Hogy mióta ünnepeljük Szilveszter estéjét A denevérrel, azt nehéz lenne megmondani. A mű hazai bemutatója - nyolc évvel a bécsi premier után - 1882-ben éppenséggel nyáron, augusztus 25-én volt, de 1911-ben már decembertől áll színpadra az új betanulás, 1918-ban és 1939-ben pedig pontosan december 31-én (utóbbit Fricsay Ferenc vezényelte - nem lehetett rossz!). Az 1973-as új betanulás és az 1992-es felújítás is az év utolsó napjára esett, és a mostani, Szinetár Miklós-féle rendezés színpadra állítása (2002) óta ez a mű búcsúztatja az óévet. Még nehezebb kideríteni, mióta "bolondul meg" épp a szilveszteri előadás - a második felvonás báli jelenete (gala sequenze) eleve alkalmat ad, hogy "külső" zenei anyag kerüljön ifj. Johann Strauss háromfelvonásos nagyoperettjébe; a harmadik felvonásban szereplő Frosch fegyőr szintén kakukktojás - ugyanis nincs szükség arra, hogy képzetten tudjon énekelni: abban az állapotban, ahogy színre lép (szerepe szerint), erre nem is igen van módja. Koltai Róbert tavalyi, emlékezetes Frsoch-alakítása után idén Scherer Péterre vár a feladat, hogy feledhetetlenné tegye az előadók és a közönség hagyományos közös pezsgős koccintása előtti felvonást. Ahogy Scherert ismerjük, erre minden esély megvan!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

Ezekre az előadásokra küldenék el a politikusokat a színészek

Szégyen, Hamlet, A bajnok, Az ember tragédiája – többek között ezeket a produkciókat ajánlották azok a színházi alkotók, akiket a december 9-i tüntetésen kérdeztünk meg arról, mire hívnák el a politikai döntéshozókat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Először van női zeneigazgatója a San Franciscó-i Operának

Kim Eun Sun dél-koreai karmestert nevezték ki a San Franciscó-i Opera zeneigazgatójának. Az operaház történetében először tölti be nő ezt a posztot az intézményben.
Zenés színház musical

Látványos musical született Nikola Tesláról

Februárban mutatják be a RaM Colosseumban a Nikola Tesla – Végtelen energia című új musicalt. A kétfelvonásos, rendkívül látványos zenés darab segít felfedezni és új oldaláról megismerni a közismert név – Nikola Tesla – mögött rejtőző zsenit, életének rejtélyeit.
Zenés színház opera

Minden, amit az Operaház új évadáról tudni akar

19 premier, köztük két ős- és három magyarországi bemutató is szerepel a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja elnevezésű tematikus évadában.
Zenés színház gyász

100 éves korában meghalt a bariton, aki öt koncentrációs tábort élt túl

Énekelt Callasszal, Pavarottival, de a lágerekben is a zene tartotta benne a lelket. Eno Mucchiutti 100 éves volt.
Zenés színház hír

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.