Zenés színház

Létay Kiss Gabriella: Bess újfajta karakter számomra

2018.02.24. 10:31
Ajánlom
Létay Kiss Gabriella Gershwin népoperájáról beszélt a Súgópéldánynak, illetve arról, hogy a sok szenvedő operai figura után milyen új oldalát tudja megmutatni ebben a szerepben.

Hatalmas médiakampány kísérte a  Porgy és Besst , amelyben az Operaház egyetlen aspektusra szorítkozott: arra a bizonyos piros szalagra, amely azt hirdeti, hogy „az előadást be kell tiltani”, és „jelen formájában nem játszható”. Miközben az Operaház a legutolsó erről szóló angol nyelvű cikk megszületéséről is tudósított, kevés szó esett a produkció szereplőiről, illetve hogy jó-e a Porgy és Bess a dalszínházban. (A Fidelio kritikája ezen a linken olvasható.)

Feketék fehéren

Kapcsolódó

Feketék fehéren

A Porgyt értékei szerint műsoron kellene tartani minden operaházban: az Erkel Színházban most - dacolva egy végrendelettel - színpadra került, egyedül a hiányos rendezés állt a siker útjában.

Létay Kiss Gabriella (Bess) és Palerdi András (Porgy)

Létay Kiss Gabriella (Bess) és Palerdi András (Porgy) (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

Éppen ezért érdemes elolvasni a Súgópéldány interjúját Létay Kiss Gabriellával, aki örömmel újságolja: belebújt az itthon legendás Bess-énekes, Házy Erzsébet cipőjébe. Szimbolikus jelentőségű, hogy nem az előadáson – a rendezés ugyanis egészen más –, hanem csak úgy, a színfalak mögött: „Ezt a darabot nagyon régen, a '80-as években játszották itthon és akkor is csak fehérek. Házy Erzsébettel mutatták be, aki nagy ikonnak számított.

A premier napján belebújhattam Házy Erzsébet Bess-cipőjébe, mert a ház egyik dolgozója megtartotta akkoriból, ez pedig különleges élmény volt számomra.”

Az interjúból kiderül, hogy az énekesi gárda bevallottan, illetve vállaltan más énekstílust használ, mint a feketék, a helyes kiejtést pedig a felkészülés alatt külön gyakorolták. „Próbáltunk azért mást is belecsempészni, mégsem úgy énekeltük, mint egy klasszikus Verdit, Puccinit, Mozartot; ráadásul prózai részek is vannak benne.”

Létay Kiss Gabriella elmondta, amit az Operaház rendszeres látogatói észrevehetettek már: "alapvetően a szenvedő női alakokat formálom meg” – Mimit, Liút, Cso-cso-szánt és Angelica nővért. Bess viszont egészen más: "Bess egy érdekes személy. Az elején ő egy kitartott nő, valószínűleg egész életében az volt." Miután Porgy az első férfi, aki nem a testéért szeret belé, egy dilemmával szembesül: a szíve a testi fogyatékossággal küzdő Porgyhoz húzza, a testi szenvedély viszont a többi férfihoz. Porgy megöli Crownt, Bess pedig lelép Sporting Life-fal, „megfutamodik a nehézségek elől”. Porgy pedig elhatározza, hogy utánamegy. Létay Kiss – aki sohasem csinált titkot kereszténységéből – így értelmezi a zárlatot:

Nekem ez a gesztus olyan, mintha Isten az ember után nyúlna, mert ő ismeri igazán, hogy milyen.

A teljes interjút itt lehet elolvasni.

Gershwin célja a Porgy és Bess-szel az volt, hogy megírja a nagy amerikai operát: ez sikerült is neki. Olvasson tovább!

Gershwin megírta a Nagy Amerikai Operát

Kapcsolódó

Gershwin megírta a Nagy Amerikai Operát

Nem fogadta kirobbanó siker: az emberek nem tudtak mit kezdeni azzal, hogy egy opera a jazz és a blues elemeiből építkezik. Pedig a Porgy és Bess egyike a valaha írt legjobb operáknak.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Elhunyt Ragályi Elemér, Kossuth-díjas operatőr

A 83 esztendős filmes szakember halálának hírét a család közölte a Telexszel.
Zenés színház

„A csodát vissza a közönségnek” – Kesselyák Gergely is pályázik az Opera élére

A karmester közösségi oldalán jelentette be, hogy beadta pályázatát az intézmény főigazgatói posztjára, és közzétette pályázatának legfontosabb pontjait.
Vizuál

Ingyenesen nézhető filmekkel tiszteleg Ragályi Elemér emléke előtt a FILMIO

Április 2-a estig ingyenesen nézhetünk meg a Nemzeti Filmintézet (NFI) streaming platformján három filmet, amelyet a március 30-án elhunyt operatőr fényképezett.
Könyv

23 kortárs író dolgozik Budapest nagyregényén

A projektben részt vevő művészek már kiválasztották a lakosság által beküldött történeteket legjobbjait, és hozzá is láttak a fejezetek megírásához. A könyvet novemberben vehetjük kézbe.
Jazz/World

Oláh Krisztián személyes inspirációiról is mesél legújabb videójában – Klippremier a Fidelión

Oláh Krisztián konkrét hátteret felrajzoló ötletek mellett rengeteg inspirációs forrását és asszociációját is megosztja újonnan indult, Insight című sorozatában. A felvétel a Fidelio oldalán debütál.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Szonda Éva

A többszörösen kitüntetett mezzoszopránt, a Szegedi Nemzeti Színház Örökös Tagját március 31-én, hatvanöt éves korában érte a halál.
Zenés színház hír

„A csodát vissza a közönségnek” – Kesselyák Gergely is pályázik az Opera élére

A karmester közösségi oldalán jelentette be, hogy beadta pályázatát az intézmény főigazgatói posztjára, és közzétette pályázatának legfontosabb pontjait.
Zenés színház hír

Berlinben is Krasznahorkai-regényen alapuló operát mutatnak be

Meghirdette 2023/24-es évadát a Berlini Állami Opera, az intézmény öt bemutatója között egy magyar vonatkozású kortárs különlegességet is találhatunk.
Zenés színház hír

Alpaslan Ertüngealp zongoraművész-karmester is pályázik az Opera élére

A Magyarországon élő, törökországi görög származású művész a közösségi oldalán osztott meg egy fényképet a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára beadott pályázatáról.
Zenés színház hír

„El kell kezdeni az Operaház értékének visszaállítását” – Miklósa Erika is beadta pályázatát az Opera élére

Március 28-án van a Magyar Állami Operaház főigazgatói tisztségére kiírt pályázat beadási határideje. Miklósa Erika opera-énekesnő a közösségi médiában tette közzé, hogy indul a pályázaton.