Zenés színház

Létay Kiss Gabriella: Bess újfajta karakter számomra

2018.02.24. 10:31
Ajánlom
Létay Kiss Gabriella Gershwin népoperájáról beszélt a Súgópéldánynak, illetve arról, hogy a sok szenvedő operai figura után milyen új oldalát tudja megmutatni ebben a szerepben.

Hatalmas médiakampány kísérte a  Porgy és Besst , amelyben az Operaház egyetlen aspektusra szorítkozott: arra a bizonyos piros szalagra, amely azt hirdeti, hogy „az előadást be kell tiltani”, és „jelen formájában nem játszható”. Miközben az Operaház a legutolsó erről szóló angol nyelvű cikk megszületéséről is tudósított, kevés szó esett a produkció szereplőiről, illetve hogy jó-e a Porgy és Bess a dalszínházban. (A Fidelio kritikája ezen a linken olvasható.)

Feketék fehéren

Kapcsolódó

Feketék fehéren

A Porgyt értékei szerint műsoron kellene tartani minden operaházban: az Erkel Színházban most - dacolva egy végrendelettel - színpadra került, egyedül a hiányos rendezés állt a siker útjában.

Létay Kiss Gabriella (Bess) és Palerdi András (Porgy)

Létay Kiss Gabriella (Bess) és Palerdi András (Porgy) (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

Éppen ezért érdemes elolvasni a Súgópéldány interjúját Létay Kiss Gabriellával, aki örömmel újságolja: belebújt az itthon legendás Bess-énekes, Házy Erzsébet cipőjébe. Szimbolikus jelentőségű, hogy nem az előadáson – a rendezés ugyanis egészen más –, hanem csak úgy, a színfalak mögött: „Ezt a darabot nagyon régen, a '80-as években játszották itthon és akkor is csak fehérek. Házy Erzsébettel mutatták be, aki nagy ikonnak számított.

A premier napján belebújhattam Házy Erzsébet Bess-cipőjébe, mert a ház egyik dolgozója megtartotta akkoriból, ez pedig különleges élmény volt számomra.”

Az interjúból kiderül, hogy az énekesi gárda bevallottan, illetve vállaltan más énekstílust használ, mint a feketék, a helyes kiejtést pedig a felkészülés alatt külön gyakorolták. „Próbáltunk azért mást is belecsempészni, mégsem úgy énekeltük, mint egy klasszikus Verdit, Puccinit, Mozartot; ráadásul prózai részek is vannak benne.”

Létay Kiss Gabriella elmondta, amit az Operaház rendszeres látogatói észrevehetettek már: "alapvetően a szenvedő női alakokat formálom meg” – Mimit, Liút, Cso-cso-szánt és Angelica nővért. Bess viszont egészen más: "Bess egy érdekes személy. Az elején ő egy kitartott nő, valószínűleg egész életében az volt." Miután Porgy az első férfi, aki nem a testéért szeret belé, egy dilemmával szembesül: a szíve a testi fogyatékossággal küzdő Porgyhoz húzza, a testi szenvedély viszont a többi férfihoz. Porgy megöli Crownt, Bess pedig lelép Sporting Life-fal, „megfutamodik a nehézségek elől”. Porgy pedig elhatározza, hogy utánamegy. Létay Kiss – aki sohasem csinált titkot kereszténységéből – így értelmezi a zárlatot:

Nekem ez a gesztus olyan, mintha Isten az ember után nyúlna, mert ő ismeri igazán, hogy milyen.

A teljes interjút itt lehet elolvasni.

Gershwin célja a Porgy és Bess-szel az volt, hogy megírja a nagy amerikai operát: ez sikerült is neki. Olvasson tovább!

Gershwin megírta a Nagy Amerikai Operát

Kapcsolódó

Gershwin megírta a Nagy Amerikai Operát

Nem fogadta kirobbanó siker: az emberek nem tudtak mit kezdeni azzal, hogy egy opera a jazz és a blues elemeiből építkezik. Pedig a Porgy és Bess egyike a valaha írt legjobb operáknak.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

„Az éneklés felemeli a lelket” – 70 éves Pitti Katalin

A legendás énekesnőt születésnapja alkalmából egy csokorra való felvételével köszöntjük, melyek között emblematikus szerepei és ritkaságok egyaránt meghallgathatók.
Zenés színház interjú

„A humor a legszebb eszköz a sötétség ellen” – interjú Dénes Viktorral

Számos operettben bizonyított már táncoskomikusként, ezúttal azonban Rozsda Lovag bőrébe bújik Dénes Viktor a Budapesti Operettszínház zenés mesejátékában, a Rozsda Lovag és Fránya Fridában. Az újrahasznosított főhősről, a környezettudatosságról és a commedia dell’arte darabbéli megjelenéséről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Különleges produkcióval álltak színpadra a Madách Színházban a Baltazár Színház művészei

Rendhagyó előadással tisztelgett a Madách Színház december 2-án a sérült emberek előtt a fogyatékossággal élő emberek világnapja alkalmából. A Szerencsejáték Zrt. „Tarts velünk egy akadálymentes jövőért!” kampányának részeként ugyanis a Mamma Mia! egyik betétdalát az előadás szereplői a Baltazár Színház színészeivel közösen adták elő.
Zenés színház kritika

A mitológiai szörnyek valósága

Eötvös Péter-ősbemutatót tartott a Berlini Állami Opera. A zeneszerző Sleepless című opera-balladája Jon Fosse Trilógiája alapján készült, Mundruczó Kornél állította színpadra.
Zenés színház hír

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.