Zenés színház

Létay Kiss Gabriella: Bess újfajta karakter számomra

2018.02.24. 10:31
Ajánlom
Létay Kiss Gabriella Gershwin népoperájáról beszélt a Súgópéldánynak, illetve arról, hogy a sok szenvedő operai figura után milyen új oldalát tudja megmutatni ebben a szerepben.

Hatalmas médiakampány kísérte a  Porgy és Besst , amelyben az Operaház egyetlen aspektusra szorítkozott: arra a bizonyos piros szalagra, amely azt hirdeti, hogy „az előadást be kell tiltani”, és „jelen formájában nem játszható”. Miközben az Operaház a legutolsó erről szóló angol nyelvű cikk megszületéséről is tudósított, kevés szó esett a produkció szereplőiről, illetve hogy jó-e a Porgy és Bess a dalszínházban. (A Fidelio kritikája ezen a linken olvasható.)

Feketék fehéren

Kapcsolódó

Feketék fehéren

A Porgyt értékei szerint műsoron kellene tartani minden operaházban: az Erkel Színházban most - dacolva egy végrendelettel - színpadra került, egyedül a hiányos rendezés állt a siker útjában.

Létay Kiss Gabriella (Bess) és Palerdi András (Porgy)

Létay Kiss Gabriella (Bess) és Palerdi András (Porgy) (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

Éppen ezért érdemes elolvasni a Súgópéldány interjúját Létay Kiss Gabriellával, aki örömmel újságolja: belebújt az itthon legendás Bess-énekes, Házy Erzsébet cipőjébe. Szimbolikus jelentőségű, hogy nem az előadáson – a rendezés ugyanis egészen más –, hanem csak úgy, a színfalak mögött: „Ezt a darabot nagyon régen, a '80-as években játszották itthon és akkor is csak fehérek. Házy Erzsébettel mutatták be, aki nagy ikonnak számított.

A premier napján belebújhattam Házy Erzsébet Bess-cipőjébe, mert a ház egyik dolgozója megtartotta akkoriból, ez pedig különleges élmény volt számomra.”

Az interjúból kiderül, hogy az énekesi gárda bevallottan, illetve vállaltan más énekstílust használ, mint a feketék, a helyes kiejtést pedig a felkészülés alatt külön gyakorolták. „Próbáltunk azért mást is belecsempészni, mégsem úgy énekeltük, mint egy klasszikus Verdit, Puccinit, Mozartot; ráadásul prózai részek is vannak benne.”

Létay Kiss Gabriella elmondta, amit az Operaház rendszeres látogatói észrevehetettek már: "alapvetően a szenvedő női alakokat formálom meg” – Mimit, Liút, Cso-cso-szánt és Angelica nővért. Bess viszont egészen más: "Bess egy érdekes személy. Az elején ő egy kitartott nő, valószínűleg egész életében az volt." Miután Porgy az első férfi, aki nem a testéért szeret belé, egy dilemmával szembesül: a szíve a testi fogyatékossággal küzdő Porgyhoz húzza, a testi szenvedély viszont a többi férfihoz. Porgy megöli Crownt, Bess pedig lelép Sporting Life-fal, „megfutamodik a nehézségek elől”. Porgy pedig elhatározza, hogy utánamegy. Létay Kiss – aki sohasem csinált titkot kereszténységéből – így értelmezi a zárlatot:

Nekem ez a gesztus olyan, mintha Isten az ember után nyúlna, mert ő ismeri igazán, hogy milyen.

A teljes interjút itt lehet elolvasni.

Gershwin célja a Porgy és Bess-szel az volt, hogy megírja a nagy amerikai operát: ez sikerült is neki. Olvasson tovább!

Gershwin megírta a Nagy Amerikai Operát

Kapcsolódó

Gershwin megírta a Nagy Amerikai Operát

Nem fogadta kirobbanó siker: az emberek nem tudtak mit kezdeni azzal, hogy egy opera a jazz és a blues elemeiből építkezik. Pedig a Porgy és Bess egyike a valaha írt legjobb operáknak, június 23-án és 25-én pedig a Margitszigeti Szabadtéri Színpadra érkezik..

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Klasszikus

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház billy elliot

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Zenés színház magazin

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.
Zenés színház opera

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Zenés színház operaház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Zenés színház interjú

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.