Zenés színház

Lévay Szilveszter: „A nők közötti harc mindig különleges”

2017.12.29. 12:11
Ajánlom
"A közönség most még eggyel jobb verziót kapott" – fogalmaz Lévay Szilveszter Grammy-díjas zeneszerző a Rebecca című musicalje felújítása kapcsán. A darab magyarországi bemutatóját 2010-ben tartották és néhány év pihenő után 2017 decemberében ismét műsorra került a Budapesti Operettszínházban, ahol Lévay Szilveszter szinte házi szerzőnek számít, folyamatosan futnak a darabjai. A művei legalább ennyire népszerűek Japánban is – ennek vélhető okairól is faggattuk.

- Nyugodtabban dőlt hátra most Budapesten a nézőtéren, amikor ugyanabban a színházban, nagyjából azonos szereposztással tartották a darabja második premierjét?

Lévay Szilveszter

Lévay Szilveszter (Fotó/Forrás: Manfred Schmid / Getty Images Hungary)

- Természetesen igen. Nyilván valamennyire most is ideges voltam, ám tudtam, hogy a közönség korábban már kedvesen fogadta ezt a darabomat. Remélem, a mostani, új verzió is elnyeri majd a nézők tetszését.

- Kis változtatásokat ejtettek az előadásban – ezt Lőrinczy György, a színház főigazgatója említette a premier taps közben a nézőknek. Milyen jellegűek ezek?

- Számtalan kis finomítást hajtott végre a rendező, Béres Attila. Pontosított információkat, hiszen fontos, hogy egy komplikált darab esetében a nézők mindig egyértelműen tudják, miről van szó. Nagyon tetszett, hogy humort is csempészett ebbe a sötét történetbe, ezáltal olykor kis fellélegzést adott a közönségnek. A színészek az évek alatt zeneileg is tovább fejlődtek. Mindennek köszönhetően a közönség most eggyel még jobb verziót kapott, ami kellemes meglepetésként ért engem is a premieren.

- Szintén az előadás végi taps közben ön úgy fogalmazott: világszínvonalú produkciót látott.

- Ez abszolút így van. Sokat utazom a világban, sok produkciót látok. Olyan teljesítmények vannak ebben az előadásban, hogy bátran kijelenthetem, mind a korábbi verzió, a mostani pedig pláne megállná a helyét a West Enden vagy a Broadway-n. De tulajdonképpen az egész társulat is! Sokáig nem találkoztunk. Előfordul, hogy a művészek között konfliktusok alakulnak ki, mert nem értünk egyet bizonyos kérdésekben, és ilyenkor szünetet kell tartani. Most új alapokra helyeztük a barátságunkat az általam imádott színészekkel, a musicalegyüttessel, a csodálatos zenekarral és Lőrinczy György barátommal.

Mindannyian remek munkát végeznek, ígérem, többször jövök már Budapestre!

- Mennyire szokott részt venni a darabjai színpadra állításában?

- Csupán annyira, hogy mielőtt egy-egy produkció próbái elkezdődnek, kétszer-háromszor találkozom a rendezővel, hogy felvázolja a koncepcióját. Ha esetleg valamiben elsőre nem egyezik a meglátásunk, tovább egyeztetünk. Ezek után teljes mértékben ő lesz a darab hajóskapitánya.

- Véleményezi a szereposztásokat?

- A Rebecca mostani verziójába egyáltalán nem szóltam bele, ugyanakkor annak idején a magyarországi bemutató meghallgatásaira személyesen is eljöttem. Ugyanígy történt az Elisabeth és a Mozart! esetében is. Az elmúlt évtizedekben megismertem a magyar művészek nagy részét. Nyugodtan dőlök hátra, ha arról kapok e-mailt, hogy például Janza Kata, Polyák Lilla vagy Szabó P. Szilveszter éneklik a szerepeket a darabjaimban. Ma már csak a frissen felfedezett, új tehetségeket hallgatom meg magam is.

- Felidézné, miként született meg a Rebecca?

- Michael Kunzével (Lévay Szilveszter musicaljeinek gyakori alkotótársa, szövegírója – a szerk.) 1998 és 2000 között írtuk a darabot. Annak érdekében, hogy megkapjuk Daphne du Maurier írónő gyermekeitől a történet bemutatási jogát színpadi musicalként, reprezentációt készíttettünk számukra Londonban, hogy megismerjék a dalokat. Ez alapján mérlegeltek, odaadják-e az ismert történet feldolgozási lehetőségét nekünk. Miután sikert arattunk náluk, producert kellett találnunk, aki színpadra viszi a művet. A német, a holland és az osztrák partnereinkkel elhúzódtak a tárgyalásaink, viszont Japánból gyors ajánlatot kaptunk: ők szívesen megtartják a világpremiert.

Tehát a legelső Rebecca-előadás japán nyelven született meg, majd egy évvel később létrejött az európai bemutató is Bécsben.

Vágó Zsuzsi, Polyák Lilla - Rebecca

Vágó Zsuzsi, Polyák Lilla - Rebecca (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

- Mennyire törekedtek rá vagy mennyire próbálták elkerülni, hogy a nézők felidézzék magukban a legendás Hitchcock-filmet?

- Michaellel rögtön a Mozart! premierje után elkezdtünk gondolkozni, milyen anyaggal foglalkozzunk legközelebb. A Rebecca volt az első gondolatunk. Mindketten imádjuk a mozifilmet és a könyvet is. Csak arra kellett jogi szempontból figyelnünk, hogy ne használjunk olyan ötleteket a filmből, amelyek nincsenek benne a könyvben. A regényben Maxim felhevültségében puskával lőtte le a feleségét. A filmben viszont csak meglökte, aki hátraesett és pont egy horgonyba dőlt bele. Ez utóbbi a kedvezőbb verzió, a közönség nem vádolja a férfit, továbbra is szereti. Nálunk is csak meglöki a férj Rebeccát, aki olyan szerencsétlenül esik el, hogy megüti a fejét és meghal.

- Beszéljünk a zenéről és az építkezéséről! Már a darab legelején baljós érzetet keltenek a motívumok.

- Mrs. Danvers két dala született meg legelőször, ami sok mindent eldöntött az egész zenei világ megalkotása szempontjából. A darab történetvezetése során fokozódik a sötét tónus. A zenének együtt kell haladnia a sztorival, ott is, ahol feszültség van és ott is, ahol érzelmek törnek felszínre. Pluszt jelentett, hogy ennél a darabnál többször használhattuk a '30-as évek Broadwayét idéző zenei stílusokat. Két dal született ennek jegyében, a Mrs. Van Hoopernek szerzett I'm an American woman és Jack Fawell száma, a Kéz kezet mos.

A filmzene kincsesládájából merítettem az ihletet az egész darab komponálása közben.

Biztosan sokan tudják, hogy húsz évig filmzenéket szereztem Los Angelesben. Ez a történet filmszerűséget követel. Ha megfigyelik, kevés párbeszéd zajlik zene nélkül.

Lévay Szilveszter

Lévay Szilveszter

- Az önök elképzelése szerint minek tudható be Mrs. Danvers túlzott ragaszkodása a ház előző úrnőjéhez?

- Az asszony Rebecca mellett volt már gyerekkora óta, majd végig a Maximmal kötött házassága idején Manderleyben. Szinte anya szerepet töltött be az életében, egyszerre imádta és védte. Ugyanakkor mindez beteges szintig jutott el nála, fanatikussá vált. Amikor elterjedt a hír, hogy Rebecca állapotos, összedőlt körülötte a világ a miatt, hogy erről nem ő értesült először.

- Több szereplő téboly közeli, szélsőségesen felfokozott állapotig jut el a darabban.

- Maxim egy nemes angol családból származó, jó szívű ember volt, ezzel együtt hirtelen irtózatos haragra is tudott gerjedni. Mrs. Danvers – ahogy előbb említettük – szélsőségei inkább a pszichológiai betegségből adódtak.

- Jól sejtem, hogy ő gyújtotta fel a házat?

- Igen. Így szerepel a könyvben is. Bent is égett. Rendezőfüggő, ki hogy mutatja meg mindezt.

- Az Operettszínházban, ha jól emlékszem, a lépcső tetején áll a tűzjelenetben és fáklyát tart a kezében.

- Ebben a dalban Frank Crawley el is mondja: látta éjfél körül Mrs. Danverst, ahogy felgyújtotta a házat. Tudjuk, mi ennek az oka: megszűnt az élete értelme, így nem akart tovább élni.

Dancs Annamari, Homonnay Zsolt - Rebecca

Dancs Annamari, Homonnay Zsolt - Rebecca (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

- Az általunk ismert, Magyarországon játszott darabjaikban, az Elisabethben, a Mozart!-ban és a Marie Antoinette-ben ugyancsak két erős erős női karakter feszül egymásnak. Vajon miért foglalkoztatják önöket ezek a helyzetek ennyire?

- Erősen megyünk a férfi szereplőkkel is, de legalább ennyire érezzük a dramatikus helyzeteket a nők között is, a köztük lévő harcban mindig van valami különleges. Miután az új feleség, „Én” megtudta, hogy Maxim nem szerette Rebeccát, rögtön oroszlánná erősödik a második felvonás közepén. Ezután csapnak csak össze igazi erővel Mrs. Danvers-szel. A fiatal feleség ekkor határozottabbá is válik a házvezetőnőnél, aki nem csoda, össze is esik a közös daluk végén. Michaellel épp új darabot kezdtünk írni, aminek középpontjában szintén egy fantasztikus nőalak áll majd.

- Kérdezhetem erről?

- Egyelőre még nem. Muszáj eldöntenünk, hol tartjuk a világbemutatót. Utána válik csak minden hivatalossá.

Lévay Szilveszter és Vágó Zsuzsi a Rebecca tapsrendjében

Lévay Szilveszter és Vágó Zsuzsi a Rebecca tapsrendjében (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

- Ugyanakkor hallani, nemrég egy manga musical premierjét tartották Japánban.

- Tavaly nyáron mutattuk be, egy ókori Egyiptomban játszódó manga mese az alapja, amelyekről tudjuk, nem kisgyerekeknek szólnak, felnőttek olvassák, hiszen nagy drámai helyzetek vannak bennük.

- Másodjára került szóba Japán. Vajon mi az oka, hogy ennyire népszerűek ott a darabjai?

- Büszkén mondhatom, az Elisabeth húsz éve töretlen sikerrel fut odakint. A nők, az asszonyok, az anyák hosszú évezredekig elnyomásban éltek ott a férfiuralom idején. A felszín alatt máig megmaradtak ennek a nyomai. A boldogtalan, a szabadságáért harcoló királyné erőt ad nekik. A japán partnereink kértek fel, hogy írjunk musicalt Marie Antoinette történetéből. 2006-ban került színpadra. Később ugyancsak tőlük kaptuk a felkérést, hogy írjunk musicalt I. Erzsébetről is, ez lett a Lady Bess, amit 2014-ben mutattak be. Színpadra állították kint a Mozart!-ot és a Rebeccát is.

Japánban óriási színházak vannak, 2000-2500 férőhelyesek, és a közönség 90-95 százaléka nőkből áll.

A férfiak dolgoznak, utána vacsorázni mennek együtt, a felségek pedig pénzt kapnak, hogy színházba mehessenek.

Lévay Szilveszter, Polyák Lilla és Lőrinczy György

Lévay Szilveszter, Polyák Lilla és Lőrinczy György (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

- Terveznek a Lady Bessnek magyarországi bemutatót?

- Néhány éve szóba került már a Budapesti Operettszínházzal a színpadra állítása, azután a sorban megelőzte a Marie Antoinette tavaly előtti bemutatója. Nagyon örülnék, ha ez a darabom is színpadra kerülne Budapesten. Meglátjuk, mit hoz a jövő.

- Apropó jövő: milyen tervei vannak a következő évre, illetve a közeljövőre?

- Ahogy említettem Michaellel dolgozunk az új közös darabunkon, és emellett is van néhány más ötletem, más anyagok is foglalkoztatnak. Szeretnék még néhány szép darabot írni. Mindenek előtt pedig pihenni kicsit az év végén, hiszen ahogy ismerem magamat, jövőre sem lesz megállás, indulunk új szigetek felé!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Felmondások és tiltakozás az SZFE-n Vidnyánszky Attila kinevezése miatt

Zsámbéki Gábor rendező 41 év tanítás után hagyja ott az Egyetemet, és követi példáját Gáspár Máté megbízott intézetvezető is, aki lemondásával az SZFE modellváltásának elve és gyakorlati megvalósítása ellen is tiltakozik. Mindez azután, hogy a minisztérium bejelentette: Vidnyánszky Attila vezetheti az Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumát.
Zenés színház

Először vezényel női karmester a Salzburgi Ünnepi Játékokon

A világ legnagyobb komolyzenei fesztiváljának, az idén százéves Salzburgi Ünnepi Játékok programsorozatának szervezői a koronavírus-járvány árnyékában számos biztonsági intézkedést rendeltek el a fellépők és a nézők egészségének megóvása érdekében.
Vizuál

Herceg a vasfüggöny mögül – Róna Viktor kiállítás

A Petőfi Irodalmi Múzeum – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet új időszaki kiállítását Róna Viktor balettművésznek szenteli.
Vizuál

Angyalszív, Madárka, Evita - Alan Parker legjobb filmjei

Hetvenhat éves korában, július 31-én meghalt Alan Parker angol filmrendező, forgatókönyvíró és producer, akinek nevéhez olyan kult filmek fűződnek mint a Pink Floyd:Fal, az Angyalszív vagy az Evita.
Színház

Otthagyja a Nemzetit Bánsági Ildikó

A színésznő a közösségi oldalán jelentette be, hogy felmondott a Vidnyánszky Attila vezette teátrumban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Parkfoglaló gála Jonas Kaufmannal

Az Eiffel Műhelyház körüli hatalmas park ad otthont annak a nagyszabású gálaműsornak, amelyen az Opera művészei és napjaink legnépszerűbb tenorja, Jonas Kaufmann lépnek a közönség elé augusztus 19-én.
Zenés színház interjú

Az operett megoldást kínál és reményt ad az embereknek

A Budapesti Operettszínház művésze, Kalocsai Zsuzsa operettprimadonna is fellép az idei Budavári Palotakoncerteken. A Jászai Mari-díjas művésznővel nemcsak a műfajjal való első találkozást idéztük fel, de egyebek mellett arról is beszélgettünk, mi az a pótolhatatlan érték, amit manapság is nyújt számunkra.
Zenés színház magazin

Pietro Mascagni sosem tudta felülmúlni a Parasztbecsület sikerét

Mascagni számos műfajban alkotott: első fia emlékére írt gyászmisét, komponált zongoradarabot, szimfóniát, kantátát, egyházi zenét, dalokat, operettet, sőt filmzenét is, ennek ellenére szinte csak erről az operájáról ismert. Hetvenöt éve, 1945. augusztus 2-án halt meg Pietro Mascagni olasz zeneszerző, a Parasztbecsület komponistája. 
Zenés színház női karmester

Először vezényel női karmester a Salzburgi Ünnepi Játékokon

A világ legnagyobb komolyzenei fesztiváljának, az idén százéves Salzburgi Ünnepi Játékok programsorozatának szervezői a koronavírus-járvány árnyékában számos biztonsági intézkedést rendeltek el a fellépők és a nézők egészségének megóvása érdekében.
Zenés színház interjú

„Ma már el sem tudnám képzelni az életemet operett nélkül!”

Lévai Enikő operettprimadonna neve a Budapesti Operettszínház közönsége mellett a Budavári Palotakoncertek visszatérő nézői számára is sokat mond. Augusztus 8-án immár negyedik alkalommal örvendezteti majd meg az Oroszlános Udvarba érkezőket szívhez szóló, csodaszép melódiákkal. A közelgő gála kapcsán nemcsak azt árulta el, milyen dalokat hallhatunk idén az előadásában, de arról is mesélt, számára mi teszi különlegessé ezt a rendezvényt.