Zenés színház

Lidérces Álarcosbál a Metben

2012.11.26. 16:20
Ajánlom
Verdi operájának új előadását David Alden rendezésében mutatták be november elején New Yorkban.

Részben történelmi krimi, részben szürrealista rémdráma a New York-i Metropolitan opera színpadán Verdi Álarcosbáljának új előadása, melynek színpadképét egyetlen festmény uralja: a Nap felé törő Ikarosz halálos zuhanása. Ez a kép közvetlen párhuzamot teremt a Verdi operáját ihlető királygyilkosság áldozata, III. Gusztáv svéd király és a mitológiai személyiség között, akik egyaránt nagyravágyásuknak és vakmerőségüknek váltak áldozatává. A nézőt pedig arra inti, hogy tekintsen túl a féltékenység, árulás és bosszú elképesztő melodrámáján, amely a Giuseppe Verdi egyik legragyogóbb és legszeretettebb művének tekintett opera cselekményét adja.

Ezt a felfogást a Met konzervatív közönsége a november 8-i premieren csak részben fogadta el. Amikor a rendező és munkatársai az előadás végén a függöny elé léptek, legalább annyian voltak, akik kifütyülték őket, mint ahányan ünnepelték felfogásukat. Ugyanakkor csak brávók köszöntötték az öt főszereplőt. Sondra Radvanovsky számára Amelia megformálása különleges diadalt hozott, erőteljes, messze ható orgánuma fénylőn szólt a teremben. Marcelo Alvarez életteli és tüzes Gusztáv királyként gazdag és természetes tónusban énekelt, izgalmas magas hangokkal, bár ezek némelyikét túlságosan kiemelte.

A barátját és későbbi gyilkosát, Ankerströhm tanácsost megtestesítő Dmitrij Hvorosztovszkij tolmácsolásában a híres "Eri tu" ária az est egyik csúcspontja volt. Kathleen Kim szopránja csillogott Oscar nadrágszerepében, bár a többi szereplő hangja néha elnyomta. Dolora Zajick hozta szokott impozáns tónusait a jövendőmondó Ulrica széles mezzoszoprán zenei skálájának mindkét végén, a kórus nagy átéléssel énekelt. Fabio Luisi, a Met vezető karmestere pontos és jó ütemben dirigált, bár egyes helyeken talán kissé jobban igyekezhetett volna - zárta a rövid jellemzéseket az AP.

Alden felfogásában Gusztáv egyfelől kihívja, másfelől csábítja a halált, amikor vakmerően udvarol Ameliának, aki Ankerströhm felesége. A király világosan látja, mi vár rá: amikor az opera vége felé Oscar átadja neki az életét fenyegető összeesküvésre figyelmeztető üzenetet, előre tudja, mit tartalmaz az. Gusztáv ugyanakkor igazi komédiás is: csatlakozik Oscarhoz egy imponáló balettcipős-cilinderes-sétapálcás táncjelenetben az első felvonás végén, majd tengerésznek álcázva keresi fel Ulricát és kigúnyolja annak jóslatát áriájában, amelyet a tömeg elkápráztatására szolgáló bravúrszámként ad elő.

A rendező szemléletében az egész operát a király álmának is lehet tekinteni, amelyet szalonjának egyik bőr karosszékében szenderegve lát. Attól kezdve, hogy az előjátéknál felmegy a függöny, Ikarosz a történet minden fordulatánál megjelenik előtte. Hasonló kép függ fölötte veszélyes szögben a nyitó jelenetben és a legtöbb további epizódban is. Egyszer hiányzik csak: amikor Ankerströhm - saját házában - Gusztáv meggyilkolására sző tervet. Paul Steinberg díszlete ekkor egy klausztrofóbiás hatást keltő aszimmetrikus fekete-fehér doboz, ahol Gusztáv király képe függ az egyik falon. Ankerströhm később dühében letépi onnan, egyik összeesküvő társa pedig darabokra szabdalja.

Ez vizuálisan különösen erős jelenet, akárcsak az opera címét adó és a drámát záró álarcosbál. A színpad tükrös oldalfalai egy pompás kastélyt megjelenítő háttér felé vezetnek, Maxime Braham koreográfiájára álarcos udvaroncok vonulnak fel, köztük ott haladnak a halál fekete szárnyú angyalai is. Oscar fehér szárnyakat visel, amíg azokat le nem tépi egy másik vendég.

Verdi az operát III. Gusztáv svéd uralkodó meggyilkolásáról mintázta, de a korabeli olasz cenzorok nyomására a színhelyet Bostonba tették át, Gusztáv királyt Riccardo kormányzóvá, barátját Renatóra cserélték - a Met produkciója visszatért az eredeti eseményhez. Az AP kritikája szerint mindazonáltal Alden elképzeléséből nem minden érvényesül világosan, a nyitójelenetben az udvaroncok értelmetlenül rohangálnak, az Ikarosz-jelkép annyira áthat mindent, hogy végül ormótlannak tűnhet. Ezzel együtt az eddig sok európai előadást jegyző, de a Met számára most először dolgozó amerikai rendező érdekes, új fényben mutatta be a repertoár egyik alapművét - írja.

December 14-ig összesen tízszer kerül színre az új Álarcosbál, az immár hagyománnyá vált élő HD-közvetítés napja pedig december 8-a lesz, ekkor a magyar közönség is megtekintheti Alden sokkoló vízióját Verdi operájáról.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Jazz/World

Rózsák között ébredt egy szakállas bácsi

És nem is csak rózsákból állt az ágya, hanem mindenféle virágból. Lenyűgöző klip készült Pátkai Rozina új dalához.
Színház

Egyre több premier marad el, nem kockáztatnak a színházak

A járványhelyzet folyamatos kihívás elé állítja a kulturális intézményeket és produkciós irodákat, nem elég, hogy csak az online térben közvetíthetik előadásaikat, a próbák és a streamelt bemutatók is el-elmaradoznak az egészségügyi kockázat miatt. FRISSÍTVE!
Plusz

Megvan a Budapesti Tavaszi Fesztivál időpontja

Április 9-18. között rendezi meg a főváros a 40 éves fesztivált, amelyet idén először egyedül, a kormányzat anyagi segítsége nélkül kénytelen megszervezni.
Klasszikus

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Palcsó Sándor operaénekes

A kétszeres Liszt Ferenc-díjas operaénekest, a Magyar Állami Operaház Örökös Tagját 91 éves korában érte a halál.
Zenés színház hír

Az autósmozik mintájára autósszínházat terveznek Manchesterben

Musical koncertekkel indulna a nyári színházi szezon Manchesterben, ahol mindenki élőben, de biztonságban, a saját autójában ülve élvezhetné az előadásokat.
Zenés színház ajánló

Börtöndráma az Operaházban

A megrázó erejű Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című Jake Heggie-operával folytatódik az Opera Otthonra fizetős streamsorozata. Az Almási-Tóth András rendezte produkció szombaton Meláth Andrea és Sólyom-Nagy Máté főszereplésével látható.
Zenés színház magazin

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.
Zenés színház interjú

„Az egyetemes Bóni-életérzést kerestem” – interjú Erdős Attilával

Erdős Attila operaénekesi feladatai mellett a Budapesti Operettszínházban táncoskomikusként is bemutatkozhatott, a Kékszakáll Popolanija után többek között a Vidnyánszky Attila rendezte Csárdáskirálynő Bónijaként láthatta őt a közönség. Az indulásról, zenei kalandozásokról és az operett műfajának sokszínűségéről beszélgettünk.