Zenés színház

Lidérces Álarcosbál a Metben

2012.11.26. 16:20
Ajánlom
Verdi operájának új előadását David Alden rendezésében mutatták be november elején New Yorkban.

Részben történelmi krimi, részben szürrealista rémdráma a New York-i Metropolitan opera színpadán Verdi Álarcosbáljának új előadása, melynek színpadképét egyetlen festmény uralja: a Nap felé törő Ikarosz halálos zuhanása. Ez a kép közvetlen párhuzamot teremt a Verdi operáját ihlető királygyilkosság áldozata, III. Gusztáv svéd király és a mitológiai személyiség között, akik egyaránt nagyravágyásuknak és vakmerőségüknek váltak áldozatává. A nézőt pedig arra inti, hogy tekintsen túl a féltékenység, árulás és bosszú elképesztő melodrámáján, amely a Giuseppe Verdi egyik legragyogóbb és legszeretettebb művének tekintett opera cselekményét adja.

Ezt a felfogást a Met konzervatív közönsége a november 8-i premieren csak részben fogadta el. Amikor a rendező és munkatársai az előadás végén a függöny elé léptek, legalább annyian voltak, akik kifütyülték őket, mint ahányan ünnepelték felfogásukat. Ugyanakkor csak brávók köszöntötték az öt főszereplőt. Sondra Radvanovsky számára Amelia megformálása különleges diadalt hozott, erőteljes, messze ható orgánuma fénylőn szólt a teremben. Marcelo Alvarez életteli és tüzes Gusztáv királyként gazdag és természetes tónusban énekelt, izgalmas magas hangokkal, bár ezek némelyikét túlságosan kiemelte.

A barátját és későbbi gyilkosát, Ankerströhm tanácsost megtestesítő Dmitrij Hvorosztovszkij tolmácsolásában a híres "Eri tu" ária az est egyik csúcspontja volt. Kathleen Kim szopránja csillogott Oscar nadrágszerepében, bár a többi szereplő hangja néha elnyomta. Dolora Zajick hozta szokott impozáns tónusait a jövendőmondó Ulrica széles mezzoszoprán zenei skálájának mindkét végén, a kórus nagy átéléssel énekelt. Fabio Luisi, a Met vezető karmestere pontos és jó ütemben dirigált, bár egyes helyeken talán kissé jobban igyekezhetett volna - zárta a rövid jellemzéseket az AP.

Alden felfogásában Gusztáv egyfelől kihívja, másfelől csábítja a halált, amikor vakmerően udvarol Ameliának, aki Ankerströhm felesége. A király világosan látja, mi vár rá: amikor az opera vége felé Oscar átadja neki az életét fenyegető összeesküvésre figyelmeztető üzenetet, előre tudja, mit tartalmaz az. Gusztáv ugyanakkor igazi komédiás is: csatlakozik Oscarhoz egy imponáló balettcipős-cilinderes-sétapálcás táncjelenetben az első felvonás végén, majd tengerésznek álcázva keresi fel Ulricát és kigúnyolja annak jóslatát áriájában, amelyet a tömeg elkápráztatására szolgáló bravúrszámként ad elő.

A rendező szemléletében az egész operát a király álmának is lehet tekinteni, amelyet szalonjának egyik bőr karosszékében szenderegve lát. Attól kezdve, hogy az előjátéknál felmegy a függöny, Ikarosz a történet minden fordulatánál megjelenik előtte. Hasonló kép függ fölötte veszélyes szögben a nyitó jelenetben és a legtöbb további epizódban is. Egyszer hiányzik csak: amikor Ankerströhm - saját házában - Gusztáv meggyilkolására sző tervet. Paul Steinberg díszlete ekkor egy klausztrofóbiás hatást keltő aszimmetrikus fekete-fehér doboz, ahol Gusztáv király képe függ az egyik falon. Ankerströhm később dühében letépi onnan, egyik összeesküvő társa pedig darabokra szabdalja.

Ez vizuálisan különösen erős jelenet, akárcsak az opera címét adó és a drámát záró álarcosbál. A színpad tükrös oldalfalai egy pompás kastélyt megjelenítő háttér felé vezetnek, Maxime Braham koreográfiájára álarcos udvaroncok vonulnak fel, köztük ott haladnak a halál fekete szárnyú angyalai is. Oscar fehér szárnyakat visel, amíg azokat le nem tépi egy másik vendég.

Verdi az operát III. Gusztáv svéd uralkodó meggyilkolásáról mintázta, de a korabeli olasz cenzorok nyomására a színhelyet Bostonba tették át, Gusztáv királyt Riccardo kormányzóvá, barátját Renatóra cserélték - a Met produkciója visszatért az eredeti eseményhez. Az AP kritikája szerint mindazonáltal Alden elképzeléséből nem minden érvényesül világosan, a nyitójelenetben az udvaroncok értelmetlenül rohangálnak, az Ikarosz-jelkép annyira áthat mindent, hogy végül ormótlannak tűnhet. Ezzel együtt az eddig sok európai előadást jegyző, de a Met számára most először dolgozó amerikai rendező érdekes, új fényben mutatta be a repertoár egyik alapművét - írja.

December 14-ig összesen tízszer kerül színre az új Álarcosbál, az immár hagyománnyá vált élő HD-közvetítés napja pedig december 8-a lesz, ekkor a magyar közönség is megtekintheti Alden sokkoló vízióját Verdi operájáról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait – Tarr Béla életműdíjat kapott

Tizenhárom év szünet után visszatért a magyar mozgóképkultúra egyik legfontosabb eseménye, a Magyar Filmszemle. A rendezvény hagyományosan filmes verseny is volt, az ünnepélyes díjátadót február 9-én tartották meg a Corvin mozi Korda termében. A díjakat a versenykategóriák zsűrijei ítélték oda, és adták át.
Színház

„Apu, azt hadd kérdezzem meg…” – Léner Péter és Léner András a Mester és Tanítványa podcastban

Apa és fia beszélgetésével folytatódik a Magyar Színházrendezői Testület frissen indított podcast-sorozata, amely a Fidelio online felületein jelentkezik kéthetente. A második részben Léner Péter színházi rendezőt kérdezi fia, Léner András színházi rendező, a Magyar Színházrendezői Testület alelnöke.
Színház

Hajdu Steve: „Egy színésznek a saját halálát is könnyebb lesz feldolgozni”

Két nap alatt fogytak el a jegyek a Centiről centire márciusi előadásaira is, nézői várólista van a produkcióra a Rózsavölgyi Szalonban. A darabot Őze Áron rendezte, és játszik is benne Marjai Virág, Dobó Kata, valamint Hajdu Steve mellett, aki szerint Magyarországon is kezd hobbivá válni a színészet. De nem csak erről kérdezte őt a Fidelio.
Színház

Haumann Máté: „Hamlet szerepe három embert igényel egyszerre”

Február 7-én mutatta be a Magyar Színház Shakespeare örök klasszikusát, a Hamletet, Eperjes Károly rendezésében. A címszerepet Haumann Máté alakítja, aki szerint az előadás összekovácsolta a társulatot. Erről is beszélt nekünk. Villáminterjú.
Tánc

Tánc Valentin-napra: jövő héten látható a Liliom

Magyarországon egyedülálló táncszínházi előadás a Liliom, a szerelem, a szenvedély és a sorsfordító döntések története. A Feledi Project előadása modern mozgásvilággal és érzelmekkel teli koreográfiával kelti életre Molnár Ferenc világhírű darabját. A Liliom február 19-én látható a Nemzeti Táncszínházban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.
Zenés színház interjú

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.
Zenés színház interjú

Megtalálni az emberit – három fiatal karmester a Magyar Állami Operaházban

Három olyan fiatal karmestert szólítunk meg, akikben egy dolog biztosan közös, az OPERA művészeti vezetése látja bennük a tehetséget, a lehetőséget, ezért kellően komoly feladatokat is rájuk bíz.
Zenés színház ajánló

Egy disztópikus Skóciába utazhatunk Verdi Macbethjének operaházi előadásán

A New York-i Metropolitan sztárja, George Gagnidze és Kálmándy Mihály címszereplésével, Boross Csilla és Rálik Szilvia női főszereplésével mutatja be Verdi Macbethjét február 22-én a Magyar Állami Operaház.
Zenés színház ajánló

Újra az Operaházban látható Anna Netrebko és Yusif Eyvazov

A Bohémélet, a Manon Lescaut, a Pillangókisasszony, a Tosca és a Turandot közkedvelt részletei is elhangoznak Anna Netrebko és Yusif Eyvazov áriaestjén március 23-án az Operaházban.