Zenés színház

Lieto fine – Véget ért a Bartók Plusz Operafesztivál

2017.06.26. 12:34
Ajánlom
Az Orosz Kamarafilharmonikusok fellépésével, Nora Friedrichs és Mikhail Agafonov nagy sikerű áriaestjével ért véget a miskolci operafesztivál. Jövőre ugyanitt – búcsúzott a fesztiváligazgató, Kesselyák Gergely.

A zárógála műsora – mint megszoktuk – közönségbarát és szórakoztató volt, a fin de siècle és a 20. század első hat évtizedének – sokszor kevéssé ismert – műveiből válogatott, előnyben részesítve az orosz-szovjet zeneszerzők alkotásait. A hangulatot Bősze Ádám standup-szerűkonferálása emelte.

Mikhail Agafonov különösen a Puccini-áriákban aratott nagy közönségsikert; tényleg ez a zenei világ áll hozzá a legközelebb, bár helyenként – úgy éreztem – kissé erőltetetten énekel. Eleinte úgy tűnt, hogy Nora Friedrichs hűvös lírai szoprán szerepeket kedvel – Stravinsky The Rake's Progress című operájának távolságtartó neostílusa nagyon jól állt neki –, később azonban rájöttem, hogy életteli szubrettként is kiváló teljesítményt nyújt. Nagy átéléssel, igen kifejezően zenéltek az Orosz Kamarafilharmonikusok (vezényelt: Jurij Gilbo). Időnkét már-már túl szép volt a hangzás: Bartók Román népi táncok című művét például elképesztően lassan, mézes tejbe áztatott vonóval játszották, bár Glazunov Raymonda című balettjének részletét gyönyörűen felépítették.

Köztudott, hogy Miskolcon és a környező falvakban milyen komoly szociális problémák vannak – tényleg csak néhány kilométerre a szépen felújított belvárostól. Nem lennénk őszinték, és a fesztivál szervezői sem lennének azok, ha ezt nem tennék szóvá. Így az utolsó napra meghívták a – főleg – halmozottan hátrányos helyzetű gyerekekből és tanáraikból álló Szín-Fónia Kamarazenekart, akik az operafesztiválon adtak szabadtéri koncertet. A Szimfónia Programban két miskolci és három Miskolc környéki általános iskola – többségében roma – tanulói vettek részt, akik egyhetes táborban készültek fel a hangversenyre. A koncerten közreműködött a Symphonia Alapítvány alapítója, a híres Liszt-játékos Oravecz György zongoraművész is. A Symphonia Alapfokú Művészeti Iskola egyébként a venezuelai El Sistema elveit követve a szegénységben élő gyerekek szociális felzárkózását próbálja segíteni a zenei nevelés útján. Az iskolában folyó munkát egy idén bemutatott dokumentumfilm, a Rézangyalok szemlélteti.

Délután a Perecesi Bányász Fúvószenekar hangjai töltötték be a sétálóutcát, nosztalgikus üdülővárosi légkört teremtve. Ebben a felszabadult és érzelmes hangulatban búcsúztam a várostól – ahogy búcsúzik a tíznapos fesztiválnapló és az idei Bartók Plusz Operafesztivál is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Kettévágott Carmina Burana – reakciók az operaházi büfébotrányra

Bogányi Tibor karmester visszalépett az operaház Carmina Burana-produkciók vezénylésétől, mivel főigazgatói döntésre szünetet kell beiktatni az előadásba. Az ügy számos viharos reakciót váltott ki.
Vizuál

Elhunyt Koncz András festőművész

A Munkácsy-díjas festőművész, Koncz Zsuzsa énekesnő öccse hosszú, méltósággal viselt, súlyos betegség után hunyt el március 2-án hajnalban, életének hetvenegyedik évében.
Zenés színház

„Mindenkinek ajánlom, hogy menjen ki éjszaka az erdőbe!” – interjú Claus Guthtal

A világ egyik legjelentősebb operarendezője, Claus Guth nemrég Budapestre látogatott: számos neves színház után a Magyar Állami Operaház is átvette Don Giovanni-rendezését. Ebből az alkalomból kérdeztük az alkotót.
Vizuál

Elhunyt Vadász György építész

Életének 92. évében, március 3-án elhunyt Vadász György Kossuth- és Ybl Miklós-díjas építőművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, a nemzet művésze. A kilencvenes években készült épületeivel nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a bauhaus ismét népszerűvé vált a hazai építészetben.
Színház

Oidipusz a politika útvesztőjében – bemutatták Szikszai Rémusz rendezését a Radnóti Színházban

A Radnóti Színház legújabb előadásában Oidipusz egy idealista, ígéretes politikus, akinek szembe kell néznie a múlt terheivel. A produkció bemutatójára március 3-án került sor. A főszerepekben mások mellett Pál András, Kováts Adél és László Zsolt látható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Mindenkinek ajánlom, hogy menjen ki éjszaka az erdőbe!” – interjú Claus Guthtal

A világ egyik legjelentősebb operarendezője, Claus Guth nemrég Budapestre látogatott: számos neves színház után a Magyar Állami Operaház is átvette Don Giovanni-rendezését. Ebből az alkalomból kérdeztük az alkotót.
Zenés színház hír

Kettévágott Carmina Burana – reakciók az operaházi büfébotrányra

Bogányi Tibor karmester visszalépett az operaház Carmina Burana-produkciók vezénylésétől, mivel főigazgatói döntésre szünetet kell beiktatni az előadásba. Az ügy számos viharos reakciót váltott ki.
Zenés színház kritika

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt. Produkciójában ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést.
Zenés színház ajánló

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Zenés színház hír

Miklósa Erika alapítványával együttműködve indít posztgraduális képzést a Pécsi Tudományegyetem

Együttműködési megállapodást kötött a Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes által alapított KvintEsszencia Mesteriskola Alapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara. Az együttműködés keretében posztgraduális képzést indít az egyetem.