Zenés színház

Liliom hazatalál

Interjú Béres Attila rendezővel
2019.04.19. 17:10
Ajánlom
Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.

Végigkísérte az életét Molnár Ferenc drámája, a Liliom. Miért ragadt meg Önben a történet?

Nagyjából húsz éve foglalkoztam először a drámával, amikor a Marosvásárhelyi Nemzetiben Babarczy László rendező mellett asszisztensként dolgoztam. Megfogott, amit Babarczy erről a szerelemről mondott: ez nem egy lángoló szenvedély, amiért meghalnak a veronai fiatalok, vagy ami Lady Macbethet mozgatja. Liliom és Julika szerelme végtelenül szemérmes, csendes. Abban az előadásban a rendező megcserélte a két utolsó képet: Liliom előbb megy a mennyországba, előbb tudja meg, mi történik a lányával, és utána hal meg. Később volt szerencsém kétszer Liliomot rendezni, és két másik alkalommal a Marosvásárhelyi Színművészeti Egyetemen vizsgaként is dolgoztam vele.

Tehát ez a hatodik alkalom, hogy a történethez nyúl.

Gyakran kérdik tőlem, hogy nem unom-e. Nem a zenétől nagyszerű ez a darab, hanem attól, amit a mondatai rejtenek. Nem telik el év, hogy ne olvasnám el öt-hatszor a szöveget, pedig tudom már kívülről.

Átértelmezte ezt a szerelmet a húsz év alatt?

Nem. Lehet, hogy azért ragadt meg bennem a dráma, mert a saját életemet is így élem meg.

_E_L6850_GE-142947.jpg

Béres Attila (középen) és az Operettszínház alkotói egy olvasópróbán (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

A Carousel világsikerű musical lett Richard Rodgers és Oscar Hammerstein II feldolgozásában. Mégis azt mondja, hogy félreértették az amerikaiak a történetet. Miért?

Nem értették ennek a szerelemnek a mélységét. Az első felvonásban rögtön csináltak egy nagy szerelmi jelenetet, de szerintem Liliom és Julika – azaz Billy Bigelow és Julie Jordan – sokkal szemérmesebbek, sokkal mélyebbek. Nem kifelé élnek, de nem is tudják kimutatni az érzelmeiket. A musicalben viszont fizikailag és a szövegben is rögtön közel kerülnek egymáshoz.

Ezért Lőrinczy Attila dramaturggal kitűztük, hogy visszacsempésszük a történetbe az eredeti Molnár Ferenc-i karaktert.

Mennyi mozgásterük volt? Az amerikai jogtulajdonosok híresen szigorúak ezekben a kérdésekben.

Valóban, a Broadway-sikerek jogtulajdonosai mindig ragaszkodnak a bevált recepthez. Viszont leveleztünk egy képviselőjükkel, aki megértette, hogy mit jelent, hogy Magyarországon mutatják be ezt a darabot, és azt, hogy nem játszhatjuk itt, Molnár Ferenc hazájában ugyanazt, mint New Yorkban. Végül elfogadta az ajánlatainkat, még azt is, hogy a két zárójelenetet megcseréljük. Attila írt neki egy pontos elemzést, hogy a jelenetcsere nélkül miért mese, azzal pedig miért valódi dráma ez a darab.

_E_L6832_GE-142946.jpg

Béres Attila (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

Milyen változtatásokat eszközölnek még?

Lőrinczy Attilával leültünk, és mi, a két Liliom-rajongó, megegyeztünk az elképzeléseinkben. Más lett a darab nyelvezete, mások a karakterek, ami szintén az amerikai-magyar különbségekből fakad. A Carousel egy tengerparton játszódik, nyilván nincsenek olyan szereplői, mint a pesti cselédek, hintásfiúk, ficsúrok. Van egy jelenet, amely arról szól, hogy Liliom lánya leérettségizik – itt hangzik el a You’ll Never Walk Alone című sláger. Én viszont nem hiszem, hogy Molnár Ferenc meg szerette volna mutatni, mi történik a lánnyal. Az amerikaiak a mennyországban játszódó eseményeket meseként értelmezték, nálunk viszont egy Fellini-szerű vízióban lép színre a földi rendőrségre emlékeztető mennyei ítélőszék. A zene dramaturgiájához viszont hűek maradtunk.

Závada Péter írt dalszövegeket a Carouselhez. Mennyire tartotta rajta a szemét a szövegírók munkáján?

Lőrinczy Attila kezdetben ragaszkodott az eredeti szövegkönyvhöz,

én meg győzködtem, hogy márpedig micsoda mondat az eredeti drámában szereplő „eriggy, te, mert rádlépek” – és társai.

Végül egy Molnárhoz hű librettó készült. Závada Péter szövegei, amelyekben gyönyörű sorok vannak, önállóan is megállnák a helyüket.

_E_L6918_GE-142944.jpg

A Carousel alkotói (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

Beszéljünk a színészekről: Széles Flórával egy új színésznő debütál az Operettszínház színpadán, Dolhai Attilát viszont senkinek sem kell bemutatni.

Úgy gondolom, hogy Liliom kortalan karakter, kicsit olyan, mint a 007-es ügynök, akit velem egykorúnak éreztem húsz- és ötvenévesen is. Egy ereje teljében lévő, macsó férfi, aki összekerül egy törékeny lánnyal. Két különböző Liliomunk lesz: Sándor Péter a maga féktelenségével, illetve Dolhai Attila a végtelenül alázatos, racionális attitűdjével egész máshogy fognak játszani. Széles Flóra és Vágó Zsuzsi karakterében pedig egyaránt megvan az, ami Julikát – Julie-t – jellemzi, a tisztaság, az őszinte rácsodálkozás a világra.

 

Fejléckép: A Carousel főszereplői: Dolhai Attila, Széles Flóra, Sándor Péter, Vágó Zsuzsi és Gömöri András Máté. Fotó: Budapesti Operettszínház

„Molnár Ferenc világraszóló zseni volt”

Kapcsolódó

„Molnár Ferenc világraszóló zseni volt”

Április 26-án mutatja be az Operettszínház Béres Attila rendezésében a Liliomot. Az előadás két prózai szereplőjével, Nagy-Kálózy Eszterrel és Jordán Tamással arról is beszélgettünk, mi az a „molnárferenciség”, amihez a musicalben is ragaszkodni kell.

Az évszázad legjobb musicalje lett a magyar drámából, most az Operettben kerül színpadra

Az évszázad legjobb musicalje lett a magyar drámából, most az Operettben kerül színpadra

Április 26-án mutatja be az Operettszínház a Molnár Ferenc Liliom c. drámájából készült musicalt, a Carouselt. Pillantson be az olvasópróbára.

Závada Péter: „Nem tilos nagy szavakat leírni, csak jól kell őket elhelyezni”

Závada Péter: „Nem tilos nagy szavakat leírni, csak jól kell őket elhelyezni”

Egyértelmű, hogy véget ért a posztmodern, de nem ez számít, jó verset kell írni. Az sem számít, hogy rap vagy musicalszöveg, ha szöveg, mellesleg az alkotás józanul megy a legjobban. Závada Péterrel beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Tánc

Abbahagyja a balettet, és búcsúzik a színpadtól Leblanc Gergely

A 31 éves balettművész az Operaház videójában beszélt arról, hogy elbúcsúzik a színpadtól, és a továbbiakban a háttérben fogja segíteni a Magyar Nemzeti Balett munkáját.
Könyv

Megmenekülhet Esterházy Péter egykori otthona

Alkotóházként születhet újjá a 2016-ban elhunyt Kossuth- és József Attila-díjas író egykori, rómaifürdői családi háza.
Színház

Mindig van egy hajnal a konyhában – beszélgetés Kovács Patríciával és Schmied Zoltánnal

Valódi érzelmi hullámvasutat kínál a nézőknek a Rózsavölgyi Szalon április közepén bemutatott, Bármit mondhatsz című előadása, amelyben egy negyvenes házaspár próbálja tisztázni sok-sok év alatt felgyülemlett sérelmeiket egy reggelbe nyúló beszélgetés során. A két főszereplővel, Kovács Patríciával és Schmied Zoltánnal beszélgettünk.
Klasszikus

Balázs Jánost, Harcsa Veronikát és Fischer Ivánt is elismerték az első alkalommal átadott Bartók Rádió Zenei Díjjal

A Bartók Rádió a tavalyi év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseképpen először adta át díjait. A nagyszabású díjkiosztót a Bartók Rádió és a Duna május 25-én, az M5 kulturális csatorna május 26-án tűzi műsorra.
Klasszikus

Bach-estre készül Ránki Dezső és az Anima Musicae

A sűrű májusi koncertszezon igazi különlegességet tartogat még a hónap végére is: a Klukon Edit, Ránki Dezső és Ránki Fülöp által megálmodott Csönd-zsák koncertek 14. hangversenyén J. S. Bach négy zongoraversenye csendül fel az Anima Musicae Kamarazenekarral közösen.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Operaház Verdi városában – a pármai Teatro Regio

Bár Giuseppe Verdi nem itt, hanem egy közeli kistelepülésen látta meg a napvilágot, Párma és az egész környék magáénak érzi a zeneszerzőt. Sorozatunkban ezúttal a pármai Teatro Regióba kalauzoljuk az olvasókat.
Zenés színház interjú

Csak semmi komolyság! – interjú Janklovics Péterrel

„Mindennek meg lehet fogni a humoros oldalát” – vallja Janklovics Péter humorista, aki érzékenyítő előadásaiban a klasszikus zene és az opera műfaját igyekszik közelebb hozni a hallgatósághoz provokatívan, ám mindig kellő tisztelettel.
Zenés színház ajánló

Szabadakarat: innovatív koncertszínház sztárokkal a Margitszigeti Színházban

A reformkor első „celeb párjának” szerelmét mutatja be a térben és időben is szabadon mozgó, koncerthangulatú történetet, a szabadakarat >>>> című előadás. Az októberi ősbemutató után, május 28-án szabadtéren is debütál a koncertszínház a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.
Zenés színház hír

Harminckét országból csaknem kétszázan jelentkeztek az idei Marton Éva Nemzetközi Énekversenyre

A Zeneakadémia 70 ezer euró összdíjazású megmérettetésére 106 női és 90 férfi énekese adott be érvényes pályázatot a világ minden tájáról.
Zenés színház interjú

„Ha sztrájkolunk, ha lejjebb kapcsolunk, nem lesz magyar operaéneklés” – interjú Ókovács Szilveszterrel

Új évadról, sztrájkról, szereposztásokról és az Eiffel Műhelyházról is kérdeztük Ókovács Szilveszter főigazgatót, aki azt is elárulta, mit gondol az elmúlt időszak néhány olyan kínos ügyéről, amit felkapott a sajtó.