Zenés színház

Lilith, Lucy, Lucifer – az Eötvös-opera vonzásában

2014.02.09. 07:38
Ajánlom
Sok szempontból rendhagyó élmény Eötvös Péter Paradise Reloaded – Lilith című operája. Elsőként kell megemlíteni a címben ígért, közvetlenül tapasztalt, újratöltött paradicsomi élményt, az opera műfajának megifjodását. KRITIKA

Egy mai nyelven szóló, élvezhető, cselekményvezérelt, sallangmentes operát hallunk és látunk, amely egyrészt áttör a körberettegett, hagyományos keretek szabta színpadi inercián, másrészt - ha részlegesen is, de - megmarad a műfaj adta keretek között. Újraértelmezve adja vissza az áthatolt tradíciókat, legyen szó a Lilith személyével kiegészített Ember tragédiájáról vagy más zenei utalásokról (pl.: Örömóda).

Általában véve az operaélvezet „akadálymentesítéséről" van szó, és ennek egyik kézzelfogható példája a zenében élesen kirajzolódó, dikciójában tökéletesen érthető és tempójával még a széksorokban ülve is elgondolkoztató szép szöveg Albert Ostermaier tollából. Az előadás után még napokkal is fülben csengő énekszólamok emlékezetességüket egyrészt a merész gesztusoknak köszönhetik, másrészt a zenekar etapokban váltakozó harmónia- és színvilágával gyönyörűen összeillesztett kontúroknak. Ez egyben a Neue Oper Wien énekeseinek kitűnő, profi előadását is fémjelzi, továbbá a mesteri hangszerelés fesztelenül kibontakoztatott közvetítésének Vajda Gergely pálcája alatt az MR Szimfonikusokkal. Hozzájárul ehhez az énekesek kihangosítására adott szerzői instrukció is, ami nemcsak az énekesek agilitását és elérését növelte, hanem a zenekar mozgásterét is: az új zene hangzása ebben az előadásban természetes magabiztossággal kerítette be a közönséget.

Lilith - akit Ádámmal egyenlőnek teremtett Isten, de száműzte a Paradicsomból, hogy minden nap egy új démonnak adjon életet - úgy tud megszabadulni az átkától, hogy újra emberré változik azáltal, hogy Ádámtól gyereket szül. Az első nő ezért megkísérel visszatérni a Paradicsomba, ám összetalálkozik az istennel vetekedő Luciferrel, és Ádám új társával, Évával.

Nemcsak egy görög drámába illő dramaturgiai megoldás ez, hanem az ismert bibliai és kulturális alapokra építkező új történet bevezetése. Lilith személyének ilyen szempontból kétféle jelentése bontakozik ki: a szimbolikus, a nekünk szóló jelenben; és a drámai, a történet idejében zajló. Évával szembesítve Lilith felborítja a társadalompolitikai rendet démoni függetlenségével. Ősi, lappangó erők feltámasztására fűzi fel mindazt, ami azóta történt, hogy száműzték. Évában mint Ádám tartozékában főleg csak akadályt lát, és ezzel szemben vonultatja föl saját erejét.

Az opera zenei anyagának egységességéhez képest ez az utalásrengeteg olyan engedményként is felfogható, amit Eötvös műről műre felismerhető stílusbeli megújulása ellenére - vagy inkább azáltal edzett-, szervesen meghatározó zenei nyelvezete tesz lehetővé. Tisztán zeneileg: a zeneszerző támpontot ad, mutat valamit eredeti önmagából a kölcsönzött anyag újrafogalmazásán keresztül, kérdéseket vet föl. Színpadilag viszont szorosan kapcsolódik a Madách-féle világok meglátogatásához. A mai világunkhoz óvatosan igazított élmények, melyeken Lucifer átvezeti Ádámot, tematikájukban sokrétűek, életszerűek. A mű szimmetrikus ívének bartóki értelemben vett magvát képezik, de a széthullástól a képeket csak egy erős váz tartja vissza: Lilith visszatérése.

Tehát a forma nem absztrakt, a szimmetrikus elrendezés megélhető, úgymond beköltözhető terekkel (jelenetekkel) ajándékozza meg az embert, ahogy bizonyos jelenetekhez tükörformában, a tartópillérek bizonyosságával visszatér, már a művel való találkozás közben megadja az üzenet megismerésének kombinatív lehetőségeit. A drámai és elvontabb rétegek párhuzamos működése, őrlődése mintha egy furcsán letisztult végkifejletbe torkollna, valahol mindenki magában, saját tartozékával maradna. Ádám Évát és gyermekét választja, Lucifer visszatér Istenhez, és Lilith magában marad, de nem egyedül, mert várandós. Mivel Lucifer békülékenysége és Lilith terhessége mégiscsak meglepő, váratlan, az opera végére tartogatott fordulat talán tekinthető annyiban frivolnak vagy átmenetinek, hogy az ember eljátszik az alternatívák gondolatával: a Liltih kínálta vágyak kiélése és a magány között, vagy istennel elmésen háborogni és elcseverészni, mint Lucifer. Talán ennek a párosnak csinál beteljesületlenül is nászágyat az opera, és így kedvez a felforgató, kreatív erőknek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Zenés színház

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

"Szívből gratulálok nagyszerű billentyűs kollégáimnak" - írja.
Klasszikus

Jascha Heifetz ujjai lassított felvételen: ezért volt ő a 20. század Paganinije!

A filmrészlet az 1951-es Of Men and Music című portréból megmutatja, hogy a mindig tökélyre törekvő Heifetz milyen technikás játékos volt.
Klasszikus

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Könyv

Kukorelly Endre egymillió forintot ajánlott fel a Baumgarten-díj visszaállítására

Az író közösségi finanszírozásból javasolja a díj felélesztését, reagálva a nemzeti ünnepen kiosztott állami kitüntetések körüli visszásságokra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Zenés színház opera

Edita Gruberová visszavonul

Utolsó operaelőadására készül a neves szlovák szopránénekesnő, aki a közelmúltban az Erkel Színházban is fellépett.
Zenés színház hír

101 éves korában elhunyt Bán Elemér operaénekes

A művészt a debreceni Csokonai Színház – melynek örökös tagja volt – saját halottjának tekinti.
Zenés színház hír

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

"Szívből gratulálok nagyszerű billentyűs kollégáimnak" - írja.
Zenés színház videó

Dallal búcsúzott az új-zélandi tragédia áldozataitól a népszerű operatrió

„Ezek nem mi vagyunk. Mi nem vagyunk erőszakos emberek” – üzenik az új-zélandi énekesek. A tenor családtagja is megsérült a pénteki tömeggyilkosságban.