Zenés színház

Lilith, Lucy, Lucifer – az Eötvös-opera vonzásában

2014.02.09. 07:38
Ajánlom
Sok szempontból rendhagyó élmény Eötvös Péter Paradise Reloaded – Lilith című operája. Elsőként kell megemlíteni a címben ígért, közvetlenül tapasztalt, újratöltött paradicsomi élményt, az opera műfajának megifjodását. KRITIKA

Egy mai nyelven szóló, élvezhető, cselekményvezérelt, sallangmentes operát hallunk és látunk, amely egyrészt áttör a körberettegett, hagyományos keretek szabta színpadi inercián, másrészt - ha részlegesen is, de - megmarad a műfaj adta keretek között. Újraértelmezve adja vissza az áthatolt tradíciókat, legyen szó a Lilith személyével kiegészített Ember tragédiájáról vagy más zenei utalásokról (pl.: Örömóda).

Általában véve az operaélvezet „akadálymentesítéséről" van szó, és ennek egyik kézzelfogható példája a zenében élesen kirajzolódó, dikciójában tökéletesen érthető és tempójával még a széksorokban ülve is elgondolkoztató szép szöveg Albert Ostermaier tollából. Az előadás után még napokkal is fülben csengő énekszólamok emlékezetességüket egyrészt a merész gesztusoknak köszönhetik, másrészt a zenekar etapokban váltakozó harmónia- és színvilágával gyönyörűen összeillesztett kontúroknak. Ez egyben a Neue Oper Wien énekeseinek kitűnő, profi előadását is fémjelzi, továbbá a mesteri hangszerelés fesztelenül kibontakoztatott közvetítésének Vajda Gergely pálcája alatt az MR Szimfonikusokkal. Hozzájárul ehhez az énekesek kihangosítására adott szerzői instrukció is, ami nemcsak az énekesek agilitását és elérését növelte, hanem a zenekar mozgásterét is: az új zene hangzása ebben az előadásban természetes magabiztossággal kerítette be a közönséget.

Lilith - akit Ádámmal egyenlőnek teremtett Isten, de száműzte a Paradicsomból, hogy minden nap egy új démonnak adjon életet - úgy tud megszabadulni az átkától, hogy újra emberré változik azáltal, hogy Ádámtól gyereket szül. Az első nő ezért megkísérel visszatérni a Paradicsomba, ám összetalálkozik az istennel vetekedő Luciferrel, és Ádám új társával, Évával.

Nemcsak egy görög drámába illő dramaturgiai megoldás ez, hanem az ismert bibliai és kulturális alapokra építkező új történet bevezetése. Lilith személyének ilyen szempontból kétféle jelentése bontakozik ki: a szimbolikus, a nekünk szóló jelenben; és a drámai, a történet idejében zajló. Évával szembesítve Lilith felborítja a társadalompolitikai rendet démoni függetlenségével. Ősi, lappangó erők feltámasztására fűzi fel mindazt, ami azóta történt, hogy száműzték. Évában mint Ádám tartozékában főleg csak akadályt lát, és ezzel szemben vonultatja föl saját erejét.

Az opera zenei anyagának egységességéhez képest ez az utalásrengeteg olyan engedményként is felfogható, amit Eötvös műről műre felismerhető stílusbeli megújulása ellenére - vagy inkább azáltal edzett-, szervesen meghatározó zenei nyelvezete tesz lehetővé. Tisztán zeneileg: a zeneszerző támpontot ad, mutat valamit eredeti önmagából a kölcsönzött anyag újrafogalmazásán keresztül, kérdéseket vet föl. Színpadilag viszont szorosan kapcsolódik a Madách-féle világok meglátogatásához. A mai világunkhoz óvatosan igazított élmények, melyeken Lucifer átvezeti Ádámot, tematikájukban sokrétűek, életszerűek. A mű szimmetrikus ívének bartóki értelemben vett magvát képezik, de a széthullástól a képeket csak egy erős váz tartja vissza: Lilith visszatérése.

Tehát a forma nem absztrakt, a szimmetrikus elrendezés megélhető, úgymond beköltözhető terekkel (jelenetekkel) ajándékozza meg az embert, ahogy bizonyos jelenetekhez tükörformában, a tartópillérek bizonyosságával visszatér, már a művel való találkozás közben megadja az üzenet megismerésének kombinatív lehetőségeit. A drámai és elvontabb rétegek párhuzamos működése, őrlődése mintha egy furcsán letisztult végkifejletbe torkollna, valahol mindenki magában, saját tartozékával maradna. Ádám Évát és gyermekét választja, Lucifer visszatér Istenhez, és Lilith magában marad, de nem egyedül, mert várandós. Mivel Lucifer békülékenysége és Lilith terhessége mégiscsak meglepő, váratlan, az opera végére tartogatott fordulat talán tekinthető annyiban frivolnak vagy átmenetinek, hogy az ember eljátszik az alternatívák gondolatával: a Liltih kínálta vágyak kiélése és a magány között, vagy istennel elmésen háborogni és elcseverészni, mint Lucifer. Talán ennek a párosnak csinál beteljesületlenül is nászágyat az opera, és így kedvez a felforgató, kreatív erőknek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Vizuál

Fedezd fel Frida Kahlo életének helyszíneit!

Lehet-e még újat mondani arról a nőről, aki az életét és az érzéseit ilyen mélységben tárta a nyilvánosság elé, aki saját személyét is a művészete részévé változtatta? Az ikonikus képzőművészek életét bemutató filmek sorában ezúttal a mexikói festőművésznő nyomában járunk.
Fidelio Tours

A Gyógyítókerttől a Pajtaszínházig – Partitúra az Őrségben

Az Őrségben kalandozik a Partitúra kulturális felfedezőműsor szeptember 26-án, szombaton 14.30-tól a Duna tévén. Egyébként az Őrség onnan kapta a nevét, hogy a honfoglaló magyarok őrállókat telepítettek ide az ország nyugati kapujának védelmére.
Színház

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.
Jazz/World

Frissítette minden idők legjobb 500 albumának listáját a Rolling Stone

Tizenhét évvel első kiadása után napra kész állapotba hozta a Rolling Stone magazin minden idők legjobb 500 albumának listáját, amelynek élén Marvin Gaye What's Going On című albuma felváltotta a Beatles együttes Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band című albumát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Zenés színház interjú

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Zenés színház interjú

„Szeretem az életem úgy, ahogy van”

Mozgalmasan kezdődik az évad Jónás Andrea számára. Próbál a Furcsa pár női változatásban és mindemellett önálló esttel készül. Október 3-án várja a közönséget Élek! címmel a Gaál Erzsébet Stúdióban.
Zenés színház hír

Tapssal tüntettek a nem biztonságos körülmények ellen a madridi operaházban

A Teatro Real közönsége úgy vélte, túl közel ültették őket egymáshoz, tapssal jelezték elégedetlenségüket. Addig-addig, hogy az előadást el sem lehetett kezdeni.
Zenés színház ajánló

Színháztörténetet írt a József Attila Színház

Vállaltan szubjektív beszámoló a „Színház” tollából. Sokszor leírtuk mi magunk is, ahogy mesélik is rólunk: nem csupán egy színház vagyunk, hanem A JASZ-Család. Nem túlzó a jelző, hisz szeretjük egymást, de néha őrületbe kergetjük a másikat.