Zenés színház

Lilith, Lucy, Lucifer – az Eötvös-opera vonzásában

2014.02.09. 07:38
Ajánlom
Sok szempontból rendhagyó élmény Eötvös Péter Paradise Reloaded – Lilith című operája. Elsőként kell megemlíteni a címben ígért, közvetlenül tapasztalt, újratöltött paradicsomi élményt, az opera műfajának megifjodását. KRITIKA

Egy mai nyelven szóló, élvezhető, cselekményvezérelt, sallangmentes operát hallunk és látunk, amely egyrészt áttör a körberettegett, hagyományos keretek szabta színpadi inercián, másrészt - ha részlegesen is, de - megmarad a műfaj adta keretek között. Újraértelmezve adja vissza az áthatolt tradíciókat, legyen szó a Lilith személyével kiegészített Ember tragédiájáról vagy más zenei utalásokról (pl.: Örömóda).

Általában véve az operaélvezet „akadálymentesítéséről" van szó, és ennek egyik kézzelfogható példája a zenében élesen kirajzolódó, dikciójában tökéletesen érthető és tempójával még a széksorokban ülve is elgondolkoztató szép szöveg Albert Ostermaier tollából. Az előadás után még napokkal is fülben csengő énekszólamok emlékezetességüket egyrészt a merész gesztusoknak köszönhetik, másrészt a zenekar etapokban váltakozó harmónia- és színvilágával gyönyörűen összeillesztett kontúroknak. Ez egyben a Neue Oper Wien énekeseinek kitűnő, profi előadását is fémjelzi, továbbá a mesteri hangszerelés fesztelenül kibontakoztatott közvetítésének Vajda Gergely pálcája alatt az MR Szimfonikusokkal. Hozzájárul ehhez az énekesek kihangosítására adott szerzői instrukció is, ami nemcsak az énekesek agilitását és elérését növelte, hanem a zenekar mozgásterét is: az új zene hangzása ebben az előadásban természetes magabiztossággal kerítette be a közönséget.

Lilith - akit Ádámmal egyenlőnek teremtett Isten, de száműzte a Paradicsomból, hogy minden nap egy új démonnak adjon életet - úgy tud megszabadulni az átkától, hogy újra emberré változik azáltal, hogy Ádámtól gyereket szül. Az első nő ezért megkísérel visszatérni a Paradicsomba, ám összetalálkozik az istennel vetekedő Luciferrel, és Ádám új társával, Évával.

Nemcsak egy görög drámába illő dramaturgiai megoldás ez, hanem az ismert bibliai és kulturális alapokra építkező új történet bevezetése. Lilith személyének ilyen szempontból kétféle jelentése bontakozik ki: a szimbolikus, a nekünk szóló jelenben; és a drámai, a történet idejében zajló. Évával szembesítve Lilith felborítja a társadalompolitikai rendet démoni függetlenségével. Ősi, lappangó erők feltámasztására fűzi fel mindazt, ami azóta történt, hogy száműzték. Évában mint Ádám tartozékában főleg csak akadályt lát, és ezzel szemben vonultatja föl saját erejét.

Az opera zenei anyagának egységességéhez képest ez az utalásrengeteg olyan engedményként is felfogható, amit Eötvös műről műre felismerhető stílusbeli megújulása ellenére - vagy inkább azáltal edzett-, szervesen meghatározó zenei nyelvezete tesz lehetővé. Tisztán zeneileg: a zeneszerző támpontot ad, mutat valamit eredeti önmagából a kölcsönzött anyag újrafogalmazásán keresztül, kérdéseket vet föl. Színpadilag viszont szorosan kapcsolódik a Madách-féle világok meglátogatásához. A mai világunkhoz óvatosan igazított élmények, melyeken Lucifer átvezeti Ádámot, tematikájukban sokrétűek, életszerűek. A mű szimmetrikus ívének bartóki értelemben vett magvát képezik, de a széthullástól a képeket csak egy erős váz tartja vissza: Lilith visszatérése.

Tehát a forma nem absztrakt, a szimmetrikus elrendezés megélhető, úgymond beköltözhető terekkel (jelenetekkel) ajándékozza meg az embert, ahogy bizonyos jelenetekhez tükörformában, a tartópillérek bizonyosságával visszatér, már a művel való találkozás közben megadja az üzenet megismerésének kombinatív lehetőségeit. A drámai és elvontabb rétegek párhuzamos működése, őrlődése mintha egy furcsán letisztult végkifejletbe torkollna, valahol mindenki magában, saját tartozékával maradna. Ádám Évát és gyermekét választja, Lucifer visszatér Istenhez, és Lilith magában marad, de nem egyedül, mert várandós. Mivel Lucifer békülékenysége és Lilith terhessége mégiscsak meglepő, váratlan, az opera végére tartogatott fordulat talán tekinthető annyiban frivolnak vagy átmenetinek, hogy az ember eljátszik az alternatívák gondolatával: a Liltih kínálta vágyak kiélése és a magány között, vagy istennel elmésen háborogni és elcseverészni, mint Lucifer. Talán ennek a párosnak csinál beteljesületlenül is nászágyat az opera, és így kedvez a felforgató, kreatív erőknek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

Ezekre az előadásokra küldenék el a politikusokat a színészek

Szégyen, Hamlet, A bajnok, Az ember tragédiája – többek között ezeket a produkciókat ajánlották azok a színházi alkotók, akiket a december 9-i tüntetésen kérdeztünk meg arról, mire hívnák el a politikai döntéshozókat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Először van női zeneigazgatója a San Franciscó-i Operának

Kim Eun Sun dél-koreai karmestert nevezték ki a San Franciscó-i Opera zeneigazgatójának. Az operaház történetében először tölti be nő ezt a posztot az intézményben.
Zenés színház musical

Látványos musical született Nikola Tesláról

Februárban mutatják be a RaM Colosseumban a Nikola Tesla – Végtelen energia című új musicalt. A kétfelvonásos, rendkívül látványos zenés darab segít felfedezni és új oldaláról megismerni a közismert név – Nikola Tesla – mögött rejtőző zsenit, életének rejtélyeit.
Zenés színház opera

Minden, amit az Operaház új évadáról tudni akar

19 premier, köztük két ős- és három magyarországi bemutató is szerepel a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja elnevezésű tematikus évadában.
Zenés színház gyász

100 éves korában meghalt a bariton, aki öt koncentrációs tábort élt túl

Énekelt Callasszal, Pavarottival, de a lágerekben is a zene tartotta benne a lelket. Eno Mucchiutti 100 éves volt.
Zenés színház hír

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.