Zenés színház

Lukács Gyöngyi: „A Lady nem gonosz ember”

2011.02.22. 09:40
Ajánlom
Kossuth-díjas drámai szopránunk lenyűgöző énekesi, színészi kvalitásai mellett igazi díva. Lady Macbeth figurája szinte a névjegyévé vált, az operairodalom egyik legnehezebb szerepével bejárta a világot. Huszonhét évesen debütált vele óriási sikerrel a Covent Gardenben. 2002-ben énekelte először a Magyar Állami Operaházban. A március 22-i bemutatón Szinetár Miklós rendezésében Győriványi Ráth György vezényletével Alexandru Agache partnereként közel nyolcvanadszor ölti magára Lady Macbeth jelmezét.

- Változott-e az évek során a megközelítése Lady Macbeth szerepéhez?

- Nagyon örültem, amikor az Operaház közölte, hogy műsorra tűzi a Macbethet. Verdi monumentális darabját nem lehet nem szeretni. A londoni Covent Garden-béli szereplésem óta szinte folyamatosan jártam vele a világot. Annyi produkcióban játszottam már, hogy volt alkalmam jó néhány rendezést is megismerni. A figura szinte hozzám nőtt - nemigen hallottam más énekesnőt, aki azt mondta volna, amit én szoktam: Lady Macbeth a kedvenc szerepem. Az operavilágban ez ugyanis egy „mumus szerep", mert olyan nehézségek vannak benne, amelyek eléneklésére még a régi nagy énekesek közül sem sokan mertek vállalkozni. Bizony, lehetne sorolni, hogy ki mindenki veszítette el a hangját ebben a szerepben. Nekem szerencsém van, nagyon jól fekszik a hangomra, soha nem bántotta a torkomat. Ez annak is köszönhető, hogy a drámai hangvétel ellenére nem kell forszíroznom, sem sötétítenem, és technikailag is győzöm, ami nagyon fontos egy ilyen nehézségű feladatnál. Nem hiába hívják tehát hanggyilkos szerepnek, de én inkább azt emelném ki, hogy egy nem mindennapi asszony története, amely még a színészi játékra is lehetőséget nyújt az énekesnek.

- Fajsúlyosságában, drámaiságában is illik a személyiségéhez?

- Nem tagadom, nehéz megformálni. Lelkileg mind ahányszor tönkretesz, de miután a zeneisége már belém ivódott, mára inkább azért visel meg, mert mélyen azonosulok vele. Shakespeare Lady Macbethjét sem meri elvállalni minden színésznő. Eszenyi Enikővel beszélgettem erről, aki annak idején a Vígszínházban játszotta a szerepet. Az ő véleménye egyezik az enyémmel: egy nagyon összetett figuráról van szó. Az emberek képzeletében a Lady nem más, csak egy gonosz nő. Egy nemrég megjelent regény történelmi tényekre alapozva boncolgatja a személyiségét, s ebből az írásból az derül ki, hogy egyáltalán nem volt gonosz ember. Igaz, hatalomra törekedett, királynő akart lenni, de tetteit nagyban befolyásolták a körülmények. Régen és ma is sokakat visznek bűnözésbe a körülmények, ami persze nem mentség. Lady Macbethet a kor és a helyzet, amibe került is predesztinálta a szörnyűségre.

- Szinetár Miklós Macbeth-rendezésében mire helyeződik a hangsúly?

- Nekem mindig nagyon megható ebben a műben a bűn és a bűnhődés kölcsönhatása. A Biblia azt mondja, hogy a bűn zsoldja a halál. A bemutató előtt nem szeretnék sokat elárulni, talán csak annyit, hogy Szinetár Miklós rendezésében csodálatosan kibomlik a két főhős, a két ember bukása. Mindketten szembesülnek azzal, hogy mit tettek és miért jutottak idáig.

- Bizonyára inspirálóan hat, hogy Szöul után újra a nagy bariton, Alexandru Agache a partnere, aki az életben is a társa.

- Hogyne, valóban inspiráló. Nemcsak a színházban, de otthon is dolgozunk a szerepeinken - megtesszük kritikai megjegyzéseinket is, de gyakrabban fogadjuk el egymás tanácsát. Szakmai értelemben is tiszteljük egymást, én őt azért is, mert kapcsolatunk során a művészi alázatra is tanított. Rendkívüli az önfegyelme. Nem egy hisztérikus operaénekes, aki a színpadon kívül is meg akarná mutatni a nagyságát. Igazi hangfenomén, rendkívüli adottságú bariton; nem véletlenül csinált világkarriert. Óriási művész, nagy öröm vele dolgozni, de ezt nem az elfogultság mondatja velem - az énekes kollégák is nagyon szeretik szerte a világon, sőt külföldön a partnerek, a munkatársak a legnagyobb énekeseknek járó tisztelet jeléül mindenütt Maestrónak szólítják.

- Néhány éve élvezetes útinaplóban is megosztotta a szöuli és a San Franciscó-i Macbeth-előadások élményeit. San Franciscóban modern rendezésben alakította Thomas Hampson partnereként.

- Az amerikainál modernebb rendezések is voltak szép számban. Münchenben, Tokióban vagy legutóbb tavaly szeptemberben Santiagóban. A chilei rendező például levetkőztette a kórust és a teljes statisztériát, olykor azt sem tudtam, hová nézzek a színpadon. Semmi másról nem szólt a darab, mint a meztelenségről. Az ilyen mértékű rendezői önmegvalósítást nem szeretem, ezeknek az eredménye rendszerint olyan fokú torzításhoz vezet, amelyben a mű eredeti értelme elvész. A másik, amit nehezen viselek, amikor egy rendező nem veszi figyelembe az énekesi szempontokat, sőt, talán az énekesekre fordítja a legkisebb figyelmet, mintha csak utálná az énekhangot. Túlzásnak tartom a mai trendet az opera világában. A rendező-centrikus szemléletet, amikor már nem a karmester, hanem a rendező választja meg a szereposztást. Egy-két karmestert, a legnagyobbakat - mint Levine vagy Muti - leszámítva, a dirigenseknek nem sok beleszólásuk van szerepkiírásokba. Ezt abszurdumnak tartom, sok tönkrement énekes ennek a módszernek az áldozata. Ma már nincsenek huszonöt-harminc éves karrierek, mert nem az énekhang és az énekes védelme a legelső szempont. Pedig minden másnak ezután kéne következnie. Ha tehetném, harcolnék azért, hogy az éneklés újra olyan megbecsültséget élvezzen, mint néhány évtizede. 

- Karrierje csúcsán van. Mit tesz annak érdekében, hogy megőrizze a hangját?

- Ez egy nagyon összetett kérdés. A hang állapota dönti el ugyanis, hogy ki, meddig gyakorolhatja a pályáját. Sok múlik persze az életmódon is, de nekem nem esik nehezemre betartani az alapvető szabályokat. Soha életemben nem ittam egy korty alkoholt, és soha nem cigarettáztam. Nem fekszem le éjfél után, mert nagyon figyelek arra, hogy kellően kipihenjem magam - de erre nemcsak a hangnak van nagy szüksége, hanem nekünk, nőknek is. A színpadot választó nőknek még inkább.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Tánc

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Színház

Ilyen volt a Sztalkert csoport új Vízkeresztje - Galéria

A Shakespeare Fesztiválon mutatták be a Sztalkert Csoport második önálló produkcióját, a Vízkereszt, de amúgy mindegy című előadást, amely legközelebb a Szentendrei Teátrum FRISS programsorozatában, majd Zsámbékon vendégeskedik.
Vizuál

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.
Klasszikus

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház videó

Felkapta az internet a dél-afrikai taxist, aki operát énekel az utasainak

Egy virális videóval kezdődött az egész: egy Menzi Mngoma nevű Uber-sofőr a Rigolettóból énekelt egy utasának, majd egyre többekhez jutott el az erről készült videó.
Zenés színház interjú

Felmutatni a világ tetejét - Interjú Szemző Tiborral

Óbudán, az Esernyős belső udvarán új szabadtéri kamaraszínházi sorozat indul, amelyben (újra) debütál Szemző Tibor Kőrösi Csoma Sándorról készített opera cinematique műfajú előadása, a Csoma.   
Zenés színház ajánló

Operett show a Vajdahunyadvárban

Július 18-án Magyarország leglátványosabb operett produkcióját tekinthetjük meg a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon. A Monarchia Operett gálaműsora fantasztikus szólistákkal és ruhakölteményekkel varázsolja el a nagyérdeműt.
Zenés színház hír

Koncertfilmmel ünnepelték Jonas Kaufmann 50. születésnapját

Németország, Ausztria és Svájc több mint 200 filmszínházában mutatták be július 10-én, Jonas Kaufmann 50. születésnapján a sztártenor egyik berlini (Waldbühne) koncertjéről készült filmet.
Zenés színház armel

Hogy milyen volt Alföldi Don Giovannija? Profi.

Ha sztárrendező operafavoritot állít színpadra, abból könnyen siker lehet, de nálam Tihanyi Ildi díszletei ágyaztak meg annak, hogy szeressem ezt a Don Giovannit.