Zenés színház

Lukács Gyöngyi: „A Lady nem gonosz ember”

2011.02.22. 09:40
Ajánlom
Kossuth-díjas drámai szopránunk lenyűgöző énekesi, színészi kvalitásai mellett igazi díva. Lady Macbeth figurája szinte a névjegyévé vált, az operairodalom egyik legnehezebb szerepével bejárta a világot. Huszonhét évesen debütált vele óriási sikerrel a Covent Gardenben. 2002-ben énekelte először a Magyar Állami Operaházban. A március 22-i bemutatón Szinetár Miklós rendezésében Győriványi Ráth György vezényletével Alexandru Agache partnereként közel nyolcvanadszor ölti magára Lady Macbeth jelmezét.

- Változott-e az évek során a megközelítése Lady Macbeth szerepéhez?

- Nagyon örültem, amikor az Operaház közölte, hogy műsorra tűzi a Macbethet. Verdi monumentális darabját nem lehet nem szeretni. A londoni Covent Garden-béli szereplésem óta szinte folyamatosan jártam vele a világot. Annyi produkcióban játszottam már, hogy volt alkalmam jó néhány rendezést is megismerni. A figura szinte hozzám nőtt - nemigen hallottam más énekesnőt, aki azt mondta volna, amit én szoktam: Lady Macbeth a kedvenc szerepem. Az operavilágban ez ugyanis egy „mumus szerep", mert olyan nehézségek vannak benne, amelyek eléneklésére még a régi nagy énekesek közül sem sokan mertek vállalkozni. Bizony, lehetne sorolni, hogy ki mindenki veszítette el a hangját ebben a szerepben. Nekem szerencsém van, nagyon jól fekszik a hangomra, soha nem bántotta a torkomat. Ez annak is köszönhető, hogy a drámai hangvétel ellenére nem kell forszíroznom, sem sötétítenem, és technikailag is győzöm, ami nagyon fontos egy ilyen nehézségű feladatnál. Nem hiába hívják tehát hanggyilkos szerepnek, de én inkább azt emelném ki, hogy egy nem mindennapi asszony története, amely még a színészi játékra is lehetőséget nyújt az énekesnek.

- Fajsúlyosságában, drámaiságában is illik a személyiségéhez?

- Nem tagadom, nehéz megformálni. Lelkileg mind ahányszor tönkretesz, de miután a zeneisége már belém ivódott, mára inkább azért visel meg, mert mélyen azonosulok vele. Shakespeare Lady Macbethjét sem meri elvállalni minden színésznő. Eszenyi Enikővel beszélgettem erről, aki annak idején a Vígszínházban játszotta a szerepet. Az ő véleménye egyezik az enyémmel: egy nagyon összetett figuráról van szó. Az emberek képzeletében a Lady nem más, csak egy gonosz nő. Egy nemrég megjelent regény történelmi tényekre alapozva boncolgatja a személyiségét, s ebből az írásból az derül ki, hogy egyáltalán nem volt gonosz ember. Igaz, hatalomra törekedett, királynő akart lenni, de tetteit nagyban befolyásolták a körülmények. Régen és ma is sokakat visznek bűnözésbe a körülmények, ami persze nem mentség. Lady Macbethet a kor és a helyzet, amibe került is predesztinálta a szörnyűségre.

- Szinetár Miklós Macbeth-rendezésében mire helyeződik a hangsúly?

- Nekem mindig nagyon megható ebben a műben a bűn és a bűnhődés kölcsönhatása. A Biblia azt mondja, hogy a bűn zsoldja a halál. A bemutató előtt nem szeretnék sokat elárulni, talán csak annyit, hogy Szinetár Miklós rendezésében csodálatosan kibomlik a két főhős, a két ember bukása. Mindketten szembesülnek azzal, hogy mit tettek és miért jutottak idáig.

- Bizonyára inspirálóan hat, hogy Szöul után újra a nagy bariton, Alexandru Agache a partnere, aki az életben is a társa.

- Hogyne, valóban inspiráló. Nemcsak a színházban, de otthon is dolgozunk a szerepeinken - megtesszük kritikai megjegyzéseinket is, de gyakrabban fogadjuk el egymás tanácsát. Szakmai értelemben is tiszteljük egymást, én őt azért is, mert kapcsolatunk során a művészi alázatra is tanított. Rendkívüli az önfegyelme. Nem egy hisztérikus operaénekes, aki a színpadon kívül is meg akarná mutatni a nagyságát. Igazi hangfenomén, rendkívüli adottságú bariton; nem véletlenül csinált világkarriert. Óriási művész, nagy öröm vele dolgozni, de ezt nem az elfogultság mondatja velem - az énekes kollégák is nagyon szeretik szerte a világon, sőt külföldön a partnerek, a munkatársak a legnagyobb énekeseknek járó tisztelet jeléül mindenütt Maestrónak szólítják.

- Néhány éve élvezetes útinaplóban is megosztotta a szöuli és a San Franciscó-i Macbeth-előadások élményeit. San Franciscóban modern rendezésben alakította Thomas Hampson partnereként.

- Az amerikainál modernebb rendezések is voltak szép számban. Münchenben, Tokióban vagy legutóbb tavaly szeptemberben Santiagóban. A chilei rendező például levetkőztette a kórust és a teljes statisztériát, olykor azt sem tudtam, hová nézzek a színpadon. Semmi másról nem szólt a darab, mint a meztelenségről. Az ilyen mértékű rendezői önmegvalósítást nem szeretem, ezeknek az eredménye rendszerint olyan fokú torzításhoz vezet, amelyben a mű eredeti értelme elvész. A másik, amit nehezen viselek, amikor egy rendező nem veszi figyelembe az énekesi szempontokat, sőt, talán az énekesekre fordítja a legkisebb figyelmet, mintha csak utálná az énekhangot. Túlzásnak tartom a mai trendet az opera világában. A rendező-centrikus szemléletet, amikor már nem a karmester, hanem a rendező választja meg a szereposztást. Egy-két karmestert, a legnagyobbakat - mint Levine vagy Muti - leszámítva, a dirigenseknek nem sok beleszólásuk van szerepkiírásokba. Ezt abszurdumnak tartom, sok tönkrement énekes ennek a módszernek az áldozata. Ma már nincsenek huszonöt-harminc éves karrierek, mert nem az énekhang és az énekes védelme a legelső szempont. Pedig minden másnak ezután kéne következnie. Ha tehetném, harcolnék azért, hogy az éneklés újra olyan megbecsültséget élvezzen, mint néhány évtizede. 

- Karrierje csúcsán van. Mit tesz annak érdekében, hogy megőrizze a hangját?

- Ez egy nagyon összetett kérdés. A hang állapota dönti el ugyanis, hogy ki, meddig gyakorolhatja a pályáját. Sok múlik persze az életmódon is, de nekem nem esik nehezemre betartani az alapvető szabályokat. Soha életemben nem ittam egy korty alkoholt, és soha nem cigarettáztam. Nem fekszem le éjfél után, mert nagyon figyelek arra, hogy kellően kipihenjem magam - de erre nemcsak a hangnak van nagy szüksége, hanem nekünk, nőknek is. A színpadot választó nőknek még inkább.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Itt a lista, közülük kerülnek ki a 2024-es Prima Primissimák

Rekordszámú, több mint 900 jelölés érkezett az immár harmadik évtizedébe lépő elismerésre. Közülük választotta ki a Prima Primissima Alapítvány kuratóriuma azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető díjat.
Színház

Kulka János: Tényleg más lettem

A közelmúltban hosszú idő után először lépett egyedüli szereplőként színpadra Kulka János. A Halál Velencében című előadást a Jurányi Házban mutatták be, a színművészt ennek apropóján kérdezte az RTL.
Színház

Sajgál Erika: A legtöbb ötven fölötti nő most ébred rá a saját erejére

A Rózsavölgyi Szalonban csaknem két éve fut sikerrel a Szívhang, Hárs Anna darabja. A történet három ötvenes barátnőről szól, akik az egyetemen évfolyamtársak voltak, és azóta is összetartanak. A Hédit alakító Sajgál Erikával beszélgettünk.
Zenés színház

A Valuska lett az International Opera Awards legjobb ősbemutatója

Tíz előadás közül a legjobb ősbemutatónak választották a rangos International Opera Awardson Eötvös Péter utolsó operájának premierjét, a Magyar Állami Operaház Valuska-produkcióját.
Színház

„A világ, amiben élünk, pokoli hely, ennek csak egy tünete a TikTok” – interjú a Túlságosan vékony falak alkotóival

A Staféta pályázaton Fidelio-díjat nyert Túlságosan vékony falak című előadás alkotóival, Bódi Zsófiával, Gerorgita Máté Dezsővel és Horváth Pannával a social media jelenlétről, influenszerekről és az előadás létrehozásának körülményeiről beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A Valuska lett az International Opera Awards legjobb ősbemutatója

Tíz előadás közül a legjobb ősbemutatónak választották a rangos International Opera Awardson Eötvös Péter utolsó operájának premierjét, a Magyar Állami Operaház Valuska-produkcióját.
Zenés színház interjú

Vágó Zsuzsi: „Az egész nézőteret be kell kebeleznem”

Vágó Zsuzsi eljátszotta a musicalirodalom legnagyobb hősnőit, köztük Júliát és Scarlett O’Harát, a Miss Saigon Kimjét, az Abigél Vitay Georgináját és a Rebecca Énjét. Ikerlányai születése után idén tavasszal, a Carmen Jósnőjeként tért vissza a Budapesti Operettszínházba.
Zenés színház hír

Öt fiatal művésszel elindult a Marton Éva Nemzetközi OperaStúdió

Négy magyar és egy osztrák énekes részvételével megkezdte első félévét a Magyar Állami Operaház kétéves szakmai továbbképzése, amelynek fővédnöki tisztségét a világhírű drámai szoprán látja el.
Zenés színház ajánló

Történelmi csúcstalálkozó operaszínpadon – közeleg a Nixon Kínában bemutatója

Több helyszínen játszódó, musical- és balettelemeket is felvonultató operashowban, Szemerédy Károly és Kolonits Klára, valamint Nyári Zoltán és Rácz Rita főszereplésével mutatja be a John Adams Nixon Kínában című operáját szeptember 22-én a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyháza.
Zenés színház hír

Jubilumi évadot kezd a Madách Színház

Megnyitotta 2024/25-ös évadát a Madách Színház. Még szeptemberben érkezik A nyomorultak bemutatója, amiben új generáció lép színpadra, novemberben pedig Örömkoncerttel ünneplik, hogy 20 éve lett zenés színház a Madách Színház.