Zenés színház

Lutherek a ragtime ritmusában

2017.06.19. 16:00
Ajánlom
Hallott ön már ragtime-operát? És tangó-operát? Az idei Bartók Plusz programja az opera újjászületése, a műfaji határok átlépése körül forog. Így tegnapra mindkét hibrid műfajból jutott egy-egy, ráadásul az egyik ősbemutató volt.

Mindeddig egyetlen ragtime-opera létezett, amit Scott Joplin írt a Kékszakállú keletkezésével azonos évben, 1911-ben. Ittzés Tamás most megírta a másodikat A Lutherek címmel, Lanczkor Gábor szövegére. A fesztivál és a debreceni Csokonai Nemzeti Színház közösen állította az MNSz Nagyszínházának színpadára a kétfelvonásos darabot, mely az amerikai baptista tiszteletes és polgárjogi harcos, Martin Luther King életének néhány mozzanatát dolgozza fel. De tényleg csak néhányat, és ez a darab legfőbb problémája: nincs ütős cselekménye, ami működtetné. Az első felvonásban megházasodik és beszédet mond híveinek – azt, hogy gyermeke születik, hogy tiltakozásokat szervez a feketék elnyomása ellen, vagy, hogy már számtalanszor letartóztatták, csak felesége párbeszédeiből és a narrátor szövegéből tudjuk meg.

Pedig micsoda lehetőségeket kínál egy ilyen téma! A következő rész elején aztán mindjárt meg is gyilkolják Kinget, csak az a kár, hogy nem a közönség előtt.

Persze nem vérre szomjazom, hanem cselekményre, drámára!

A teljes második felvonás a Luther Mártonnal való mennyországi találkozásával, feleségével való spirituális kommunikációjával és eszméinek zengedezésével megy el. A téma fennkölt, transzcendális jellegű, a ragtime viszont laza – hogyan egyeztethető ez össze? Rajongok a korai jazzműfajokért, de néhány ponton kifejezetten zavarba ejtett az a zene, amire egyébként táncolni szokás. Hozzá kell tennem, hogy igazán szellemes megoldás volt egy koráldallam jazzes feldolgozása King halála után: a vidám zene itt felfogható az üdvözülés, a Lutherrel való találkozás ábrázolásaként is. Ezt a találkozást azonban végképp máshogy képzelném. Martin Luther King ugyanis kicsit sincs meglepve vagy megilletődve példaképétől, sőt. Ő maga mondja ki: „Méltó vagyok hozzád.”

Nagyon tetszettek a zene swinges, bluesos, gospeles elemei. Az opera egy vonósnégyest és egy tizenegy tagú jazz-zenekart foglalkoztat. A tegnapi ősbemutatón a kibővített Bohém Ragtime Jazz Band játszott, a zongoránál maga a zeneszerző ült – stílushű, érzékeny, színes zenélést hallhattunk tőlük. Néhány énekes szám is kifejezetten magával ragadott, például Lucy Memphisről szóló dala a második felvonás elején, bár ehhez kétség kívül hozzájárult az előadó teljesítménye is. A műfajok ütköztetése mindig nagy kihívás elé állítja az énekeseket. Tegnap este a Lucyt alakító Mudrák Mariann találta meg a leghitelesebb utat: klasszikus hangképzése jazzesen dögös és musicalesen szabad volt. A narrátort alakító Sárközi-Nagy Ilona és a Luther Márton szerepében fellépő Kovács István is bravúrosan szerepelt. A tánckoreográfiák nem sikerültek túl fantáziadúsra, de a hagyományos, mégis változatos díszlet és jelmezek (Mészáros Zsófia munkái), illetve a kreatív fénykezelés nagyon élvezetessé tették a látványt. Az előadás minden gyengesége ellenére bebizonyította, hogy

az opera más műfajokkal való keresztezése működőképes darabokat segíthet a napvilágra.

Jómagam nagyon örülnék, ha a jövőben minél több ragtime-opera születne.

Astor Piazzola tangó-operája a Buenos Aires-i Maria történetét feldolgozó szürreális darab, főelemei ugyanis a hangulat, az érzelmek és a ritmus. Bár a zene és a tánc magával ragadó, igényes és érthető volt, a nehezen követhető szöveggel és cselekménnyel sokan megküzdöttünk. A Kamaraszínházból kifelé hömpölygő tömegben kétszer is elkaptam ugyanazt a mondatot: „Hát, nem igazán sikerült az, amit a Bősze [Ádám] az elején tanácsolt: nem tudtam elengedni magam.”

Annak viszont örülök, hogy a publikum végül is lelkes vastapssal jutalmazta A Luthereket. A fesztivál célkitűzése megvan,

újabb közönségbarát, szórakoztató kortárs opera került színpadra.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Zenés színház

Aj Vej-vej Turandotot rendez Rómában

A hazájában játszódó Puccini-operának a kínai képzőművész nemcsak a rendezője lesz, hanem ő tervezi a jelmezeket is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Átadták a Honthy-díjakat a Budapesti Operettszínházban

Kilenc kategóriában jutalmazta az évad legjobbjait a Budapesti Operettszínház, ahol hivatalosan is lezárult a 2018/19-es évad.
Zenés színház hír

Aj Vej-vej Turandotot rendez Rómában

A hazájában játszódó Puccini-operának a kínai képzőművész nemcsak a rendezője lesz, hanem ő tervezi a jelmezeket is.
Zenés színház hír

Kijött az első fotó az új West Side Story-filmhez

„Something’s comin’, somethin’ good…” Steven Spielberg rendezi az 1961-es West Side Story remake-jét, összeszedtük, mit tudunk róla.
Zenés színház operaház

Díjátadóval zárult az Opera „Puccini Itáliája”-évada

Az eltelt évad legkiemelkedőbb művészi teljesítményeit jutalmazta az Operaház. Az évzáró Csillagóra gálaesten azt is bejelentették, hogy kik viselhetik egy éven át „A Magyar Állami Operaház Kamaraénekese” és „A Magyar Nemzeti Balett Étoile-ja” címeket. 
Zenés színház magazin

A Champs-Élysées Mozartja – 200 éve született Offenbach

A kánkánok mestere korának szórakoztatóipari nagyvállalkozója volt, aki élete vége felé egy „komoly” operát is írt, a Hoffmann meséit.