Zenés színház

Mágikus kromatizmus

2017.02.01. 10:27
Ajánlom
Eötvös Péter operáját az évad legizgalmasabb bemutatójának ígérték, és nem is okozott csalódást a García Marquez-regényből készült adaptáció, csupa jóérzéssel távoztam a magyarországi premierről.

Legfőképpen azért, mert egy igazán gyönyörű zene került terítékre. Eötvös ötödik operája a mű, a tavaly a Nemzetiben bemutatott Senza sangue után a második, amit rövid időn belül hallhatott tőle a budapesti közönség. Mégis itt, A szerelemről és más démonokról esetében éreztem azt, hogy az a különleges tónus, színvilág és érzület, melyet Eötvös zenéje hordoz, ezúttal nagyszerűen megtalálta a tárgyát: a spanyol mágikus realizmust.

Fodor Bernadett és Tetiana Zhuravel

Fodor Bernadett és Tetiana Zhuravel (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház)

Persze, kihívás úgy használni ezt az irodalmi slágerkifejezést, hogy ne tűnjön blődnek, nem is erőltetném túlságosan. Eötvös és a szövegíró, Hamvai Kornél sem teszik, nem hangsúlyozzák a regénybeli időt és helyszínt (a 18. századi spanyol Kolumbia), hanem a történelemből kiemelve mutatják be a történetet. Eötvösnek mindenesetre kapóra jött a téma, hogy a progresszivitásukról nem híres Glyndebourne-i Operafesztiválnak bel canto típusú darabot írjon. Zenéje inkább melankolikus, mint diabolikus, még a legnagyobb csúcspontokban is inkább befelé forduló. Ez nem az, amire Ligeti azt mondta egykor, hogy "csúnya zenét" írtak (bár az sem volt az), hanem olyan, amely könnyedén és gyorsan tanítja meg a saját "nyelvére" a hallgatót.

Impozáns az opera vizuális megjelenítése. Valamiféle fúzióját kapjuk a modern és a klasszikus látványvilágnak:

a színes és úrias öltözékek, egy-két dolmány, rakott szoknya mellett a kortárs rendezői színházhoz tartozó látványelemek - akár a minimalista egyszerűségű fémállvány a második felvonásból, vagy a modern férfiöltönyben gyülekező, maszkos démonok. Helmut Stümer látvány- és jelmeztervező sikerrel keveri tehát a kártyákat, még akkor is, ha a néhol ízléstelen és tolakodó vetítés zavaróan hat.

Silviu Purcărete rendező abbéli igyekezetét, hogy egy zárt közösségben játszódó történetből kiemelje Sierva Maria történetét, félsikernek érzem. Egyrészt, a sokszereplős nagyjelenetek hatásosak, borzongatóak és nagyszerűen festenek.

A századeleji barbarizmus energiái élednek újjá a színpadon, csak éppen új köntösben és új zenei nyelven, a színpadról áradó levegő nehéz és fülledt.

 Másrészt viszont, a rendezésnek nem mindig sikerül áthidalni azt a szakadékot, mely az egyén és a közösség között tátong. Sierva Maria egy passzív főhős - mindig történnek vele a dolgok, soha nem ő alakítja a sorsát. Úgy kell bemutatni őt, mint a vallásos fanatizmus áldozatát, akit démoni erővel száll meg a szerelem. Alakja viszont távol kerül a nézőtől, nehéz beleérezni a sorsába, csupán egy hatalmas tabló egyik kockája lesz. A zenének egy második felvonásbeli ária erejéig sikerül felszámolnia ezt a távolságot, a színpadi megjelenítés viszont aligha enged közel a karakterhez. Még a Cayetano Delaura atyával közös szerelmi jelenet is inkább nyomasztó távolságtartással zajlik: a pár egymásnak háttal, szertartásos lassúsággal vetkőzik, mígnem rájuk nem rontanak a zárda lakói.

Meláth Andrea

Meláth Andrea (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház)

Tetiana Zhuravel ukrán szoprán törékeny alakja és könnyen képzett hangja révén tökéletes a főhősnő szerepére. Nem primadonnai szerepről van szó, sőt ha tetszik, épp az ellenkezőjéről.

Zhuravel éppen úgy ér el hatást, ahogy ebben a szerepben kell: a hibátlan technika mellé egy fokozott érzelmi töltet párosul.

 Szintén nagyszerű Kovácsházi István a márki szerepében, még ha nem sok teret kap hangi adottságainak megmutatására. Cayetano atya szerepében Haja Zsoltot láttuk, akinek hangja néhol beleveszett a zenekarba. Boncsér Gergely egyre magabiztosabban bánik a hangjával, előadása most ugyan mértéktartó, de ezzel együtt pontos és megbízható volt. Hasonlót mondhatok Cser Krisztiánról, aki a legkarakteresebb hanggal van megáldva a férfiszereplők közül. Egy női triász uralta a mellékszerepeket: Balatoni Éva az őrült Martina szerepében nem csak énekesként, hanem színészként is nagyszerű, Meláth Andrea az apátnő szerepében hátborzongatóan jó előadást nyújt. Fodor Bernadett a fekete szolgáló, Dominga szerepében kiváló.

Eötvös Péter operája mindenképpen erős évkezdés az operában. Én leginkább annak örülök, hogy kilenc évvel az ősbemutató után végre Budapestre is eljutott a darab, ráadásul a szerző vezényletével.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Bayreuthban is koncertezik a Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar

Az együttes ausztriai és bajorországi turnéra indul Mahler 4. szimfóniájával a tél végén, míg júliusban a német zenei központban játsszák a Mendelsshon testvérek műveit.
Színház

A fura, az általában jó

Február 13-án került sor a Rózsavölgyi Szalon legújabb előadásának bemutatójára: Hárs Anna Mákfagyi című darabját Dicső Dániel állította színpadra. Játssza Jeney Luca és Kálid Artúr, fontos szerep jut még egy fagyitérképnek.
Színház

Színházigazgatók közleménye: „Minden esetben tiszteletben tartjuk a fenntartó döntését”

„Elfogadhatatlan kollégáink felelősségteljes döntésének megkérdőjelezése” – közös nyilatkozatot adott ki több színházigazgató, melyben kiállnak azok mellett a munkatársaik mellett, akik a közelmúlt igazgatói pályázatainál bírálóként, javaslattevőként tevékenykedtek.
Színház

 Vizi Dávid: „Vannak esték, amikor nem én követem a nézőket, hanem ők engem”

Bár fiatalon azt gondolta, színésznek lenni sokkal egyszerűbb, mégsem bánja, hogy ezt a hivatást választotta – Vizi Dáviddal, a Katona József Színház színészével a zenés színházról, saját hangja megtalálásáról, a Karsai Dániellel való találkozásról és a közösségi médiáról beszélgetettünk.
Vizuál

A kortárs művészetekkel kapcsolatos kérdéseinkre keresi a választ a Ludwig Múzeum új kiállítása

Február 14-én nyílik meg a Ludwig Múzeum új, Gyakran Ismételt Kérdések című módszertani kiállítása, amellyel a céljuk, hogy a látogatók közelebb kerülhessenek a kortárs művészetben tapasztalható tendenciák megértéséhez, befogadásához.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Lelkiismereti kérdések – Matthew Wild rendező a Macbethről

Dél-Afrikából érkezik Budapestre az európai zenés színpadokat sorra hódító rendező, Matthew Wild, hogy Verdi Macbethjét új elképzelés szerint állítsa színre.
Zenés színház ajánló

Peller Anna és Peller Károly lesznek az Operabeavató következő vendégei

Különkiadásokkal búcsúzik a közönségtől az Operabeavató, Dinyés Dániel és Göttinger Pál előadássorozata. Február 15-én az operett kerül terítékre a népszerű programon, ennek megfelelően a műfaj két meghatározó művésze, Peller Anna és Peller Károly lesznek a vendégek.
Zenés színház interjú

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.
Zenés színház interjú

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.