Zenés színház

Magna Plaza

2008.10.13. 00:00
Ajánlom
A színház házhoz jön. Pontosabban bevásárlóközponthoz. A holland Wunderbaum csoport Takeshi Kitano ihlette Magna Plaza című előadásának a Mammut 2 ad helyet. S hogy mi köze a kultikus japán filmrendezőnek ahhoz a helyhez, mely napjaink fogyasztói kultúrájának akár szimbóluma is lehetne? Első pillantásra talán semmi. Ám a holland társulat előadása a helyszínhez igazítja a japán művész alkotását.

A Wunderbaum művészei számára a színházcsinálás kettős kihívást jelent: egyaránt fontosnak tartják a közönség újabb rétegeinek megszólítását, valamint az aktuális társadalmi problémák feszegetését. E kettős célkitűzésből fakad, hogy előadásaik gyakran vetik fel színház és valóság kapcsolatának kérdését. Legtöbb esetben elhagyják a hagyományos színházi teret, s a városban, meglepő és különleges helyszíneken készítik darabjaikat. E produkciók beépülnek a hétköznapi élet forgatagába, az alkotók gyakran bevonják a helyi lakosokat az előadásokba. A társulat alkotásaira az erős társadalmi érzékenység jellemző, gyakran foglalkoznak a mai - nyugat-európai - városi élet anomáliáival, visszásságaival, így a bevándorlók helyzetével (Isten hozott a hátsó udvaromban), az erőszak és marginalitás kérdésével (Rollende Road Show), illetve a fiatal korosztály vallásosságával (Kamp Jezus).

E célkitűzés már a kezdetektől érződik az együttes munkáin. A társulat története 2001-re nyúlik vissza: ekkor alakult meg a Jonghollandia csoport - azokból a maastrichti főiskolán végzett fiatal színészekből, akik csatlakoztak a neves rendező, Johan Simons által vezetett ZT Hollandiához. Amikor a rendező Gentbe költözött, az akkora már komoly szakmai elismeréseket maga mögött tudó csapat követte őt, s mivel a rotterdami színház felkérésének is eleget akartak tenni, létrehozták a félig Gentben, félig Rotterdamban működő Wunderbaum társulatot. E formáció öt színészből és egy látványtervezőből áll. Előadásaik kollektív alkotásokként születnek, nincs hagyományos értelemben vett rendezőjük. A produkciók saját szövegkönyveken alapulnak, amelyek az alkotók társadalmi érzékenységéről tanúskodnak, s leggyakrabban helyszínspecifikus művek. Szívesen dolgoznak együtt a legkülönbözőbb művészeti területekről érkező alkotókkal, így zenészekkel (Kopna Kopna), táncosokkal (a szlovén Betontanz együttessel) valamint filmesekkel.

A társulat 2006-ban mutatta be a Magna Plazát egy genti bevásárlóközpontban. A történetet napjaink egyik legjelentősebb japán rendezőjének, Takeshi Kitanonak Bábok (Dolls) című, 2002-ben forgatott filmje ihlette. A film lassú tempójú jeleneteivel szemben az előadás a bevásárlóközpont pezsgésének ritmusát követi. A japán neveket viselő szereplők a Wunderbaum játékában a nyugati plázakultúra gyermekei, a gyökeresen más kulturális kontextusban született történet itt a fogyasztásról, az érzelmek valódiságáról vagy hamisságáról, a látszat és valóság viszonyáról beszél. A fogyasztói és popkultúra képeinek megidézése mellett azonban a produkció másik fontos szála az a Takeshi Kitanótól kölcsönzött ideál, miszerint a szerelem és a boldogság csakis a már-már túlzásba vitt áldozatkészség árán érhető el.

A színészek beolvadnak, beépülnek a bevásárlóközpont életébe, így a nézők, valamint az előadás spontán résztvevőivé és szereplőivé váló vásárlók előtt egyaránt kibontakozik a több szálon futó történet. A nézők fülhallgatók segítségével követik a szereplők párbeszédeit, vagyis afféle voyeurökké válnak: a kukucskálás, a mások privát életébe való belehallgatás élményét [is] kínálja számukra a produkció.

(2008. október 12., 13. 16:00, 19:30 - Mammut 2
Magna Plaza
Szereplők: Walter Bart, Wine Dierickx, Matijs Jansen, Maartje Remmers, Marleen Scholten; látvány: Maarten van Otterdijk, zene: Remco de Jong; dramaturg: Jeroen Versteele )

 
 

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház opera

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Zenés színház operaház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Zenés színház interjú

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.
Zenés színház veszprémfest

José Cura: „A művészetben nincs helye a skatulyáknak”

José Cura az olasz operairodalom slágereivel és a West Side Story fináléjával tér vissza a VeszprémFestre. Ebből az alkalomból adott interjút a Fideliónak a sokoldalú művész, aki éppen Nabuccót rendez Prágában.
Zenés színház csillagóra

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.