Zenés színház

Magna Plaza

2008.10.13. 00:00
Ajánlom
A színház házhoz jön. Pontosabban bevásárlóközponthoz. A holland Wunderbaum csoport Takeshi Kitano ihlette Magna Plaza című előadásának a Mammut 2 ad helyet. S hogy mi köze a kultikus japán filmrendezőnek ahhoz a helyhez, mely napjaink fogyasztói kultúrájának akár szimbóluma is lehetne? Első pillantásra talán semmi. Ám a holland társulat előadása a helyszínhez igazítja a japán művész alkotását.

A Wunderbaum művészei számára a színházcsinálás kettős kihívást jelent: egyaránt fontosnak tartják a közönség újabb rétegeinek megszólítását, valamint az aktuális társadalmi problémák feszegetését. E kettős célkitűzésből fakad, hogy előadásaik gyakran vetik fel színház és valóság kapcsolatának kérdését. Legtöbb esetben elhagyják a hagyományos színházi teret, s a városban, meglepő és különleges helyszíneken készítik darabjaikat. E produkciók beépülnek a hétköznapi élet forgatagába, az alkotók gyakran bevonják a helyi lakosokat az előadásokba. A társulat alkotásaira az erős társadalmi érzékenység jellemző, gyakran foglalkoznak a mai - nyugat-európai - városi élet anomáliáival, visszásságaival, így a bevándorlók helyzetével (Isten hozott a hátsó udvaromban), az erőszak és marginalitás kérdésével (Rollende Road Show), illetve a fiatal korosztály vallásosságával (Kamp Jezus).

E célkitűzés már a kezdetektől érződik az együttes munkáin. A társulat története 2001-re nyúlik vissza: ekkor alakult meg a Jonghollandia csoport - azokból a maastrichti főiskolán végzett fiatal színészekből, akik csatlakoztak a neves rendező, Johan Simons által vezetett ZT Hollandiához. Amikor a rendező Gentbe költözött, az akkora már komoly szakmai elismeréseket maga mögött tudó csapat követte őt, s mivel a rotterdami színház felkérésének is eleget akartak tenni, létrehozták a félig Gentben, félig Rotterdamban működő Wunderbaum társulatot. E formáció öt színészből és egy látványtervezőből áll. Előadásaik kollektív alkotásokként születnek, nincs hagyományos értelemben vett rendezőjük. A produkciók saját szövegkönyveken alapulnak, amelyek az alkotók társadalmi érzékenységéről tanúskodnak, s leggyakrabban helyszínspecifikus művek. Szívesen dolgoznak együtt a legkülönbözőbb művészeti területekről érkező alkotókkal, így zenészekkel (Kopna Kopna), táncosokkal (a szlovén Betontanz együttessel) valamint filmesekkel.

A társulat 2006-ban mutatta be a Magna Plazát egy genti bevásárlóközpontban. A történetet napjaink egyik legjelentősebb japán rendezőjének, Takeshi Kitanonak Bábok (Dolls) című, 2002-ben forgatott filmje ihlette. A film lassú tempójú jeleneteivel szemben az előadás a bevásárlóközpont pezsgésének ritmusát követi. A japán neveket viselő szereplők a Wunderbaum játékában a nyugati plázakultúra gyermekei, a gyökeresen más kulturális kontextusban született történet itt a fogyasztásról, az érzelmek valódiságáról vagy hamisságáról, a látszat és valóság viszonyáról beszél. A fogyasztói és popkultúra képeinek megidézése mellett azonban a produkció másik fontos szála az a Takeshi Kitanótól kölcsönzött ideál, miszerint a szerelem és a boldogság csakis a már-már túlzásba vitt áldozatkészség árán érhető el.

A színészek beolvadnak, beépülnek a bevásárlóközpont életébe, így a nézők, valamint az előadás spontán résztvevőivé és szereplőivé váló vásárlók előtt egyaránt kibontakozik a több szálon futó történet. A nézők fülhallgatók segítségével követik a szereplők párbeszédeit, vagyis afféle voyeurökké válnak: a kukucskálás, a mások privát életébe való belehallgatás élményét [is] kínálja számukra a produkció.

(2008. október 12., 13. 16:00, 19:30 - Mammut 2
Magna Plaza
Szereplők: Walter Bart, Wine Dierickx, Matijs Jansen, Maartje Remmers, Marleen Scholten; látvány: Maarten van Otterdijk, zene: Remco de Jong; dramaturg: Jeroen Versteele )

 
 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Engedd, hogy a dolgok megtörténjenek veled! – születésnapi beszélgetés Horgas Eszterrel

„Úgy érzem, másképp fuvolázom. Mást gondolok minden egyes hangról, mint korábban” – vallotta meg interjúnkban Horgas Eszter, aki A nő arcai címmel ad koncertet – Koós Réka társaságában – augusztus 2-án, a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Könyv

Több mint tizenöt év kutatás és felkészülés előzte meg Grecsó Krisztián új regényét

Novemberben jelenik meg a József Attila-díjas író, költő legújabb, Apám üzent című család- és identitásregénye, amelyben a szerző a családi múlt felkutatására tesz kísérletet.
Színház

Elhunyt Dobos Ildikó színművész

A Jászai Mari-díjas színművész hosszan tartó betegség után, 82 éves korában hunyt el. Drámai erejű alakításaira az eszköztelenség, a szereppel való teljes azonosulás volt jellemző.
Klasszikus

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Vizuál

A közelmúlt legjobb francia filmjeit vetítik a Tabánban

Franciadrazsé címmel egyhetes vetítéssorozatot tartanak a budapesti művészmoziban, ahol az elmúlt időszakban bemutatott alkotásokat, köztük vígjátékokat, romantikus történeteket és feszült thrillereket is láthat a közönség.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.