Zenés színház

Magyarok nyitották a párizsi operaszezont

2011.09.18. 23:17
Ajánlom
Fischer Ádám vezényletével nyitotta idei évadját a párizsi Garnier Opera. Mozart Titus kegyelme című művét szeptember 10. és október 8. között kilenc alkalommal láthatja a közönség, az előadásban Publius szerepét Szabó Bálint énekli.

Mozart utolsó, ritkán játszott operáját Willy Decker 1997-es rendezésének felújításában, teljesen új szereposztással tűzte műsorára a Garnier Opera. A világhírű német rendező felfogásában a mű alapvetően arról szól, hogy a hatalmi pozíció elnyomja az embert, és önállósítja magát felette: Titus személyisége senkit nem érdekel, környezete csak a császárt látja benne. E kegyetlen szerep betöltésére ösztökéli az uralkodót Publius, akit Szabó Bálint alakít. Az erdélyi születésű basszistát, akit a Magyar Állami Operaházban A kékszakállú herceg vára Kékszakállújaként láthatott a közönség, az első kritikák együtt emelték ki a Sextust éneklő francia Stéphanie d'Oustrackal, a partitúra nélkül vezénylő Fischer Ádámot pedig a világos és érzékeny színházi megközelítésért dicsérték. A concertclassic.com internetes újság szerint a felújítás sikere elsősorban a kiváló szereposztásnak köszönhető. "Szabó Bálint Publius szerepében mekkora fényűzés!" - fogalmazott Jean-Charles Hoffelé.

A két magyar művész 2009-ben a Bartók-operában dolgozott együtt, de nem annak hatására találkoztak újra, hiszen - mint az MTI-nek hangsúlyozták - akkor már egymástól függetlenül mindkettőjüknek két éve aláírt párizsi szerződése volt. Fischer Ádám 26 év után dirigál ismét a párizsi operaházban. Az MTI-nek elmondta, hogy akkoriban a franciák többsége csak franciául volt hajlandó beszélni, őt magát sok kellemetlenség érte amiatt, hogy nem beszél jól franciául, ezért nem kívánt sokáig visszatérni a francia fővárosba dolgozni. "Azóta nagyon megváltozott a helyzet, és sokkal normálisabbak lettek az emberek ilyen téren, de az is lehet, hogy akkor még nagyon fiatal voltam és sokkal görcsösebb, most pedig már elnézőbb vagyok az emberekkel" - fogalmazott. Fischer olaszul vezette a próbákat, mert azt tartja a zene nemzetközi nyelvének. A párizsi operaház zenekarara véleménye szerint nagyon finoman és elegáns játszik, van "egy nagyon gyöngéd pianissimo hangzása". "Olyan szinten vannak (a zenészek), hogy az ember a saját felfogásán belül szívesen teret enged nekik" - tette hozzá. Véleménye szerint a Garnier Opera akusztikájából is adódik, hogy az idők során ennyire érzékennyé vált a zenekar, hiszen minden apróság hallatszik, s nem áll fenn az a veszély, hogy a túl hangosan játszó zenészek miatt nem lehet az énekeseket hallani. 

Az MTI azon kérdésére, hogy mozgalmasabb lett-e az élete azóta, hogy már nem a Magyar Állami Operaházhoz köti az állandó munkája, Fischer Ádám elmondta: ő akkoriban is sokat utazott külföldre, s éppen ez okozott problémákat, a fő-zeneigazgatóságot ugyanis csak a munkája egy részének tekintette. Úgy képzelte el a megbízatást, ahogyan az Bécsben, Párizsban vagy Berlinben működik, Budapesten viszont mást vártak el tőle.

A Dán Rádió Kamarazenekarát egyébként 1998 óta vezeti folyamatosan zeneigazgatóként, s az együttessel lemezre vette Mozart legtöbb operáját és szimfóniáját. Mozartot mindig is szívügyének tekintette a karnagy, aki Párizs után a Bécsi Staatsoperben A varázsfuvolát és a Figaro házasságát vezényli, majd Zürichben a Szöktetés a szerájból című operát. A magyar közönség legközelebb jövő év májusában és júniusában hallhatja dirigálni a Művészetek Palotájában, a hetedik Budapesti Wagner-napokon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Zenés színház operett

Látványos show lesz a Cirkuszhercegnő a Margitszigeten

Az anekdota szerint egy rosszul elsült viccéből született Kálmán Imre nagyoperettje, a Cirkuszhercegnő, amelyet július 20-21-én játszanak a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.
Zenés színház interjú

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Zenés színház operett

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.