Zenés színház

Magyarok nyitották a párizsi operaszezont

2011.09.18. 23:17
Ajánlom
Fischer Ádám vezényletével nyitotta idei évadját a párizsi Garnier Opera. Mozart Titus kegyelme című művét szeptember 10. és október 8. között kilenc alkalommal láthatja a közönség, az előadásban Publius szerepét Szabó Bálint énekli.

Mozart utolsó, ritkán játszott operáját Willy Decker 1997-es rendezésének felújításában, teljesen új szereposztással tűzte műsorára a Garnier Opera. A világhírű német rendező felfogásában a mű alapvetően arról szól, hogy a hatalmi pozíció elnyomja az embert, és önállósítja magát felette: Titus személyisége senkit nem érdekel, környezete csak a császárt látja benne. E kegyetlen szerep betöltésére ösztökéli az uralkodót Publius, akit Szabó Bálint alakít. Az erdélyi születésű basszistát, akit a Magyar Állami Operaházban A kékszakállú herceg vára Kékszakállújaként láthatott a közönség, az első kritikák együtt emelték ki a Sextust éneklő francia Stéphanie d'Oustrackal, a partitúra nélkül vezénylő Fischer Ádámot pedig a világos és érzékeny színházi megközelítésért dicsérték. A concertclassic.com internetes újság szerint a felújítás sikere elsősorban a kiváló szereposztásnak köszönhető. "Szabó Bálint Publius szerepében mekkora fényűzés!" - fogalmazott Jean-Charles Hoffelé.

A két magyar művész 2009-ben a Bartók-operában dolgozott együtt, de nem annak hatására találkoztak újra, hiszen - mint az MTI-nek hangsúlyozták - akkor már egymástól függetlenül mindkettőjüknek két éve aláírt párizsi szerződése volt. Fischer Ádám 26 év után dirigál ismét a párizsi operaházban. Az MTI-nek elmondta, hogy akkoriban a franciák többsége csak franciául volt hajlandó beszélni, őt magát sok kellemetlenség érte amiatt, hogy nem beszél jól franciául, ezért nem kívánt sokáig visszatérni a francia fővárosba dolgozni. "Azóta nagyon megváltozott a helyzet, és sokkal normálisabbak lettek az emberek ilyen téren, de az is lehet, hogy akkor még nagyon fiatal voltam és sokkal görcsösebb, most pedig már elnézőbb vagyok az emberekkel" - fogalmazott. Fischer olaszul vezette a próbákat, mert azt tartja a zene nemzetközi nyelvének. A párizsi operaház zenekarara véleménye szerint nagyon finoman és elegáns játszik, van "egy nagyon gyöngéd pianissimo hangzása". "Olyan szinten vannak (a zenészek), hogy az ember a saját felfogásán belül szívesen teret enged nekik" - tette hozzá. Véleménye szerint a Garnier Opera akusztikájából is adódik, hogy az idők során ennyire érzékennyé vált a zenekar, hiszen minden apróság hallatszik, s nem áll fenn az a veszély, hogy a túl hangosan játszó zenészek miatt nem lehet az énekeseket hallani. 

Az MTI azon kérdésére, hogy mozgalmasabb lett-e az élete azóta, hogy már nem a Magyar Állami Operaházhoz köti az állandó munkája, Fischer Ádám elmondta: ő akkoriban is sokat utazott külföldre, s éppen ez okozott problémákat, a fő-zeneigazgatóságot ugyanis csak a munkája egy részének tekintette. Úgy képzelte el a megbízatást, ahogyan az Bécsben, Párizsban vagy Berlinben működik, Budapesten viszont mást vártak el tőle.

A Dán Rádió Kamarazenekarát egyébként 1998 óta vezeti folyamatosan zeneigazgatóként, s az együttessel lemezre vette Mozart legtöbb operáját és szimfóniáját. Mozartot mindig is szívügyének tekintette a karnagy, aki Párizs után a Bécsi Staatsoperben A varázsfuvolát és a Figaro házasságát vezényli, majd Zürichben a Szöktetés a szerájból című operát. A magyar közönség legközelebb jövő év májusában és júniusában hallhatja dirigálni a Művészetek Palotájában, a hetedik Budapesti Wagner-napokon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Dragomán György parádés egyperces novellában reflektált az SZFE ügyére

A József Attila-díjas író szerint nem biztos, hogy célravezető egy exezredest kinevezni az egyetem kancellári pozíciójára. Amúgy meg ki tudja, lehet, hogy én értem félre az egyperces novellát.
Színház

A Minisztérium továbbra sem reagál az SZFE-s hallgatók követeléseire

Hétfő reggelre megmozdulást szerveztek az SZFE-s hallgatók az Innovációs és Technológiai Minisztérium Szemere utcai épülete elé. A helyszínválasztás nem véletlen: ugyanis a Minisztérium közbeavatkozásával lehetne csak feloldani az egyetemi polgárság és a kuratórium között kialakult helyzetet. A tüntetésen a diákok mellett közel harminc ismert színházi és filmes alkotó kampányolt az autonóm felsőoktatás mellett.
Klasszikus

Márta emlékére játszik Kurtág György

Az új felvételen Mozart-mű hallható.
Színház

Feljelentés történt az SZFE-n zajló események miatt

Négy magánszemély tett bejelentést a rendőrségen az SZFE-ügy kapcsán – tudta meg a 24. hu. A Budapesti Rendőr-főkapitányság megerősítette, hogy felmerült a személyi szabadság megsértésének gyanúja, de más bűncselekmények miatt is vizsgálódnak.
Könyv

Az író, akinél Vámos Miklós sem jön rá a fordulatokra

Ezúttal a méltatlanul előítéletesen kezelt orosz irodalom egy képviselőjét ajánlja Vámos Miklós, aki e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház kult50

Szerepek csöndjében – Horváth Margit a Kult50-ben

Mindenki csak Huginak becézi. Anyaszínházának tartja a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházat, de saját bőrén tapasztalta meg, hogy senki nem lehet próféta a saját hazájában.
Zenés színház hír

Bozsik Yvette Tündérkertet varázsol az Operett színpadára

„Az Operettszínház újabb ünnepre készül” – mondta Kiss-B. Atilla főigazgató a Marica grófnő közelgő bemutatója kapcsán. Az október 23-tól látható operettet 96 évvel ezelőtt, szinte napra pontosan ekkor mutatták be a Király Színházban, most pedig az új előadás szólistái, valamint Bozsik Yvette koreográfus-rendező, Berzsenyi Krisztina jelmeztervező és Cziegler Balázs díszlettervező idézték meg Kálmán Imre klasszikusát.
Zenés színház kult50

Játszótárs mindenek felett – Wunderlich József a Kult50-ben

Érzékeny színpadi jelenléte és nagyfokú technikai tudása révén mindössze néhány év alatt meghatározó tagjává vált Wunderlich József a Vígszínház társulatának, ahol a nagyoktól tanulhat, a korosztályába tartozókkal pedig kísérletezve dolgozhat együtt, ami örömmel tölti el.
Zenés színház magazin

50 éve csendült fel először a Getsemane a Broadwayn

Andrew Lloyd Webber kultikus rockoperája, a Jézus Krisztus Szupersztár 1970-ben indult el hódító útjára. A mű, melynek szövegét Tim Rice írta, először albumként jelent meg, majd egy évvel később debütált a Broadwayn. Érdekessége, hogy prózai dialógusok nélkül meséli el Jézus életének utolsó hetét, megmutatva többek között Mária Magdolna és Júdás szemszögét is.
Zenés színház ajánló

Rockoperából szimfonikus opera lett az István, a király

Gyöngyösi Levente szimfonikus hangszerelésében, operaénekesek előadásában mutatja be Szörényi Levente és Bródy János csaknem 40 éve töretlen népszerűségű rockoperáját a Magyar Állami Operaház.