Zenés színház

Mahagonny gyerekszemmel

2009.02.17. 00:00
Ajánlom
Hiánypótló kezdeményezést indított útjára a Magyar Állami Operaház az idei évtől: minden premier előtt a darab rendezői, szereplői beszélgetésre invitálják a 10-14 éves gyerekeket, hogy közelebb hozzák az ifjabb korosztályhoz a zenés színház remekműveit.

Kurt Weill, Bertolt Brecht

Így történt ez hétfőn is, amikor a Székely Bertalan-teremben Szikora János rendező mutatta be Kurt Weill és Bertold Brecht művét, a Mahagonny városának felemelkedése és bukását, amit csaknem 30 év után tűz műsorára ismét február 21-én és 22-én az Operaház. Mesélt a bohém, fiatal Brechtről, aki 1927-ben 17 versből álló versciklust adott ki, amelyet zeneszerző barátja, Kurt Weill megzenésített – ez volt a "kis" Mahagonny. 1928-ban aztán bemutatták a Koldusoperát, ami szintén ehhez a szerzőpároshoz kötődik, majd 1929-ben botrány közepette színre került a "nagy" Mahagonny is, aminek premierje botrányba fulladt. Amikor Hitler hatalomra került be is tiltották a darabot, a kottáit pedig bezúzták. Elmondta, hogy a művet a depresszív hangulat jellemzi, nem olyan hálás darab mint a Koldusopera: egy ismertebb slágere van csak, ez pedig az Alabama song, amit számos együttes, köztük a fiatalabbak között is kedvelt The Doors is feldolgozott. Beszélt az énekesekre háruló feladatokról is, melyek összetettek, mivel a történet bonyolult, a színészi képességekre fokozottabb szükség van, ráadásul a songok is igen nehezek énektechnikai szempontból.

A mű aktualitására is felhívta a figyelmet, mivel úgy érzi elértük azt a pontot, amikor íratlan, belső törvénnyé vált a "mindent szabad" elve. Az erkölcsi züllés, a morális gátlástalanság ijesztő méreteket öltött, nyakunkon a gazdasági válság, és a perspektíva nélküli élet. Véleménye szerint konfliktusok mindig is voltak, de hogy az emberek így dolgozzák fel őket, az közel sem szerencsés. De azzal, hogy beszélünk a problémákról, a színpadon látjuk és katarzis formájában át is éljük őket, kissé megszabadít bennünket ezektől a sötét dolgoktól.

Rávilágított arra, hogy maga Brecht is ellenpontoz, és a komor történet mögött a kórus mindig zsoltár- vagy himnusz-szerű zenei anyagokat énekel – így a rendezésbe is belekomponálta a reményt, a kiút lehetőségét. Kérdésekre válaszolva elmondta, hogy pontosan kik is lesznek a mű szereplői és azt is hozzátette, hogy mivel a darab inkább igényli a színpadi intimitást – egy-két tömegjelenettől eltekintve –, szerencsés, hogy átkerülhetett az Erkelből a Thália Színházba. A félórás, könnyed, mégis számos értékes gondolattal teli beszélgetés végén azt hiszem, minden résztvevő kíváncsian tekint a bemutató elé.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.