Zenés színház

Már van mit átadni - I.

2008.05.26. 00:00
Ajánlom
Nádasi Veronika komoly, barna szemeiben bölcs mosoly bujkál, egész lényéből pedig árad a nyugalom. Játsszon harmonikus karaktereket, mint a Képzelt riport Marianne-ja, a Volt egyszer egy csapat Maryje vagy legutóbb az Abigél Zsuzsannája, karrierjéért keményen törtető Velma Kellyt vagy "szent szörnyeteg" Maria Callast, alakításait mindig áthatja a finom elegancia. INTERJÚ

Nádasi Veronika

- 1996-ban Ki Mit Tud?-ot nyertél. A színművészeti egyetemi felvételinél ez előnyt jelentett inkább vagy hátrányt?

- Ez a verseny akkor már nem jelentett annyit, mint a régi vetélkedők, és még nem esett a mai sztárkeresők kategóriájába. Inkább úgy mondanám, hogy arról győzött meg, milyen irányba kell indulnom. Amikor először felvételiztem musicalosztályba, a harmadik fordulóig jutottam. Bántott, hogy Szirtes Tamás meglehetősen nagy létszámú osztályába nem fértem be. A sikeres 2001-es felvételi alatt viszont már nem volt különösebb jelentősége. Ma már biztos vagyok abban, hogy az én karakteremmel csakis Kerényi Imre osztályába kerülhettem, és akkorra már tanultam, értem annyit, hogy jóval alkalmasabb voltam az egyetemre.

- Szakmailag vagy pszichésen?

- Inkább pszichésen, mert a szakmai oldal ennek a hozadéka. 18 évesen még csak találgattam, ki ez a csepeli-soroksári kislány, aki megnyerte a Ki Mit Tud?-ot, és szeret énekelni. Arra a munkára, arra a lelki terhelésre, ami az egyetemen zajlik, 2001-re már fölkészültebb voltam.

- A köztes időszakban, amikor zenés osztály nem indult, énekelni tanultál, vokáloztál és már játszottál színházakban. Próbálkoztál prózai osztályokkal is?

- Folyamatosan felvételiztem, kisebb-nagyobb sikerekkel. Azt például nagyon nagy sikernek érzem, hogy abban az évben, amikor Máté Gábor indított osztályt, a harmadik rostáig eljutottam. Furcsa volt prózai osztályban harmadik fordulósnak lenni, és hamar kiderült, hogy nem vagyunk egymás emberei, ezért nem is tudtam jól dolgozni, de erre a mai napig büszke vagyok. 2001-ben viszont már úgy mentem oda a felvételire, hogy nincs vesztenivalóm, csak azért jelentkeztem, hogy ne vegyem el magamtól a korhatár miatti utolsó lehetőséget, de egyáltalán nem akartam görcsösen bizonyítani. Ráadásul akkor már vokáloztam Zoránnál, játszogattam a Piccolo Színházban, eltartottam magam, és ez adott egyfajta egzisztenciát. Tulajdonképpen nem is nagyon akartam ezt a biztonságot feladni. Aztán jött Kerényi Imre harmadik fordulója, ami csodálatos élményt jelentett, nagyon élveztem, nyoma sem volt a pszichés stressznek. Az osztálytársaimmal már ott nagyon közel kerültünk egymáshoz, és azóta is emlegetjük azt a hetet.

- Felnőtt, dolgozó nőből, gyakorló színész- és énekesnőből újra diák lettél. Ez a váltás nem okozott törést benned?

- Rengeteget segítettek a szüleim. Találtunk egy kis lakást, és anyagilag is számíthattam rájuk. Igaz, hogy nem volt könnyű ismét szívességet kérni, de nagyon akartam tanulni. Biztos vagyok benne, hogy ha arra kérnéd a többieket, mondjanak rám jelzőket, az eminens benne lenne az első háromban. Bejártam minden elméleti órára, még a prózai osztály is az én jegyzeteimből vizsgázott. Úgy gondoltam, ha már ott lehetek, ki kell használnom az egyetem minden lehetőségét. Akkoriban volt egy komoly párkapcsolatom. Annak a fenntartása küzdelmes volt, mert közben egy egész más világba kerültem be, és nem könnyű úgy benne maradni egy közösségben, hogy közben meg tudj felelni a civil életben.

- Amikor egy-egy szerepre készülsz, akkor is ilyen eminens vagy? Hozzáolvasol, háttéranyagot gyűjtesz, és az alapján készülsz?

- Érdekes, régen ilyen voltam, ma viszont már az emocionális oldalról közelítek, és nagyon aprólékosan végigelemzem magamban a szerepet. A Rudolf próbafolyamata alatt jöttem rá, hogy a darabon belül kell az egyes figurák motivációit megtalálni, mert ahány könyvet olvastam, mind más oldalról közelített és más választ adott a kérdéseimre. Az egyetemi Mesterkurzushoz viszont komolyan fel kellett készülnöm Maria Callas életéből. Azt hiszem, nekem az a szerep volt a diplomamunkám.

- Amennyiben?

- Nagyszerű volt Igó Évával dolgozni, inspiráló és izgalmas. A darab az én ötletem volt, és a szerepeket együtt osztottuk ki Évával. Közrejátszott az is, hogy ki volt épp szabad, de Holecskó Orsival már az Annie Wobblerben dolgoztunk, azt a bizonyos áriát pedig csak Szegő Adrienn tudta elénekelni. Lett volna egy tenorunk is Dolhai Attila személyében, de az elfoglaltságai miatt végül nem tudta bevállalni a munkát, így azt a szerepet jól meghúztuk. Már a bemutató előtti nyáron elkezdtük a munkát, tudnom kellett a szövegemet, a mai napig tudom például a kihúzott részeket. Életem egyik legnagyobb dicséretét Évától kaptam. Azt tanácsolta, menjek el prózai színházba, és majd később kiderül, hogy tudok énekelni, mert nekem ott a helyem. Hogy nekem már ott a helyem… Rengeteget jelentett ez a mondat. Akkor úgy tudtam megugrani a feladatot, ahol épp tartottam, ezért nagyon szeretném, ha ez a szerep később is megtalálna. Már most egész másképp játszanám az azóta szerzett tapasztalatoknak köszönhetően. Remélem, lesz még vele dolgom az életben, akár ugyanabban a szereposztásban.

(A Nádasi Veronikával készült interjú második része holnaptól olvasható a fidelio.hu-n)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Új pályázatot írnak ki az Operaház főigazgatói tisztségére

A Kulturális és Innovációs Minisztérium csütörtökön tette közzé, hogy a Magyar Állami Operaház főigazgatói tisztségére kiírt előző pályázat érvénytelenül zárult, ezért új pályázatot írnak ki.
Plusz

Prima Primissima Díjat kapott Keller András, Hager Ritta és Gálffi László is

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott gálaesten. Mások mellett elismerésben részesült Dobai Péter költő, író, dramaturg és a Bartók Rádió is.
Színház

A színház kritizál, a művész lázad – Beszélgetés Peller Károllyal a Latabárné fia kapcsán

Latabár Kálmán születésének százhuszadik, színpadra lépésének századik évfordulójak a tiszteletére rendhagyó monodrámával állt elő a Spinoza Színház. Peller Károly 39 év eseményeit eleveníti meg hét jelenetben: egyszemélyes színházat varázsol a Spinoza picinyke színpadára, és társrendezőként is jegyzi A Latabárné fiát.
Zenés színház

Mikor derül ki a Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázatának eredménye?

Augusztus 8-án írta ki a Kulturális és Innovációs Minisztérium a Magyar Állami Operaház 2023. február 15-étől kezdődő ciklusára vonatkozó főigazgatói pályázatot, ám annak eredményét még mindig nem hozták nyilvánosságra.
Könyv

Írók és költők is kiállnak a tiltakozó tanárok mellett

Számos író, költő, irodalmár csatlakozott már ahhoz a petícióhoz, amit Erdős Virág indított a tiltakozó tanárok és diákok mellett. Az aláírók között szerepel Závada Pál, Kiss Judit Ágnes, Schein Gábor és Berg Judit is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Új pályázatot írnak ki az Operaház főigazgatói tisztségére

A Kulturális és Innovációs Minisztérium csütörtökön tette közzé, hogy a Magyar Állami Operaház főigazgatói tisztségére kiírt előző pályázat érvénytelenül zárult, ezért új pályázatot írnak ki.
Zenés színház kritika

Történelmi naivitás

Schubert, az operakomponista, alighanem azok számára is kevésbé ismerős, akik egyébként otthon vannak a zeneszerző életművében, pedig a szerző színpadi művei a dalaihoz hasonlóan lebilincselő zenével rendelkeznek. A Helsinki Barokk Zenekar előadásában az Alfonso és Estrella szólalt meg a Müpában, november 17-én.
Zenés színház lapszemle

Mikor derül ki a Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázatának eredménye?

Augusztus 8-án írta ki a Kulturális és Innovációs Minisztérium a Magyar Állami Operaház 2023. február 15-étől kezdődő ciklusára vonatkozó főigazgatói pályázatot, ám annak eredményét még mindig nem hozták nyilvánosságra.
Zenés színház hír

Elindult a Magyar Állami Operaház adventi kalendáriuma

December 24-ig minden nap egy meglepetéssel várja a közönséget a Magyar Állami Operaház, az intézmény honlapján található naptár ablakai mögött zenei csemegék és más ajándékok várják a közönséget.
Zenés színház hír

A Lvivi és az Odesszai Nemzeti Operát díjazták az International Opera Awardon

November 28-án este adták át az International Opera Award 2022-es elismeréseit. Az év operajátszó intézményének díját két ukrán operaház kapta meg, amiért a háború ellenére is tartanak előadásokat.