Zenés színház

Már van mit átadni - II.

2008.05.27. 00:00
Ajánlom
Nádasi Veronika komoly, barna szemeiben bölcs mosoly bujkál, egész lényéből pedig árad a nyugalom. Játsszon harmonikus karaktereket, mint a Képzelt riport Marianne-ja, a Volt egyszer egy csapat Maryje vagy legutóbb az Abigél Zsuzsannája, karrierjéért keményen törtető Velma Kellyt vagy „szent szörnyeteg” Maria Callast, alakításait mindig áthatja a finom elegancia. INTERJÚ

Nádasi Veronika

- Diploma után Szolnokra szerződtél. Ez kényszer volt, kompromisszum, vagy a negyedik évben ott játszott Képzelt riport… folytatása?

- Kővári Judit énektanárunk hívta el Szikora Jánost, a szolnoki színház igazgatóját az egyik vizsgánkra, és ennek az eredménye lett a Képzelt riport… Jánostól hallottam először, hogy bár jól énekelek, és ez fontos is neki, de a színésznőt látja bennem. Egyáltalán nem éreztem, hogy kényszerből, jobb híján választottuk volna Szolnokot. Nagy dolog és biztonságot adó érzés, ha egy végzős szerződést kap, ráadásul a város kicsivel több mint egy óra Budapesttől. És együtt játszhattam Almási Évával, Tímár Évával a Macskajátékban, dolgozhattam külföldi rendezővel. Nem éreztem, hogy vesztenivalóm lenne, ráadásul megkaptam Velma Kellyt a Chicagóban. Azt hiszem, máshol, más előadásban ez nem történhetett volna meg. Az viszont tény, hogy nagyon „pesti” vagyok, és hiányzott a város nyüzsgése.

- Bár játszottál a Madách Színházban a Volt egyszer egy csapat-ban, mégis az Operettszínházba vágytál. Miért?

- A Madáchban konkrét szerepekre tartottak meghallgatásokat, Kerényi Miklós Gáborral viszont nagyon vágytam dolgozni. Még az egyetem második évében csináltuk vele az egyik vizsgára a Miss Saigont, és rengeteget tanultam tőle. Ő volt az első ember, aki elkezdett darabokra szedni. Beletúrt valami addig berögzültbe, és ez nekem nagyon jól esett, azt éreztem, hogy foglalkoznak velem, hogy ki akarják belőlem a legjobbat hozni színészileg és hangilag is. Folyamatosan számon kért egy nagyon erős belső intenzitást, azt, hogy megtöltsem a dalokat érzelemmel, de ne tűnjön „kapálózásnak”. Azt erősítette meg bennem, amit Toldy Máriától tanultam: az érzelemmel teli, a „valamilyen”, a karakteres hang sokkal fontosabb, mint a szépség, a hibátlanság, a kimódoltság.

- Jót tesz neked, ha keményen bánnak veled?

- Bírom a gyűrődést, a szigort, mert akkor dacból megyek előre. Ha nagyon sok dicséretet kapok, mindig azt érzem, valamit nem mondanak el, és olyan nincs, hogy valami tökéletes. Igazabbnak érzem a kritikát. Néha fáj az őszinteség, de abból, hogy „nagyon jó voltál”, nem lehet építkezni.

- Legutóbbi bemutatód az Abigél című új magyar musical. A darabban Zsuzsannát játszod. Ez a szerep áll habitusban hozzád a legközelebb?

- Talán furán hangzik, de szerettem volna még Ginát eljátszani, mert az a zenei és dramaturgiai ív, amit bejár, izgatott volna, ugyanakkor Zsuzsannával hatalmas harmóniát érzek az első pillanattól fogva. Ez a nő harmonikus, magabiztos, kiegyensúlyozott egyéniség, ugyanakkor mégis muszáj keménynek lennie, ám maga keménységével együtt szeretetet közvetít a lányok felé. Biztos pont a lányok életében, és összekötő kapocs köztük és a tanárok közt mind korban, mind helyzetben. Nyilván Gina áll a darab központjában, és így Gina felé játszom, Zsuzsanna és Kőnig tanár úr szerelmi szála is kiesett, illetve nagyon pici játékokra redukálódott.

- A pedagógust nagyon mélyről kellett elővenni?

- Régóta tudom, hogy egyszer nagyon szeretnék tanítani. Voltak magántanítványaim, de az igazi lehetőség Kővári Judit által jött. Zenés mesterséget, szövegértelmezést, stilisztikai gyakorlatokat tanítok, erre, azt hiszem, már készen vagyok, de hangképzéssel például nem mernék foglalkozni, az nagy felelősség. Úgy érzem, hogy összegyűlt annyi mondanivaló és tapasztalat az évek során, hogy van mit átadnom. Nem az a fő cél, hogy az egyetemi felvételire készítsük fel a gyerekeket, nem az a lényeg, színészek lesznek-e vagy sem, mert aki erre a pályára kell, hogy kerüljön, az úgyis megtalálja az utat. Sokkal fontosabb az önismeretre, a a színház szeretetére nevelés és a közösségi élmény. A tanítás fantasztikus érzés, és rengeteget tanulok közben magamról, akár a hibáimból is. Bár nehéz időben egyeztetni, de tudom, hogy ez az életem része lesz.

- Az nem vonz, hogy külföldön is kipróbáld magad?

- Érdekelni érdekelne, és nem is zárom ki a lehetőségét, de huzamosabb időre biztosan nem mennék el. Ahol szakmailag kaphatnék, a Broadway vagy a West End, oda valószínűleg már nincs esélyem, és az akcentus is sokat számít. Ami szóba jöhet, az a német nyelvterület, ahol maximális a profizmus, és nyilván nagyon jó úgy dolgozni, hogy nincsenek anyagi problémák, de művészileg kevés kihívást jelent. Erős az elkötelezettségem az anyanyelvhez, és inkább a saját hazámban szeretnék próféta lenni.

(Az interjú első része a kapcsolódó link alatt érhető el.)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.
Zenés színház hír

Új pályázatot írnak ki az Operaház főigazgatói tisztségére

A Kulturális és Innovációs Minisztérium csütörtökön tette közzé, hogy a Magyar Állami Operaház főigazgatói tisztségére kiírt előző pályázat érvénytelenül zárult, ezért új pályázatot írnak ki.
Zenés színház kritika

Történelmi naivitás

Schubert, az operakomponista, alighanem azok számára is kevésbé ismerős, akik egyébként otthon vannak a zeneszerző életművében, pedig a szerző színpadi művei a dalaihoz hasonlóan lebilincselő zenével rendelkeznek. A Helsinki Barokk Zenekar előadásában az Alfonso és Estrella szólalt meg a Müpában, november 17-én.
Zenés színház lapszemle

Mikor derül ki a Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázatának eredménye?

Augusztus 8-án írta ki a Kulturális és Innovációs Minisztérium a Magyar Állami Operaház 2023. február 15-étől kezdődő ciklusára vonatkozó főigazgatói pályázatot, ám annak eredményét még mindig nem hozták nyilvánosságra.
Zenés színház hír

Elindult a Magyar Állami Operaház adventi kalendáriuma

December 24-ig minden nap egy meglepetéssel várja a közönséget a Magyar Állami Operaház, az intézmény honlapján található naptár ablakai mögött zenei csemegék és más ajándékok várják a közönséget.