Zenés színház

Marad a Metropolitan Opera igazgatója

2019.11.29. 16:25
Ajánlom
Sikeres bemutatók, igaz, a New York-i operaház működési költségének mindössze 30 százalékát fedezik a jegybevételek. Újabb öt évvel meghosszabbította Peter Gelb főigazgató szerződését a Metropolitan Opera.

2006 óta vezeti az operaházat, és ha kitölti szerződését, 21 évig áll majd az intézmény élén Peter Gelb, ennél hosszabb ciklussal csak Giulio Gatti-Casazza (1908-1935) és Rudolf Bing (1950-72) dicsekedhetett a Met történetében – írja a NY Times.

Gelb nevéhez fűződik a Met-előadások élő közvetítése a világ filmszínházaiban,

ami 2006-ban kezdődött, és aminek keretében ma már hat kontinens több mint 70 országának 2200 mozijában láthatják élőben az operarajongók a Met előadásait, köztük a budapesti Urániában és a Müpában is.

Gelb-Peter-110417.png

Peter Gelb (Fotó/Forrás: Annette Hornischer)

Gelb birkózott meg a klasszikus zenei színtér legnagyobb #metoo botrányával is, a négy évtizede az intézmény zenei vezetését vállaló James Levine karrierje áldozott le. A vezérigazgató szerződtette a kanadai Yannick Nézet-Séguin karmestert az operaház új főzeneigazgatójának.

A Met a világ legnagyobb kulturális intézményei közé tartozik, gondot okoz azonban a csökkenő nézőszám – írja az MTI. A társulat és az előadások modernizálásán dolgozva Gelb számos új rendezőt hívott meg az intézménybe, és vezetése alatt 81 új produkciót állítottak színpadra. 23 olyan premiert is tartottak, amelyek elfeledett régi darabokat vagy kortárs műveket mutattak be többek között John Adamstől, Philip Glasstól, Kaija Saariahótól és Nico Muhlytól.

Ezzel együtt a NY Times a napokban arról cikkezett, hogy a Met kisebb hiányokkal küszködött az elmúlt években, de most hirtelen nagy költségekbe kell vernie magát. Az épület külső felújításra szorul, ez mintegy 24 millió dollárba fog kerülni. Az elmúlt években az operaház felújította a backstage részeit is.

2018-ban 1,9 millió dolláros, idén pedig 1,1 millió dolláros hiánnyal zártak, igaz, ez semmi a 2014-es 22 milliós hiányhoz képest.

A Met az Egyesült Államok legnagyobb költségvetésű előadóművészeti intézménye, amely működésének jelentős hányadát magánadományokból szerzi. Tavaly ez 146 millió dollárt jelentett. (Na, ilyen mecénáslelkület nincs mondjuk, Magyarországon.)

A NY Times riportja szerint az intézmény reputációja viszont makulátlan, amit nemzetközi szinten a HD-közvetítések is erősítenek. Ilyen közvetítés volt például Philip Glass Ehnaton című operája, amely az őszi évad közönség- és kritikai sikere. A Met 284 milliós éves költségvetése amerikai szakértők szerint még mindig kicsi az intézmény jelentőségéhez képest, és az is aggodalomra adhat okot, hogy a források fele adományokból származik, a filantrópiára pedig nem célszerű ilyen mértékben támaszkodni.

Tekintsen be a Metropolitan kulisszái mögé a New York Times videójával! A videóban Misty Copeland és egy Toscanini-szobor is feltűnik.

Különös, mágikus rituálé Philip Glass egyiptomi operája

Kapcsolódó

Különös, mágikus rituálé Philip Glass egyiptomi operája

Ehnaton, Gandhi és Einstein. Mi köti össze ezt a három személyiséget? Mindannyian megváltoztatták a világot, legalábbis Philip Glass szerint, akinek az egyiptomi fáraóról készült operáját a hazai közönség is láthatja a Metropolitan élő közvetítésében, november 23-án az Urániában és a Müpában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Ha az ember idős, már sokkal szabadabb” – születésnapi interjú a 80 éves Vidovszky Lászlóval

Nemrég ünnepelte nyolcvanadik születésnapját, március 2-án pedig a Zeneakadémia is koncerttel köszönti Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzőt. A jeles alkalom apropóján pályája indulásairól, zeneszerzői motivációiról és alapelveiről kérdeztük a komponistát.
Színház

Átadták a Kortárs Magyar Dráma-díjat: Pintér Béla és Horváth János Antal az idei kitüntetettek

A Radnóti Zsuzsa dramaturg alapította elismerést idén Pintér Béla érdemelte ki több évtizedes munkásságáért és színpadi szövegeiért. Különdíjat kapott Horváth János Antal, a Loupe Színházi Társulás alapítótagja.
Színház

Miért kell eljutni a tragédiáig? – Budaörsön rendezi meg a Hamletet Alföldi Róbert

Megtartották a h.ml.t. című előadás próbáját. Shakespeare drámáját április 20-án mutatják be a Budaörsi Latinovits Színházban, de a premiert még megelőzi egy nyílt próba márciusban, a Színházak Éjszakáján.
Vizuál

Ezekkel a kiállításokkal várja idén a látogatókat a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria

Az ókori Mezopotámia örökségét bemutató nagyszabású tárlattal, Munkácsy Mihály születésének 180. évfordulója előtt tisztelgő emlékkiállítással, valamint Anna Margit életművéből nyíló tárlattal is készülnek.
Klasszikus

„Egy álmom válik valóra” – interjú Mohai Bálint fagottművésszel

A Concerto Budapest szimfonikus zenekar március 3-i Mozart-napjának nyitókoncertjén csendül fel az örök érvényű mester Esz-dúr sinfonia concertantéja oboára, klarinétra, kürtre és fagottra (K. 297b). Ennek apropóján beszélgettünk az együttes szólamvezetőjével.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt. Produkciójában ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést.
Zenés színház ajánló

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Zenés színház hír

Miklósa Erika alapítványával együttműködve indít posztgraduális képzést a Pécsi Tudományegyetem

Együttműködési megállapodást kötött a Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes által alapított KvintEsszencia Mesteriskola Alapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara. Az együttműködés keretében posztgraduális képzést indít az egyetem.
Zenés színház ajánló

Világhírű rendező Don Giovanni-produkciója látható az Operaházban

Salzburg, Berlin, Amszterdam, Madrid és Párizs után Budapesten is bemutatkozik Claus Guth 2008-as világhírű Don Giovanni-rendezése. A címszerepet kettős szereposztásban Bretz Gábor és Szemerédy Károly alakítja.
Zenés színház hír

Komlósi Ildikó Bartók-mesterkurzust tart

Az énekesnő, aki maga is számtalanszor formálta meg Judit szerepét A kékszakállú herceg várában, február végén négy napon át dolgozik a kurzuson részt vevő fiatal művészekkel.