Zenés színház

Marad a Metropolitan Opera igazgatója

2019.11.29. 16:25
Ajánlom
Sikeres bemutatók, igaz, a New York-i operaház működési költségének mindössze 30 százalékát fedezik a jegybevételek. Újabb öt évvel meghosszabbította Peter Gelb főigazgató szerződését a Metropolitan Opera.

2006 óta vezeti az operaházat, és ha kitölti szerződését, 21 évig áll majd az intézmény élén Peter Gelb, ennél hosszabb ciklussal csak Giulio Gatti-Casazza (1908-1935) és Rudolf Bing (1950-72) dicsekedhetett a Met történetében – írja a NY Times.

Gelb nevéhez fűződik a Met-előadások élő közvetítése a világ filmszínházaiban,

ami 2006-ban kezdődött, és aminek keretében ma már hat kontinens több mint 70 országának 2200 mozijában láthatják élőben az operarajongók a Met előadásait, köztük a budapesti Urániában és a Müpában is.

Gelb-Peter-110417.png

Peter Gelb (Fotó/Forrás: Annette Hornischer)

Gelb birkózott meg a klasszikus zenei színtér legnagyobb #metoo botrányával is, a négy évtizede az intézmény zenei vezetését vállaló James Levine karrierje áldozott le. A vezérigazgató szerződtette a kanadai Yannick Nézet-Séguin karmestert az operaház új főzeneigazgatójának.

A Met a világ legnagyobb kulturális intézményei közé tartozik, gondot okoz azonban a csökkenő nézőszám – írja az MTI. A társulat és az előadások modernizálásán dolgozva Gelb számos új rendezőt hívott meg az intézménybe, és vezetése alatt 81 új produkciót állítottak színpadra. 23 olyan premiert is tartottak, amelyek elfeledett régi darabokat vagy kortárs műveket mutattak be többek között John Adamstől, Philip Glasstól, Kaija Saariahótól és Nico Muhlytól.

Ezzel együtt a NY Times a napokban arról cikkezett, hogy a Met kisebb hiányokkal küszködött az elmúlt években, de most hirtelen nagy költségekbe kell vernie magát. Az épület külső felújításra szorul, ez mintegy 24 millió dollárba fog kerülni. Az elmúlt években az operaház felújította a backstage részeit is.

2018-ban 1,9 millió dolláros, idén pedig 1,1 millió dolláros hiánnyal zártak, igaz, ez semmi a 2014-es 22 milliós hiányhoz képest.

A Met az Egyesült Államok legnagyobb költségvetésű előadóművészeti intézménye, amely működésének jelentős hányadát magánadományokból szerzi. Tavaly ez 146 millió dollárt jelentett. (Na, ilyen mecénáslelkület nincs mondjuk, Magyarországon.)

A NY Times riportja szerint az intézmény reputációja viszont makulátlan, amit nemzetközi szinten a HD-közvetítések is erősítenek. Ilyen közvetítés volt például Philip Glass Ehnaton című operája, amely az őszi évad közönség- és kritikai sikere. A Met 284 milliós éves költségvetése amerikai szakértők szerint még mindig kicsi az intézmény jelentőségéhez képest, és az is aggodalomra adhat okot, hogy a források fele adományokból származik, a filantrópiára pedig nem célszerű ilyen mértékben támaszkodni.

Tekintsen be a Metropolitan kulisszái mögé a New York Times videójával! A videóban Misty Copeland és egy Toscanini-szobor is feltűnik.

Különös, mágikus rituálé Philip Glass egyiptomi operája

Kapcsolódó

Különös, mágikus rituálé Philip Glass egyiptomi operája

Ehnaton, Gandhi és Einstein. Mi köti össze ezt a három személyiséget? Mindannyian megváltoztatták a világot, legalábbis Philip Glass szerint, akinek az egyiptomi fáraóról készült operáját a hazai közönség is láthatja a Metropolitan élő közvetítésében, november 23-án az Urániában és a Müpában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amikor Pavarottit kifütyülték a milánói Scalában

Mindenkinek lehet gyenge pillanata, még az isteni Lucianónak is, az olasz operaközönség azonban nem elnéző. 1992-ben, egy Don Carlos előadáson még őt is kifütyülték.
Vizuál

A Pilátus is versenybe szállhat a Golden Globe-ért

Dombrovszky Linda filmjét beválogatták a legjobb idegennyelvű filmnek járó Golden Globe-díjért versenybe szálló alkotások közé, a Foreign Language Film Series 2021 elnevezésű programba.
Vizuál

Raffaello nem szerette az orrát, ezért retusálta azt önarcképein

A reneszánsz olasz festő valószínűleg saját orrának "idealizált" változatát festette meg önarcképein, vélik olasz kutatók.
Színház

„Az én Kisvárdám” – Közkedvelt művészek mesélnek kisvárdai emlékeikről

Az összetartozás évében különösen fontos a magyarországi és a határon túli kulturális, színház szakmai találkozás. Ezzel a sorozattal a szervezők erre szeretnék felhívni a figyelmet.
Színház

Folytatódik a vita az SZFE körül, ezek a legújabb fejlemények

Megszólalt a kinevezett kuratórium két tagja, az egyetem diákjai videóban válaszoltak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Legyünk rá büszkék, és soha ne felejtsük el, honnan érkeztünk!”

Molnár Levente – a nemcsak itthon, de világszerte is ismert és népszerű bariton – nem először alakítja egyik legjelentősebb nemzeti operánk, a Bánk bán címszerepét. Ezúttal augusztus 19-én, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, a Co-Opera 2020-as bemutatójában, a Kossuth-díjas Vidnyánszky Attila által rendezett produkcióban kelti majd életre a magyar történelem egyik legismertebb alakját. Az operaénekessel a közelgő premier kapcsán többek között arról is beszélgettünk, mennyire érzi közel magához a kősziklaként helytálló, hazájához és királyához hűséges nemes karakterét.
Zenés színház musical

Hallgass bele a Diana-musicalbe!

A Diana hercegnő életéről szóló musicalt a hivatalos Broadway-bemutató előtt levetíti a Netflix streamingszolgáltató.
Zenés színház interjú

Ősanya és végzetasszony – Interjú Gál Erika operaénekessel

Gál Erika mindkét karaktert elsőrendűen hozza, azonban az egyik sokkal közelebb áll hozzá. Beszélgetésünkben azt is elmondta, melyik. Az operaénekes azt is bevallotta, hogy keveset ácsingózik az újságírók figyelmére. Ezt azonban egyáltalán nem bánja.
Zenés színház interjú

„A művészet szépsége, hogy korlátok között szabadok lehetünk”

Az államalapítás ünnepének előestéjén, augusztus 19-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon felcsendülnek a Bánk bán című opera csodaszép, minden magyar számára ismerős dallamai. A Kossuth-díjas Vidnyánszky Attila rendezésében létrejövő produkció főbb szerepeiben Molnár Levente mellett Fischl Mónikát és Mester Viktóriát is láthatja majd a közönség. Az előadás karmesterével, a Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész Kesselyák Gergellyel a közelgő premier kapcsán beszélgettünk.
Zenés színház magazin

Amikor Pavarottit kifütyülték a milánói Scalában

Mindenkinek lehet gyenge pillanata, még az isteni Lucianónak is, az olasz operaközönség azonban nem elnéző. 1992-ben, egy Don Carlos előadáson még őt is kifütyülték.