2006 óta vezeti az operaházat, és ha kitölti szerződését, 21 évig áll majd az intézmény élén Peter Gelb, ennél hosszabb ciklussal csak Giulio Gatti-Casazza (1908-1935) és Rudolf Bing (1950-72) dicsekedhetett a Met történetében – írja a NY Times.
Gelb nevéhez fűződik a Met-előadások élő közvetítése a világ filmszínházaiban,
ami 2006-ban kezdődött, és aminek keretében ma már hat kontinens több mint 70 országának 2200 mozijában láthatják élőben az operarajongók a Met előadásait, köztük a budapesti Urániában és a Müpában is.
Gelb birkózott meg a klasszikus zenei színtér legnagyobb #metoo botrányával is, a négy évtizede az intézmény zenei vezetését vállaló James Levine karrierje áldozott le. A vezérigazgató szerződtette a kanadai Yannick Nézet-Séguin karmestert az operaház új főzeneigazgatójának.
A Met a világ legnagyobb kulturális intézményei közé tartozik, gondot okoz azonban a csökkenő nézőszám – írja az MTI. A társulat és az előadások modernizálásán dolgozva Gelb számos új rendezőt hívott meg az intézménybe, és vezetése alatt 81 új produkciót állítottak színpadra. 23 olyan premiert is tartottak, amelyek elfeledett régi darabokat vagy kortárs műveket mutattak be többek között John Adamstől, Philip Glasstól, Kaija Saariahótól és Nico Muhlytól.
Ezzel együtt a NY Times a napokban arról cikkezett, hogy a Met kisebb hiányokkal küszködött az elmúlt években, de most hirtelen nagy költségekbe kell vernie magát. Az épület külső felújításra szorul, ez mintegy 24 millió dollárba fog kerülni. Az elmúlt években az operaház felújította a backstage részeit is.
2018-ban 1,9 millió dolláros, idén pedig 1,1 millió dolláros hiánnyal zártak, igaz, ez semmi a 2014-es 22 milliós hiányhoz képest.
A Met az Egyesült Államok legnagyobb költségvetésű előadóművészeti intézménye, amely működésének jelentős hányadát magánadományokból szerzi. Tavaly ez 146 millió dollárt jelentett. (Na, ilyen mecénáslelkület nincs mondjuk, Magyarországon.)
A NY Times riportja szerint az intézmény reputációja viszont makulátlan, amit nemzetközi szinten a HD-közvetítések is erősítenek. Ilyen közvetítés volt például Philip Glass Ehnaton című operája, amely az őszi évad közönség- és kritikai sikere. A Met 284 milliós éves költségvetése amerikai szakértők szerint még mindig kicsi az intézmény jelentőségéhez képest, és az is aggodalomra adhat okot, hogy a források fele adományokból származik, a filantrópiára pedig nem célszerű ilyen mértékben támaszkodni.
Tekintsen be a Metropolitan kulisszái mögé a New York Times videójával! A videóban Misty Copeland és egy Toscanini-szobor is feltűnik.