Zenés színház

Márciusig lehet jelentkezni a Marton Éva Nemzetközi Énekversenyre

2017.11.07. 18:39
Ajánlom
A Zeneakadémia harmadik alkalommal hirdette meg az énekversenyt, melyre legkésőbb 2018. március 14-ig jelentkezhetnek a megmérettetés honlapján a 18–32 éves hölgyek, illetve 18–35 éves urak.

A Zeneakadémia harmadik alkalommal meghirdetett saját rendezésű megmérettetése immár hagyományosan négy fordulós lesz. Az online előválogatóhoz a jelentkezési anyagok részeként tölthetik fel a jelentkezők a verseny megújult honlapjára videófelvételeiket: egy barokk és egy más korszakból származó szabadon választott áriát. A Marton Éva vezette előzsűri döntéséről 2018. április 15-ig küld tájékoztatást a verseny titkársága.

Marton Éva

Marton Éva (Fotó/Forrás: Laszlo Mudra)

Az őszi élő fordulókba továbbjutó versenyzők – a jelentkezési díjat csak nekik kell megfizetniük – egy Liszt-dal és hét ária előadásával méretik meg magukat. A darabokat kívülről, eredeti hangnemben, eredeti nyelven és a teljes verzióban kell majd előadniuk. A 2018. szeptember 10–16. között a nagyközönség előtt zajló fordulók helyszíne – a megmérettetés történetében első alkalommal a gáláé is – a Zeneakadémia lesz, s a versenyt az élő internetes közvetítésnek köszönhetően Magyarország és a világ minden pontjáról követhetik majd az érdeklődők. A döntőben és a gálán a Magyar Állami Operaház Zenekara működik közre Kocsár Balázs vezényletével. A 42.000€ összértékű díjak mellett számos különdíjat, köztük a Magyar Művészeti Akadémia és a Zeneakadémia Alapítvány díját, koncertfelkéréseket és ösztöndíjakat vehetnek át a legkiválóbbnak bizonyuló versenyzők.

A mintegy 100 millió forintos kormánytámogatásból megrendezett verseny Marton Éva vezette zsűrijébe az operavilág olyan magyar és nemzetközi kiválóságai kaptak meghívást, mint Peter Mario Katona, a londoni Royal Opera intendánsa, Miguel Lerín, az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzsere, Anatoli Goussev, a La Scuola Musicale in Foro Buonaparte di Milano professzora, Teimuraz Gugushvili, a Tbiliszi Konzervatórium professzora, Vittorio Terranova, a F. Tagliavini operaverseny művészeti vezetője, Eva Wagner-Pasquier, a Bayreuthi Fesztivál korábbi igazgatója, illetve magyar részről Meláth Andrea, a Zeneakadémia Ének Tanszékének vezetője és Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója.

A Zeneakadémia nagyterme

A Zeneakadémia nagyterme (Fotó/Forrás: Mudra László)

A rendezők célja nem kevesebb, mint hogy a III. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny pozícióját a világ legjobb zenei versenyeinek elit ligájában tovább erősítsék.

A versenyfelhívást változatlanul a világ legkiválóbb zeneoktatási intézményeinek hallgatóihoz és az operavilág feltörekvő csillagaihoz kívánják eljuttatni a szervezők. A versenyfejlesztést és a nemzetközi kommunikációt Szabó Stein Imre korábbi kommunikációs igazgató ezúttal tanácsadói minőségben irányítja.

A verseny reklámszpotja alább tekinthető meg:

„Zeneakadémista koromban megfogadtam, hogy ha valaha saját tanítványaim lesznek, akkor az első perctől kezdve önállóságra, önbizalomra fogom őket tanítani. A tanár általában kisebb művészt akar faragni a tanítványából, mint saját maga. Ez hiba! Szárnyakat kell adni, hogy minél hamarabb megállják a helyüket az életben” – nyilatkozta a verseny legelső meghirdetésekor Marton Éva.

„A világ legnagyobb operaszínpadaira kész, érett művészek tartották fontosnak, hogy jelentkezzenek a II. Nemzetközi Marton Énekversenyre. S hogy a minden részletét tekintve – a nemzetközi zsűri összetételétől a díjplasztikák legapróbb babérmotívumaiig bezárólag – nagy gonddal megálmodott és megvalósított verseny valóban nemzetközi, és valóban felkeltette a világ érdeklődését, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a középdöntő, illetve a döntő tízkamerás élő internetes közvetítését Japántól az Egyesült Államokig, Norvégiától Brazíliáig a világ harmincnál is több országából követték” – emelte ki a 2016-os döntőt követően Szabó Stein Imre.

Magasan felívelő életpályák

Horti Lilla

Horti Lilla (Fotó/Forrás: Mudra Laszlo)

Horti Lilla, a 2016-os II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny egyedüli magyar döntőse és II. díjazottja mögött rendkívül sűrű év áll. A fiatal szoprán idén ősszel kezdte meg mesterszakos tanulmányait a Zeneakadémián, és alig néhány hete lépett fel a Nagyteremben Schönberg II. vonósnégyesében a Kelemen Kvartett partnereként. 2017 nyarán a Müpa Wagner-fesztiválján A Rajna kincsében énekelte Freia szerepét, a Magyar Állami Operaházban többek között Gyöngyösi Levente A gólyakalifa című operájában, illetve Csajkovszkij Pikk Dámájában énekelt (a 2017/18-as szezonban a Bohémélet, A varázsfuvola és Az Istenek alkonya előadásain láthatják az operarajongók), emellett több kortárs magyar operaelőadás és dalest közreműködője volt a legjelentősebb budapesti és vidéki színpadokon.

Tetiana Zhuravel a 2014-es I. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny II. helyezését, közönségdíját és a Zeneakadémia különdíját nyerte el. Rögtön a verseny után négy szerepre is felkérést kapott a Kijevi Operettszínháztól, fellépett Barcelonában a Palau de la Músicában, önálló dalestet adott a Zeneakadémián, és több meghívást kapott a Magyar Állami Operaházba is. 2017 elején a Szerelemről és más démonokról főszerepében, illetve Az Éj királynőjeként aratott fényes sikert, néhány hét múlva a Traviata Violetta Valéryjeként Miklósa Erikával váltják majd egymást az Erkel Színház színpadán. Idén debütált az Lvov-i Operaházban, 2017 novemberében pedig Ligeti Requiemjének szólistája lesz a Müpa produkciójában.

A 2014-es I. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny nagydíját elnyerő Vörös Szilvia a 2015/16-os szezonban a Magyar Állami Operaház nyolc produkciójában kapott szerepet, a Művészetek Palotájában Liszt Krisztus-oratóriumának szólistájaként léphetett fel, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara felkérésére pedig Mahler Gyermekgyászdalok ciklusában működött közre. A Zeneakadémián Mocsári Károllyal adott Rachmaninov-dalestet, 2016 nyarán pedig a Salzburgi Ünnepi Játékok fiatal énekeseknek szóló projektje keretében Anna Netrebko és Plácido Domingo oldalán is színpadra állhatott. Az elmúlt évadban Suzuki, Bersi, Siébel, Waltraute, Romeo, a Főpapnő és Fenena szerepében is láthattuk az Operaház produkcióiban, következő szerepe az Olasz nő Algírban Izabellája lesz. A további versenygyőzelmek sem maradtak el: 2015-ben Linzben nyert díjat, 2017 nyarán pedig a rangos Concorso Lirico Internazionale di Portofino versenyen győzedelmeskedett. Részben ennek is köszönhetően 2018 őszétől kétéves magánénekesi szerződést kínált számára a Wiener Staatsoper.

Alexander Roslavets a II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny nagydíjasa és egyben közönségdíjasa immár a hamburgi Staatsoper társulatának tagja, emellett rendszeresen lép fel a Fehérorosz Állami Operaházban. Európa-szerte számos felkérést kap, a Glyndebourne-i operafesztiválon 2019-ben debütál. Az idei évben különdíjat nyert a 36. Nemzetközi Hans Gabor Belvedere Énekversenyen, és második helyezett lett az észak-olaszországi Concorso Lirico Internazionale di Portofino énekversenyen. A Fehérorosz köztársasági elnök tehetségtámogató ösztöndíjprogramjának résztvevője. November első napjaiban Verdi Requiemjének szólistájaként láthatta újra a budapesti közönség az Erkel Színház színpadán.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Színház

Végigsöpör a tao-változások előszele a színházi szakmán

Az Orlai Produkciós Iroda és a Veres1Színház is csatlakozott a vészharangot megkongató magánszínházakhoz, akik a társasági adókból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése miatt kerültek nehéz helyzetbe.
Színház

A Magvető Café-ban is elmaradnak a tervezett bemutatók januártól

A kulturális tao-támogatás megvonása a Magvető Cafét is érzékenyen érinti. Közleményükben arról írnak, januártól biztosan elmaradnak a tervezett saját előadások.
Zenés színház

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.
Vizuál

A nap, amikor Picasso fénnyel festett

A spanyol zseni soha nem hagyta magát keretek közé szorítani, így gyakran a képkeretet is elhagyta és különböző izgalmas matériákra alkotott, üvegre, vagy éppen levegőbe.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kult50

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.
Zenés színház magazin

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Zenés színház ajánló

Egy operettlegenda a József Attila Színház színpadán

Három emblematikus operettet jegyez a magyar színháztörténet: a Csárdáskirálynőt, a Mágnás Miskát illetve a Csókos asszonyt. Utóbbi Szilágyi László és Zerkovitz Béla örökbecsű műve, ami második éve fut a József Attila Színházban.
Zenés színház opera

Itt hallgathatja meg Kurtág György operáját élőben

Ma este mutatják be Kurtág György első operáját a milánói Scalában. Az előadást az olasz közrádió és a Bartók Rádió élőben közvetíti, az interneten ön is meghallgathatja!
Zenés színház opera

Vajda Gergely Kékszakállút vezényel Palermóban

Schönberg A sors keze című egyfelvonásosát és Bartók Béla Kékszakállúját játssza a palermói Teatro Massimo. Utóbbinak két főszereplője Bretz Gábor és Schöck Atala.