Zenés színház

Márciusig lehet jelentkezni a Marton Éva Nemzetközi Énekversenyre

2017.11.07. 18:39
Ajánlom
A Zeneakadémia harmadik alkalommal hirdette meg az énekversenyt, melyre legkésőbb 2018. március 14-ig jelentkezhetnek a megmérettetés honlapján a 18–32 éves hölgyek, illetve 18–35 éves urak.

A Zeneakadémia harmadik alkalommal meghirdetett saját rendezésű megmérettetése immár hagyományosan négy fordulós lesz. Az online előválogatóhoz a jelentkezési anyagok részeként tölthetik fel a jelentkezők a verseny megújult honlapjára videófelvételeiket: egy barokk és egy más korszakból származó szabadon választott áriát. A Marton Éva vezette előzsűri döntéséről 2018. április 15-ig küld tájékoztatást a verseny titkársága.

Marton Éva

Marton Éva (Fotó/Forrás: Laszlo Mudra)

Az őszi élő fordulókba továbbjutó versenyzők – a jelentkezési díjat csak nekik kell megfizetniük – egy Liszt-dal és hét ária előadásával méretik meg magukat. A darabokat kívülről, eredeti hangnemben, eredeti nyelven és a teljes verzióban kell majd előadniuk. A 2018. szeptember 10–16. között a nagyközönség előtt zajló fordulók helyszíne – a megmérettetés történetében első alkalommal a gáláé is – a Zeneakadémia lesz, s a versenyt az élő internetes közvetítésnek köszönhetően Magyarország és a világ minden pontjáról követhetik majd az érdeklődők. A döntőben és a gálán a Magyar Állami Operaház Zenekara működik közre Kocsár Balázs vezényletével. A 42.000€ összértékű díjak mellett számos különdíjat, köztük a Magyar Művészeti Akadémia és a Zeneakadémia Alapítvány díját, koncertfelkéréseket és ösztöndíjakat vehetnek át a legkiválóbbnak bizonyuló versenyzők.

A mintegy 100 millió forintos kormánytámogatásból megrendezett verseny Marton Éva vezette zsűrijébe az operavilág olyan magyar és nemzetközi kiválóságai kaptak meghívást, mint Peter Mario Katona, a londoni Royal Opera intendánsa, Miguel Lerín, az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzsere, Anatoli Goussev, a La Scuola Musicale in Foro Buonaparte di Milano professzora, Teimuraz Gugushvili, a Tbiliszi Konzervatórium professzora, Vittorio Terranova, a F. Tagliavini operaverseny művészeti vezetője, Eva Wagner-Pasquier, a Bayreuthi Fesztivál korábbi igazgatója, illetve magyar részről Meláth Andrea, a Zeneakadémia Ének Tanszékének vezetője és Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója.

A Zeneakadémia nagyterme

A Zeneakadémia nagyterme (Fotó/Forrás: Mudra László)

A rendezők célja nem kevesebb, mint hogy a III. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny pozícióját a világ legjobb zenei versenyeinek elit ligájában tovább erősítsék.

A versenyfelhívást változatlanul a világ legkiválóbb zeneoktatási intézményeinek hallgatóihoz és az operavilág feltörekvő csillagaihoz kívánják eljuttatni a szervezők. A versenyfejlesztést és a nemzetközi kommunikációt Szabó Stein Imre korábbi kommunikációs igazgató ezúttal tanácsadói minőségben irányítja.

A verseny reklámszpotja alább tekinthető meg:

„Zeneakadémista koromban megfogadtam, hogy ha valaha saját tanítványaim lesznek, akkor az első perctől kezdve önállóságra, önbizalomra fogom őket tanítani. A tanár általában kisebb művészt akar faragni a tanítványából, mint saját maga. Ez hiba! Szárnyakat kell adni, hogy minél hamarabb megállják a helyüket az életben” – nyilatkozta a verseny legelső meghirdetésekor Marton Éva.

„A világ legnagyobb operaszínpadaira kész, érett művészek tartották fontosnak, hogy jelentkezzenek a II. Nemzetközi Marton Énekversenyre. S hogy a minden részletét tekintve – a nemzetközi zsűri összetételétől a díjplasztikák legapróbb babérmotívumaiig bezárólag – nagy gonddal megálmodott és megvalósított verseny valóban nemzetközi, és valóban felkeltette a világ érdeklődését, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a középdöntő, illetve a döntő tízkamerás élő internetes közvetítését Japántól az Egyesült Államokig, Norvégiától Brazíliáig a világ harmincnál is több országából követték” – emelte ki a 2016-os döntőt követően Szabó Stein Imre.

Magasan felívelő életpályák

Horti Lilla

Horti Lilla (Fotó/Forrás: Mudra Laszlo)

Horti Lilla, a 2016-os II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny egyedüli magyar döntőse és II. díjazottja mögött rendkívül sűrű év áll. A fiatal szoprán idén ősszel kezdte meg mesterszakos tanulmányait a Zeneakadémián, és alig néhány hete lépett fel a Nagyteremben Schönberg II. vonósnégyesében a Kelemen Kvartett partnereként. 2017 nyarán a Müpa Wagner-fesztiválján A Rajna kincsében énekelte Freia szerepét, a Magyar Állami Operaházban többek között Gyöngyösi Levente A gólyakalifa című operájában, illetve Csajkovszkij Pikk Dámájában énekelt (a 2017/18-as szezonban a Bohémélet, A varázsfuvola és Az Istenek alkonya előadásain láthatják az operarajongók), emellett több kortárs magyar operaelőadás és dalest közreműködője volt a legjelentősebb budapesti és vidéki színpadokon.

Tetiana Zhuravel a 2014-es I. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny II. helyezését, közönségdíját és a Zeneakadémia különdíját nyerte el. Rögtön a verseny után négy szerepre is felkérést kapott a Kijevi Operettszínháztól, fellépett Barcelonában a Palau de la Músicában, önálló dalestet adott a Zeneakadémián, és több meghívást kapott a Magyar Állami Operaházba is. 2017 elején a Szerelemről és más démonokról főszerepében, illetve Az Éj királynőjeként aratott fényes sikert, néhány hét múlva a Traviata Violetta Valéryjeként Miklósa Erikával váltják majd egymást az Erkel Színház színpadán. Idén debütált az Lvov-i Operaházban, 2017 novemberében pedig Ligeti Requiemjének szólistája lesz a Müpa produkciójában.

A 2014-es I. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny nagydíját elnyerő Vörös Szilvia a 2015/16-os szezonban a Magyar Állami Operaház nyolc produkciójában kapott szerepet, a Művészetek Palotájában Liszt Krisztus-oratóriumának szólistájaként léphetett fel, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara felkérésére pedig Mahler Gyermekgyászdalok ciklusában működött közre. A Zeneakadémián Mocsári Károllyal adott Rachmaninov-dalestet, 2016 nyarán pedig a Salzburgi Ünnepi Játékok fiatal énekeseknek szóló projektje keretében Anna Netrebko és Plácido Domingo oldalán is színpadra állhatott. Az elmúlt évadban Suzuki, Bersi, Siébel, Waltraute, Romeo, a Főpapnő és Fenena szerepében is láthattuk az Operaház produkcióiban, következő szerepe az Olasz nő Algírban Izabellája lesz. A további versenygyőzelmek sem maradtak el: 2015-ben Linzben nyert díjat, 2017 nyarán pedig a rangos Concorso Lirico Internazionale di Portofino versenyen győzedelmeskedett. Részben ennek is köszönhetően 2018 őszétől kétéves magánénekesi szerződést kínált számára a Wiener Staatsoper.

Alexander Roslavets a II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny nagydíjasa és egyben közönségdíjasa immár a hamburgi Staatsoper társulatának tagja, emellett rendszeresen lép fel a Fehérorosz Állami Operaházban. Európa-szerte számos felkérést kap, a Glyndebourne-i operafesztiválon 2019-ben debütál. Az idei évben különdíjat nyert a 36. Nemzetközi Hans Gabor Belvedere Énekversenyen, és második helyezett lett az észak-olaszországi Concorso Lirico Internazionale di Portofino énekversenyen. A Fehérorosz köztársasági elnök tehetségtámogató ösztöndíjprogramjának résztvevője. November első napjaiban Verdi Requiemjének szólistájaként láthatta újra a budapesti közönség az Erkel Színház színpadán.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

A magyar oktatás MacGyverei – a kötelező olvasmányok

A jövő nemzedék sorsa mindössze attól függ, hogy Gárdonyit, Szabó Magdát vagy Agatha Christie-t adnak a kezébe? Arató Lászlóval, a Magyartanárok Egyesületének elnökével - a NAT-módosítás részleteinek hiányában - a jelenlegi szabályozást vizsgáltuk meg, hogy jobban értsük, mi is lehetne a változások előremutató iránya.
Vizuál

Az 1917 a legjobb film az amerikai producerek szerint

Sam Mendes első világháborús eposza, az 1917 című film kapta meg az Amerikai Producerek Céhének (PGA) díját a mozikban forgalmazott filmek mezőnyében szombaton Los Angelesben.
Plusz

75 éve szabadult fel a pesti gettó 

A pesti gettó felszabadításának 75. évfordulója alkalmából tartottak megemlékezést vasárnap Budapesten, a Dohány utcai zsinagógában, majd koszorút helyeztek el a zsinagóga falánál állított emléktáblánál.
Klasszikus

Boldog születésnapot kívánunk Fischer Ivánnak!

Ma ünnepli születésnapját a Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere, egyik legkelendőbb hazai művészünk. Saját Happy Birthday-feldolgozásával köszöntjük!
Vizuál

Ki nevet még a bohócon? – 100 éve született Fellini

Száz éve, 1920. január 20-án született Riminiben Federico Fellini, az egyik legnagyobb olasz filmes, akit első olaszként jelöltek rendezői Oscar-díjra, s mind a négy a kitüntetésre jelölt alkotása nyert a legjobb külföldi filmek között, a legnagyobb elismerésnek mégis azt érezte, ha rendező-festőnek nevezték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Gyönyörű színházban kap helyet Bayreuth második operafesztiválja

Újabb operafesztivál kezdődik Bayreuthban 2020-ban. A Bayreuthi Ünnepi Játékok mellett ősztől a Bayreuth Barokk is várja a komolyzene kedvelőit.
Zenés színház alan gilbert

A Svéd Királyi Operaház zeneigazgatója lett Alan Gilbert

A svédek első számú operaháza bejelentette, hogy 2021 tavaszától Alan Gilbert veszi át a zeneigazgatói posztot az intézményben.
Zenés színház aj vej-vej

Aj Vej-vej Rómában rendezi első operáját

Puccini Turandot című operáját rendezi meg Rómában Aj Vej-vej kínai művész, aki ezzel az előadással debütál operarendezőként.
Zenés színház drezda

Nem hajlandó örmény énekesnővel énekelni az azeri tenor, illetve dehogynem, semmi baja vele

Sok mindent nem tudunk biztosan, mivel mindenki másra mutogat. És már az örmény külügy is megszólalt a témában.
Zenés színház premier

Gyöngyösi Levente-mű bemutatójára készül az Operaház

Bulgakov világhírű regényéből, A Mester és Margaritából készített operát Gyöngyösi Levente, amelyet Miskolc után a fővárosban is hallhat az Eiffel Műhelyház közönsége.