Zenés színház

Márciusig lehet jelentkezni a Marton Éva Nemzetközi Énekversenyre

2017.11.07. 18:39
Ajánlom
A Zeneakadémia harmadik alkalommal hirdette meg az énekversenyt, melyre legkésőbb 2018. március 14-ig jelentkezhetnek a megmérettetés honlapján a 18–32 éves hölgyek, illetve 18–35 éves urak.

A Zeneakadémia harmadik alkalommal meghirdetett saját rendezésű megmérettetése immár hagyományosan négy fordulós lesz. Az online előválogatóhoz a jelentkezési anyagok részeként tölthetik fel a jelentkezők a verseny megújult honlapjára videófelvételeiket: egy barokk és egy más korszakból származó szabadon választott áriát. A Marton Éva vezette előzsűri döntéséről 2018. április 15-ig küld tájékoztatást a verseny titkársága.

Marton Éva

Marton Éva (Fotó/Forrás: Laszlo Mudra)

Az őszi élő fordulókba továbbjutó versenyzők – a jelentkezési díjat csak nekik kell megfizetniük – egy Liszt-dal és hét ária előadásával méretik meg magukat. A darabokat kívülről, eredeti hangnemben, eredeti nyelven és a teljes verzióban kell majd előadniuk. A 2018. szeptember 10–16. között a nagyközönség előtt zajló fordulók helyszíne – a megmérettetés történetében első alkalommal a gáláé is – a Zeneakadémia lesz, s a versenyt az élő internetes közvetítésnek köszönhetően Magyarország és a világ minden pontjáról követhetik majd az érdeklődők. A döntőben és a gálán a Magyar Állami Operaház Zenekara működik közre Kocsár Balázs vezényletével. A 42.000€ összértékű díjak mellett számos különdíjat, köztük a Magyar Művészeti Akadémia és a Zeneakadémia Alapítvány díját, koncertfelkéréseket és ösztöndíjakat vehetnek át a legkiválóbbnak bizonyuló versenyzők.

A mintegy 100 millió forintos kormánytámogatásból megrendezett verseny Marton Éva vezette zsűrijébe az operavilág olyan magyar és nemzetközi kiválóságai kaptak meghívást, mint Peter Mario Katona, a londoni Royal Opera intendánsa, Miguel Lerín, az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzsere, Anatoli Goussev, a La Scuola Musicale in Foro Buonaparte di Milano professzora, Teimuraz Gugushvili, a Tbiliszi Konzervatórium professzora, Vittorio Terranova, a F. Tagliavini operaverseny művészeti vezetője, Eva Wagner-Pasquier, a Bayreuthi Fesztivál korábbi igazgatója, illetve magyar részről Meláth Andrea, a Zeneakadémia Ének Tanszékének vezetője és Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója.

A Zeneakadémia nagyterme

A Zeneakadémia nagyterme (Fotó/Forrás: Mudra László)

A rendezők célja nem kevesebb, mint hogy a III. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny pozícióját a világ legjobb zenei versenyeinek elit ligájában tovább erősítsék.

A versenyfelhívást változatlanul a világ legkiválóbb zeneoktatási intézményeinek hallgatóihoz és az operavilág feltörekvő csillagaihoz kívánják eljuttatni a szervezők. A versenyfejlesztést és a nemzetközi kommunikációt Szabó Stein Imre korábbi kommunikációs igazgató ezúttal tanácsadói minőségben irányítja.

A verseny reklámszpotja alább tekinthető meg:

„Zeneakadémista koromban megfogadtam, hogy ha valaha saját tanítványaim lesznek, akkor az első perctől kezdve önállóságra, önbizalomra fogom őket tanítani. A tanár általában kisebb művészt akar faragni a tanítványából, mint saját maga. Ez hiba! Szárnyakat kell adni, hogy minél hamarabb megállják a helyüket az életben” – nyilatkozta a verseny legelső meghirdetésekor Marton Éva.

„A világ legnagyobb operaszínpadaira kész, érett művészek tartották fontosnak, hogy jelentkezzenek a II. Nemzetközi Marton Énekversenyre. S hogy a minden részletét tekintve – a nemzetközi zsűri összetételétől a díjplasztikák legapróbb babérmotívumaiig bezárólag – nagy gonddal megálmodott és megvalósított verseny valóban nemzetközi, és valóban felkeltette a világ érdeklődését, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a középdöntő, illetve a döntő tízkamerás élő internetes közvetítését Japántól az Egyesült Államokig, Norvégiától Brazíliáig a világ harmincnál is több országából követték” – emelte ki a 2016-os döntőt követően Szabó Stein Imre.

Magasan felívelő életpályák

Horti Lilla

Horti Lilla (Fotó/Forrás: Mudra Laszlo)

Horti Lilla, a 2016-os II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny egyedüli magyar döntőse és II. díjazottja mögött rendkívül sűrű év áll. A fiatal szoprán idén ősszel kezdte meg mesterszakos tanulmányait a Zeneakadémián, és alig néhány hete lépett fel a Nagyteremben Schönberg II. vonósnégyesében a Kelemen Kvartett partnereként. 2017 nyarán a Müpa Wagner-fesztiválján A Rajna kincsében énekelte Freia szerepét, a Magyar Állami Operaházban többek között Gyöngyösi Levente A gólyakalifa című operájában, illetve Csajkovszkij Pikk Dámájában énekelt (a 2017/18-as szezonban a Bohémélet, A varázsfuvola és Az Istenek alkonya előadásain láthatják az operarajongók), emellett több kortárs magyar operaelőadás és dalest közreműködője volt a legjelentősebb budapesti és vidéki színpadokon.

Tetiana Zhuravel a 2014-es I. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny II. helyezését, közönségdíját és a Zeneakadémia különdíját nyerte el. Rögtön a verseny után négy szerepre is felkérést kapott a Kijevi Operettszínháztól, fellépett Barcelonában a Palau de la Músicában, önálló dalestet adott a Zeneakadémián, és több meghívást kapott a Magyar Állami Operaházba is. 2017 elején a Szerelemről és más démonokról főszerepében, illetve Az Éj királynőjeként aratott fényes sikert, néhány hét múlva a Traviata Violetta Valéryjeként Miklósa Erikával váltják majd egymást az Erkel Színház színpadán. Idén debütált az Lvov-i Operaházban, 2017 novemberében pedig Ligeti Requiemjének szólistája lesz a Müpa produkciójában.

A 2014-es I. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny nagydíját elnyerő Vörös Szilvia a 2015/16-os szezonban a Magyar Állami Operaház nyolc produkciójában kapott szerepet, a Művészetek Palotájában Liszt Krisztus-oratóriumának szólistájaként léphetett fel, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara felkérésére pedig Mahler Gyermekgyászdalok ciklusában működött közre. A Zeneakadémián Mocsári Károllyal adott Rachmaninov-dalestet, 2016 nyarán pedig a Salzburgi Ünnepi Játékok fiatal énekeseknek szóló projektje keretében Anna Netrebko és Plácido Domingo oldalán is színpadra állhatott. Az elmúlt évadban Suzuki, Bersi, Siébel, Waltraute, Romeo, a Főpapnő és Fenena szerepében is láthattuk az Operaház produkcióiban, következő szerepe az Olasz nő Algírban Izabellája lesz. A további versenygyőzelmek sem maradtak el: 2015-ben Linzben nyert díjat, 2017 nyarán pedig a rangos Concorso Lirico Internazionale di Portofino versenyen győzedelmeskedett. Részben ennek is köszönhetően 2018 őszétől kétéves magánénekesi szerződést kínált számára a Wiener Staatsoper.

Alexander Roslavets a II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny nagydíjasa és egyben közönségdíjasa immár a hamburgi Staatsoper társulatának tagja, emellett rendszeresen lép fel a Fehérorosz Állami Operaházban. Európa-szerte számos felkérést kap, a Glyndebourne-i operafesztiválon 2019-ben debütál. Az idei évben különdíjat nyert a 36. Nemzetközi Hans Gabor Belvedere Énekversenyen, és második helyezett lett az észak-olaszországi Concorso Lirico Internazionale di Portofino énekversenyen. A Fehérorosz köztársasági elnök tehetségtámogató ösztöndíjprogramjának résztvevője. November első napjaiban Verdi Requiemjének szólistájaként láthatta újra a budapesti közönség az Erkel Színház színpadán.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Jazz/World

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Jazz/World

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Kortársak és klasszikusok a Bartók Plusz Operafesztiválon

Közzétette programját a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál. A klasszikus és modern zenés színházi élményt, opera-animációt és báboperát is kínáló fesztivál szenzációjának Eötvös Péter Az Aranysárkány című művének hazai ősbemutatója ígérkezik. A jegyárusítás megkezdődött, egyes előadásokra 30 százalékos kedvezménnyel vásárolhatnak belépőjegyet május 5-ig.
Zenés színház interjú

Népdalt énekelve sétál át a macska a hivatalon

Halas Dóra és Nagy Fruzsina már a második közös előadásukat készítették el a Soharóza kórussal. Catwalk-koncertnek nevezik az általuk alkotott műfajt, amelyben elegyednek a kóruskoncert, a színház és a divatbemutató jellegzetességei. Az Ügyben népdalokat dolgoztak fel, bár mint mondták, Kodály és Bartók óta valami nagyon félrecsúszott a népzene társadalmi megítélésében.
Zenés színház interjú

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Zenés színház hír

Posztumusz Igaz Ember díjat kapott Kálmán Imre

A Holokauszt Magyarországi Áldozatainak Emléknapján a zeneszerző lánya, Kálmán Yvonne vette át a díjat az Operettszínházban.
Zenés színház opera

4 operaelőadás 26 órán belül? Kelemen Zoltánnak belefért

Három Bajazzókat és egy Bánk bán előadást vészelt át a szegedi Kelemen Zoltán operaénekes 26 órán belül. Nem is akárhogyan!