Zenés színház

Márciusig lehet jelentkezni a Marton Éva Nemzetközi Énekversenyre

2017.11.07. 18:39
Ajánlom
A Zeneakadémia harmadik alkalommal hirdette meg az énekversenyt, melyre legkésőbb 2018. március 14-ig jelentkezhetnek a megmérettetés honlapján a 18–32 éves hölgyek, illetve 18–35 éves urak.

A Zeneakadémia harmadik alkalommal meghirdetett saját rendezésű megmérettetése immár hagyományosan négy fordulós lesz. Az online előválogatóhoz a jelentkezési anyagok részeként tölthetik fel a jelentkezők a verseny megújult honlapjára videófelvételeiket: egy barokk és egy más korszakból származó szabadon választott áriát. A Marton Éva vezette előzsűri döntéséről 2018. április 15-ig küld tájékoztatást a verseny titkársága.

Marton Éva

Marton Éva (Fotó/Forrás: Laszlo Mudra)

Az őszi élő fordulókba továbbjutó versenyzők – a jelentkezési díjat csak nekik kell megfizetniük – egy Liszt-dal és hét ária előadásával méretik meg magukat. A darabokat kívülről, eredeti hangnemben, eredeti nyelven és a teljes verzióban kell majd előadniuk. A 2018. szeptember 10–16. között a nagyközönség előtt zajló fordulók helyszíne – a megmérettetés történetében első alkalommal a gáláé is – a Zeneakadémia lesz, s a versenyt az élő internetes közvetítésnek köszönhetően Magyarország és a világ minden pontjáról követhetik majd az érdeklődők. A döntőben és a gálán a Magyar Állami Operaház Zenekara működik közre Kocsár Balázs vezényletével. A 42.000€ összértékű díjak mellett számos különdíjat, köztük a Magyar Művészeti Akadémia és a Zeneakadémia Alapítvány díját, koncertfelkéréseket és ösztöndíjakat vehetnek át a legkiválóbbnak bizonyuló versenyzők.

A mintegy 100 millió forintos kormánytámogatásból megrendezett verseny Marton Éva vezette zsűrijébe az operavilág olyan magyar és nemzetközi kiválóságai kaptak meghívást, mint Peter Mario Katona, a londoni Royal Opera intendánsa, Miguel Lerín, az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzsere, Anatoli Goussev, a La Scuola Musicale in Foro Buonaparte di Milano professzora, Teimuraz Gugushvili, a Tbiliszi Konzervatórium professzora, Vittorio Terranova, a F. Tagliavini operaverseny művészeti vezetője, Eva Wagner-Pasquier, a Bayreuthi Fesztivál korábbi igazgatója, illetve magyar részről Meláth Andrea, a Zeneakadémia Ének Tanszékének vezetője és Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója.

A Zeneakadémia nagyterme

A Zeneakadémia nagyterme (Fotó/Forrás: Mudra László)

A rendezők célja nem kevesebb, mint hogy a III. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny pozícióját a világ legjobb zenei versenyeinek elit ligájában tovább erősítsék.

A versenyfelhívást változatlanul a világ legkiválóbb zeneoktatási intézményeinek hallgatóihoz és az operavilág feltörekvő csillagaihoz kívánják eljuttatni a szervezők. A versenyfejlesztést és a nemzetközi kommunikációt Szabó Stein Imre korábbi kommunikációs igazgató ezúttal tanácsadói minőségben irányítja.

A verseny reklámszpotja alább tekinthető meg:

„Zeneakadémista koromban megfogadtam, hogy ha valaha saját tanítványaim lesznek, akkor az első perctől kezdve önállóságra, önbizalomra fogom őket tanítani. A tanár általában kisebb művészt akar faragni a tanítványából, mint saját maga. Ez hiba! Szárnyakat kell adni, hogy minél hamarabb megállják a helyüket az életben” – nyilatkozta a verseny legelső meghirdetésekor Marton Éva.

„A világ legnagyobb operaszínpadaira kész, érett művészek tartották fontosnak, hogy jelentkezzenek a II. Nemzetközi Marton Énekversenyre. S hogy a minden részletét tekintve – a nemzetközi zsűri összetételétől a díjplasztikák legapróbb babérmotívumaiig bezárólag – nagy gonddal megálmodott és megvalósított verseny valóban nemzetközi, és valóban felkeltette a világ érdeklődését, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a középdöntő, illetve a döntő tízkamerás élő internetes közvetítését Japántól az Egyesült Államokig, Norvégiától Brazíliáig a világ harmincnál is több országából követték” – emelte ki a 2016-os döntőt követően Szabó Stein Imre.

Magasan felívelő életpályák

Horti Lilla

Horti Lilla (Fotó/Forrás: Mudra Laszlo)

Horti Lilla, a 2016-os II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny egyedüli magyar döntőse és II. díjazottja mögött rendkívül sűrű év áll. A fiatal szoprán idén ősszel kezdte meg mesterszakos tanulmányait a Zeneakadémián, és alig néhány hete lépett fel a Nagyteremben Schönberg II. vonósnégyesében a Kelemen Kvartett partnereként. 2017 nyarán a Müpa Wagner-fesztiválján A Rajna kincsében énekelte Freia szerepét, a Magyar Állami Operaházban többek között Gyöngyösi Levente A gólyakalifa című operájában, illetve Csajkovszkij Pikk Dámájában énekelt (a 2017/18-as szezonban a Bohémélet, A varázsfuvola és Az Istenek alkonya előadásain láthatják az operarajongók), emellett több kortárs magyar operaelőadás és dalest közreműködője volt a legjelentősebb budapesti és vidéki színpadokon.

Tetiana Zhuravel a 2014-es I. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny II. helyezését, közönségdíját és a Zeneakadémia különdíját nyerte el. Rögtön a verseny után négy szerepre is felkérést kapott a Kijevi Operettszínháztól, fellépett Barcelonában a Palau de la Músicában, önálló dalestet adott a Zeneakadémián, és több meghívást kapott a Magyar Állami Operaházba is. 2017 elején a Szerelemről és más démonokról főszerepében, illetve Az Éj királynőjeként aratott fényes sikert, néhány hét múlva a Traviata Violetta Valéryjeként Miklósa Erikával váltják majd egymást az Erkel Színház színpadán. Idén debütált az Lvov-i Operaházban, 2017 novemberében pedig Ligeti Requiemjének szólistája lesz a Müpa produkciójában.

A 2014-es I. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny nagydíját elnyerő Vörös Szilvia a 2015/16-os szezonban a Magyar Állami Operaház nyolc produkciójában kapott szerepet, a Művészetek Palotájában Liszt Krisztus-oratóriumának szólistájaként léphetett fel, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara felkérésére pedig Mahler Gyermekgyászdalok ciklusában működött közre. A Zeneakadémián Mocsári Károllyal adott Rachmaninov-dalestet, 2016 nyarán pedig a Salzburgi Ünnepi Játékok fiatal énekeseknek szóló projektje keretében Anna Netrebko és Plácido Domingo oldalán is színpadra állhatott. Az elmúlt évadban Suzuki, Bersi, Siébel, Waltraute, Romeo, a Főpapnő és Fenena szerepében is láthattuk az Operaház produkcióiban, következő szerepe az Olasz nő Algírban Izabellája lesz. A további versenygyőzelmek sem maradtak el: 2015-ben Linzben nyert díjat, 2017 nyarán pedig a rangos Concorso Lirico Internazionale di Portofino versenyen győzedelmeskedett. Részben ennek is köszönhetően 2018 őszétől kétéves magánénekesi szerződést kínált számára a Wiener Staatsoper.

Alexander Roslavets a II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny nagydíjasa és egyben közönségdíjasa immár a hamburgi Staatsoper társulatának tagja, emellett rendszeresen lép fel a Fehérorosz Állami Operaházban. Európa-szerte számos felkérést kap, a Glyndebourne-i operafesztiválon 2019-ben debütál. Az idei évben különdíjat nyert a 36. Nemzetközi Hans Gabor Belvedere Énekversenyen, és második helyezett lett az észak-olaszországi Concorso Lirico Internazionale di Portofino énekversenyen. A Fehérorosz köztársasági elnök tehetségtámogató ösztöndíjprogramjának résztvevője. November első napjaiban Verdi Requiemjének szólistájaként láthatta újra a budapesti közönség az Erkel Színház színpadán.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.
Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Klasszikus

„A csúcsbarokk leginkább félreismert zeneszerzője” – Beszélgetés Vashegyi Györggyel

Egy elfeledett alkotó, aki a legnagyobb mesterekkel lehet egyenrangú, évszázadokon keresztül előadatlanul szunnyadó remekművek, melyek a közismert alkotásokat is új megvilágításba helyezhetik – Vashegyi Györggyel a Cziffra100 keretében tartott, január 26-i koncert kapcsán beszélgettünk.
Vizuál

Síbalesetben elhunyt Gaspard Ulliel francia színész

A 37 éves művész az Alpokban szenvedett súlyos balesetet síelés közben, adta hírül a telex.hu az AFP értesüléseire hivatkozva.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A rokokó erotikája – Veszedelmes viszonyok a Budapesti Operettszínházban

Ősbemutatóra készül január 28-án és 29-én a Budapesti Operettszínház: a Choderlos de Laclos regénye nyomán készülő Veszedelmes viszonyok Kovács Adrián zenéjével és Kiss Csaba rendezésében kerül színre.
Zenés színház gyász

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.
Zenés színház ajánló

Egy halálraítélt utolsó percei – Újra műsoron Jake Heggie operája, a Ments meg, Uram!

Mindössze egyetlen élő előadást ért meg a járványhelyzet miatt az Opera tavalyi kortárs bemutatója. Január 21-től ismét a közönség elé kerül Jake Heggie-nek az azonos című film története alapján készült operája, a Ments meg, Uram!
Zenés színház interjú

„Akkor is mosolyogni kell, amikor valami fáj” – interjú Széles Flórával

A mosoly országa Mi hercegnője után Széles Flóra egy kultikus mű, a Veszedelmes viszonyok Tourvelnéjeként debütál a Budapesti Operettszínházban. A zenedráma ősbemutatóként kerül színre a teátrumban, a két előadás közti párhuzamokról, szerelemről és az új bemutató különleges technikai megoldásairól beszélgettünk.
Zenés színház gyász

71 évesen elhunyt Maria Ewing operaénekes

1997-ben vonult vissza a színpadtól, de önálló esteken később is fellépet. Január 9-én, 71 éves korában hunyt el detroiti otthonában – számolt be róla a BBC.